Har de nyligen bytt till digatala mätare? De flesta uplever stor ökning av elförbrukning med de nya mätarna (en bekant fick räkning med fördubblad förbrukning - men då kollades det och det var fel på mätarn).
Det skrevs i fjol om detta nånstans men hittar inte länken nu...
Ja vi har bytt till digital mätare och det är nu första räkningen efter det. Jag har ju förstått att det då kan bli en stor skillnad. Men jag har också jämfört lite med andra hur stor förbrukning de har på liknande lägenhet med liknande prylar i den. Ingen av dem har nånsin haft en förbrukning på över 300 kWh/månad (inte ens på vintermånaderna) och vi hade som sagt bara i december 500 kWh. Tycker bara att den skillnaden låter mycket. Men visst, det är svårt att jämföra med andra lägenheter då det såklart beror på hur mycket man använder sina elektriska saker. Men på ett ungefär så får man ju ett hum om saker.
Anledningen att jag ville kolla akvariet är att jag skaffade det i augusti och det är i stort sätt den enda tillkomna el-skillnaden sen tidigare. Men jag får kolla vidare. Det känns bara så svårt att övertala Fortum att "det skulle kunna" vara ett fel. Hur bevisar man det liksom?! De säger bara att det beror på elmäte-bytet och att det nu är vinter. [:(!] Men kollar jag på vännernas elförbrukning (de har haft den nya mätaren under längre tid och kan se per månad vad de förbrukat) så har de inte en sån stor ökning som vi verkar ha fått för att det är "vinter". De har en liten ökning över nov-feb, men aldrig kommit över 300 kWh/månad.
Tack för svaren. Det kanske bara är att betala o försöka se glad ut till slut ändå. Anledningen att jag blir arg är att man känner sig så maktlös mot ett bolag som t-ex. Fortum. Hur lätt är det att få sin röst hörd liksom. De har kanske rätt men när det känns fel och man inte kan få någon hjälp av dom att reda ut det så känns det hopplöst. Känner mig lite lurad liksom. Och det är ju aldrig roligt att känna. :(