elsäkerhet: jordfelsbrytare och strömavbrott?

#1 - 12 november 2006 11:05
Eftersom jag inte har mitt akvarium kopplat till ett jordat uttag har jag införskaffat en jordfelsbrytare från clas ohlsson. dessutom drar jag alltid ut sladdarna om jag ska gräva runt i akvariet. (är lite nojig för det här med el och vatten) så långt allt frid och fröjd.
igår hade vi dock ett strömavbrott och då slog jordfelsbrytaren ifrån. detta är ju inget problem eftersom jag lätt kunde återställa. men om jag hade varit bortrest hade det inte vart så kul, då hade ju allt fortsatt vara avstängt tills jag kom tillbaka...

min tanke är att jordfelsbrytaren kan vara på när jag är hemma och så tar jag ut den när jag reser bort, fast då kanske hela lägenheten brinner ner? pest eller kolera...

hur gör ni?
#2 - 12 november 2006 11:09
trodda man var tvugen att ha en jordfelsbrytare till ett jordat uttag annars fyller den väl inte riktigt sin funktion
#3 - 12 november 2006 11:14
Ja jag har inte jättekoll på el. Det låter rimligt det du säger. Det var min fader som rekommenderade mig att skaffa jordfelsbrytare och gubben i informationsdisken på clas ohlsson sa att det här var det bästa jag kunde göra efter förutsättningarna. Båda kan ju ha fel. (Lita aldrig på gubbar?)
#4 - 12 november 2006 11:17
jag e inte hundra men låter rimligt men den funkar kanske annars som automat säkring ändå , får väl se om nån kan ge lite klarhet här
#5 - 12 november 2006 11:33
Googla på jordfelsbrytar för att få information.
#6 - 12 november 2006 11:49
Det är inte alldeles lätt att förklara hur dom fungerar men ett litet försök.

En jordfelsbrytare känner av om det blir skillnad mellan fas och nolla dvs om strömmen går tex via dig och jordas i tex ett element eller diskbänk eller en fuktig gräsmatta så bryter jordfelsbrytaren eftersom det uppstår en avikelse i flödet mellan fas och nolla.

Om du däremot tar fasen i ena handen och nollan i den andra så skyddar ej brytaren utan du dör i värsta fall eftersom det inte finns någon skillnad mellan fas och nolla utan jordfelsbrytaren uppfattar dig som en vanlig förbrukare tex en lampa.

Jordfelsbrytare är ett bra skydd men absolut inte idiotsäkra så om man vill vara säker ska strömmen brytas helt.
#7 - 12 november 2006 11:53
ja, där bröt jag mot en grundregel: googla först fråga sen...

fick svar på frågan om det var lönt att ha en jordfelsbrytare i ett ojordat uttag, det är det (se länk nedan)

http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=fragor&fragaid=15&kat=8

men min huvudfråga kvarstår: vad gör man åt risken med att jordfelsbrytaren bryter strömmen medan man är bortrest? konsekvenserna kan ju bli rätt ödestigra för fiskarna.

undrar också om det finns andra sätt än med jordfelsbrytare?
hur har ni andra gjort? har ni bara akvariet anslutet till jordade uttag?
#8 - 12 november 2006 11:58
albjohn skrev:
Det är inte alldeles lätt att förklara hur dom fungerar men ett litet försök.

En jordfelsbrytare känner av om det blir skillnad mellan fas och nolla dvs om strömmen går tex via dig och jordas i tex ett element eller diskbänk eller en fuktig gräsmatta så bryter jordfelsbrytaren eftersom det uppstår en avikelse i flödet mellan fas och nolla.

Om du däremot tar fasen i ena handen och nollan i den andra så skyddar ej brytaren utan du dör i värsta fall eftersom det inte finns någon skillnad mellan fas och nolla utan jordfelsbrytaren uppfattar dig som en vanlig förbrukare tex en lampa.

Jordfelsbrytare är ett bra skydd men absolut inte idiotsäkra så om man vill vara säker ska strömmen brytas helt.

Ja jag har förstått att man inte är helt skyddad, men det känns bättre att ha lite skydd än inget alls. Får väl öva på att jobba med "en hand" som elektrikerna. Men jag brukar som sagt alltid stänga av filter och värmare innan jag börjar plaska så jag är inte överdrivet oroad.

man lär sig en hel del av det här...
#9 - 12 november 2006 12:20
Du måste bryta både fas och nolla (dra ur kontakten ur uttaget) för att vara säker.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 12 november 2006 12:22
men min huvudfråga kvarstår: vad gör man åt risken med att jordfelsbrytaren bryter strömmen medan man är bortrest? konsekvenserna kan ju bli rätt ödestigra för fiskarna.

Jag hade stängt av den
#11 - 12 november 2006 12:26
jag hade stängt av den
kjell hann före
#12 - 12 november 2006 12:39
Då kör jag på det!
#13 - 12 november 2006 13:17
Då gäller det att inte ha som jag har, hela huset ligger på en trefas jordfelsbrytare,.
Det går inte att låta någon förlängningssladd liggande i trädgården för det brukar den lösa på när det regnar.
Det brukar annars rekomenderas att man inte kopplar kyl & frys över jordfelsbrytaren.
Jag tänker lösa detta genom att ha 12 volt till cirkulationen och ett blybatteri som backup. Bla för om det varit strömavbrott så startar ju ett "dött" filter.
#14 - 12 november 2006 13:51
Lite irriterande i sammanhanget är att när man frågar en elektriker om det är lönt med jordfelsbrytares i ojordat uttag så får man ofta svaret: "nej, det hör du väl på namnet".
#15 - 12 november 2006 21:41
Daniel_N skrev:
Lite irriterande i sammanhanget är att när man frågar en elektriker om det är lönt med jordfelsbrytares i ojordat uttag så får man ofta svaret: "nej, det hör du väl på namnet".

Bara för att någon jobbar som elektriker behöver det inte betyda att dom kan något ;)
En jordfelsbrytare fungerar precis lika bra i ett ojordat som ett jordat uttag, punkt.
För att slippa att återställa jordfelsbrytaren vid stömavbrott kan man skaffa sig en jordfelsbrytare UTAN nollspänningsutlösare.
#16 - 14 november 2006 06:17
Det finns en fördel med att den bryter vid strömavbrott, nämligen ...
låt säga att du inte är hemma och du får ett strömavbrott på 3 timmar, när sen strömmen kommer igen förgiftas fiskarna med största sannolikhet pga döda filter bakterier.
Medan 3 timmar i stillastående vatten nog ska funka, även något längre tror jag.
Personligen är jag på väg att köpa samma jordfelsbrytare just för att jag inte ska riskera fiskarna vid ett längre strömavbrott, om jag inte är hemma.

Det vissa inte vill ha, det vill någon annan ha.
En annan aspekt på det här med jordfelsbrytare... :D
#17 - 14 november 2006 17:09
varför inte mäta upp karet o sätt en lämplig säkring Där har du säkerhet inte i en jordfelsbrytare e som o sätta en brandvarnare utanför huset ....
#18 - 14 november 2006 17:12
mayday skrev:
varför inte mäta upp karet o sätt en lämplig säkring Där har du säkerhet inte i en jordfelsbrytare e som o sätta en brandvarnare utanför huset ....

kan du förklara lite enklare? jag kan inte mycket om el...
#19 - 14 november 2006 17:16
Strixxx skrev:
Det finns en fördel med att den bryter vid strömavbrott, nämligen ...

låt säga att du inte är hemma och du får ett strömavbrott på 3 timmar, när sen strömmen kommer igen förgiftas fiskarna med största sannolikhet pga döda filter bakterier.

Medan 3 timmar i stillastående vatten nog ska funka, även något längre tror jag.

Personligen är jag på väg att köpa samma jordfelsbrytare just för att jag inte ska riskera fiskarna vid ett längre strömavbrott, om jag inte är hemma.

Det vissa inte vill ha, det vill någon annan ha.

En annan aspekt på det här med jordfelsbrytare... :D

Ja där har du ju en poäng. Men säg att man är borta två veckor och att pump, belysning och värmare är avstängda lika länge, det kan ju knappast fiskarna må bra av? som sagt, pest eller kolera...
#20 - 14 november 2006 17:56
mayday skrev:

Om jag fattar saken rätt så menar du att en svag säkring innebär ökad säkerhet ?

Det går nog inte att säkra ner så att strömmen blir ofarlig eftersom du då inte kan driva vare sig belysning eller pump.
#21 - 14 november 2006 19:21
Jag har jordfelbrytare på hela min anläggning. Då jag har en nyare elcentral är det inbyggt i snabbkopplingarna. Och måste vara så enligt instalatören. Detta på gott o ont. Säkert för en själv. Men ett h-sike o hitta felet när någon varmare eller pump gått torrt eller fått överslag. Men trots jobbet gillar jag nog dessa nya snabbkopplingar. Inte kul o få en ny frisyr när man skall byta vatten.:D
#22 - 15 november 2006 08:13
mayday skrev:

Det är en vanlig missuppfattning, tyvärr.

En säkring innebär inget som helst personskydd eftersom det räcker med en ström på 80mA under ca 1 sekund för att det skall vara omedelbart dödande.

En vanlig säkring hemma löser ut vid 10A (alt. 6A) dvs vid en ström 125 gånger större än vad som är dödande.

En säkring är endast till för att skydda ledningen från säkringen till apparatur (lampor, tv, mm, mm) från överbelastning och brandrisk pga överbelastning.

Det är av denna anledning man har en jordfelsbrytare. Pratar man om jorfelsbrytare med personskydd så löser dom ut vid en felström på 30mA.
Är det endast brandskydd man vill åt brukar dom lösa ut vid 300mA.

Har man problem med säkringar som löser ut, så är det inte säkringen som är problemet utan utrustningen som drar ström genom den samma.
Antingen har man helt enkelt för mycket utrustning (som tillsammans drar mer ström en vad säkringen klarar) in kopplad, eller så har man någon felaktig utrustning så att den av någon anledning (tex kortslutning) drar mer ström än vad den är märkt med.
#23 - 15 november 2006 08:26
Vi har också en jordfelsbrytare till hela huset men ska ändra så mina akvarie och "nödbelysning" ska gå på egen jordfelsbrytare och säkringar. Där kan vi lätt koppla in vårt elaggregat när det blir strömavbrott. Det är ju också bra om det blir något fel i huset så löser den inte för akvarierna och tvärtom. Vi ska också ha strömmen till larmet kopplat till samma som akvarierna. Då ringer securitas när jordfelsbrytaren löser ut och då vet jag att mina akvarier inte har ström. (smart va?). Jordfelsbrytare är en bra livsförsäkring, det är väll mycket sällan man är helt isolerad så den inte skulle lösa ut. Fast helt säker är man ju bara om man drar ut sladdarna.....
#24 - 15 november 2006 20:49
du kan säkra upp på andra sätt än ampere ... strömm rusningar över vissa nivåer tex ,,,, då kan du köra in 2 spikar i lampsocken o den utöser direkt
#25 - 17 november 2006 12:57
mayday skrev:
du kan säkra upp på andra sätt än ampere ... strömm rusningar över vissa nivåer tex ,,,, då kan du köra in 2 spikar i lampsocken o den utöser direkt

Så ström är inte ampere? ;)
Kortslutning ger i teorin (dvs utan resistans i kabel mm) oändlig ström, dvs oändligt många ampere.
#26 - 15 januari 2007 15:13
Jag tror faktist inte att du behöver oroa dig angånde brand o liknande om du inte har mer än en fas (vanligt vägg utag) koplad till burken i vanliga fall sitter det 10amper ´s säkring om det inte är special då kan det sitta en 16 a och jag har aldrig dragit ur tv stereo och sådant so är troligare att det börjar brinna än akvariet,

Annons