elteljp i vattnet

#1 - 24 augusti 2007 06:10
jag undrar om det finns nånting i eltejp som är giftigt å kan komma ut i vattnet. jag har tejpat lite på min pump och kom nu på detta och blev genast orolig
#2 - 24 augusti 2007 06:17
Jag vet ju inte ifall jag skulle rekomendera att ha någon tejp eller annan sådan produkt i karet... Som nästan färdigutbildad elektriker så har man hunnit få lite vetskap om eltejp.. Klistret som sitter på tejpen som håller ihop saker och ting blir mer "flytande" när det blir varmare och stelnar ju kallare det är.... Men min fråga är ifs, vad har du tejpat på pumpen? Finns ingen annan lösning till problemet?
#3 - 24 augusti 2007 06:40
Hoppas att du inte tejpat något viktigt... för dessväre kommer tejpen troligtvis att trilla av rätt så snart... men det märker du.
#4 - 24 augusti 2007 06:43
jag har tejpat rätt ordentligt och lindat många varv så trilla av kommer det inte.
jag har satt fast en stor krok bak på pumpen för att kunna hänga den vid ytan. mitt akvarie har inte raka väggar så det går inte att fästa med sygkopp.
skulle det vara en bättre lösning att fästa kroken med smältlim? är det ofarligt?
#5 - 24 augusti 2007 07:20
Emman skrev:
jag har tejpat rätt ordentligt och lindat många varv så trilla av kommer det inte.

jag har satt fast en stor krok bak på pumpen för att kunna hänga den vid ytan. mitt akvarie har inte raka väggar så det går inte att fästa med sygkopp.

skulle det vara en bättre lösning att fästa kroken med smältlim? är det ofarligt?

Bästa vore nog att fästa den med akvariesilikon. Men det tar lite tid på sig för att stelna, dock.
#6 - 24 augusti 2007 07:46
Skulle inte kunna tänka mig att tejpen utgör ett problem för vattnet.... Åtminstone så länge du byter ett par procent i månaden....

Ska bli intressant hur länge det sitter dock.... buntband borde ju gå att andvända
#7 - 24 augusti 2007 08:58
Emman skrev:
jag undrar om det finns nånting i eltejp som är giftigt å kan komma ut i vattnet. jag har tejpat lite på min pump och kom nu på detta och blev genast orolig
Jag har använt eltejp till att täppa igen ena änden på filterrör och diverse andra modefikationer och det har inte orsakat några problem och sitter fortfarande fast efter 2 år! har dock märkt skillnad på kvalite, clas ohlsons tejp är bra! Eltejp är gjord för att klara av väder och vind och limmet löser inte upp sig i vatnet!
#8 - 24 augusti 2007 10:45
okay va bra då behöver jag inte vara orolig.
eltejp är nämligen giftigt för oss människor å kan orsaka allergier om man har det mot kännsliga ställen av huden
#9 - 24 augusti 2007 21:24
Tror inte heller att eltejp är nåt problem om det är en rulle av bra kvalitet, använd däremot aldrig gummisnoddar, de löser upp sig :)
#10 - 24 augusti 2007 21:26
Är eltejp den där sorten som ser lite silvrig ut?
#11 - 24 augusti 2007 21:31
Iså fall så har jag upplevt att det kanske inte är så bra. Min man lagade filtret med sån silvrig tejp och ganska många små malyngel dog i det akvariet.
Det hände alldeles efter lagningen, så jag misstänker starkt tejpen.
#12 - 24 augusti 2007 22:07
Nä eltejp e den svarta tejpen. Den silvriga tejpen du tänker på Svea heter just silvertejp :P
#13 - 24 augusti 2007 22:17
Om det är riktig eltejp som används i vatten så kommer limmet att lösa upp sig och tejpen bli ett par nummer för stor, trots att den är lindad många varv. Jag har provat det i mitt kar och det dröjer inte alltför länge innan den ger sig.
Sedan kan det förstås ha inverkan vad det är för slags eltejp man använder med;).
#14 - 25 augusti 2007 08:36
Ok tulle89, då förstår jag. Men farlig verkade den. Små ancistrusmalar har aldrig dött så för mej förut, nån enstaka. Men denna gång var det många som strök med. Måste varit tejpen som var anledning.
All tejp har väl klister som kan vara skadligt, inbillar jag mej.
#15 - 25 augusti 2007 09:21
Jag har vit el-tejp sedan över ett år i mitt altum akvarium, det har inte varit några problem med vare sig det ena eller det andra.
#16 - 25 augusti 2007 18:12
Jag har använt både svart och vit eltejp i mitt kar o det har inte varit några bekymmer, har då inte köpt den billigaste eltejpen.
Just nu har jag dock ingen tejp i karet

Annons