En bra grupp...?

#1 - 14 februari 2005 09:38
Vi ska ha platy och guppy i ett 63 liters. Hur många av varje och vilken könsfördelning är bäst? Är 5 av varje, 2 hanar och tre honor ok? Är det något annat man ska tänka på i valet av fisk? Färger osv, i fall att de får yngel är det ju kul om de blir fina, så man kanske ska ha samma färger på alla platy resp alla guppy, eller? Hur skulle ni göra?
#2 - 23 februari 2005 09:05
Jag kan svara på dina två första frågor.
I mitt eget akvarie har två hanar och tre honor. Det funkar bra för mig.
Man ska ju ha fler honor än hanar. Hanarna kan "jaga ihjäl" honorna.
#3 - 23 februari 2005 11:44
Man brukar säga att EN fisk på tre cm behöver minst 2L vatten att simma i. Du kan alltså ha ca 31 guppys i ditt 63 L akvarium. Man får tänka med lite förnuft med i detta fall. Man har ju växter, grus m.m. i akvariet.
Du kan ha två hanar och tre honor. Bara antalet honor är fler än hanar.
Färgval beror helt på vad du önskar ha i ditt akvarium. Själv hade jag mixat med guppys förut. Tyckte det var roligare och se vilka färger det kom fram vid mix av tex. blå hona-röd hane. Platys är nog finast "rena". Tycker jag i alla fall...
//Camilla
#4 - 23 februari 2005 11:45
på guppy spelar det ingen roll vad du väljer för fiskar.. om du köper dem av en akvarieaffär kommer du aldrig ha koll vad du får för yngel.. du har ingen chans att bestämma vad det blir för färger... Guppyhonor måste befruktas som små för att inte bli sterila och därför befruktas de tidigt, blir förstörda för livet eftersom de har förrådsbefruktning... jag har inga hannar men ändå får jag kull efter kull...
Guppys är ganska snälla men man brukar säga två honor per hanne... dock brukar det aldrig bli större problem...
Guppys, ja, de flesta levandefödande tandkarpar äter upp sina egna yngel så ynglen måste kunna gömma sig.

Platy har jag aldrig hållit på med och kan inte svara.
#5 - 23 februari 2005 20:34
Tack för era svar! Jag tänkte så här: 4-5 cm per fisk * 10 fiskar, en mal och ev yngel. Att det skulle bli ganska fullt i akvariet så. Vi har nu 5 platys: 2 hanar och 3 honor. De verkar trivas jättebra! En mal och guppys köper vi i helgen!
#6 - 4 mars 2005 09:33
om du inte definitivt vill ha ungar på dina guppys så kan du faktiskt välja att ensast ha hanar. De är lite finare, och de bryr sej inte särskilt mycket

Annons