Hej Kenny!
Jag kollade lite på tråden här och såg dina frågor. Jag var i samma situation som du för ett par år sedan när jag fick lust att starta Discuskar. Trots att jag har hållt på med akvarium i många år var även jag lite osäker på Discusmiljön i början, men jag läste på och kollade vad alla duktiga akvarister här på forumet hade att säga.
Discus lever ju i flodbäddar som säsongsvis svämmar över. Det blir med andra ord väldigt mycket trädstammar, löv och bråte som de simmar i. De tycker om att dels kunna simma fritt på rätt stora ytor men samtidigt också kunna gömma sig bland trädstammar och grenar. Om man ställer rötter i akvariet som de liksom kan simma in, ut genom och bakom så ger man dom ett ganska naturligt förhållande. I mitt kar som är ganska djupt satte jag ner en hel del rötter som bildade "gator" som de kunde kila fram genom, och dessutom ett ganska stort utrymme bakom rötterna vid bakrutan så att de kunde gömma sig om de blev oroliga. Detta har funkat mycket bra för mina Discusar. Sedan får man ju försöka göra så att man själv tycker det blir snyggt att titta på också.
Kolla gärna in mina bilder på länken nedan så kanske du får lite inspiration och idéer på hur du kan inreda ditt kar.
Hoppas det blir bra med dina Discusar och ditt kar!
/Max
Bilder:
http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/