en bra start till Diskus??

#1 - 6 mars 2007 16:30
Tja! jag har haft fiskar sen ja va 7 år och haft och lyckats få yngel på dom flesta fiskarna... Men det finns en fisk som e omöjlig för mig :P Diskusen... Den svåraste fisken jag har haft.. jag skaffade 4 fiskar för 2 år sen och dom dog bara efter 1 månad.. hade läst på som en **** xD men ändå lyckades ja inte ens att hålla dom vid liv.. tog rätt hårt... och jag e så Sugen på att ha Diskus! lixom min "dröm" fisk xD så om nån skulle kunna berätta hur ja ska göra vad för mat dom gillar bäst och hur akvariet kan vara inrett och vilken vilken diskus ja ska skaffa och hur många jag ska skaffa. jag har ett 400 liters akvarium och två st 100 liters akvarium. Är tacksam för all hjälp jag kan få (=
#2 - 6 mars 2007 16:36
Bästa starten för dig är 8 st ungdiskus 8-10 cm i ditt 400L akvarium! Obs ha inga andra fiskar i från början och kolla noga vattenvärdena! Håll temperaturen på en för diskusar behaglig nivå (ca 27-29 grader) Vattenbyten ofta, Då kommer dom att stormtrivas:)
#3 - 6 mars 2007 18:26
hur ska ja ha de i akvariumet?? med rötter o stenar osv?
#4 - 6 mars 2007 18:42
Hej Kenny!
Jag kollade lite på tråden här och såg dina frågor. Jag var i samma situation som du för ett par år sedan när jag fick lust att starta Discuskar. Trots att jag har hållt på med akvarium i många år var även jag lite osäker på Discusmiljön i början, men jag läste på och kollade vad alla duktiga akvarister här på forumet hade att säga.
Discus lever ju i flodbäddar som säsongsvis svämmar över. Det blir med andra ord väldigt mycket trädstammar, löv och bråte som de simmar i. De tycker om att dels kunna simma fritt på rätt stora ytor men samtidigt också kunna gömma sig bland trädstammar och grenar. Om man ställer rötter i akvariet som de liksom kan simma in, ut genom och bakom så ger man dom ett ganska naturligt förhållande. I mitt kar som är ganska djupt satte jag ner en hel del rötter som bildade "gator" som de kunde kila fram genom, och dessutom ett ganska stort utrymme bakom rötterna vid bakrutan så att de kunde gömma sig om de blev oroliga. Detta har funkat mycket bra för mina Discusar. Sedan får man ju försöka göra så att man själv tycker det blir snyggt att titta på också.
Kolla gärna in mina bilder på länken nedan så kanske du får lite inspiration och idéer på hur du kan inreda ditt kar.
Hoppas det blir bra med dina Discusar och ditt kar!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#5 - 6 mars 2007 19:10
Tack!=) jag ska bara försöka bli av med min Jaguarciklid hona (= sen så ska ja sätta igång med mitt projekt Diskus (= första prioritet är att få dom till all trivas och överleva (= och sen e mitt mål att få dom till att bilda par och leka ^^
Vad e den bästa maten att ge dom?
är det normalt att dom tuggar matten och sen spottar ut den och osv?
#6 - 6 mars 2007 19:15
#7 - 6 mars 2007 19:19
Jag ger mina en så blandad kost jag bara orkar; vita-, svarta- och ibland lite röda mygglarver, Artemia. Räkmix. Någon gång lite då och då får dom något som affären kallar Discusfoder, det är rött och jag tror det är lite oxhjärta i detta, många varnar för oxhjärta så jag ger dom inte det så ofta. Om man käkar räkor kan man pilla loss lite räkrom och ge dom. Jag ger mina även Torskrom, som man kan köpa på burk i mataffären. Det finns en hel del bra torrfoder också, små kulor, eller granulat, som funkar bra.

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#8 - 8 mars 2007 06:34
Tack (= tror jag ska mata dem med Räkmix och torrfoder och mygglarver.
Vet inte vilken sort jag ska köpa xD
#9 - 8 mars 2007 08:41
Mina Diskus får som huvudfoder 3 ggr dagligen D-50 PLUS från Tropical, dom älskar detta torrfoder! Morgonfrukosten består av fryst artemia från Kordon vilken är ren och fin! Ynglen får gå hos sina föräldrar tills de är ungefär som en femkrona dom får efter det att inte tillräcklig mat hittas på föräldrarna fryst cyklops och annat fryst minifoder, dessutom kastar dom sig över D-50 PLUS som jag smular ner ordentligt! Jag har även ett Diskusyngeltorrfoder som är köpt genom en på tidigare nämnd diskusforum: http://www.amazondiscus.se/phpBB2/po...186d7bae82eb39
Det heter "Mike Reed´s NO BS FRY FOOD" Ynglen älskar detta!
Hjärta och annat som många använder är bannlyst i mina akvarium! Kullen som föddes i juli 2006 är ca 9-12 cm stora!

Glömde!
Mina Diskus föds och blir vuxna i växtakvarium med både rötter, sten grus och vad annat som tillhör ett akvarium! Jag har rätt varmt i mina akvarium ca 28-29 grader! Detta övertygades jag av efter att ha besökt fångstplatser där Diskus levde! Vattnet var där mellan 28-30 grader dygnet runt!
#10 - 8 mars 2007 11:48
Jag skaffade nyligen mina första Discus, för mindre än en vecka sedan närmare bestämt. De åt direkt fryst artemia, fryst cyklops och frysta svarta mygglarver. Flingfodret som tetrorna får eller Tetras diskusgranulat ville de inte ha. Testade efter ett par dagar med D50+ och det var en annan sak, det var tydligen mumma.

Finns det något annat torrfoder man kan variera med, hur är t.ex. aquatic natures diskus granulat? Uppskattas det av fiskarna? Tropical (som gör D50+)har väl dessutom fler discus foder, är det något att satsa på?
#11 - 8 mars 2007 14:50
Jag har nog provat de flesta diskusfoder och finner D50+ helt i en klass för sig själv! Diskusarna bara älskar det fodret!:)
#12 - 8 mars 2007 15:06
E det bara mina diskus som inte tycker d-50+ är något speciellt. Det blir ingen tjurrusning precis.
#13 - 8 mars 2007 18:50
Nån speciel diskus som e Rolig att ha?
#14 - 8 mars 2007 18:51
Har svårt för att bestämma mig för vilken sort jag ska välja :P
#15 - 8 mars 2007 20:32
Kenny89 skrev:
Nån speciel diskus som e Rolig att ha?

det är ju en smaksak vilken färgvariant man tycker är fin;)
#16 - 8 mars 2007 22:05
Jag är personligen lite förtjust i de som ser mest "naturliga ut", typ brun, Alenquer och Santarem. Men den varianten som ansjo har i sin avatar är ju otroligt snygg :p . Annars är rödturkos och red scribbelt väldigt fina också, det finns många att välja på, välj någon du själv tycker är snygg.
#17 - 8 mars 2007 22:09
laerni skrev:
Jag har nog provat de flesta diskusfoder och finner D50+ helt i en klass för sig själv! Diskusarna bara älskar det fodret!:)

Jo, testade idag med aquatic natures diskusgranulat eftersom jag fick en liten provpåse. Ingen direkt succe', men D50+ gillar de så den får det bli. Frusen artemia är väl annars det de verkar gilla allra bäst (Golden Gate har jag) men det verkar alla mina fiskar gilla å andra sidan.
#18 - 9 mars 2007 05:44
Jepp då jag skrev Kordon så menade jag givetvis deras frusna artemia!
http://www.novalek.com/kordon/Frozen_Brine_Shrimp/index2.htm
#19 - 9 mars 2007 12:47
Det borde jag ju ha sett på förpackningen ja.

Men va bra, då kör jag exakt samma foder som du, funkar det för dina fiskar borde det gå hemma hos mig också.
#20 - 11 mars 2007 22:52
Jag ska köpa 8 st Rödturkos på fredag :D:D:D:D:D:D:D

Annons