En affärsidé.

#1 - 6 februari 2008 18:34
Jo, det har ju varit ganska många trådar nu med folk som funderar på att starta en djuraffär men bara får negativa svar som att man måste ha något nytt/speciellt för att det ska kunna funka. Själv så är jag ganska nöjd med att ha djurintresset som hobby, så därför känner jag att jag kan dela med mig av min affärsidé, så kan kanske någon annan göra det.

Idén: Djurskickning. Det blir som posten, fast för djur. Akvariedjur då. Och kanske en och annan råtta, om ni får svårt att få det och gå ihop. Dessutom, vad är en bättre betalning än min tacksamhet och glädje?
#2 - 6 februari 2008 18:38
Jag kan skicka dig ett gäng dammråttor om du vill ha:p?
#3 - 6 februari 2008 20:58
Tack för omtanken ansjo, men jag har redan. Och de förökar sig som attan.
#4 - 6 februari 2008 21:50
Man ska inte ta bort dammråttorna. På nätterna använder älvorna dem som tofflor, och om man tar bort dem så fryser älvorna ihjäl! :(
Bilagor:
#5 - 7 februari 2008 07:46
Whistler84 skrev:
Man ska inte ta bort dammråttorna. På nätterna använder älvorna dem som tofflor, och om man tar bort dem så fryser älvorna ihjäl! :(

skaffa barn....när dom kryper runt på golvet så fastnar råttorna på dom,
sedan är det bara att spola av dom, 1-2 ggr i månaden....:)
#6 - 7 februari 2008 08:31
Kensa skrev:
skaffa barn....när dom kryper runt på golvet så fastnar råttorna på dom,

sedan är det bara att spola av dom, 1-2 ggr i månaden....:)

Precis... lärde min lille pojk kommandorull i tidig ålder.... behöver aldrig använda dammsugaren..:D
#7 - 7 februari 2008 08:58
Hmmm, var affärsiden uthyrning av småbarn för infångande av dammråttor:confused:

Eller kom ni ifrån ämnet;)
#8 - 7 februari 2008 16:51
Skulle tro att alla idéer är välkomna;).
Annars kan man kanske dressera djuret man ska skicka, att skicka sig själv till adressen det ska till?:p
#9 - 8 februari 2008 22:54
Ni tar inte mig på allvar :(
#10 - 12 februari 2008 13:57
problemet med att skicka djur är att du inte har så många att skicka med. Endast Bussgods tror jag.... SJ tar inga, posten tar inga,,,,, Att måsta ha någonting helt nytt för att starta en butik tror jag inte alls är nödvändigt. Det som krävs är kundunderlaget, varusortimentet och en del kunnande + bredden på sortimentet. Eller ett väldigt specialinriktat utbud, men då måste man vara bra på att ta ordentligt betalt eftersom kundunderlaget blir så litet.

På en ort med minst 10.000 inv och inga andra konkurrerande zoobutiker, så kan man komma upp i en omsättning på ca 2 milj exkl. moms om man har ett brett sortiment för "Svensson". Yta på ca 200m2 med hyra på ca 10.000:- räcker pengarna till. Då har man en lön också.
#11 - 12 februari 2008 14:13
Jag tror det blir svårt att tjäna några pengar på att köra djur direkt till privatpersoner men det kanske kan fungera för nån som är driftig.

Nästa gång jag åker ner till Åleds från Stockholm kommer jag ta med mig någrar firrar upp på vägen till vänner och bekanta... Varje person jag tar med mig fisk till då får vara med och betala bränslet som går åt och en sån förmedling tror jag nog mer på för jag tror ju inte att jag är speciellt ensam om att åka långt för att få tag i dom fiskarna jag vill ha... men det är inte många som är redo att betala 250:- i frakt för en fisk som kostar lika mycket...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 12 februari 2008 14:18
Försäljning av fisk kräver utbildning, samma sak gäller även för transport av fisk
#13 - 12 februari 2008 14:20
Försäljning av fisk kräver utbildning, samma sak gäller även för transport av fisk

Det gäller väl knappast ickekommersiell försäljning och frakt?
#14 - 12 februari 2008 14:38
Den stora frågan är väl om det är lagligt. Jag tittade lite på att sätta en upp akvariekemi nätbutik för ett år som ett "riktigt" företag. Några få saker fick man skicka men tom PMDD var posten lite fundersamma över efterssom innehållet är lite giftigt. Kalciumhydroxid och liknande är bara att glömma.. :)

Transporten är ju den stora kostnaden och jag tror att affärer faktiskt inte kan konkurreras ut på detta område. Post-order fisk får mycket dyrare transporter men billigare lokaler. I liten skala får du mindre personalkostnader/egen tid men så fort det blir lite volym kommer transportkostnaderna att käka upp även den vinsten.

Levande tycker jag hör hemma i butiker. Inte bara av ekonomiska skäl. (Säger han som köper en del teknik i butiker numera trots att det går att få billigare annorstädes :))
mvh Mattias
#15 - 12 februari 2008 14:42
cattus skrev:
problemet med att skicka djur är att du inte har så många att skicka med. Endast Bussgods tror jag.... SJ tar inga, posten tar inga,,,,, Att måsta ha någonting helt nytt för att starta en butik tror jag inte alls är nödvändigt. Det som krävs är kundunderlaget, varusortimentet och en del kunnande + bredden på sortimentet. Eller ett väldigt specialinriktat utbud, men då måste man vara bra på att ta ordentligt betalt eftersom kundunderlaget blir så litet.

På en ort med minst 10.000 inv och inga andra konkurrerande zoobutiker, så kan man komma upp i en omsättning på ca 2 milj exkl. moms om man har ett brett sortiment för "Svensson". Yta på ca 200m2 med hyra på ca 10.000:- räcker pengarna till. Då har man en lön också.

Fast det var väl just det som var affärsidén. Eftersom varken Posten. Bussgods, DHL, Schenker eller SJ kör levande djur. Så var idén att starta ett bolag som kör djur.
Vet inte om det är speciellt lätt att få det att gå ihop. Man får ju ha en helt annan godshantering än de övriga transportbolag anväder just för att djuren behöver syre och behöver stå varmare. Kan säkert tänka mig att det går åt rejäla försäkringar, ifall något skulle hända.
#16 - 12 februari 2008 14:46
Dom importörerna och uppfödarna vi har här i Sverige kanske skulle kunna nappa på idén eftersom dom redan nu kör leveranser av fisk runtom i riket...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 februari 2008 15:18
patdah skrev:
Det gäller väl knappast ickekommersiell försäljning och frakt?

Rubriken är "affärsidé"
#18 - 12 februari 2008 15:20
Rubriken är "affärsidé"

Ja, ska man driva ett företag som jobbar med levande djur så ska man ju helt klart ha utbildning i ämnet... jag utgick från mig själv nu när jag undrade... det kan ju inte vara olagligt att köra hem fiskar till vänner och bekanta även om dom får vara med om att betala respengar. :)

Annons