Elräkningar.....

#1 - 18 mars 2006 21:46
[FONT=Comic Sans MS]Tja alla ![/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Tänkte på det här med dyra elräkningar, sitter med en i näven nu på 2 månader och 2170:- :mad: :( [:(!] :( :mad: :( [:(!] :( :mad: :( :mad: [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Måttligt roande att varannan månad få in en saftig elräkning bara för sina akvarier.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Förr innan jag skaffade akvarium hemma i lägenheten så låg vi kanske på mellan 700-900 var 3:e månad (3 rummare med uppvärmning och vatten som ingår i hyran).[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Numera så är det förvisso 6 akvarium som puttrar lite vart dygn men ändå.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har ett 540 liters med total pumpströmförbrukning på 65 w/tim, 300 w värmare temp. 30 grader i karet och 2x 36 w lysrör tända 10 timmar/dygn.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ett 375 liters med pumpströmförbrukning på 40 w/tim, 300 w värmare 30 grader i karet, 2x 36 w lysrör tända 10 tim/dygn.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ett 325 liters med pumpströmförbrukning på 30 w/tim, 300 w värmare 31 grader i karet, 2x 36 w lysrör tända 10 tim/dygn.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Sen står 2 mindre kar och puttrar med skumluftfilter som drivs av varsin luftpump, totalt 12 w effekt.2 lysramper totalt 70 w, 10 tim/dygn.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]2 värmare på 200 watt som håller 25 grader i båda karen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Nån som är duktig på matte som kan snabb räkna vad detta drar per dygn ? [:o] [/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 mars 2006 22:07
Nu vet jag inte vad en kilowattimme kostar men det är väl ca. 1 spänn. Exklusive doppvärmarna så fick jag det till ca. 7 kilowatt per dygn (ca. 3 på lysrören och knappt 4 på pumparna).
Doppvärmarna drar ju 1.3 kilowatt per timme dvs 31 per dygn men jag antar att de inte är på hela tiden. I ett vanligt akvarium är de dock bara på kanske 5-6 timmar dygn men nu har ju du extremt varmt så då är de säkert på betydligt mer.
I gengäld så värmer det ju upp omgivningen också;)
Ett tips kan vara att isolera hela akvariet (utom framrutan förstås) med frigolit för då lär de inte alls vara igång så mycket
#3 - 18 mars 2006 22:16
multiplicera antalet watt med hur länge du har igång "saken" per dygn. dela med tusen och multiplicera med vad du betalar per kilowattimma.

värmarna blir svårt då det är väldigt svårt att veta hur mycket dom är på, det sitter ju nån slags termostat i dom som bara krämar på ström när vattnet är under en viss temperatur.

utan värmarna blir det hursomhellst:
65*24+2*36*10=2280=2,3kWh
40*24+2*36*10=1680=1,7kWh
30*24+2*36*10=1440=1,4kWh
12*24+70*10=988=1,0kWh
summa 6,4kWh
#4 - 18 mars 2006 22:18
Det går inte att säga eftersom det är helt avgörande hur mycket värmarna behöver värma, och det beror bland annat på hur varmt du har inomhus, täckglas, akvariernas form osv. Men om alla skulle gå hela tiden skulle det hamna på 40 kr/dag. Så det är inte helt orimligt att din ökning på 20 kr/dag helt beror på akvarierna.
#5 - 18 mars 2006 22:22
Vi försöker spara så gott vi kan medan elbolagen fuckar upp oss med kartellbildning och vulgära priser som inget har med sund marknadsekonomi att göra. Känns orättvist! Det här måste tas itu med! Eller?

Mvh Jari
#6 - 18 mars 2006 22:26
Elen har blivit våldsamt dyr de senaste åren. Våra kompisar politikerna avreglerade ju det hela för att det skulle bli lite konkurrens, och som vanligt blir det du och jag som skall betala.

Men det går att göra en del åt förbrukningen.

Lysrören må ha en viss effekt, men drosslarna (aggregaten) som driver rören drar ofta en jädra massa el som inte blir belysning. Känn på den stora fyrkantiga klumpen i ramperna och se om den är varm. Är de det, så kan det för dig vara rätt så lönsamt att byta till elektroniska sådana.

Sedan vet jag inte om du måste ha 30-31 grader i vattnet, det gör att dina doppvärmare står på nästan hela tiden och drar el. Om du kan sänka tempen till 28 grader tror jag du sparar åtminstone 300:-/månad i ren uppvärmingskostnad för det.

Det är inte bara akvarierna som drar el i din lägenhet heller. Video, Digitalbox till TV:n, hemmabioanläggningen, ADSL-modemet, datanätverket, datorer, skrivare, stereon, de trådlösa telefonerna etc drar konstant en massa el. Jag gjorde som så här hemma att alla de här små oskyldiga strömtjuvarna stänger jag av med EN knapp när jag går och lägger mig eller när jag går till jobbet. Och se, elräkningen sjönk med 20%.
#7 - 18 mars 2006 22:34
Bästa tipset för att avgöra är ju att köpa en elmätare för ett par hundringar, Finns en på clas ohlsson för 199 som är perfekt. Sätt den i vägguttaget, koppla ett akvarium i taget eller så mycket du vågar så ser du direkt vad det drar för sekunden. Sätt den sedan på medelvärde och kör den ett dygn så får du med värmarna i beräkningen.

När du fått ut hur många Watt det drar multiplicerar du det bara med 24 och sedan 365 för att få ut hur många Watt det är per år och delar sedan med 1000 för att få kilowatt det är och sedan behöver du ju bara kolla ditt elpris.

Personligen betalar jag i elräkningen jag fick nyss [SIZE=1][COLOR=#0000ff]91,13[/COLOR][/SIZE] öre per kWh plus 300:-/år i fast avgift. Tror det är ganska bra pris.
#8 - 18 mars 2006 23:19
skall vi se.. elen på räkningen står på 229:-/månad.. ser bra ut*gött med el som ingår i hyran*...
#9 - 18 mars 2006 23:32
Jag bor i en lght på 120 kvm, betalar 5010 kr/mån... med elen i hyran;)
#10 - 18 mars 2006 23:37
Det är nog enda sättet att få någon att bo i Bispgården, att göra det riktigt billigt. Slog upp det på en karta, och där kan man snacka om "mitt i ingenstanset" ;-)
#11 - 19 mars 2006 00:39
[quote=swetrot]Elen har blivit våldsamt dyr de senaste åren. [/quote]

ser man det relativt sett har vi varit j*vligt förskonade jämfört med ex: tyskland
men blir ju inte bättre att dom där stollarna i stockhom förstör den fina kärnkraften vi har.

men 2009 blir de lite bättre då kommer en ny reaktor i finland igång
#12 - 19 mars 2006 08:49
Härlig dubbelmoral. Vi lägger ner vår egen kärnkraft och importerar finsk istället.
#13 - 19 mars 2006 09:04
Jag tycker man resonerar fel när man jämför med Tyskland. Vattenkraftselen kostar mindre än tre öre/kWh att producera. Det är skam att vi skall betala ett påslag på 3300% på den till en girig statskassa och än mer giriga statsägda elföretag.

I min politiska idealvärld skulle varje människa tilldelas en viss mängd energi till i princip självkostnadspris, därefter skulle det kunna bli en kraftig progressivitet i prisskalan.
#14 - 19 mars 2006 09:47
EDIT: Suck, var ju inte du som missat på en nolla, det var ju jag.. *håller tyst*
HazelCR
#15 - 19 mars 2006 10:52
[QUOTE=dgqlof]Det går inte att säga eftersom det är helt avgörande hur mycket värmarna behöver värma, och det beror bland annat på hur varmt du har inomhus, täckglas, akvariernas form osv. Men om alla skulle gå hela tiden skulle det hamna på 40 kr/dag. Så det är inte helt orimligt att din ökning på 20 kr/dag helt beror på akvarierna.[/QUOTE]

Eftersom doppvärmare lysrör inte är på 24 timmar om dygnet, tror jag mer på ca 8-10 Kr per dag dvs 300 kr/ månad, som man får skylla på hobbyn.
I vilket fall som helst är det en billig hobby. :)
#16 - 19 mars 2006 11:13
[quote=swetrot]Det är nog enda sättet att få någon att bo i Bispgården, att göra det riktigt billigt. Slog upp det på en karta, och där kan man snacka om "mitt i ingenstanset" ;-)[/quote]

*asg*
Du anar inte hur rätt du har! Bispgården är inte den plats jag VILL bo på, men har man jobb så har man:)
Det är faktiskt bara här där jag bor det är så billigt... i själva byn är det mkt mkt dyrare;)
#17 - 19 mars 2006 15:02
[quote=swetrot]Jag tycker man resonerar fel när man jämför med Tyskland.[/quote]

motivera varför ????
vi importerar ju el från tyskland och då blir ju priset därefter.
vi kan ju inte importera och begära att få betala svenska priser för de finns inte en j***l i tyskland osm går med på de när dom kan exportera till andra som är villiga att betala.

under skrivandes stund importeras 778 MW
spotpriset ligger på 447kr per megawatt i tyskland som vi bl.a importerar från ligger den på över 550kr per mw.
#18 - 19 mars 2006 15:05
[QUOTE=HazelCR]Eftersom doppvärmare lysrör inte är på 24 timmar om dygnet...[/QUOTE]
Tänk på att reaktorerna till lysrören drar ungefär lika mycket ström som lysrören i sig själva, så man skall räkna med dubbla effekten jämfört med bara rören.
#19 - 19 mars 2006 15:39
[quote=dgqlof]Tänk på att reaktorerna till lysrören drar ungefär lika mycket ström som lysrören i sig själva, så man skall räkna med dubbla effekten jämfört med bara rören.[/quote]

varierar från hårdvara till hårdvara så att säga.
finns dom som BARA drar 10% utöver lysröret men tror det är rätt enkelt att avgöra ggenom att känna med handen.
ju varmare utrustningen är ju mer ström drar den.
HazelCR
#20 - 19 mars 2006 15:51
drd, det blir nog till att skaffa en elmätare från t.ex. clas ohlson för någon hundring , om du skall få vishet.
#21 - 19 mars 2006 16:28
Det där med elräkning är ett gissel att betala när man har många akvarium. Jag betalar ca 1200 i månaden för elen. Men vi slarvar mycket annars med strömmen och låter lampor, tv, datorer mm stå på nästan jämt.
#22 - 19 mars 2006 17:30
har en årsförbrukning själv på 3240kw men börjar alvarigt fundera på om det kan stämma.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 19 mars 2006 17:35
Man kan göra på några olika sätt för att minska elkostnaderna
1/ Om man har många akvarier så placeras de i ett och samma rum (ganska litet rum) där värmen i rummet höjs. Använd då också en luftavfuktare i rummet och detta av felra skäl a) motverkar fuktskador b)omvandlar det varma avdunstade vattnet till värme
2/ Man isolerar sina akvarier
#24 - 19 mars 2006 17:44
5-6 akvarium drar mindre än vad man tror, vi fick i och för sig en djävulsk elräkning i februari (direkt-el är kul) men om man ser vad en ordinär dator drar tex runt 500w så blir det en del där med.

men det är bra att ta reda på vad exakt hobbyn drar i ström så kan man tysta gnället lite hemma :)
#25 - 19 mars 2006 17:49
visst är det väl så att värmen från doppvärmare, lysrör även värmer bostaden så har man elvärme i huset/lägenheten torde akvariumen inte kosta så mycket i drift i alla fall under vintern.

På sommaren däremot när ingen värme behövs så går all överskottsvärme förlorad
#26 - 19 mars 2006 17:51
[quote=robban] om man ser vad en ordinär dator drar tex runt 500w så blir det en del där med. [/quote]

är starkt beroende på vilken dator man har och hur den används.
har man en intelbaserad dator så kan elräkningen springa iväg rätt duktigt.
intels värta processorer kan teoretiskt sett producera upp till 145w ren värme.
sitter med en amd64 3200+ och enligt tester drar den 30-35w som mest.
skärm, sitter med 2st ena är en 17tum crt(stor tung) som drar upp till 130w medans min andra 19" lcd(platt å lätt) bara drar upp till 35w.

sen kan man ju också välja filter och pumpar efter effektförbrukning för de brukar ju stå med och det kan skilja rätt mycket.
en pump som drar 15w och en som drar 22w låter inte mycke skillnad men slår man ut det på 1år så blir det mycket.
7*24*365=61320w skillnad på en såpass litn grej.
#27 - 19 mars 2006 17:54
[quote=albjohn]visst är det väl så att värmen från doppvärmare, lysrör även värmer bostaden så har man elvärme i huset/lägenheten torde akvariumen inte kosta så mycket i drift i alla fall under vintern.[/quote]

kan verka så ja men läste för ett tag sen att det i praktiken inte riktigt funkar så utan beror på värmesystemet i huset.

har man till ex: pelletsvärmd vattenburen värme så sparar man inte in nånting direkt i värme.
har man direktverkande el så kan man nog spara in till viss del.
#28 - 19 mars 2006 18:19
[quote=Raven]har en årsförbrukning själv på 3240kw men börjar alvarigt fundera på om det kan stämma.[/quote]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Då ligger min på 13000 kw typ [:(] ![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Iofs så vet jag att datorn står på i princip hela dygnet oxå och den är ju värsta boven hemma med sen plasma 37 tummaren drar 300 watt/ tim när den e påslagen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy][:-5] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Men fan vad gött det vore om ens hyresvärd hade bakat in en 400:- till typ per månad och haft det i hyran :D[/COLOR][/FONT]
#29 - 19 mars 2006 18:24
va har du för bolag och abbonemang ?

bytte från tillsvidare till spot nu i januari och då tog elbolaget tillbaka räkningen på 660kr och skicka ut en ny på 359kr

kan ju för övrigt nämna att ja allvarligt ufnderar på att låsa priset på 3år.
på nuvarande förbrukning ger det en höjning på 160kr per år men samtidigt så förbrukas mer å mer el och priserna går uppåt då vi importerar mer och mer el från bl.a tyskland som ligger högre än vi gör samtidigt som ja hörde häromdan att vattenmagasinen nästan är tomma...

och först 2009 kan man ANTa att priset kan gå ner då finland får sparkat igång en kärnreaktor då.
#30 - 19 mars 2006 18:24
All elförbrukning i akvariumen borde rimligtvis omvandlas till värme och dom enda förlusterna är ljuset från lysrören som går ut genom fönstren i bostaden.

Slutsatsen av detta borde ju vara att vid direkverkande el så kostar akvariumen marginellt under den kalla årstiden när värme behövs,

Desutom blir ju värmen vatten buren med akvarium :-)
Det kanske går att söka statsbidrag för ändringen från direktverkande till vattenburet värmesystem.
#31 - 19 mars 2006 18:37
Det är dyrt att ligga på topp.
Mina fiskar kostar ca.
El 6000:-
Vatten 3000:-
Foder 4000:
Beredningsmedel, bakteriekultur 1000:-
#32 - 19 mars 2006 20:56
[QUOTE=albjohn]All elförbrukning i akvariumen borde rimligtvis omvandlas till värme...[/QUOTE]
Det stämmer även i verkligheten. Jag har direktverkande el och har inte märkt någon skillnad alls i elförbrukning efterhand som jag skaffat fler akvarier. Senaste åren har det inte varit mer än sammanlagt en månad/år som jag haft elementen avstängda, resten av tiden gör akvarierna inte någon skada på min elräkning.

Det där med energikonverteringsbidrag var en intressant idé...
#33 - 19 mars 2006 22:29
Lysrörsrampen kan stjäla ganska friskt med watt.

Jag har ett gäng småburkar hemma med svart plastkåpa och ett inbyggt lysrör på 15 watt. Antog från början att drosseln kanske gjorde att det skulle bli 30 watt totalt per kar.

Fel fel, efter mätning så drar varje ramp ca 67 watt. det är alltså 67-15=52 watt som drosseln förbrukar.

Är detta ett extremexempel eller finns det fler som har mätt på sina lysramper och fått liknande siffror?
#34 - 19 mars 2006 22:36
Bara för att du frågade så mätte jag upp min 2m-ramp. Fick ungefär samma värden. Mätinstrumentet säger 170-171W och lysrören är på 2x58 så 170-2x58=54. När jag pluggade ur timern så låg den istället på 168-169 vilket ju i så fall skulle matcha din siffra exakt.

Jag har två stycken elektroniska glimtändare från classe i den om det nu gör någon skillnad.
#35 - 19 mars 2006 22:42
[quote=robban]men om man ser vad en ordinär dator drar tex runt 500w så blir det en del där med. [/quote]

Dra den om jultomten också, vad har du för dator egentligen? Mitt strömslukande monster har jag mätt upp till under 300W och det borde vara i överkant för vilken annan dator som helst.

Kan för övrigt tipsa om att militären räknar på att 63% av specificerad effekt på ett nätaggregat (oavsett användningsområde) är vad man kan få ut kontinueligt, för vanliga dödliga brukar man räkna på 73% istället.

Cheers
#36 - 19 mars 2006 22:46
[quote=apisto_vf]Fel fel, efter mätning så drar varje ramp ca 67 watt. det är alltså 67-15=52 watt som drosseln förbrukar.[/quote]

j***r vilken skillnad.

kanske skulle gå över till hf-don
glomat finns ner till 18/20w.

eller om du ärhändig
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10480.htm
#37 - 19 mars 2006 22:47
[quote='[xstream]']Kan för övrigt tipsa om att militären räknar på att 63% av specificerad effekt på ett nätaggregat (oavsett användningsområde) är vad man kan få ut kontinueligt, för vanliga dödliga brukar man räkna på 73% istället.[/quote]

va ???
är det mängden inström som nätaggregatet kan omvandla till utström du menar ?
#38 - 19 mars 2006 22:53
Nej, det är mängden utström som nätaggregaten kan producera jämfört med vad tillverkarna specificerar. sedan finns det ju tillverkare som har rättvisande siffror också men de är ju i minoritet.
#39 - 19 mars 2006 23:26
såna siffror använder man inte när man räknar på nätaggregat utan är aggregatet märkt 400w ska man kunna dra 400w och inte 60% av 400w för då är det en oseriös tillverkare men som tur är har dom flesta försvunnit.
rätt ofta kan man i praktiken dra MER än vad aggregatet är byggt för.
enligt ett test ja läste för några år sen kan mitt leverera uppåt 430-440w och itt är märkt 380w och tillhör inte ens eliten bland nätaggregat.
om siffran gäller den förlust som blir vid omvandlingen är det också fel för den siffran kan ligga allt mellan 50% till 83% som är det högsta jag sett hittills.

men för att komma tillbaks till topic.
man kan ju isolera sidor och baksida med frigolit.
isolera slangarna till ytterfilter.
byta ut gamla lysramper mot nya med hf-don eller bygga om dom man har.
inte använda större pumpar än man behöver.
inte ha varmare än vad som behövs.
#40 - 20 mars 2006 00:07
[QUOTE0drd][FONT=Comic Sans MS][COLOR=#000080]Iofs så vet jag att datorn står på i princip hela dygnet oxå och den är ju värsta boven hemma med sen plasma 37 tummaren drar 300 watt/ tim när den e påslagen.[/COLOR][/FONT]
[/QUOTE]
Har man inte skärmen på när man inte använder datorn så drar en dator på viloläge som en 90w lampa om man inte har mycket fläktar, neon och annat junk i datorn. Sen brukar man ha någon förstärkare som drar till hemmabion + tv då drar det iväf.:)

Fick en ganska human el räkning på 1200 på tre månader. det märktes när jag med våld, vilja och en hammare fixa termostaterna på elementen så mina akvarium slapp värma hela lägenheten.
Då har jag 540,190,170,17054 + yngelbaljor, en dator så går jämnt. Höjde ett par grader på elementen så slipper doppisarna jobba som fan.

Så mitt råd är drd höj värmen i lägenheten om det går.=)

Mvh Mattias
#41 - 20 mars 2006 00:14
[quote=MantaC0re]Så mitt råd är drd höj värmen i lägenheten om det går.=)[/quote]

bor i hyreshus och med en liten insexa fick ja upp tempen med 2-3 grader.
från 20-21gr till 23-24gr
tog helt sonika bort termostaten så vattnet flödar obehindrat och sätter jag nån liten fläkt vid elementen kan ja utan större problem komma upp i 30 grader.
elementen håller runt 45-50grader.
går ju bygga en liten lufttunnel av och flytta varm luft från elementet mot ett akvarium.
#42 - 20 mars 2006 06:56
[quote=Raven]såna siffror använder man inte när man räknar på nätaggregat utan är aggregatet märkt 400w ska man kunna dra 400w och inte 60% av 400w för då är det en oseriös tillverkare men som tur är har dom flesta försvunnit.[/quote]

Så hade det varit om jag varit diktator men tyvärr är det ju inte så. Jag antar att du har varit militär (så att du vet att de inte räknar på 63%) eller har någon sorts civilingenjörsutbildning i elektronik (så att du vet att man inte räknar med 73%.)

Sedan skiljer det givetvis kraftigt från branch till branch. Det här är främst applicerbart inom datorernas värld.

Oops, börjar visst nu. Kanske dags att ta på sig kläder. Tur att man kan flexa.
#43 - 20 mars 2006 07:50
[quote=MantaC0re]

Så mitt råd är drd höj värmen i lägenheten om det går.=)

Mvh Mattias[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Har varit inne på den biten oxå, men min kära hyresvärd hade rörläggare i hela fastigheten i slutet på sommaren.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom installerade nån slags pluggar i alla elementen så nu spelar det inte någon roll om man har skruvat upp på MAX, det blir fan bara ljummet ändå.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom skulle väl spara pengar som vanligt, mig veterligen så gjorde bostadsbolaget bara vinster på ett X antal miljoner.....men men....[:(!][/FONT]
#44 - 20 mars 2006 07:56
Samma här, min lägenhet är rätt kall på vintern. Antar att de kan ha installerat pluggar för mina element blir nog som bäst 35 grader.
#45 - 20 mars 2006 08:03
När ett bostadsbolag försökte begränsa värmen i ett studentområde resulterade det i att många började höja värmen med egna eldrivna element, låta kokplattor stå på, eller genom att spola varmvatten i duschen i timtal... Både el och vatten ingick i hyran, så bolaget insåg snart att det var ett dumt drag.
#46 - 20 mars 2006 08:09
[quote=petnym]När ett bostadsbolag försökte begränsa värmen i ett studentområde resulterade det i att många började höja värmen med egna eldrivna element, låta kokplattor stå på, eller genom att spola varmvatten i duschen i timtal... Både el och vatten ingick i hyran, så bolaget insåg snart att det var ett dumt drag.[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Precis....el och vatten ingick i hyran.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]tänk om man hade haft det så bra [:o][/FONT]
#47 - 20 mars 2006 08:18
Vad har du för termostat på elementen?
#48 - 20 mars 2006 08:28
[quote=laerni]Vad har du för termostat på elementen?[/quote]

Ingen aning men så här ser dom ut. [:o]
#49 - 20 mars 2006 08:36
Dessa har jag inte sett? Men de vanliga Danfoss har värmestrypningen på så sätt att man kan ställa strypningen genom att vrida till högre värde! Den strypningen hittar man genom att använda en 2 mm insetsnyckel och ta bort termostatet! Man hittar då ett stift som kan tryckas in och det stiftet sitter i en uppskruvbar anordning som vid åtskruvandet stryper värmen som kan användas och vid uppskruvandet ger maximal värme! Kanske det finns något liknande på ditt element!
:) Undrar om ovanstående kan förstås?:)
#50 - 20 mars 2006 08:53
Ska fanimej mecka och kolla.....dom är ju vattenfyllda men då så kanske det blir vann i hela lgh om de går galet så kanske bäst att låta bli.. :D
Lucas_no1
#51 - 20 mars 2006 09:53
Någon som vet hur man justerar upp tempen på en sådan här?

http://img121.imagevenue.com/img.php?loc=loc10&image=48451_Bild_409.jpg

Jag kan inte se hur jag ska öppna plastkåpan på den och jag har inte lust att fråga grannen som är röris hur jag ska göra för han är ordförande i våran brf. *s*
#52 - 20 mars 2006 10:06
Vrider ....hehe

Nä ta hammaren och spöa den :D
Lucas_no1
#53 - 20 mars 2006 10:21
[QUOTE=drd]Vrider ....hehe

Nä ta hammaren och spöa den :D[/QUOTE]

Lite fel formulerad men jag menar alltså hur fan får man upp kåpan så jag kan justera termostaten så den inte stänger av vattenflödet vid 22 grader utan kanske vid 24 i stället?

http://img121.imagevenue.com/img.php?loc=loc10&image=48451_Bild_409.jpg
#54 - 20 mars 2006 10:31
Finns ingn skruv någonstans som en insetsnyckel skulle passa i?
#55 - 20 mars 2006 10:33
Själva termostatvredet (hela plastkåpan) sitter troligen på en justerbar strypning av värmen!
#56 - 20 mars 2006 10:39
Så nu har man precis kollat upp sitt kära elförbrukande lite mer och insett att man skrivit ett avtal med EON för ett par år sedan som sträcker sig ända tills 31/8 -07.....suck och så får jag betala 1.19 kr/kw....ont det gör ont...lalalalala...

Nån som vet hur ruinerad man kan bli om man bryter avtal med våra kära elbolag ?
#57 - 20 mars 2006 10:54
DRD:

Min elräkning har inte blivigt så mycket högre sen jag startade upp mina akvarium. Jag har 3 datorer och 3 akvarium igång dygnet runt hemma hos mig. Ger ca 600-700kr/mån i elräkning. Jag har dock relativt varmt hemma hos mig, ligger på 24-26 grader typ. (540L på 29 grader, 136l på 27 grader, 30l utan värmare. Har också en strypning i mina termostater till elementen. När jag vill höja tempen så plockar jag bara fram polygripen och skruvar bort eländet, då stiger tempen till ca 30 grader =D. Vanligtvis är det väl "pinnen" i termostaten som avger hur mycket vatten som ska flöda i elementen, även om termostaten är på max så går inte pinnen hela vägen ut. Tar man bort termostaten så kommer den ut ytterligare en liten bit. Nu ser visserligen inte mina termostater ut som dina riktigt, men principen borde väl vara samma tror jag (jag är dock långt ifrån expert på det området ;) ).
Annars kan det ju vara rätt bra att isolera, som kjell skrev. Gör "frigolitbakgrund" och montera den på kanterna av akvariumet vetja :D
#58 - 20 mars 2006 11:03
[QUOTE=Lucas_no1]Någon som vet hur man justerar upp tempen på en sådan här?[/QUOTE]
Man tar av handaget sen borde det vara en en bult liknade bul där som det sitter en liten pinne i, om det är något annat har jag ingen lösning på det. Du ska iaf skruva lös den och titta om den skurit ihop smörj den skruva tillbaka den. Sen tar du hammaren och knackar på pinnen tills du ser det blir tryck på pinnen då kan du öka graderna.=)
Så måste jag göra om det blir varmt ute då fasnar termostaterna.

Fan så nya element du har då drd. själv har jag några riktiga paddor har minst 20 år på nacken. men värma kan dom.

Du har väl rätt att byta bolag om du vill även om du har bundit priset.
Hade gjort av med 1300 kwh på tre månader. har bundit priset för ett år sen så jag betalar 33öre per kwh ser jag på räkningen.

Mvh Mattias
Lucas_no1
#59 - 20 mars 2006 11:07
[QUOTE=laerni]Själva termostatvredet (hela plastkåpan) sitter troligen på en justerbar strypning av värmen![/QUOTE]

Det finns inget alls.
Jag har kommit så långt att jag fått bort en liten plastring som markerar några symboler med en måne och en sol på.
Sen är det helt blankt finns inget alls att öppna mer och jag antar att man på något sätt måste vrida plastkåpan så det hoppar hur läge typ som på en flaska med säkerhetskork men den här är betydligt klurigare än barnsäker! *s*
Lucas_no1
#60 - 20 mars 2006 11:09
[QUOTE=MantaC0re]Man tar av handaget sen borde det vara en en bult liknade bul där som det sitter en liten pinne i, om det är något annat har jag ingen lösning på det. Du ska iaf skruva lös den och titta om den skurit ihop smörj den skruva tillbaka den. Sen tar du hammaren och knackar på pinnen tills du ser det blir tryck på pinnen då kan du öka graderna.=)
Så måste jag göra om det blir varmt ute då fasnar termostaterna.

Fan så nya element du har då drd. själv har jag några riktiga paddor har minst 20 år på nacken. men värma kan dom.

Du har väl rätt att byta bolag om du vill även om du har bundit priset.
Hade gjort av med 1300 kwh på tre månader. har bundit priset för ett år sen så jag betalar 33öre per kwh ser jag på räkningen.

Mvh Mattias[/QUOTE]

Jag får inte bort handtaget i plast där ligger mina problem än sålänge.
#61 - 20 mars 2006 12:16
Finns det inget namn eller beteckning på vredet?
#62 - 20 mars 2006 13:57
Äääh va fan....hobby ska kosta ;)

Sa till tanten så här !

Se på den ljusa sidan när jag är hemma och pysslar med mina fiskar, jag bränner inte en krona på krogen ju :)
#63 - 20 mars 2006 14:04
Gäller att se saken på rätt sätt. Tror jag ska säga det till min flickvän också. Hon klagar visserligen inte på elräkningen med tanke på att vi inte bor tillsammans och hon vet att jag varit nykterist de senaste 2.5 åren men ändå.
Lucas_no1
#64 - 20 mars 2006 14:44
[QUOTE=drd]Äääh va fan....hobby ska kosta ;)

Sa till tanten så här !

Se på den ljusa sidan när jag är hemma och pysslar med mina fiskar, jag bränner inte en krona på krogen ju :)[/QUOTE]

Går den valsen verkligen hem?
Jag menar har ni några krogar i Löddeköpinge? Hehe
#65 - 20 mars 2006 14:47
[quote=Lucas_no1]Går den valsen verkligen hem?
Jag menar har ni några krogar i Löddeköpinge? Hehe[/quote]

Moohaaaahahahahaaha...jo en :p
Lucas_no1
#66 - 20 mars 2006 14:50
[QUOTE=laerni]Finns det inget namn eller beteckning på vredet?[/QUOTE]

Det står bara TA på termostaten.
#67 - 20 mars 2006 15:06
Läs inte på förpakningen på nätagget

öppna o läs på etikettten som sitter på nätaget
#68 - 20 mars 2006 15:13
Testa den här
Gå in under radiatorventiler och kolla de olika, OBS finns pdf filer för installering och borttag, justering av ventilerna på varje ventilplats, se vilken som mest liknar din!
http://tacat.tourandersson.com/1/product_frame.htm
#69 - 20 mars 2006 15:13
Jag har då aldrig sett någon skillnad mellan de två, mayday.
#70 - 20 mars 2006 15:54
[quote=laerni]Dessa har jag inte sett? Men de vanliga Danfoss har värmestrypningen på så sätt att man kan ställa strypningen genom att vrida till högre värde! Den strypningen hittar man genom att använda en 2 mm insetsnyckel och ta bort termostatet! Man hittar då ett stift som kan tryckas in och det stiftet sitter i en uppskruvbar anordning som vid åtskruvandet stryper värmen som kan användas och vid uppskruvandet ger maximal värme! Kanske det finns något liknande på ditt element!
:) Undrar om ovanstående kan förstås?:)[/quote]

stiftet du pratar om sitter det i vredet eller på elementet ?
har nämligen vred på mina element som går att vrida på.

[quote=MantaC0re]Fan så nya element du har då drd. själv har jag några riktiga paddor har minst 20 år på nacken. men värma kan dom.[/quote]
mina är iallafall från 77 om inte äldre och dom värmer nåt så inåthelvete.
la en termometer på dom förra veckan och registrerade 49.9 grader :D
börjar förstå varför kattan aldrig ligger på elementen, och nästan aldrig på fönsterbrädet.
nä gamla landshövdinehus är de bästa jag bott i hittills när det gäller värme.

[quote='[xstream]']Jag har då aldrig sett någon skillnad mellan de två, mayday.[/quote]

han kanske menar att man ska kolla på A som står specifierat på etiketten då W som står på förpackningen kan va åt helvete fel.
kan ta ett exmpel.
q-tec 550w ska va starkare än mitt 380w men kollar man A ligger mitt bra mycke högre än q-tec's 550w gör.
allt beror på hur man mäter W däför är W totalt ointressant nrä man ska köpa nätaggregat.
#71 - 20 mars 2006 16:19
Stiftet sitter på elementet då man tagit bort termostatet! OBS inget vattenläckage:)
#72 - 20 mars 2006 16:45
och skall då vridas medurs för att öka värmen ?
#73 - 20 mars 2006 17:01
[QUOTE=Raven] mina är iallafall från 77 om inte äldre och dom värmer nåt så inåthelvete.
la en termometer på dom förra veckan och registrerade 49.9 grader :D
börjar förstå varför kattan aldrig ligger på elementen, och nästan aldrig på fönsterbrädet.
nä gamla landshövdinehus är de bästa jag bott i hittills när det gäller värme.[/QUOTE]

Är det element som är ca 2-3 dm tjocka och tunga som fan??? lägenheten jag bor har varit föreståndar lägenhet så det har vart där sen 60-70 talet, så det är möjligt att det är sådana som dur har. ja vider man på för fullt går det inte att vara i rummet, det i köket löpte amok och kom upp i 45 grader det var fan värre än på sommaren i det rummet.
Ja en sån karl duger väl inte vad som helst för element!:D
#74 - 20 mars 2006 17:35
[quote=Raven]han kanske menar att man ska kolla på A som står specifierat på etiketten då W som står på förpackningen kan va åt helvete fel.
kan ta ett exmpel.
q-tec 550w ska va starkare än mitt 380w men kollar man A ligger mitt bra mycke högre än q-tec's 550w gör.
allt beror på hur man mäter W däför är W totalt ointressant nrä man ska köpa nätaggregat.[/quote]

Och vad tror du min ursprungspoäng var?

Nu måste man ju räkna ut det rätt också. På mitt q-tec 650W-aggregat är det en differens på 8W ex. Det nätagget kommer ändå inte trycka ut 642W konstant utan kanske snarare runt 450 om man ska räkna på det säkert.
#75 - 20 mars 2006 19:07
[quote=MantaC0re]Är det element som är ca 2-3 dm tjocka och tunga som fan??? [/quote]

japp såna är det.
den bästa varianten ja stött på hittills om ja ska va helt ärlig

[quote='[xstream]']Och vad tror du min ursprungspoäng var?

Nu måste man ju räkna ut det rätt också. På mitt q-tec 650W-aggregat är det en differens på 8W ex. Det nätagget kommer ändå inte trycka ut 642W konstant utan kanske snarare runt 450 om man ska räkna på det säkert.[/quote]
q-tec är det absolut sämsta skit som finns på marknaden och dom luras nåt så inåthelvete när odm anger W.
för det första mäter dom med kallt nätaggregat ska mätas i arbetstemperatur som oftast ligger runt 40grader.
bara där kan det skilja såmycke som 30% i skillnad.
sen ska man mäta vad aggregatet kan lämna kontinuerligt.
q-tec mäter vad aggregatet klarar att lämna under KANSKE sålänge som 10ms.
sen använder q-tec substandardkomponenter som andra tillverkare ratat pga dålig kvalite.
dom har inte ens riktig kylning i aggregatet så det är inte direkt ovanligt att dom börjar brinna.
förövrigt skulle jag inte ens använda q-tec om dom betalade mej för det.

enligt ett test ja nyss läste lyckades tomshardware dra 471w ur de nätaggregatet ja sitter med och det är bra mycket bättre än ditt såkallade 650w aggregat klarar och det är inte fyskam.
försöker inte va elak på nåt sätt men går du in på sidor som tomshardware så är bilden entydlig, nämligen den att q-tec är skräp.
#76 - 29 november 2006 18:24
För att väcka en gammal tråd till liv. Kollade nyss min elmätare.
På 2 månader har det gått 8663kwh på 2 månader, då har jag inte ens satt igång elementen. Skaffade en luftvärmepump just för att sänka mina elräkningar och den har varit igång typ 2½ timme /dag. Snabb beräkning ger mig ca 11000 på 2 månader inklusive vatten. Fan vet om jag inte ska kontakta elbolaget så får dom komma hit och kolla vad som är galet.
Kyl o frys är ju A+ klassat tvättmaskin och torktumlare kan ju inte dra så mycket. Det är ju 2000kwh mer än vad jag hade förra året vid samma tid. Dock hade jag då bara 540 litrarn och ett på 84.
Det blir till att köra huvudet i väggen en stund. Hoppas att elbolaget hittar något, grannen hade ju en helrenovering av sitt hus, undrar om något är felkopplat.
#77 - 29 november 2006 18:57
8600kwh på 2 månader?? skojar du eller??
kollar på min elräkning nu.. beräknad kwh 786 (låter lite) men jag använde 3850kwh istället och det va otroligt mycket tyckte jag.
#78 - 29 november 2006 19:05
Tenkare skrev:
För att väcka en gammal tråd till liv. Kollade nyss min elmätare.

På 2 månader har det gått 8663kwh på 2 månader, då har jag inte ens satt igång elementen. Skaffade en luftvärmepump just för att sänka mina elräkningar och den har varit igång typ 2½ timme /dag. Snabb beräkning ger mig ca 11000 på 2 månader inklusive vatten. Fan vet om jag inte ska kontakta elbolaget så får dom komma hit och kolla vad som är galet.

Kyl o frys är ju A+ klassat tvättmaskin och torktumlare kan ju inte dra så mycket. Det är ju 2000kwh mer än vad jag hade förra året vid samma tid. Dock hade jag då bara 540 litrarn och ett på 84.

Det blir till att köra huvudet i väggen en stund. Hoppas att elbolaget hittar något, grannen hade ju en helrenovering av sitt hus, undrar om något är felkopplat.
Elmätaren måste snurra som satan ju ..Prova koppla ifrån frys o kyl o kolla om mätaren saktar ner kan va nåt fel på dom
#79 - 29 november 2006 19:07
eller sätt en magnet framför skivan så snurrar den saktare :)
#80 - 29 november 2006 19:13
eller sätt en magnet framför skivan så snurrar den saktare :)
Eller koppla direkt i huvudpropparna blir jättebillig värme:)
#81 - 29 november 2006 19:27
hehe ja de går det oxå :)
#82 - 30 november 2006 13:52
ska köpa en elmätare (förbruknings) idag och se vad som står på.
Undrar hur det blir när jag drar igång elementen?
#83 - 30 november 2006 14:20
själv skulle jag vilja veta vilket bolag som är billigast på el och byta till dem istället än detta dyra eon som man har idag , så in med tips och priser på era billigaste elbolag
#84 - 30 november 2006 14:22
[quote='[xstream];763133']Härlig dubbelmoral. Vi lägger ner vår egen kärnkraft och importerar finsk istället.[/quote]

Det är bättre än så. Statliga Vattenfall bygger kärnkraftverk strax utanför Sveriges gränser för billig direktimport. Så kommer man undan när man varit dum nog att ha folkomröstning. Man lägger ned med ena handen och bygger med andra, nästan så man tror att AMS varit framme...
#85 - 30 november 2006 14:23
sök på:

www.pricerunner.se

Men rent krasst....det är ingen som är "billig"....bara mer eller mindre dyre...:-(
#86 - 30 november 2006 14:24
kolla på konsumentverkets hemsida. Där har dom en lista på olika elbolag sen har dom en sida där man kan räkna fram vilket bolag som är billigast beroende på hur mycket man förbrukar per år. När jag var där och kollade sist så fick jag fram att Elverket var billigast.
#87 - 30 november 2006 14:26
elda med ved är annars ett bra sätt att komma runt uppvärmningskostnaden....

lite jobbig kanske att elda under ett akvarium ........

men kanske blir soppan god när den är färdig...?

kanske blir jag helt hudflängd av alla andra nu ??
#88 - 30 november 2006 14:27
dom där uträkningsgrejerna har jag testat blir dock inte ett dugg klokare på det, så in med tips =)
#89 - 30 november 2006 15:26
Varför kolla vad akvarierna drar i el? Bättre att vara ovetande :D. Akvarierna bidrar ju lite till uppvärmningen i huset! I kontoet där mitt 275l står (och datorn) så har vi inga element... där är alltid mellan 22-25 grader. Vi får ha luftventilen öppen på takfönstret annars hade där blivit för varmt :)
#90 - 30 november 2006 15:28
Vi hade mellersta skånes kraft innan från tjörnarp men nu när det var dax att byta så var eon billigare.
#91 - 30 november 2006 15:34
Jag köpte en energimätare för ett tag sen och kollade vad mitt 240l drog och räknade fram att det kostar ca 50:- i månaden att ha igång. Och då är det även uppvärmning (doppvärmare) inräknad. Den uppvärmning värmer även köket där karet står. Så visst är det billigt.
#92 - 30 november 2006 15:39
Tja väntar bara på att min bygganmälan ska gå igenom så blir det braskamin. :)
Både kjellco och claesohlksson hade slut på mätare. :(

Och så får jag min nya ljusramp till mitt 720 nästa vecka. :) För att göra mig själv lite glad. Hoppas det drar mindre än min gamla.
#93 - 30 november 2006 15:58
vi har ca 1500kr i månaden men då har vi en 3 plans villa 206kvm och5akvarium.det tycker jag är ok
#94 - 30 november 2006 16:09
jo men enligt beräkningar så blir detta ca 11000 inkl. vatten för 2 månader. inte så j***a kul.
#95 - 30 november 2006 19:02
Vår elräkning går på ca 2500 - 3000kr i månaden.. Men då har vi vattenburen elvärme. Nu har vi golvvärme i kök/v-rum så det drar lite mindre el. Vi har också en gjutjärnskamin i köket (ny) så tycker vi att det är för kallt får vi elda. Elvärmen är inställd på ca 19 grader. När man torktumlar blir det också varmare...
#96 - 30 november 2006 19:05
själv skulle jag vilja veta vilket bolag som är billigast på el och byta till dem istället än detta dyra eon som man har idag , så in med tips och priser på era billigaste elbolag

menar du att dom är dyra? jag har ju precis bytt till dom :( men dom va ju billigare än forum i alla fall som jag hade innan.
#97 - 30 november 2006 19:13
vi kör med 2 luftvärmepumpar och det spar in en heldel,visst ger det värma när man kör med torktumlaren men den är en stor elbov ochså,blir bättre och billigare att hänga tvätten.jag har eon och vi betalar månadsvis och det tycker jag är bra då betalar man bara för den elen som man har förbrukat månaden som har gått,och då behöver man inte få någon chok varje gång man får räkningen.
#98 - 30 november 2006 21:56
det som är det konstiga i detta för min del är att vi inte har dragit igång elementen ännu. förra året vid denna tiden hade vi lägre förbrukning och elementen var igång. Nu i år har vi installerat en luftvärmepump som varit igång 2½ timme var dag i 3 veckors tid. Dom som installerade den har kopplat den direkt in i proppskåpet. Funderar fan på att själv koppla in den inan mätaren i huset. Har för den delen även en värmekablel runt syllarna i huset som tydligen ska vara igång året om för att det inte ska mögla eller nåt.
inom 14 dagar hoppas jag på att braskaminen är installerad. Kan ju säga att vi hade nästan 20000 i elräkning på 6 månader här under den kalla tiden 2005/2006, hade blitvt 24000 om inte vi hade ringt in mätarställning.
Ush nä nu orkar jag inte tänka på detta nå mera idag.

BTW chock och chock förra räkningen 1600 för 2 mån denna 11000 för 2 mån. Ganska bra hopp
#99 - 1 december 2006 00:12
hade ett annat bolag innan men kommer ej ihåg vem det var får väl leta bland de gamla räkningarna men har för mig att de hade prisgaranti att alltid vara billigare än eon
#100 - 1 december 2006 07:03
Tenkare skrev:
det som är det konstiga i detta för min del är att vi inte har dragit igång elementen ännu. förra året vid denna tiden hade vi lägre förbrukning och elementen var igång. Nu i år har vi installerat en luftvärmepump som varit igång 2½ timme var dag i 3 veckors tid. Dom som installerade den har kopplat den direkt in i proppskåpet. Funderar fan på att själv koppla in den inan mätaren i huset. Har för den delen även en värmekablel runt syllarna i huset som tydligen ska vara igång året om för att det inte ska mögla eller nåt.

inom 14 dagar hoppas jag på att braskaminen är installerad. Kan ju säga att vi hade nästan 20000 i elräkning på 6 månader här under den kalla tiden 2005/2006, hade blitvt 24000 om inte vi hade ringt in mätarställning.

Ush nä nu orkar jag inte tänka på detta nå mera idag.

BTW chock och chock förra räkningen 1600 för 2 mån denna 11000 för 2 mån. Ganska bra hopp

Har de kanske gjort avläsning? Därför räkningen är så dyr denna månaden?
#101 - 1 december 2006 07:10
Vi har en "lek"lokal för vuxna grabbar inne i stan där jag har ett 720liters akvarium, jag såg problematiken med att hålla det på runt 29 grader utan att pungslås på pengar för värmarna! men det löste sig bra ;) tempskillnaden mellan akvariumet och lokalen var ganska stor så jag gjorde helt enkelt så att jag åkte och köpte 10m slang och virade runt elementet! det är av gammal typ med stora "flänsar" så slangen gick att pressan in emellan, sen kopplade jag på ett innefilter(Aquaclear 802) på det och lät den cirkulera vattnet där, det enda jag har gjort är att bygga en elektronisk avstänging på pumpen om det överstiger 30 grader i akvariumet.
#102 - 1 december 2006 17:31
Jag läser av mätaren varje månad själv.
#103 - 2 december 2006 21:08
[quote='[xstream];763133']Härlig dubbelmoral. Vi lägger ner vår egen kärnkraft och importerar finsk istället.[/quote]

Värre än så, mycket importerad el kommer från gamla öststater, som eldar med kol. Relativt ren energi ersätts med erkänt förorenande, från länder som utalat har mindre intresse i miljön, för att de tänker satsa på ekonomin först. (sunt ur deras perspektiv, ingen ironi.) Och det till ett högre pris en den rena? snacka om att skjuta sig i huvudet.

Delar av energin importeras även från Danmark, som är en av de huvudsakliga krafterna bakom att barsebäck ska stängas... De hävdar att det är för att de är oroliga för katastrofrisken, men det verkar snarare vara ekonomi där med... Visst ja, glömde jag nämna att även den elen till stora delar är kolproducerad?

Käns dock som om vi kommit från ämnet. Ja, akvarium och kringutrustning kostar en vacker slant i el. En dator, ett tv spel, en halvkass stereo, kostar mer.

B!

Annons