En anledning till Nitrit...

#1 - 30 november 2006 07:26
När jag gick på jobbet i morse så tänkte jag på varför får jag nitrit så ofta i vattnet.
Det måste bero på att jag har för mycket grus?!

Redan... säger kanske Ni:p

Jag matar väldigt lite....så att jag får dåligt samvete[:o]

Och jag kanske har lite för mycket när jag tänker efter, men det är så svårt att fästa växterna annars.....Jag har mer grus längre bak i akvariet som man ska ha,men jag kan gott ta bort litegranna längst fram...

Sen är det otroligt vad "skit" det blir efter malen och Platyn...;)
Jag har i alla fall förskonat Guppisarna till det mindre akvariet. Så nu är det mindre fisk i det stora....
jaja, det var en tanke från mig
Mvh acinna
#2 - 30 november 2006 07:39
Jag har aldrig hört att nitrit kan bero på hur mycket/lite GRUS man har :confused:
Isåfall borde jag ha ständig nitrit i mitt 62-liters där jag har jättemycket grus + både platybajjamajjor & mal - men näpp!

I mitt 115 - liters har jag däremot lite grus, men där slamsuger jag nästan aldrig botten - heller ingen nitrit!

Därmed inte sagt att jag HÖRT allt...:D
#3 - 30 november 2006 07:42
Healena skrev:
Jag har aldrig hört att nitrit kan bero på hur mycket/lite GRUS man har :confused:

Isåfall borde jag ha ständig nitrit i mitt 62-liters där jag har jättemycket grus + både platybajjamajjor & mal - men näpp!

I mitt 115 - liters har jag däremot lite grus, men där slamsuger jag nästan aldrig botten - heller ingen nitrit!

När jag slamsuger är det hur mycket skit som helst:D Det tar liksom aldrig slut..Jag använder medel som: beredningsmedel, nyttobakterier och anti ammoniak.
Kan det bli Nitrit av för mycket nyttobak?
Mvh acinna
#4 - 30 november 2006 08:36
Hur ofta byter du vatten? Hur länge har akvariet kört?

Sluta slamsuga, ta bara synligt som ligger på gruset. Det måste komma igång med bakteriekulturen som tar hand om nitrirten, och den "balansen" rubbar du hela tiden genom att rota runt.
#5 - 30 november 2006 08:55
mohlin skrev:
Hur ofta byter du vatten? Hur länge har akvariet kört?

Sluta slamsuga, ta bara synligt som ligger på gruset. Det måste komma igång med bakteriekulturen som tar hand om nitrirten, och den "balansen" rubbar du hela tiden genom att rota runt.

Jag har haft det i gång sen slutet av september.
Har läst att man inte ska rota runt i akvariet, utan har/får man en bra balans så ska det inte vara nödvändigt och ändå fick jag Nitrit för balansen hade väl inte infunnit sig när det var så nytt.

Men första gången berodde nog på att jag köpte för mycket fiskar på en gång. Typiskt nybörjare att jag inte fick den information från djurbutiken. Men nu har jag ju Er:D att fråga...

Sen 2:a gången bytte jag vatten om och om igen, utan att slamsuga och det blev bra till slut.

Nu vet jag inte denna gång vad som har orsakat detta, men det kanske är för att jag har slamsugit..men jag gjorde inte det förrän jag bytte vatten ett antal gånger.....när det inte blev någon förbättring...förlåt..[:o]

Nu ska jag endast byta vatten.....jag lovar......;)
Bilagor:
#6 - 30 november 2006 09:30
Du behöver inte be om ursäkt!

Nitrit kommer oftast i starten, och i synnerhet om man stoppr i för många fiskar på en gång.

Mät värdena ofta, och byt vatten. Det finns olika medel (nitrivec tex) som man kan använda. Jag har aldrig behövt, men det finns andra på forumet som använt det med gott resultat.
#7 - 30 november 2006 10:07
Att du får nitrit beror på att något är fel med den biologiskaka filtreringen. Du kanske rengör filtret för ofta eller på fel sätt. Eller så är filtret underdimensionerat/fel filtermaterial. Eller kanske har du för många fiskar.

Man kan iaf inte få nitrit av vare sig mycket grus eller för mycket nitrifikationsbakterier. Det är ju dessa bakterier som bryter ner nitrit.
#8 - 30 november 2006 10:45
batski skrev:
Att du får nitrit beror på att något är fel med den biologiskaka filtreringen. Du kanske rengör filtret för ofta eller på fel sätt. Eller så är filtret underdimensionerat/fel filtermaterial. Eller kanske har du för många fiskar.

Man kan iaf inte få nitrit av vare sig mycket grus eller för mycket nitrifikationsbakterier. Det är ju dessa bakterier som bryter ner nitrit.

ja, det var det jag tänkte, att nyttobakterier har jag läst att det är inte skadligt på något vis.
Filtret är för min storlek på akvariet och jag rengör inte filtret för ofta.

Det är mycket skit och mat som ligger mellan stenarna fast jag matar ytterst lite har jag märkt när jag slamsög.
mch acinna.

Tack för information. Börjar bli riktigt bra på detta ändå tycker jag...de enda fiskar som har dött är mina guppisar med krokig rygg och fenklibb.....
#9 - 30 november 2006 11:20
Du kan skaffa ampullariasnäckor eller räkor som städar upp.
#10 - 30 november 2006 12:33
mohlin skrev:
Du behöver inte be om ursäkt!

Nitrit kommer oftast i starten, och i synnerhet om man stoppr i för många fiskar på en gång.

Mät värdena ofta, och byt vatten. Det finns olika medel (nitrivec tex) som man kan använda. Jag har aldrig behövt, men det finns andra på forumet som använt det med gott resultat.

jo, jag har läst att nitrit uppkommer vid starten och vet egentligen hur man ska göra, men när man tycker att man har gjort rätt...så blir man lite ledsen[:o] ;) Har varit hem nu på lunchen och bytt 50%..

Nitritlänkar finns det gott om här, så jag vet att jag inte är ensam...:D
tack
#11 - 30 november 2006 12:37
Har oxå gjort nitrittest idag. Kanske skulle gjort en egen tråd... Men tyckte det passade in här. Har tre kar, inget av dem särskilt stort. två kar är perfekt nitritvärde i. Det är de jag haft igång länge. Gjorde en nystart för några veckor sedan, tog hälften gammalt vatten (från ett inkört kar) och fyllde på med nytt vatten. Men antagligen var det för lite bakterier... iom att grus och pump och allting var "nyrent". Idag var testet ILLRÖTT! Hur ska jag bäst göra.

Jag har tagit ut ungefär en tredjedel av vattnet idag, fyllde på med lite vatten från ett fungerande kar, och lite nytt vatten. En ny mätning visade inte någon skillnad.

Hittade lite "nyttobakterier" på påse. Hällde i lite av det oxå. Hur gör jag bäst fortsättningsvis? Många små vattenbyten? Eller mer åt gången? Ska jag fortsätta ta vatten från fungerande kar eller helt färskt vatten? Tacksam för svar snabbt...(om jag ska göra något radikalt snabbt)

/Robert
#12 - 30 november 2006 12:49
robinason skrev:
Har oxå gjort nitrittest idag. Kanske skulle gjort en egen tråd... Men tyckte det passade in här. Har tre kar, inget av dem särskilt stort. två kar är perfekt nitritvärde i. Det är de jag haft igång länge. Gjorde en nystart för några veckor sedan, tog hälften gammalt vatten (från ett inkört kar) och fyllde på med nytt vatten. Men antagligen var det för lite bakterier... iom att grus och pump och allting var "nyrent". Idag var testet ILLRÖTT! Hur ska jag bäst göra.

Jag har tagit ut ungefär en tredjedel av vattnet idag, fyllde på med lite vatten från ett fungerande kar, och lite nytt vatten. En ny mätning visade inte någon skillnad.

Hittade lite "nyttobakterier" på påse. Hällde i lite av det oxå. Hur gör jag bäst fortsättningsvis? Många små vattenbyten? Eller mer åt gången? Ska jag fortsätta ta vatten från fungerande kar eller helt färskt vatten? Tacksam för svar snabbt...(om jag ska göra något radikalt snabbt)

/Robert

Som många skriver här och som jag har lärt mig är att - Fortsätt byta vatten tills du ser att provet blir mindre "rosa" och till slut 0 och nyttobakterier är bara bra. :D
Där sa du nåt faktiskt...jag tog 50% vatten från mitt gamla när jag startade mitt 54 liters. Det var nog kanske för rent i och med att jag hade bytt vatten i det stora några dagar innen?????

mvh acinna
#13 - 30 november 2006 13:39
robinason skrev:
Gjorde en nystart för några veckor sedan, tog hälften gammalt vatten (från ett inkört kar) och fyllde på med nytt vatten. Men antagligen var det för lite bakterier... iom att grus och pump och allting var "nyrent". Idag var testet ILLRÖTT! Hur ska jag bäst göra.

Att det ska finnas en massa nitrifikationsbakterier i vattnet från ett välinkört akvarium är tyvärr en mycket vanligt förekommande missuppfattning. För det gör det INTE. Det är i filtret som merparten av bakterierna finns. Och så ligger de även som en tunn biologisk film på sandytan och på inredningen.

Låt mig vara övertydlig. Att ta vatten från ett välinkört akvarium hjälper pratiskt taget ingenting mot nitrit. Det som hjälper är filterskit från ett välinkört filter.

Du kan göra på följande sätt:

1. gör ett stooort vattenbyte (ca 75%)
2. ta filterskit från något av dina välinkörda filter och häll i det utanför insuget på det nya filtret
3. fortsätt mata sparsamt så länge testet visar nitrit (det kan ta flera veckor innan nitriten försvunnit helt)
4. Skulle testet visa höga koncentrationer nitrit igen efter några timmar får du fortsätta göra vattenbyten, men rör INTE filtret så bakterierna får en chans att etablera sig där.

Jag önskar att man hade stickies-trådar på zoopet, som man har på en del andra fora. För då hade man kunnat skriva en tråd om nitrit som alltid hamnar längst upp. Det är frustrerande att gång på gång se hur många vilseleds av denna seglivade missuppfattning om bakterier i vattnet :(

Lycka till!
#14 - 30 november 2006 13:58
Jag har haft mitt kar igång i en och en halv vecka nu. Igår så köpte jag fisk och fick en hink med vatten med urkramad filterskit i :) Så jag lät pumpen gå där i ca 10min så den tog de stora partiklarna och sen hällde jag i resten av vattnet i akvariet plus fiskarna. Nu ska jag åka bort i 5dagar. Ska jag göra nåt innan jag åker iväg eller är risken för nitrit väldigt liten? Dumt av mig att köpa fisk innan jag åker iväg men nu blev det så.
#15 - 30 november 2006 18:44
Apollo skrev:
Jag har haft mitt kar igång i en och en halv vecka nu. Igår så köpte jag fisk och fick en hink med vatten med urkramad filterskit i :) Så jag lät pumpen gå där i ca 10min så den tog de stora partiklarna och sen hällde jag i resten av vattnet i akvariet plus fiskarna. Nu ska jag åka bort i 5dagar. Ska jag göra nåt innan jag åker iväg eller är risken för nitrit väldigt liten? Dumt av mig att köpa fisk innan jag åker iväg men nu blev det så.

Hej!
Jag skulle ha tagit ett test innan jag åker i alla fall och kanske be ngn göra ett nytt test efter 2-3 dagar.

Men åtminstone innan du åker...jag vill alltid försäkra mig...
Sen är ju det aldrig fel att man låter någon kolla så allt annat fungerar...:)
mvh acinna

Annons