En aning "fnasigt"

#1 - 7 september 2010 15:05
Har ett akvarium där silikonet i en av skarvarna har börjat "fnasa" sig lite, dock läcker det inte alls.

Vad göra?

Silikona om skarven eller bara köra på?

Tack på förhand!

Oskar
#2 - 7 september 2010 15:33
kör på. ingen fara om det inte har fnasat sig hela vägen in till skrven mellan glasen
#3 - 7 september 2010 20:41
hannesc skrev:
kör på. ingen fara om det inte har fnasat sig hela vägen in till skrven mellan glasen

Ok, gött!

Men det betyder att "fnasningen" är ett tecken på att silikonet börjar bli dåligt men att det är lång tid kvar tills det blir FÖR dåligt?

Vore också trevligt med ett andra utlåtande för att vara säker (no offence hannesc)

Tack!
#4 - 7 september 2010 21:07
naj kan ju lika väl vara så att man kommit åt det ett par ggr när man skrapat rutorna tex. silikon håller vääääälodgt länge.

självklart ska du ha andra utlåtanden. non taken! :D
#5 - 7 september 2010 21:23
hannesc skrev:
naj kan ju lika väl vara så att man kommit åt det ett par ggr när man skrapat rutorna tex. silikon håller vääääälodgt länge.

självklart ska du ha andra utlåtanden. non taken! :D

Gött de!

Men om silikon håller så extremt länge, hur kommer det sig att man hör att olika kar börjar läcka då och då? Känns som att om det beror på glaset så borde ju man istället få en fin stril alt. en mindre fin "explosion".
#6 - 7 september 2010 21:36
jag hör väldigt sälla om läckande kar o när jag gör det så är det ofta glas som spruckit.

ett av mina kar är säkert 25 år gammalt. stått 10 år i ett kallt garage o aldrig omsilikonat. håller tätt som en oöppnad kondom (jaja dålig jämförelse men det håller tätt iaf...OCH det är fnasigt)
#7 - 7 september 2010 22:03
Oftast är det ju pga att glaset går sönder och att det inte är silikonet som det hänger på. Men de fall som det är silikonet som är boven så brukar de vara så att det är ett hemgjort kar som är lite slarvigt gjort.
#8 - 8 september 2010 00:32
Låter ju bra det här, kändes lite segt att behöva silikona om det :)
#9 - 8 september 2010 07:13
känns onödigt tycker jag :D man om du nån gång vill silikona om. kontakta mig o de andra igen. jag har silikonat om kar o tillmed gjort en ful lite instruktionsvideo :P haha

#10 - 8 september 2010 07:39
Varför drar du silikonet så många gånger?
Bilagor:
#11 - 8 september 2010 07:41
bara små fixar till det så det blir jämt o bra ser ut som jag trycker hårdare än vad jag gör.
#12 - 8 september 2010 09:04
Ska jag absolut göra! Tack för all support!
#13 - 8 september 2010 09:09
inga problem.- det är därrför forumet finns :D

men fyll upp det nu först, helst i badrummet, för att kolla om det är tätt o låt det stå nån dag eller så. håller det tätt så är det inga problem
#14 - 8 september 2010 19:12
smidigt att använda tejp för att få skarpa kanter:)
#15 - 8 september 2010 21:19
tack. ja det blir skitbra då. det karet står nu för övrigt fullt med malawi i :D håller tätt som tusan! :D

Annons