elprojekt

#1 - 11 november 2006 23:39
ventilera lite ideer

tänkte i min lokal köra med en sidokanalare till alla kar o tänkte då genast på om proppen går så står man där ,
men kan man inte sätta ett eget elskåp där man drar in ström från 2 olika proppar o sätta en elektrisk magnet brytare på nåt vis så att om strömmen går på ena proppen så slår magnetkopplingen över till andra ledningen o man får åter ström
#2 - 11 november 2006 23:46
Är det inte risk att även den andra proppen ochså ryker eftersom felet eller överbelastningen kvarstår.
#3 - 11 november 2006 23:52
se där inte dumt att ventilera ideerna , blir nog att köra sidokanalaren på en propp o belysningen på en annan för att minimera risken att proppen går
istället, hehe tänkte inte ens på att det blir belastningen från det jag har igång som utlöser det haha
#4 - 13 november 2006 06:52
Och så länge du inte överbelastar eller något blir fel så kommer säkringen att hålla också.
10A säkring = Max 2300W belastning (230V x 10A = 2300W)
#5 - 14 november 2006 01:41
Du får inte ha samma "nolla" till de två säkringarna (faserna) du nämde, och kom ihåg att det finns 400 volt mellan två faser, och 240 volt mellan fas & noll.

Däremot skulle du kunna köra med "svävande" nolla, eller jord.
Den ev. trasiga utrustningen kommer te.x. att markeras med en tänd lampa, men proppen löser inte ut...
#6 - 14 november 2006 10:22
Samma nolla har man normaltsätt alltid, föutom om man har en slinga med och en utan jordfelsbrytare. Nollan är dessutom förbunden med jord.

Flytande nolla är väl inget som är direkt vanligt i "hemma" samanhang utan hör mer industrin till.

Hur som ligger ju detta utanför vad "hemma pularen" bör/får pyssla med.

400V mellan fas och fas stämer bra men mellan fas och nolla är det 230V, 400V / (roten ur 3) = 230V ;)
#7 - 15 november 2006 10:44
heeke skrev:
Samma nolla har man normaltsätt alltid, föutom om man har en slinga med och en utan jordfelsbrytare. Nollan är dessutom förbunden med jord.

Flytande nolla är väl inget som är direkt vanligt i "hemma" samanhang utan hör mer industrin till.

Hur som ligger ju detta utanför vad "hemma pularen" bör/får pyssla med.

400V mellan fas och fas stämer bra men mellan fas och nolla är det 230V, 400V / (roten ur 3) = 230V ;)

Jag skrev inte att det inte var samma nolla i anläggningen. Jag skrev att han inte FÅR använda samma nolla till två grupper!
Nollan är förbunden med JORD-skenan, (som ett resultat av inkommande PEN, som splittas i en JORD (PE) och en NOLL (N)) i centralen via MEG-skruven.

240 V var en fingervisning var normalspänningen finns.

Men tack för påpekandet
#8 - 15 november 2006 23:38
Shilo skrev:
Jag skrev inte att det inte var samma nolla i anläggningen. Jag skrev att han inte FÅR använda samma nolla till två grupper!

Nollan är förbunden med JORD-skenan, (som ett resultat av inkommande PEN, som splittas i en JORD (PE) och en NOLL (N)) i centralen via MEG-skruven.

240 V var en fingervisning var normalspänningen finns.

Men tack för påpekandet

Inte samma nolla ?
Man har väl bara en nolla som du säger den, inkommande PEN som splittas och man monterar Jordfelsbrytaren (normalt) på N + 3 faser.
Att man däremot skulle välja 2 helt olika faser för sin utrustning och därefter ha en jordfelsbrytare + säkring på varje utgående grupp skulle jag nog välja.

//Calle
#9 - 27 november 2006 20:29
Man får dela nolla om man har en säkring som är avsedd för det(trippel 10a t.e.x).
#10 - 2 december 2006 23:14
Går alldeles utmärkt att dra fram en trefas grupp o dela nollan på alla tre grupperna.
Rekomenderar detta om du har en lokal (affär?), då sprider du ut belastningen på alla tre faser o slipper sne belastning på huvudsäkringarna.

Glöm inte jordfelsbrytaren bara. Om du drar nya grupper skall en installeras. Om anläggningen kompleteras med fler uttag (befintlig grupp) behöver du inte installera en om inte uttagen sätts utomhus.

Peace
#11 - 3 december 2006 00:04
när ni pratar om samma eller inte samma nolla vad menar ni då?
Nollan är förbunden med jord vilket gör att det hur som hels blir samma.
Däremot kan man ha olika jordfelsbrytare viket kan gör att nollan inte blir gemensam (men allt är en definitions fråga)
#12 - 3 december 2006 11:26
Jag gissar att de menar att man inte får ha en nollledare om man har två fasledare på samma fas med separata säkringar. Det borde vara ok om nollas area är tillräcklig. Men jag gissar att det är vad de syftar på.

Annons