En 8:a-kant?

#1 - 13 oktober 2009 18:55
Heeeej Zoopetare,

tänkte mjukstarta min comeback med ett nytt litet experiment-projekt.

Ett 8-kantigt akvarium på ungefär 80-90L...

Befolkning: Oklart än så länge

Filtrering: Eheim eller kanske eheim + bottenfilter

Belysning: Letar efter något passande, eventuellt nåt eget bygge med korta lysrör

Allmänna oros-moment: "Sidorna" vilar ej på botten, men akvariet har körts en längre stund utan läckage, så det blir en fet sträng silikon i botten för att säkra upp.

Heads-up: Förmodligen kommer inte akvariet att bli über vackert på utsidan, men för mig är det alltid insidan som räknas.[:-64]

Här kommer några bilder på vad jag sysslar med nu.:p

[ATTACH]23859[/ATTACH][ATTACH]23861[/ATTACH]
[ATTACH]23862[/ATTACH]

P.S Jag har inte tagit paus från akvaristiken, bara från internet/datorn.

/Markus
#2 - 13 oktober 2009 19:06
Ska man bli orolig över din "hobby" när man ser bild nr3.....
#3 - 13 oktober 2009 19:12
eriahl skrev:

Ha ha, tänkte samma sak, Dexter kanske? då är det bara silvertejpen som saknas :D

Roligt och välkommen tilbaka Markus hoppas allt går bra :)
#4 - 13 oktober 2009 19:14
eriahl skrev:

Nah :) Ingen fara. Det är mina knivar jag har för att skära bort silikon :)
#5 - 13 oktober 2009 19:15
Ha ha, tänkte samma sak, Dexter kanske? då är det bara silvertejpen som saknas :D

Roligt och välkommen tilbaka Markus hoppas allt går bra :)

Tackar :)
#6 - 13 oktober 2009 19:24
välkommen tillbaks ^^

vilka fiskar ska du ha i akvariet??
#7 - 13 oktober 2009 19:44
macke_fisk skrev:
välkommen tillbaks ^^

vilka fiskar ska du ha i akvariet??

Ingen aning, med det blir mycket mossa och rötter iallfall.

funderat på lite finare små malar eller räkor...vi får se.

Först ska jag limma ihop sk*ten! Ganska trångt att komma åt.
#8 - 13 oktober 2009 19:47
Du kanske redan tänkt på det. Går det lättare att komma åt med böjd pip?
#9 - 13 oktober 2009 19:49
Det är Ubert trång med ett 8-kantig kar!
Jag vet att karet kommer att bli kanon snyggt! kanske rötter som liknar grenar som slingrar sig uppåt?
Räkor i ett 8-kantig kar är ett måste *ler*
#10 - 13 oktober 2009 20:11
Markus1984 skrev:
Ingen aning, med det blir mycket mossa och rötter iallfall.

funderat på lite finare små malar eller räkor...vi får se.

Först ska jag limma ihop sk*ten! Ganska trångt att komma åt.

aha, tycker att du ska ha lite corydoras :). många sådana, typ juli :).
#11 - 13 oktober 2009 20:26
macke_fisk skrev:
aha, tycker att du ska ha lite corydoras :). många sådana, typ juli :).

Har funderat på ett par special Corydoras också, men till ett annat akvarium.....men som sagt inget är bokat för detta akvarium än.

Corydoras firren är en variant av Aenus....gillar även Adolfoi och dennes exakta kopia som är 100kr billigare. Har kikat in en hel del lite dyrare och hard to find Corys....
#12 - 13 oktober 2009 20:28
Nubi skrev:
Det är Ubert trång med ett 8-kantig kar!

Jag vet att karet kommer att bli kanon snyggt! kanske rötter som liknar grenar som slingrar sig uppåt?

Räkor i ett 8-kantig kar är ett måste *ler*

Ja det blir mycket mossa (som jag odlar i mitt räk-kar, som förövrigt förökar sig friskt på både mossa och räkor...CR)

Synd att dammsugaren inte är tyst....jag använder den konstant när jag limmar för att suga bort allt silikon som ligger löst...

Men jag fortätter ett litet tag till....vore grymt att få på silikonen ikväll.

Finns vid datorn då och då om det är nåt....
#13 - 13 oktober 2009 21:07
3st fogar kvar att ta bort! *pheeew* :D
#14 - 13 oktober 2009 21:17
låter som du har kul :p du får gärna silikona om mitt 8 kantiga så slipper jag ta i sk*ten :d
#15 - 13 oktober 2009 21:31
icefudge skrev:
låter som du har kul :p du får gärna silikona om mitt 8 kantiga så slipper jag ta i sk*ten :d

Jag har så dåligt tålamod, så det brukar oftast ta låååång tid innan saker blir klart för jag tröttnar så fort...

Men ibland när jag är på humör så går det riktigt bra(typ som nu när jag vänt på dygnet)

Nu är alla gammal äcklig silikon borta...har rengjort en gång med t-röd....men måste dammsuga ur det en gång till och det väntar jag med tills imorrn tyvärr....vill inte förarga grannarna.
#16 - 14 oktober 2009 05:50
När du är igång så glöm inte att fästa någonting i överkant som du sedan kan fästa några små fiskelinor som kan hålla en rot centrerad i karet.

För det vore ju perfekt att ha en rot/gren som går från botten ända upp i mitten. Men en sådan måste nog hållas på plats i överkant.
#17 - 14 oktober 2009 12:14
c90368 skrev:
När du är igång så glöm inte att fästa någontin i överkant som du sedan kan fästa några små fiskelinor som kan hålla en rot centrerad i karet.

För det vore ju perfekt att ha en rot/gren som går från botten ända upp i mitten. Men en sådan måste nog hållas på plats i överkant.

Precis vad jag menade! :D Kan se det framför mig :) super snyggt!!
#18 - 14 oktober 2009 16:26
eriahl skrev:
Du kanske redan tänkt på det. Går det lättare att komma åt med böjd pip?

Yes , jag må vara nybörjare när det kommer till att limma akvarium, men så mycket har jag koll på! Tack för Heads-up ieallfall :)
#19 - 14 oktober 2009 16:31
Hjälp

Hej,

har idag inhandlat en BTN slimline (trots att jag tidigare nämnt att ett sånt aldrig kommer finnas i mina ägor....times change)

Nu är det så att jag har tänkt ha filter bakom den.

dvs att slimlinen ska gå "mellan 2 rutor".

Jag behöver hjälp med att komma ihåg vad som ska borras och fixas så jag inte behöver demontera det hela när det sitter fast.

Kraven är:

Det ska finnas möjlighet till både kraftig och svag cirkulation. Filtret ska vara "räk säkert"

Snälla kom med tips/råd om detta!

Nu ska jag limma ihop akvariet iallfall, återkommer om någon timme.

Mvh

Markus
#20 - 14 oktober 2009 17:34
du kommer att få en stor filtervolym med den slimelinen :). kan du inte sätta en nylonstrumpa för insuget så borde det bli räksäkert. vad har du tänkt använda för pump bakom slimelinen?
#21 - 14 oktober 2009 17:48
macke_fisk skrev:
du kommer att få en stor filtervolym med den slimelinen :). kan du inte sätta en nylonstrumpa för insuget så borde det bli räksäkert. vad har du tänkt använda för pump bakom slimelinen?

Helt öppen för förslag mackan, under tiden jag varit borta från zooopet har jag mest kocentrerat mig på böcker angående fiskarter och odling...så jag har ingen direkt koll på filter bakom bakgrund...

Ska man ha 3st fack? 2 pumphuvuden? Ytavrinning, hur ska jag bygga den? Hur många hål ska jag borra upp i bakgrunden`?

(kommer köra håv-nät för alla hål som blir)

Brainstorma!
#22 - 14 oktober 2009 17:55
Nu vet jag att det blir motsånd från vissa håll, men i min nya Dennerlekub med Slimline på samma vis har jag faktiskt ett bottenfilter som insugsplatta under gruset. Denna ligger under avdelaren (slimlinen) och bakom den fyller jag med kuber av filtermatta och får på så vis två slags filter samt att det är yngel och räksäkert.
En liten Ehim kompact driver vattnet och jag har fått för mig att detta är en ypperlig lösning på filterproblemet i ett såpass litet kar.
#23 - 14 oktober 2009 17:58
Bjuder på några bilder under pausen.

Japp dags för mat paus så jag bjuder på några bilder.

[ATTACH]23890[/ATTACH][ATTACH]23891[/ATTACH]
[ATTACH]23892[/ATTACH]

Låter bilderna tala för sig själva.
Bilagor:
#24 - 14 oktober 2009 17:59
ansjo skrev:
Nu vet jag att det blir motsånd från vissa håll, men i min nya Dennerlekub med Slimline på samma vis har jag faktiskt ett bottenfilter som insugsplatta under gruset. Denna ligger under avdelaren (slimlinen) och bakom den fyller jag med kuber av filtermatta och får på så vis två slags filter samt att det är yngel och räksäkert.

En liten Ehim kompact driver vattnet och jag har fått för mig att detta är en ypperlig lösning på filterproblemet i ett såpass litet kar.

Tackar för info, bottenfilter ska faktiskt monteras ner, har bara inte kommit på hur jag ska lösa det hela...

Har du en bild så skulle jag vara Mycket tacksam om du lade upp den här i tråden.

Mvh

Markus
#25 - 14 oktober 2009 18:09
Jag skar av en bit av bottenfiltret i ena änden, dels för att den skulle få plats och dels för att det skulle bli bättre flöde från den.
Risken finns att det blir tätt i sanden, men det har jag löst med att Slimlinen är någon cm under glaskanten och skulle pumpen pumpa ut allt vatten från bakgrunden kommer det då att rinna över slimlinen tillbaka.
[ATTACH]23893[/ATTACH]

[ATTACH]23894[/ATTACH]
#26 - 14 oktober 2009 18:14
Jag tycker att du ska köra med mörkt grus och som tidigare nämnt en ganska stor rot i mitten med lite mossa på, tycker även att du ska sätta dit nån anubias. Och som befolkning skulle jag valt CR och Zebra oto (http://www.aquahobby.com/gallery/e_zebraoto.php) samt någon apistogama
och ett par Cory.... på botten.
#27 - 14 oktober 2009 18:15
ansjo skrev:
Jag skar av en bit av bottenfiltret i ena änden, dels för att den skulle få plats och dels för att det skulle bli bättre flöde från den.

Risken finns att det blir tätt i sanden, men det har jag löst med att Slimlinen är någon cm under glaskanten och skulle pumpen pumpa ut allt vatten från bakgrunden kommer det då att rinna över slimlinen tillbaka.

[ATTACH]23893[/ATTACH]

[ATTACH]23894[/ATTACH]

Tackar som fasiken!

Har du någon bild där man får se helheten lite bättre?
#28 - 14 oktober 2009 18:16
Det kanske inte framgår så tydligt på bilderna, men jag skar ut för bottenfiltret i Slimlinen så det går att ta bort om man vill...
#29 - 14 oktober 2009 18:16
Jag tycker att du ska köra med mörkt grus och som tidigare nämnt en ganska stor rot i mitten med lite mossa på, tycker även att du ska sätta dit nån anubias. Och som befolkning skulle jag valt CR och Zebra oto (http://www.aquahobby.com/gallery/e_zebraoto.php) samt någon apistogama

och ett par Cory.... på botten.

har en burk med c:a 100 CR räkor

mossor,växter och rötterna har jag koll på :)

Tack dock!
#30 - 14 oktober 2009 18:17
ansjo skrev:
Det kanske inte framgår så tydligt på bilderna, men jag skar ut för bottenfiltret i Slimlinen så det går att ta bort om man vill...

Mja man såg ju mest nån slang och en bit av slimline + bottenfilter.. :D
#31 - 14 oktober 2009 18:18
Nja, det är helheten du ser, och eftersom det är en liten kub på 30x30x35 så finns det inte så mycket mer att fota:p. Du ser hela karet på den översta bilden, med svängt fronglas i hörnena.
Ska kanske sätta på macrot på kameran isf:D.
#32 - 14 oktober 2009 18:27
Nya bilder som du kanske ser bättre på:
[ATTACH]23895[/ATTACH]

[ATTACH]23896[/ATTACH]

[ATTACH]23897[/ATTACH]

[ATTACH]23898[/ATTACH]
#33 - 14 oktober 2009 18:44
ansjo skrev:

[ATTACH]23895[/ATTACH]

[ATTACH]23896[/ATTACH]

[ATTACH]23897[/ATTACH]

[ATTACH]23898[/ATTACH]

Ansjo, vad har du /ska du ha i den???
#34 - 14 oktober 2009 18:54
ansjo skrev:

[ATTACH]23895[/ATTACH]

[ATTACH]23896[/ATTACH]

[ATTACH]23897[/ATTACH]

[ATTACH]23898[/ATTACH]

Tack ansjo nu förstår jag principen bättre...

Köper nog ett bottenfilter och sen klipper till det så det passar min 8kant...därefter monterar jag BTN slimmen..

Men jag vill ju även ha massa filterbollar och sånt + ytavrinning och powerhead....? nån idé?
#35 - 14 oktober 2009 20:05
Vart ett av-brott...hade lånat ut limpistolen.....men det gjorde inget för då fick jag och bubblan ut och ta en sväng i halkan ;D

Hursom är allting limmat nu! MEN, försökte ta bort en av tejparna och du följde fogen liksom med som ett segt tuggummi så jag skär bort tejpen imorrn istället...

Eller hur har ni andra löst det?
#36 - 14 oktober 2009 20:11
Nubi skrev:
Ansjo, vad har du /ska du ha i den???

Det ska bli ett hightech växtkar med dubbla Dennerle ljusramper och co2:). Det kommer att befolkas med räkor, troligen RC om jag kan få tag i hyffsad kvalité.
#37 - 14 oktober 2009 20:15
Markus1984 skrev:
Tack ansjo nu förstår jag principen bättre...

Köper nog ett bottenfilter och sen klipper till det så det passar min 8kant...därefter monterar jag BTN slimmen..

Men jag vill ju även ha massa filterbollar och sånt + ytavrinning och powerhead....? nån idé?

Så har lillfrasse gjort med sin kub, det enda som skiljer våra kuber är att han kör inte med bottenfilter, utan har sågat slitsar nertill i Slimlinen.
Ytavrinning är nog svårare att få till på ett bra sätt om du inte har en sump inblandad.
#38 - 14 oktober 2009 20:18
bilder

så här ser fogarna ut just nu...håll musen över bilden så ser ni beskrivningen.
[ATTACH]23899[/ATTACH][ATTACH]23900[/ATTACH]
[ATTACH]23901[/ATTACH]
#39 - 14 oktober 2009 20:20
ansjo skrev:
Så har lillfrasse gjort med sin kub, det enda som skiljer våra kuber är att han kör inte med bottenfilter, utan har sågat slitsar nertill i Slimlinen.

Ytavrinning är nog svårare att få till på ett bra sätt om du inte har en sump inblandad.

Vad säger du om tejpen då?
Ska jag skära bort den? I nuläget kan jag inte dra bort den...då följer som sagt silikonet med..
#40 - 14 oktober 2009 20:23
Vänta tills i morgon innan du tar bort den, då har silikonet satt sig och sitter förhoppningsvis kvar:p!
#41 - 14 oktober 2009 20:24
ansjo skrev:
Vänta tills i morgon innan du tar bort den, då har silikonet satt sig och sitter förhoppningsvis kvar:p!

Okej :D

Är lite extra på G! svårt att hålla tassarna borta....blir så när jag sovit kaos-artat senaste veckan och mått allmänt piss...så när jag får uppsvängen igen vill jag ha allting gjort helst igår!
#42 - 14 oktober 2009 20:37
Det är bara att vända på dygnet:p! Och Redbull...
#43 - 14 oktober 2009 20:42
ansjo skrev:
Det är bara att vända på dygnet:p! Och Redbull...

Jo så är det....hoppas vara tillbaka till hyffsat normal imorgon....

Sitter och spawnar mer på detta med filterlösningen....

Kan man klippa ett bottenfilter så det passar 8kantiga...eller blir det på nåt sätt trasigt då?

Ska försöka ge mig på att rita en liten ritning jag funderat på hur jag ska göra med de två powerheadsen......får se om jag lyckas.

Har hittat en mal som jag e så fruktansvärt sugen på också....den heter L091 eller L090....kolsvart med orange ryggfena
#44 - 14 oktober 2009 20:51
Då är det säkert L091, då L090 är en Panaque med vitaktig stjärtfena:).
Klipper du av bottenfiltret så blir det en ganska stor glipa i bakkanten om man inte fixar till detta. I mitt fall så gör det inget eftersom jag har filterkuber mellan bottenfiltret och pumpen, och det blir på så vis bara ett bättre flöde.
Skulle jag däremot bara köra med bara bottenfilter bör man nog ordna detta, eller om det finns risk att det kommer in sand/grus i insuget på pumpen.
Huvudorsaken med bottenfiltret är att jag inte vill ha några fula raster borrade i bakgrunden och har även funderat på detta sättet med insug och får nu testa i liten skala. Att det sedan är räk- och yngelsäkert gör inte saken sämre:p!
#45 - 14 oktober 2009 20:53
ansjo skrev:
Då är det säkert L091, då L090 är en Panaque med vitaktig stjärtfena:).

Klipper du av bottenfiltret så blir det en ganska stor glipa i bakkanten om man inte fixar till detta. I mitt fall så gör det inget eftersom jag har filterkuber mellan bottenfiltret och pumpen, och det blir på så vis bara ett bättre flöde.

Skulle jag däremot bara köra med bara bottenfilter bör man nog ordna detta, eller om det finns risk att det kommer in sand/grus i insuget på pumpen.

Huvudorsaken med bottenfiltret är att jag inte vill ha några fula raster borrade i bakgrunden och har även funderat på detta sättet med insug och får nu testa i liten skala. Att det sedan är räk- och yngelsäkert gör inte saken sämre:p!

Fan blir alldeles grå....kan du komma hit å bygga? Jag vet inte vart jag ska börja koppla ihop prylarna ;D
#46 - 14 oktober 2009 21:03
Äh, det är bara att bestämma sig hur man vill ha det och utgå därifrån. Vill du köra som jag ska göra är det bara att fråga på:)!
#47 - 14 oktober 2009 21:09
ansjo skrev:
Äh, det är bara att bestämma sig hur man vill ha det och utgå därifrån. Vill du köra som jag ska göra är det bara att fråga på:)!

Okej, det kommer nog ett lass med frågor imorrn...börjar bli riktigt seg, så jag ska göra ett försök att sova.

ha det så länge!
#48 - 14 oktober 2009 21:29
Dröm nu en massa lösningar på dina funderingar:p!
#49 - 15 oktober 2009 00:05
ansjo skrev:
Dröm nu en massa lösningar på dina funderingar:p!

Med huvudet sprängfyllt av ideér gav jag nu upp försöket med att sova.....så jäkla irriterande!

Ska prova om en stund igen.
#50 - 15 oktober 2009 19:12
Färdiglimmat!

Tjena!

Nu har jag limmat färdigt akvariet. Jag vart inte 100 nöjd, men min morbror som varit med länge i akvaristik världen sa att det vart skit bra.

(jag är sån som vill smiska på 3cm breda silikon fogar för att vara säker på att det håller.....men han sa att det kommer hålla hur bra som helst)

Ja...fogarna vart hyffsat snygga...lite kladdigt i botten..men där kommer det inte synas...

Satt och klurade på ett egen-byggt bottenfilter, men gav upp pga att jag vill få igång detta akvarium asap.

Ska vattenfylla imorgon, sen torka och montera BTN slimmen.

Filterlösningen som jag tänker på just nu är:

2st powerheads, insug nertill (2st hål i slimmen) sen kapa ur lite uppe på slimmen för att få utblåsen att smiska vattenytan.....insugen kommer att ha rör med grovfiltervadd i, och resten av ytrymmet kommer fyllas med bio-bollar.

Lite osäker på hur det där med insugen ska funka...tips?

Vad tror ni om detta?
#51 - 15 oktober 2009 20:22
Kolla in Dennerle-tråden om du inte redan gjort det, så ser du hur lillfrasse löst saken:).
#52 - 15 oktober 2009 21:21
ansjo skrev:
Kolla in Dennerle-tråden om du inte redan gjort det, så ser du hur lillfrasse löst saken:).

Kikat där, fick lite ideér men med min ekonomi just nu har jag ingen lust att börja såga sönder min BTN :D

Men som sagt, vi ska ju bolla fram en bra lösning :)
#53 - 16 oktober 2009 06:53
Såååå.

Beställde bottenfilter och 2 powerheads inatt som troligtvis kommer på måndag eller tisdag...så då kan vi börja köra :)

Ska vattenfylla ikväll och kolla så att det är tätt bara.

/Markus
#54 - 16 oktober 2009 15:16
Vattenfyllning + Bilder

Tjena,

nu har jag väntat tillräckligt för att pröva på en första vattenfyllning!
(hoppas jag[:o]!!)

Så här ser det ut just nu, looking good so far.

[ATTACH]23944[/ATTACH][ATTACH]23945[/ATTACH]

Allting är färdiglimmat och har torkat tillräckligt länge!

Nu provfyller vi!
[ATTACH]23946[/ATTACH][ATTACH]23947[/ATTACH]
Pheeeeeww!
[ATTACH]23948[/ATTACH][ATTACH]23949[/ATTACH]

Har nu satt en tejp-bit där vattennivån är så jag kan se om det minskar något under närmsta timmen...

Om inte så tömmer jag det, och provfyller ända upp imorgon.

Mvh

Markus
#55 - 16 oktober 2009 15:29
ser ju bra ut, men varför ha 2 powerhead? räcker det inte med en?
#56 - 16 oktober 2009 15:35
Exakt min fråga oxå, ett som är kraftigt nog att driva 5-8 ggr karets volym beroende på fiskbesättning hade nog räckt.
#57 - 16 oktober 2009 16:42
macke_fisk skrev:
ser ju bra ut, men varför ha 2 powerhead? räcker det inte med en?

drd skrev:
Exakt min fråga oxå, ett som är kraftigt nog att driva 5-8 ggr karets volym beroende på fiskbesättning hade nog räckt.

Macke och drd,

Jag köpte ett 650L och ett 350L pwrhead, vill testa vilket som passar bäst, vet ju inte vilken fisk jag ska ha i än så länge, samt att jag köpte Aquael och vet inte den verkliga sprutten på dom.

Så för att dubbelchecka lite, om det sen blir att jag bara kör det ena så har jag ett powerhead till något annat bygge :) Som jag limmade färdigt idag ;)

Mvh

Markus
#58 - 16 oktober 2009 17:34
Låter som att det kommer bli rejält drag i den där burken :P
#59 - 16 oktober 2009 17:59
Kul att du kommer igång nu med akvarierna igen :)
Borneo suckers gillar drag, men dem får du inte köpa ;) för de har jag :P
#60 - 16 oktober 2009 18:25
Häftigt! Är med sugen på ett sexkantigt, men jag får försöka få ihop lite pengar så jag kan köpa lite kompisar till min nuvarande alldeles ensamma kejsartetra i 250 liters karet. [:o]

Jag trodde att du skulle ha det liggande, så jag tänkte "fräckt!", men såhär blir nog med coolt :)
#61 - 16 oktober 2009 18:28
Bra jobbat! ska bli kul att se hur det går :)
#62 - 17 oktober 2009 02:05
Enola skrev:
Låter som att det kommer bli rejält drag i den där burken :P

Ja beroende på vilka fiskar jag ska ha i! Jag behöver en till räkburk, men denna känns lite lyxig för att "bara" ha räkor i.
Vi får se vad det blir! Säkerligen något annorlunda som kanske är lite svårare att få tag i.

Nubi skrev:
Kul att du kommer igång nu med akvarierna igen :)

Borneo suckers gillar drag, men dem får du inte köpa ;) för de har jag :P

Kina-plecos = Biltema = no good

Men ja, känns bra att vara igång igen.

Bowzee skrev:
Häftigt! Är med sugen på ett sexkantigt, men jag får försöka få ihop lite pengar så jag kan köpa lite kompisar till min nuvarande alldeles ensamma kejsartetra i 250 liters karet. [:o]

Jag trodde att du skulle ha det liggande, så jag tänkte "fräckt!", men såhär blir nog med coolt :)

Vart bor du Bowzee??...klart du måste ha mer fisk i baljan.

Hade varit läckert att ha det liggande...den tanken slog mig faktiskt...men det får bli ett senare projekt och ett nybygge dessutom.
#63 - 17 oktober 2009 02:07
Bra jobbat! ska bli kul att se hur det går :)

Tackar!

Nämnde jag att jag limmade ett 5-kantigt igår också? (trekantigt men med raka hörn)
#64 - 17 oktober 2009 05:13
Du efterfrågade lite bilder hur jag löst mitt bottenfilter kontra Slimline, här är lite fler:
#65 - 17 oktober 2009 14:42
Markus1984 skrev:

Vart bor du Bowzee??...klart du måste ha mer fisk i baljan.

Hade varit läckert att ha det liggande...den tanken slog mig faktiskt...men det får bli ett senare projekt och ett nybygge dessutom.

Haha, jag bor alldeles längst ner i Skåne, typ. :)
Hade sex från början, billigare som startfisk än guppys! :confused:
Dock dog de andra fem redan samma vecka, men det har nog varit något fel på dem, de var mycket större och "fisigare" i färgerna än denna som överlevt.
Förhoppningsvis blir det några kompisar på onsdag.

Jag tycker gott du kan prova ett liggande :d
#66 - 18 oktober 2009 19:13
ansjo skrev:
Du efterfrågade lite bilder hur jag löst mitt bottenfilter kontra Slimline, här är lite fler:

Skit shysst...!

Tor det står ganska klart för mig hur jag ska bygga det, borde få grejerna imorrn.. fick SMS om att paketet åkte i fredags....

Idag har jag roat mig med att vara bakis och skakis.....håvat upp guld/albino ancistrus till ett eget kar...

Mmm får återkomma med lite mer imorrn om helgens händelser.

Mvh

Markus
#67 - 18 oktober 2009 19:17
Orkade du med så mycket pyssel i din kondition idag ;) *retas*
#68 - 19 oktober 2009 14:38
Nubi skrev:
Orkade du med så mycket pyssel i din kondition idag ;) *retas*

Nä, inte fått bottenfiltret å pumparna förrens idag, så det blir till att jobba lite nu på kvällen här. :)
#69 - 19 oktober 2009 15:34
Jäkla smart filterlösning Ansjo ;)
Ska jag nog kopiera på en burk så småningom.
#70 - 19 oktober 2009 15:39
drd skrev:
Jäkla smart filterlösning Ansjo ;)

Ska jag nog kopiera på en burk så småningom.

Precis, onödigt att uppfinna hjulet igen :)

Började bolla lite med Ansjo, och sen visade det sig att han precis gjort det jag ville uppnå ;p Fast bättre....

Jag kommer förhoppningsvis inte ha något hål för utflöde då jag tänkt ha den 'pipen' gå ovanför BTN slimmen, bara gröpa ur lite som ett U i slimmen högst upp..(kommer ej att synas pga en List som går längst upp på akvariet.

Så är det tänkt iallfall!
#71 - 19 oktober 2009 15:48
Det var inte så värst snyggt som ansjo hade det med det stora hålet dock så om man kan göra nåt i stil med en liten svart pip som sticker fram genom bakgrunden är nog snyggare.
#72 - 19 oktober 2009 15:56
drd skrev:
Det var inte så värst snyggt som ansjo hade det med det stora hålet dock så om man kan göra nåt i stil med en liten svart pip som sticker fram genom bakgrunden är nog snyggare.

Jo precis, antar att han har tänkt dölja det på något sätt dock.
#73 - 19 oktober 2009 16:04
Markus1984 skrev:
Jo precis, antar att han har tänkt dölja det på något sätt dock.

Det får man ju verkligen hoppas :D
#74 - 19 oktober 2009 18:07
Bilder

Jahapp...då har kommit en bit på vägen...

känner redan nu att jag inte kommer få till det så snyggt som jag hade hoppats på. svårt med 8-kantiga akvarier som inte riktigt kommer ner i.
Kommer inte komma åt att limma bakrunden från baksidan eftersom utrymmet blir för trångt där

Det tekniska tror jag blir bra iallfall.

Några frågor till ER:
Ska jag skära upp lite större hål på bottenfiltret som är bakom slimlinen..?

Nåt annat jag bör tänka på där jag befinner mig just nu.
borra hål för utblås och limma dit allting??
[ATTACH]24038[/ATTACH][ATTACH]24039[/ATTACH]
[ATTACH]24040[/ATTACH][ATTACH]24041[/ATTACH]
#75 - 19 oktober 2009 18:20
nu har läst igen det jag har missat :p, det ser ju bra ut och nu förstod jag varför du köpte 2 se powerheads :p.

tycker inte att det ser ut som det behöver fixas något med filtret, ser bra ut redan tycker jag :).
#76 - 19 oktober 2009 18:33
macke_fisk skrev:
nu har läst igen det jag har missat :p, det ser ju bra ut och nu förstod jag varför du köpte 2 se powerheads :p.

tycker inte att det ser ut som det behöver fixas något med filtret, ser bra ut redan tycker jag :).

Tack, nu har jag borrat ett hål där pumpens utblås fick bli...just nu sitter där en sån där tratt som hör till aquaels alla pumpar...så jag kan rikta utblåset lite....ser faktiskt inte jätte dumt ut...

Hoppas nån hinner svara på nån av frågorna jag ställde innan kvällen är slut, får då limmar jag dit skiten :D
#77 - 19 oktober 2009 18:38
Markus1984 skrev:
Tack, nu har jag borrat ett hål där pumpens utblås fick bli...just nu sitter där en sån där tratt som hör till aquaels alla pumpar...så jag kan rikta utblåset lite....ser faktiskt inte jätte dumt ut...

Hoppas nån hinner svara på nån av frågorna jag ställde innan kvällen är slut, får då limmar jag dit skiten :D

glöm inte att plåta bara ;). hoppas att någon mer svarar innan du limmar^^.
#78 - 19 oktober 2009 18:41
Några bilder på utblås

Här kommer några bilder på utblåset.
[ATTACH]24042[/ATTACH][ATTACH]24043[/ATTACH]
[ATTACH]24044[/ATTACH]

Tycker det vart helt okej. Hade helst haft nån slang upp som sprutade ner framför bakgrunden, men det vart som sagt riktigt tajt....
#79 - 19 oktober 2009 18:55
Ser riktigt bra ut!´speciellt att pipen ut inte syns när man tittar rakt fram som på bild 1.
Detta kommer bli kanonbra :D
#80 - 19 oktober 2009 18:57
Nubi skrev:
Ser riktigt bra ut!´speciellt att pipen ut inte syns när man tittar rakt fram som på bild 1.

Tack, jag håller tummarna, nu i sista sekund så tog jag bort en del av bottenfiltret som var bakom bakgrunden för att pumpen ska kunna suga in vattnet lättare där.

Om inget proffs svarar snart så tror jag nog att jag limmar ändå!
#81 - 19 oktober 2009 19:04
sms.a anders och fråga honom innan du gör något som du senare ångrar...
#82 - 19 oktober 2009 19:06
Nubi skrev:
sms.a anders och fråga honom innan du gör något som du senare ångrar...

Do it!
#83 - 19 oktober 2009 19:11
did it :D väntar på svar, han kan vara j*vlig seeeg av sig, tror inte han är en sms människa
#84 - 19 oktober 2009 19:58
Eller så har han ingen täckning på mobilen när han är på nedervåningen:p!
Det ser bra ut Markus, och det är nog ett smart drag att ta bort bakdelen på slimlinen så det blir ett bättre flöde, det har även jag gjort. Se bara till att du inte kör med för fin sand så det täcker för springorna i slimlinen bara.

Jo, det fula utblåset i mitt kar ska täckas för med en slimlinebit tänkte jag, funderar lite på hur det ska lösas snyggast men det ska inte vara några problem:)!
#85 - 19 oktober 2009 20:16
ansjo skrev:
Eller så har han ingen täckning på mobilen när han är på nedervåningen:p!

Det ser bra ut Markus, och det är nog ett smart drag att ta bort bakdelen på slimlinen så det blir ett bättre flöde, det har även jag gjort. Se bara till att du inte kör med för fin sand så det täcker för springorna i slimlinen bara.

Jo, det fula utblåset i mitt kar ska täckas för med en slimlinebit tänkte jag, funderar lite på hur det ska lösas snyggast men det ska inte vara några problem:)!

Coolt! Då hade jag kunnat limma det hela ikväll, men nu får det nog vänta tills imorrn....börjar bli lite sömnig.

Tackar för input Anjso!
Bilagor:
#86 - 19 oktober 2009 20:17
Nubi skrev:
did it :D väntar på svar, han kan vara j*vlig seeeg av sig, tror inte han är en sms människa

Men jag kan vara desto snabbare på andra grejer:p!
#87 - 19 oktober 2009 20:34
Så då var det färdiglimmat....kunde inte hålla mig....vart lite kladdigt på ena sidan men jag visste att det skulle bli lite sisådär på det stället...nu får det torka i c:a 2 dagar medans jag fixar grus och en till slags ram som akvariet ska stå "i" på en frigolit-skiva.
#88 - 19 oktober 2009 20:43
Härligt! Bättre att göra det idag än imorgon, gäller det mesta tyvärr.. :)
#89 - 19 oktober 2009 21:00
Sultanen skrev:
Härligt! Bättre att göra det idag än imorgon, gäller det mesta tyvärr.. :)

Jo så är det, man ska inte skjuta på saker för då blir det aldrig gjort ;P
#90 - 19 oktober 2009 21:02
Markus1984 skrev:
Jo så är det, man ska inte skjuta på saker för då blir det aldrig gjort ;P

Fullt medveten om det, har tenta imorgon och det lär tyvärr märkas [:o]
Prokastinera kallas det tydligen, så bra jobbat! Uppdatera oss om två dagar när övrigt skräp kommer i karet;)
#91 - 19 oktober 2009 21:11
Sultanen skrev:
Fullt medveten om det, har tenta imorgon och det lär tyvärr märkas [:o]

Prokastinera kallas det tydligen, så bra jobbat! Uppdatera oss om två dagar när övrigt skräp kommer i karet;)

Will do. :)
#92 - 19 oktober 2009 21:52
Gött å se att du är igång igen Markus! Allt flyter på som du vill eller?:)
#93 - 20 oktober 2009 08:11
HenkeP skrev:
Gött å se att du är igång igen Markus! Allt flyter på som du vill eller?:)

Jajjemen, good to be back :)

Limningen av detta projekt ser hyffsat ut i dagsljus också så allt är som det ska just nu ;p
#94 - 20 oktober 2009 09:31
Nubi skrev:

Personligen så skulle jag aldrig satt pipen där mitt i så det syns ändå om ens lite.
Hade satt den uppe i ena hörnet så hade det blitt enklare att dölja den med växter så småningom.
#95 - 20 oktober 2009 11:14
drd skrev:
Personligen så skulle jag aldrig satt pipen där mitt i så det syns ändå om ens lite.

Hade satt den uppe i ena hörnet så hade det blitt enklare att dölja den med växter så småningom.

Ärsh, framifrån så syns den inte :P
#96 - 20 oktober 2009 14:31
drd skrev:

Hade gärna gjort det men fick tyvärr inte plats :/

på nån av bilderna ser du att jag har glashylla runt hela akvariet upptill, och dom tänkte jag inte på förrens jag skulle provmontera pumpen igår. Kände inte att jag ville spendera flera dagar på att trixa med det just då :)

Nå väl detta är mitt första projekt med BTN(el liknande) överhuvudtaget,
nästa gång gömmer jag den kanske bättre :)
#97 - 20 oktober 2009 15:19
Nu ska jag strax iväg och leta efter nåt trevligt grus att slänga i burken, samt spana lite snabbt på en eventuell invånare. Men det blir ingen provfyllning förrens imorgon. :)

Håller på att spana på lite ljus också....men jag måste höra lite med proffsen först.
#98 - 20 oktober 2009 17:55
det blev ju bra med den pipen, syns knappt när man tittar rakt framifrån^^. keep up the good work!
#99 - 20 oktober 2009 19:16
macke_fisk skrev:
det blev ju bra med den pipen, syns knappt när man tittar rakt framifrån^^. keep up the good work!

Tackar!

Köpte ett beige-aktigt grus(Imazo står det på påsen) idag c:a 4-7mm,

dom hade inte det gruset som jag ville ha hemma... detta grus var ganska snyggt och jag tror det kan bli bra....kommer iallafall göra ett försök med det.
#100 - 20 oktober 2009 21:42
Tjena.. Kommer det nån uppdatering i dina övriga trådar snart eller är dom helt bortglömda? ;)
#101 - 21 oktober 2009 04:50
HenkeP skrev:
Tjena.. Kommer det nån uppdatering i dina övriga trådar snart eller är dom helt bortglömda? ;)

Alla är igång :) Och visst kan jag slänga in lite bilder på dom om hur "slutresultatet" blev. Men det är på gång att göras om i dom, 180L Juwel Rio ligger närmast för 'makeover' men 720L är inte allt för långt ifrån 'makeover' heller...
Ancistrus sp. guld/albino "odlingen" är kvar, har c:a 60 yngel i en liten burk bredvid 100L tanken där lekparen går, och väntar just nu på att ytterliggare en rom-kaka ska kläckas. Riktigt spännande.

8:a Kantiga: Ingen ättiks-lukt idag så jag kommer att provfylla akvariet igen och tömma....Tvätta grus, ställa akvariet på plats och sen provköra några dagar med vatten+växter+nån mindre krabat.. tills jag fått ordning på belysningen.

Uppdaterar med bilder när jag vaknat till liv och det börjar hända saker.
#102 - 21 oktober 2009 15:35
Yes, då har jag provfyllt och provkört pumpen....av nån anledning tycker jag det blir sämre flås när den är bakom bakgrunden än i den öppna ytan....kan vara en inbillning...men det kändes inte speciellt mycket för en 650l/h..trots att det bara är 80L..

Ska ställa karet på plats nu och tvätta lite grus osv.

Har tagit en del bilder, men väntar tills jag fått i grus och tillfällig belysning.

Hörs snart!
#103 - 21 oktober 2009 16:27
Bilder på testrundan.

Tjena!

Som jag skrev tidigare så fick jag lite problem med dåligt flöde i powerheaden, kanske har löst problemet, ska testa strax igen när jag sköljt klart gruset och fyllt på med vatten.

Här kommer bilder på testrundan av filtreringen. Där den viktigaste punkten var att kika så inte pumphuvudet snodde allt vatten från filterkammaren så det blev översvämning i den öppna ytan.

[ATTACH]24075[/ATTACH][ATTACH]24076[/ATTACH]
[ATTACH]24077[/ATTACH][ATTACH]24078[/ATTACH]
[ATTACH]24079[/ATTACH][ATTACH]24080[/ATTACH]
[ATTACH]24081[/ATTACH]

Markus
#104 - 21 oktober 2009 17:02
Det blev ju riktigt bra ju! Rejält med utrymme för filtermaterial där bakom också!
#105 - 21 oktober 2009 17:13
Sultanen skrev:
Det blev ju riktigt bra ju! Rejält med utrymme för filtermaterial där bakom också!

Japp funkar alldeles utmärkt, har fyllt upp med kuber av PPI 10 där bakom nu.

Akvariet står på plats med grus och vatten....

Dags att gå en sväng med vovven och fixa lite käk, sen blir det några fler bilder på hur det ser ut nu.

See ya in a bit!
#106 - 21 oktober 2009 18:17
Spännande!
#107 - 21 oktober 2009 19:21
micket skrev:
Spännande!

Mmmm :)

Gissa vem som glömt kameran påslagen och kopplad till datorn? :D

Den får ligga på laddning en liten stund....

Hursomhelst har vattnet nu klarnat trots att jag även hällde i 15ml EasyLife.

För tillfället så sitter det en Eheim AquaBall 2208 med riktigt inkört filter för att hjälpa till att göra vattnet lite mumsigare.

Ska slänga ner nån växt som får stå tills jag fixat ordentlig belysning, men jag har inhandlat 5st plantor, 2st Hyprophylia (nån udda variant) och sen nån form av lågväxande gräs som inte verkar vara så ljuskrävande.

Slänger in bilder på alltihop när jag fått batteri i kameran.

Mvh

Markus
#108 - 21 oktober 2009 19:24
Haha, den tabben har fler än du lyckats med, tro mig ;)
#109 - 21 oktober 2009 19:26
Sultanen skrev:
Haha, den tabben har fler än du lyckats med, tro mig ;)

Det är inte första gången jag lyckas med det heller ;) Typ varje gång jag skapar trådar och uppdaterar och fotar :D
#110 - 21 oktober 2009 19:28
Ett tag sedan sist med andra ord;)
#111 - 21 oktober 2009 19:40
ska bli kul att följa tråden och se karet irl.
#112 - 21 oktober 2009 19:49
Sultanen skrev:
Ett tag sedan sist med andra ord;)

Ja, jag har inte varit igång mycket under sommaren :) Men nu är jag tillbaka!

Nubi skrev:
ska bli kul att följa tråden och se karet irl.

Jepp jepp!
#113 - 21 oktober 2009 19:53
Futtiga bilder innan sängdags!

Jahapp, fick liv i kameran och tog ett par bilder med belysning lånad från ett yngel-akvarium.

Man ser iallafall hur det kommer att vara placerat och kanske kan man få en bild på hur det skulle kunna bli när jag är färdig med det hela :)

Karet får stå å gå under natten som det är, håller tummarna för att allt går bra!

[ATTACH]24087[/ATTACH][ATTACH]24088[/ATTACH]
[ATTACH]24089[/ATTACH][ATTACH]24090[/ATTACH]
[ATTACH]24091[/ATTACH][ATTACH]24092[/ATTACH]

Dags för mig att göra ett försök till att somna!

To be continued....
#114 - 21 oktober 2009 20:07
Sjysst lützendimma i karet :D

Annars ser det bra ut, glömde du eller sket du i att skölja sanden ?
#115 - 21 oktober 2009 20:12
Vackert!:)
#116 - 22 oktober 2009 13:11
Den höll tätt hela natten?? Ser JÄTTE fint ut där i hörnet :) Kommer att lysa upp det mörka hörnet av v-rummet :)
#117 - 22 oktober 2009 14:48
drd skrev:
Sjysst lützendimma i karet :D

Annars ser det bra ut, glömde du eller sket du i att skölja sanden ?

Sköljde sanden ganska hyffsat men tillsatte EasyLife FFM som gjorde det lite dimmigare.

Sultanen skrev:
Vackert!:)

Tack! Nu återstår det att ordna med belysningen innan mina dyra växter ska ner. Ska slänga i lite fisk senare idag(efter akvariemötet med Vaaf)

Nubi skrev:
Den höll tätt hela natten?? Ser JÄTTE fint ut där i hörnet :) Kommer att lysa upp det mörka hörnet av v-rummet :)

Jepp det blir nog en riktig myshörna, när man fått allt som man vill.

Håller tätt och inget problem med filterkammaren. Dock så sitter Powerheaden klämd på något sätt så den låter lite extra, vilket jag ska råda bukt på med en kraftigare och mindre Eheim pumphuvud.
#118 - 22 oktober 2009 17:29
Fixade till utblåset idag, nu syns det inte längre:p! Slimline är bra till mycket;)!
#119 - 22 oktober 2009 17:33
Kommer bli riktigt fint. Har verkligen en bra plats i rummet. Är lite avis :D
#120 - 22 oktober 2009 18:20
Markus1984 skrev:
Jahapp, fick liv i kameran och tog ett par bilder med belysning lånad från ett yngel-akvarium.

Man ser iallafall hur det kommer att vara placerat och kanske kan man få en bild på hur det skulle kunna bli när jag är färdig med det hela :)

Karet får stå å gå under natten som det är, håller tummarna för att allt går bra!

[ATTACH]24087[/ATTACH][ATTACH]24088[/ATTACH]

[ATTACH]24089[/ATTACH][ATTACH]24090[/ATTACH]

[ATTACH]24091[/ATTACH][ATTACH]24092[/ATTACH]

Dags för mig att göra ett försök till att somna!

To be continued....

det ser ju skitbra ut. fina svärdsplantor och jag slår ett slag för att du ska tjoffa i lite corydoras :D. bara någon ;). kommer det att vara mycket växter eller mycket rötter eller vad har du tänkt dig^^?.
#121 - 22 oktober 2009 20:29
ansjo skrev:
Fixade till utblåset idag, nu syns det inte längre:p! Slimline är bra till mycket;)!

Läckert :) Jag ska köpa ett annat pumphuvud!

Enola skrev:
Kommer bli riktigt fint. Har verkligen en bra plats i rummet. Är lite avis :D

Tack, jag hoppas på det med rätt inredning och sen lite trevligt runt omkring med krukväxter osv.

macke_fisk skrev:
det ser ju skitbra ut. fina svärdsplantor och jag slår ett slag för att du ska tjoffa i lite corydoras :D. bara någon ;). kommer det att vara mycket växter eller mycket rötter eller vad har du tänkt dig^^?.

Det är bara 1 Svärdsplanta ;) har väl en 5-6st såna där som stått och blivit riktiga modersplantor, men det blir ingen sån svärdsplanta i detta kar.

Jag har nån idé om hur jag vill att det ska se ut, men jag är lite osäker på vad jag ska ha för fisk i. Växterna blir dels lite lågväxande gräs, samt en växt som påminner om "Stjärnväxt" åtminstone i färgerna, dock är stjälken lite tunnare på dessa. Sen ska det i en "näckros"...samt några stenar med äkta javamossa på.

Rötterna blir den tunna och spretiga sorten som ska gå ända upp till ytan..
sen hade jag tänkt försöka gömma nån artificiell grotta under moss-stenarna.

Jag har köpt ett par M.ramirezi "Electric Blue" som jag hade tänkt skulle gå i denna burk ursprungligen, men kan inte bestämma mig nu när dom väl är hemma hos mig.

Meeeen jag ska nog komma på nått...
#122 - 23 oktober 2009 20:58
Eller så kan jag sitta och söka igenom art-beskrivningar tills vattnet har dunstat i akvariet så kan jag samla damm där i :D
#123 - 24 oktober 2009 06:21
Någon ovanlig ungfödare:)....?
#124 - 24 oktober 2009 14:58
ansjo skrev:
Någon ovanlig ungfödare:)....?

Kikade på lite fisklistor idag men hittade inte nå speciellt ovanligt... 100 färger av platy och svärdbärare, inte en enda VF i de 2 listorna jag kikade.
I den ena fanns det ett par vildfångade guppy som kanske skulle vara intressant, men jag är inte intresserad av att hålla guppy i detta kar. :)

Kikade om det fanns nån annan liten ciklid, men det var enbart de vanliga sorterna. Schackbrädes hade kanske varit trevligt, men jag vill ha något som lyser upp lite mer.

Och blir det nån ciklid så är det nästan ett måste att skaffa ett gäng tetror/rasboras... och då är vi inne på samma tema som "alla" kör...igen.

Hursomhelst så köpte jag ett nytt pumphuvud idag...Maxi-Jet 1000l/h, klart kraftigare än AquaEls 650 och även något tystare.. Köpte hem en 75W jäger också som ska ner så fort jag varit och fixat ett rör att ha den i.

Vi får se var detta slutar....tar tacksamt emot tips på firrar att koppa in....

Mvh

Markus
#125 - 24 oktober 2009 15:55
aha, var det bara en svärdsplanta xD. aha de firrarna kommeratt trivas som firren i vattnet där :). du får se till att tjoffa i inredning :).
#126 - 24 oktober 2009 16:02
macke_fisk skrev:
aha, var det bara en svärdsplanta xD. aha de firrarna kommeratt trivas som firren i vattnet där :). du får se till att tjoffa i inredning :).

Har fått ordning på pumpen nu iallfall pumpar runt ganska kraftigt vid ytan, men lite mindre längre ner..får vänta ett tag till med dom riktiga växterna...måste få ordning på belysningen..

Vet inte om jag ska slänga i mina M.Ramirezi "Electric Blue"....vad ska jag ha i mer i så fall?

Samt om jag ska hålla Ramirezi i denna burk vill jag ligga på c:a 27-28grader i temp annars kan dom få problem med matsmältning...(Electric Blue kostar c:a 2-300kr st så inget jag vill "klanta" bort)

Så då måste det vara fisk som gillar lite varmare..

Samt ska jag endast våga mig på 1 hane och flera honor i denna burk av Ramirezi?

//markus
#127 - 24 oktober 2009 17:30
Det vore coolt med bara ramirezi i det karet och kanske. När de färgat ut sig lär de bli riktigt snygga mot en grön bakgrund (dvs växterna) :)
Du har ju ett par andra kar du kan dumpa av fiskarna i om du inte skulle gilla idén.
#128 - 24 oktober 2009 22:00
Nubi skrev:
Det vore coolt med bara ramirezi i det karet och kanske. När de färgat ut sig lär de bli riktigt snygga mot en grön bakgrund (dvs växterna) :)

Du har ju ett par andra kar du kan dumpa av fiskarna i om du inte skulle gilla idén.

Jo, på torsdag skulle det komma fler Ramirezi, får vänta tills dess för jag har bara 2st honor i mina kar.
#129 - 26 oktober 2009 18:38
bildar inte fjärilscikliden par? har för mig att de inte är harembildare eller vad jag ska säga, hoppas att du förstår min lummiga beskrivning :p. damn va dyra de är! men platy och typ molly borde klara upp mot 27-28 grader.
#130 - 26 oktober 2009 18:46
Lägg upp lite bilder på karet :) För ja misstänker att kameran är laddad nu :P
#131 - 26 oktober 2009 18:51
Nubi skrev:
Lägg upp lite bilder på karet :) För ja misstänker att kameran är laddad nu :P

håller med, släng upp lite bilder på din skapelse :).
#132 - 26 oktober 2009 18:56
Två som tjatar *heheh* Like it!! Tjaaaaaat. och så kan du lägga upp en bild på din knivfisk! :D
#133 - 26 oktober 2009 19:44
Nubi skrev:
Två som tjatar *heheh* Like it!! Tjaaaaaat. och så kan du lägga upp en bild på din knivfisk! :D

Skapelsen är inte så rolig när jag inte kan plantera växterna som ska ner i baljan :)

Lutar åt att det blir en MH armatur till detta kar, måste hitta en som är lätt att modda först bara, och sen rätt lampa att sätta i den.

Bilder får komma imorgon dock, har en hel del att göra ikväll.
#134 - 26 oktober 2009 19:46
jaja, och glöm inte att vara social mot flickvännen och vovven ;)
#135 - 26 oktober 2009 20:45
Köp MH drivdon på Ebay, om du bara är lite händig klarar du fint att knåpa ihop en själv, blir uppenbarligen redigt billigt som du såg i en länk i tråden om belysningsvalet till detta kar:)
#136 - 26 oktober 2009 20:54
Sultanen skrev:
Köp MH drivdon på Ebay, om du bara är lite händig klarar du fint att knåpa ihop en själv, blir uppenbarligen redigt billigt som du såg i en länk i tråden om belysningsvalet till detta kar:)

Yes, man måste veta vad man ska köpa bara :)(du får jätte gärna ge fler tips i detta ämne, länka till nån armatur och skriva - Köp denna! Och sen denna! ;) )

Tills jag fått ordning på MH armaturen, skall dock nån tillfällig lösning dit. Så jag åtminstone kan hålla lite växter vid liv :)

1 par Ramirezi 'Electric Blue' väntar ivrigt på att få flytta in.

Mvh

Markus
#137 - 26 oktober 2009 22:46
3 små bilder..

Tjena,

tog snabbt ett par bilder.

Det första är på hur 8:a kanten ser ut just nu, har provat med några rötter.
dom andra 2 är taget på några växter som just nu står i mitt 180L och väntar på att få flytta in.

Här är det tänkt att det ska bli en grotta "under" rötterna.(titta noga på vatten-ytan så ser ni att det är riktigt flås i denna burk)
[ATTACH]24219[/ATTACH]

Kolla in de grön/röda stänglerna som står i kruka..dessa ska ner
[ATTACH]24220[/ATTACH]

Samt detta gräs, som inte är så ljuskrävande som liknande sorter.
[ATTACH]24221[/ATTACH]

Mvh

Markus
#138 - 26 oktober 2009 23:08
Grunden till en MH belysning är följande:

Drivdon+Tänddon eller Elektriskt drivdon
Jag föredrar elektriskt drivdon, håller koll så du inte tänder och släcker lampan med för korta intervall, händer detta fördröjer den tändningen av lampan så den hinner svalna först, dessutom väger elektriskt drivdon mindre vilket ger billigare frakt.
Det finns drivdon för 35W 70W 150W 250W 400W, finns säkert fler varianter men de är de vanligaste, lättast och billigast att få tag i tror jag nog 70W är, detta torde vara den variant som är lämplig för dig.
Förslag på elektroniskt drivdon, kan vara lite klurigt att hitta men det finns, bara att vänta till man hittar en med bra pris och slå till:
http://cgi.ebay.com/70-WATT-ELECTRONIC-METAL-HALIDE-CDM-T-CDM-TC-BALLAST_W0QQitemZ350269125286QQcmdZViewItemQQptZUK_BOI_Lights_Lighting_ET?hash=item518daab2a6

MH Lampa
Finns för en mängd socklar, vanligast är den sockeln som våra vanliga bygghalogen.
Sockel och armatur. Tycker själv att 10k Kelvin är en härlig färg och det tycker växterna också, högre kelvintal ger enligt mig en mera marin känsla till karet
Förslag på lampa på 10k kelvin (har själv precis dessa lampor)
http://cgi.ebay.com/MARINE-COLOR-HQI-70W-10K-10000K-METAL-HALIDE-BULB-HQI_W0QQitemZ160372503698QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item2556f23492

Sockel och armatur
Som jag nämnde ovan att om du väljer en lampa som är avsedd för samma sockel som våra standard bygghalogen så kan du köpa billiga bygghalogenbelysningar för 50-100kr där du får en kapsling och sockel samt skyddsglas! Inte vidare snyggt men lätt att modifiera och bygga in på valfritt sätt! En 70W lampa använder vanligen samma sockel som 300W/500W halogenlampor, ett exempel på en sådan sockel/armatur är:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9132&n=30100
#139 - 26 oktober 2009 23:12
Sultanen!

Fasiken va shysst av dig!

Så om jag köper dessa 3 saker du har nämnt, som jag om har förstått rätt passar ihop....kan jag bara bygga in armaturen i nåt snyggt och sen köra? :D
#140 - 26 oktober 2009 23:20
I grund och botten ja, vet inte med säkerhet hur den ballasten fungerar men skulle tippa på att 110-230V drivspänning vilket helt enkelt betyder att du kopplar in 230V rakt på ballasten, sen koppar du in lampan på ett avstånd av maximalt 1-1,5m ifrån ballasten (så kort som möjligt iaf, kommer inte ihåg exakt avstånd).
Kopplingschema finns troligen printat på ballasten eller på nätet.

Vet inte vilken vana du har av detta men konsultera oss på forumet när du får hem grejerna du beställer, om du nu gör det, så kan vi dubbelkolla det tillsammans med dig:) Det är ju ändå rätt läskiga spänningar vi har att göra med här så var försiktig.

Kan säkert fixa lite bilder på mitt inte allt för estetiska bygge om du tjatar tillräckligt på mig.
#141 - 26 oktober 2009 23:23
Okej nu snurrade du till det lite med ballasten (vad är det) ?

Avståndet? Menar du att sladden skall vara 1.5m ifrån ballasten och sen från ballasten ska jag ha vidare sladd in i 230v i väggen?

Funkar denna armatur?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-29304.aspx
#142 - 26 oktober 2009 23:38
Förlåt, Ballast = Drivdon.. Typ, Drivdonet är en elektrisk ballast:)
Sladden mellan lampan och ballasten får inte vara längre än det, sök lite så får du reda på mer precist det annars får jag hjälpa dig.

Ja, den fungerar, eller kan inte garantera det när sockeln inte är utskriven men det är i det närmaste 100% säkert:)
#143 - 26 oktober 2009 23:45
Okej, jag har nämnligen inte det företaget som du länkade armaturen till ens i närheten av mig.

Däremot har jag,Byggmax,Bauhaus,Jula,Biltema,Swedol och Ahlsell m.m

Om inte drivdonet är så stort, så kan jag montera det på rampen som jag får bygga till halogen-armaturen.

Rampen jag har i planerna kommer se ut som en hederlig gammal lampa "som en halv jordglob" för att den ska täcka karet och inget annat. Då kan jag ju fästa drivdonet på baksidan av denna "ramp" som ändå kommer vara in mot ett hörn....
#144 - 26 oktober 2009 23:49
Finns en på biltema i svart snyggt utförande med denna info...dock med en IR, men den kanske jag kan montera bort?

Halogenstrålkastare med IR-detektor
Nätspänning. 230 V.
Skyddsklass: IP44.
Halogenlampa: Max. 500 W.
Avkänningsområde: 12 m/180°.
Ställbar lystid: 10 sek. – 4 min.
Mått: 180 x 145 x 235 mm (lxbxh).
Skyddsglas: 178 x 140 x 5 mm.
IR-detektorn reagerar på värme i kombination med rörelse.
Lamphus av gjuten aluminium.
Målad yta.
Kraftigt skyddsglas.
För fast montering.

Finns även denna på Jula, för omgående leverans:
Halogenstrålkastare med stativ IP44 L Mycket praktiskt stativ, kan även hängas på vägg. Sladd med jordad stickpropp. Halogenrör ingår ej. IP44. 230 V. (Artnr: 427559)

Står inget om socklarna dock :/
#145 - 26 oktober 2009 23:50
Sikta på den minsta armaturen du hittar avsedd för 300/500W, mindre är ju lättare att bygga in. Alla de butikerna lär sälja någon variant, bara att åka runt/klicka runt.

IKEA FOTO
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60125813

Då kommer du kopiera min armatur rakt av;)

Du skall få lite bilder på hur jag löste det med, sågade till min halogenarmatur så den fick plats i 26cm varianten av den lampan.. eller, har för mig att det var den diametern.
#146 - 26 oktober 2009 23:51
Det finns två olika typer av bygghalogen socklar, en mindre (150W lamporna) och en "större"(300/500W), lampan jag länkade till har den "större" sockeln.
#147 - 26 oktober 2009 23:52
Sultanen skrev:
Sikta på den minsta armaturen du hittar avsedd för 300/500W, mindre är ju lättare att bygga in. Alla de butikerna lär sälja någon variant, bara att åka runt/klicka runt.

IKEA FOTO

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60125813

Då kommer du kopiera min armatur rakt av;)

Du skall få lite bilder på hur jag löste det med, sågade till min halogenarmatur så den fick plats i 26cm varianten av den lampan.. eller, har för mig att det var den diametern.

Det tackar jag för, men jag hade tänkt större....typ 50cm :) så den täcker hela akvariet....

Nu var jag för snabb! en 500w är det alltså som jag ska ha....! då blir det rätt sockel.

Hur var det med den där med IR sensor? Kan jag knipsa kablarna på den och köra med en sån?
#148 - 26 oktober 2009 23:55
#149 - 26 oktober 2009 23:57
Klicka på länken så kommer du till en lampa som har 50cm diameter, sa dock att jag använde 26cm varianten ;)

IR sensorn betalar du bara extra för, men du skall helt enkelt koppla tåtarna rakt på socken samt jorda lampan i höljet så skruvar du isär det hela borde det inte vara svårt att avlägsna ir sensorn och få fram sladdarna till sockeln och skarva på din sladd från drivdonet med en sockerbit.
#150 - 27 oktober 2009 00:00
Sultanen skrev:
Klicka på länken så kommer du till en lampa som har 50cm diameter, sa dock att jag använde 26cm varianten ;)

IR sensorn betalar du bara extra för, men du skall helt enkelt koppla tåtarna rakt på socken samt jorda lampan i höljet så skruvar du isär det hela borde det inte vara svårt att avlägsna ir sensorn och få fram sladdarna till sockeln och skarva på din sladd från drivdonet med en sockerbit.

Okej, det låter bra, för då slipper jag rota runt efter fler armaturer....då tar jag den på biltema för 129kr , kopplar bort IR sensorn....

Drivdonet du tänker på till detta lilla bygge går inte att hitta på www.elektroskandia.se eller?

Jag vet liksom inte vad jag ska leta efter ;p
#151 - 27 oktober 2009 00:01
Köp den på ebay, annars kostar den 3-4 gånger mer. Fungerar oftast väldigt smidigt!

MH är ett erkänt dyrt belysningsalternativ men också det bästa. Man kommer runt kostnaden genom att köpa det ifrån ebay och bygga själv:)
#152 - 27 oktober 2009 00:18
Skapade ett konto på ebay nu iallfall....och paypal har jag redan.. :)
#153 - 27 oktober 2009 00:22
Toppen!

Måste sova nu men lyft tråden imorgon kväll igen om du har fler frågor, att koppla ihop det hela är väldigt simpelt egentligen, viktigt att allt blir rätt och att man beställer rätt grejer:)

Godnatt
#154 - 27 oktober 2009 00:23
Sultanen skrev:
Toppen!

Måste sova nu men lyft tråden imorgon kväll igen om du har fler frågor, att koppla ihop det hela är väldigt simpelt egentligen, viktigt att allt blir rätt och att man beställer rätt grejer:)

Godnatt

Yes, tack för all hjälp hittils......återkommer när jag beställer grejerna för att dubbelkolla så det blir rätt :P
#155 - 30 oktober 2009 19:18
Här står det still.

Varit och köpt MH armaturen och skruvat bort allt "onödigt" på den, väntar nu på att buda på drivdornet samt 'lampan'...

Akvariet har varit igång hela tiden utan några problem. (nya pumpen låter lite, men jag får stå ut med det ett tag)..

Mvh

Markus
#156 - 30 oktober 2009 20:30
Sultanen skrev:
Köp den på ebay, annars kostar den 3-4 gånger mer. Fungerar oftast väldigt smidigt!

MH är ett erkänt dyrt belysningsalternativ men också det bästa. Man kommer runt kostnaden genom att köpa det ifrån ebay och bygga själv:)

Är det MH som gäller om man vill ha flest lumen per watt?
Alltså mest ljus för pengarna.
#157 - 30 oktober 2009 20:46
pello skrev:

Nja, snarare är det väl MH man skall välja om man vill ha ut mest ljus i förhållande till yta:)
#158 - 30 oktober 2009 21:27
pello skrev:

Fotogen-lykta är det som gäller om man vill ha mest för pengarna :P
#159 - 3 november 2009 17:23
I väntan på belysning (missade att buda innan auktionen gick ut :S ) så koppade jag igår in 7st I.Werneri "Trådfens-regnbåge" , dom verkar gilla den starka strömmen i detta akvarium(som jag läst nånstans att dom ska göra), dock vart det 7st hanar,(han hade inga honor i butiken.) Men förhoppningsvis kommer dom på Fredag.

Hittils har jag inte planterat några fler växter, men dom åker eventuellt i senare ikväll. Samtidigt som jag hoppas få över polarn som han kan fota lite....så jag slipper med min sketna kamera!

Mvh

Markus
#160 - 3 november 2009 18:32
Karet vart :D Skitsnyggt*LeR* Lite avis är man ;)
#161 - 4 november 2009 00:05
Nubi skrev:
Karet vart :D Skitsnyggt*LeR* Lite avis är man ;)

Tack.. =) Erik var här och fotade lite, men itne fått bilderna än...suck:p
#162 - 4 november 2009 07:06
Hittar du nya ballaster själv eller skall jag länka till en lämplig?:)
#163 - 4 november 2009 10:52
Skäll på honom! :) bilder vill vi haaa
#164 - 4 november 2009 12:13
Sultanen skrev:
Hittar du nya ballaster själv eller skall jag länka till en lämplig?:)

Tja!

Jag har hittat en likadan från samma säljare, men om det finns fler alternativ så kan det vara intressant. :D
#165 - 4 november 2009 12:14
Nubi skrev:
Skäll på honom! :) bilder vill vi haaa

Jepp, ska säga åt han och fixa det så fort han vaknar. ;p
#166 - 4 november 2009 13:13
vissa har varit uppe sen 05.30! Jag hade hunnit med en maratonlöping och stafetttävling och lagt upp bilderna på zoopet ........ja säger det Killar ;)
#167 - 4 november 2009 13:38
Nubi skrev:
vissa har varit uppe sen 05.30! Jag hade hunnit med en maratonlöping och stafetttävling och lagt upp bilderna på zoopet ........ja säger det Killar ;)

ingen aning om vad han gör ;p sover kanske!
#168 - 4 november 2009 15:15
Är den för ungefär samma pris så kör på den:)
#169 - 4 november 2009 16:15
Sultanen skrev:
Är den för ungefär samma pris så kör på den:)

Jepp samma pris 14£, men 5 dagar innan auktionen avslutas *suck*. 8£ i frakt ska han ha också ;o
#170 - 5 november 2009 23:25
Bild uppdat.

Dags för lite bilder kanske? :D

Ganska tomt än så länge, och inga höjdarbilder på firrarna (i. werneri)
[ATTACH]24494[/ATTACH][ATTACH]24495[/ATTACH]

Mvh

Markus
#171 - 6 november 2009 00:23
snyggt:)
#172 - 6 november 2009 10:55
Sultanen skrev:
snyggt:)

Tackar :)
#173 - 6 november 2009 11:18
Blev ju inte alls så dumt Markus ;)
#174 - 6 november 2009 11:20
drd skrev:
Blev ju inte alls så dumt Markus ;)

tackar drd :) långt ifrån klar dock. Surt att vänta så länge på ljuset!
#175 - 6 november 2009 19:47
Ja sa juh det!! :D Har du fått hem honorna nu :D
Bilagor:
#176 - 6 november 2009 21:00
wow! ser riktigt bra ut det där!!
#177 - 6 november 2009 21:37
Det blir ju najs det här.. Lite snålt med bilder bara.. :d;):p
#178 - 6 november 2009 21:51
Jättesnyggt! man blir sugen på ett sånt kar:d
#179 - 6 november 2009 23:54
Tack för feedback gott folk.

Ska ta och fota lite mer i helgen, efter att jag stoppat i lite nytt i den. :)

Förutom att (den riktiga) belysningen vart försenad har det gått enligt planerna, I.Werneri är verkligen en fantastisk fisk.

Jag vet helt ärligt inte vilken fisk det mer blir i burken förutom P.Vittata om jag får tag i 1+1..... Det är ju riktigt strömt så det måste vara någon fisk som gillar detta och inte är för stor (80L)..!

Mvh

Markus
#180 - 7 november 2009 19:47
Borneosuckers gillar strömt ;) *hihi*
#181 - 7 november 2009 20:42
jag är skitsugen på att köpa grannens 8kant på 74 liter det är ju så snyggt markus!
#182 - 9 november 2009 14:48
Ja det är rätt läckert med 8:a kanter, passade bra i myshörnan vid sofforna också!

Har inte blivit mycket gjort i helgen...och internet var nere halva lördag och hela söndag.
#183 - 9 november 2009 21:51
Nu är den elektroniska ballasten beställd, får hoppas det inte tar allt för lång tid att få hem den!
#184 - 10 november 2009 15:02
Fortfarande inga nya I. Werneri honor inne i butiken...! Bra för ekonomin att det går segt men inte för nerverna ;P
#185 - 16 november 2009 16:39
Den här burken har som sagt hamnat lite på efterslänten pga att jag aldrig får tag i I.Werneri honorna.... har idag även lånat lite inredning till Tanganyikaburken!

Men så fort det blir nåt nytt i baljan så postar jag bilder :D
#186 - 16 november 2009 20:42
Varför ha ett projekt när man kan ha flera samtidigt ;)
#187 - 16 november 2009 21:19
Exakt...i stort sett är väl alla akvarium man har pågående projekt. Inte speciellt ofta man 'nöjer' sig.
#188 - 16 november 2009 22:20
Helt rätt:D
#189 - 16 november 2009 22:21
Sultanen skrev:
Helt rätt:D

:)
#190 - 16 november 2009 23:02
ne ne ne inte riktigt, helt nöjd med 225l :)
#191 - 16 november 2009 23:03
Nubi skrev:
ne ne ne inte riktigt, helt nöjd med 225l :)

Det finns nog saker du skulle vilja ändra på om du verkligen satt dig och funderade :D
#192 - 16 november 2009 23:06
Nope! :D sätter mig där och tittar på karet och säger "FAN vad duktig jag är! *leR* och så himla harmonisk och snyggt det är!!"
#193 - 19 november 2009 17:26
Nya Invånare och Växter!

Köpte idag 2st röda "häxmalar" och 2 st nya växter till denna balja!

Väntar fortfarande på drivdonet för Metal halogen lampan...

Pictures...

[ATTACH]24871[/ATTACH]

[ATTACH]24872[/ATTACH]
[ATTACH]24873[/ATTACH]

Mvh

Markus
#194 - 19 november 2009 17:36
Snygga malar och fina växter :)
#195 - 19 november 2009 19:26
oooooh vad är detta för häxmalar!? :) Nyfiken.
Bilagor:
#196 - 19 november 2009 20:09
Tjena, Hemiloricaria sp. “red”, L010a :)

Fick hem drivdonet till metal halogenen idag!!! :D
#197 - 19 november 2009 20:21
Göttans!
KOPPLA ;)
#198 - 19 november 2009 20:25
Sultanen skrev:
Göttans!

KOPPLA ;)

Ser läskigt ut!!! ;)

Ska min elektriker polare komma över å kolla så jag gör rätt...!
#199 - 20 november 2009 16:23
Nu börjar det bli lite akvarie i tråden:D

Är mer intresserad av det levande än av teknik och bakgrunder, så nu kanske jag blir flitigare besökare.
#200 - 20 november 2009 16:52
c90368 skrev:
Nu börjar det bli lite akvarie i tråden:D

Är mer intresserad av det levande än av teknik och bakgrunder, så nu kanske jag blir flitigare besökare.

Håller med dig!
Hagge har legat inatt i bacon frossa [SIZE=1](När man blir vacc kan man få frossa över natten)[/SIZE] så han lär nog vara på benen imorgon.
Hagge! jag vill se bilder på malarna i tuben :D
#201 - 20 november 2009 17:29
Dom e jäkligt coola dom där röda malarna ju :)
Har funderat på om man skulle leta upp ett par såna häromkring ju, var dom dyra ?
#202 - 20 november 2009 17:32
drd skrev:
Dom e jäkligt coola dom där röda malarna ju :)

Har funderat på om man skulle leta upp ett par såna häromkring ju, var dom dyra ?

Nej, jag fick betala 300kr för 2st..alltså 150kr st. :)

Riktigt fina är dom
#203 - 20 november 2009 17:34
Finns de på artbeskrivningen??
#204 - 20 november 2009 17:34
Nubi skrev:
Finns de på artbeskrivningen??

Japp L010a heter dom
#205 - 20 november 2009 18:10
Klart överkombart pris ju :)
#206 - 20 november 2009 18:15
Markus1984 skrev:
Köpte idag 2st röda "häxmalar" och 2 st nya växter till denna balja!

Väntar fortfarande på drivdonet för Metal halogen lampan...

Pictures...

[ATTACH]24871[/ATTACH]

[ATTACH]24872[/ATTACH]

[ATTACH]24873[/ATTACH]

Mvh

Markus

Åh, växten var superfin! Vad är det för sort?
#207 - 20 november 2009 18:35
Rockdoll skrev:
Åh, växten var superfin! Vad är det för sort?

Echinodorus chrileni

Annons