Gjorde en nystart för några veckor sedan, tog hälften gammalt vatten (från ett inkört kar) och fyllde på med nytt vatten. Men antagligen var det för lite bakterier... iom att grus och pump och allting var "nyrent". Idag var testet ILLRÖTT! Hur ska jag bäst göra.
Att det ska finnas en massa nitrifikationsbakterier i vattnet från ett välinkört akvarium är tyvärr en mycket vanligt förekommande missuppfattning. För det gör det INTE. Det är i
filtret som merparten av bakterierna finns. Och så ligger de även som en tunn biologisk film på sandytan och på inredningen.
Låt mig vara övertydlig. Att ta vatten från ett välinkört akvarium hjälper pratiskt taget ingenting mot nitrit. Det som hjälper är filterskit från ett välinkört filter.
Du kan göra på följande sätt:
1. gör ett stooort vattenbyte (ca 75%)
2. ta filterskit från något av dina välinkörda filter och häll i det utanför insuget på det nya filtret
3. fortsätt mata sparsamt så länge testet visar nitrit (det kan ta flera veckor innan nitriten försvunnit helt)
4. Skulle testet visa höga koncentrationer nitrit igen efter några timmar får du fortsätta göra vattenbyten, men rör INTE filtret så bakterierna får en chans att etablera sig där.
Jag önskar att man hade stickies-trådar på zoopet, som man har på en del andra fora. För då hade man kunnat skriva en tråd om nitrit som alltid hamnar längst upp. Det är frustrerande att gång på gång se hur många vilseleds av denna seglivade missuppfattning om bakterier i vattnet :(
Lycka till!