Elförbrukning akvarierum

admin
Christian Alfredsson
#1 - 7 januari 2007 11:10
Jag har räknat på vad mitt akvarierum kostar per år. Det är totalt 15 st akvarium. Detta måste vara den enskilt största utgiftspost jag har.
#2 - 7 januari 2007 11:19
Det är bara att gratulera, en tusing i månaden i bara ström;)
#3 - 7 januari 2007 11:22
Det blir drygt 850kr /månad då.Hur pass bra är ditt akvarierum isolerat.
#4 - 7 januari 2007 11:25
Det stämmer nog ganska bra med mina utgifter då ser jag.Jag har 8st kar i mitt akvarierum och el kostnaden ligger på ca 400kr/månad nu vintertid.
#5 - 7 januari 2007 11:27
Jag räknade ut någe liknande då jag körde alla mina kar nåt år sedan med elmätare och ett visst antal timmar så räkna jag ut ett snitt och det är fasen inte gratis att husera vatten som ska vara 30 grader varmt.
Numera så är det endast 720 karet som är 30 grader och dom andra mellan 25 och 27 grader.
#6 - 7 januari 2007 11:35
Tror jag skiter i o räkna.:D :D :D
#7 - 7 januari 2007 11:37
kaj.p skrev:
Tror jag skiter i o räkna.:D :D :D

Skulle jag med göra om jag var du;)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 7 januari 2007 11:47
Sedan bidrar ju också akvarierna till att hålla nere värmekostnaderna lite. Pumparna alstrar ju värme, lysrörsdrosslarna alstrar ju värme, en luftavfuktare producerar värme etc.
Så man kan ju inte riktigt säga att all elförbrukning till akvarierna enbart förbrukas i akvarierna utan de gör också att värmekostnaderna hålls nere jämfört med om man inte haft några akvarier alls.
#9 - 7 januari 2007 11:55
[INDENT]
Sedan bidrar ju också akvarierna till att hålla nere värmekostnaderna lite. Pumparna alstrar ju värme, lysrörsdrosslarna alstrar ju värme, en luftavfuktare producerar värme etc.

Så man kan ju inte riktigt säga att all elförbrukning till akvarierna enbart förbrukas i akvarierna utan de gör också att värmekostnaderna hålls nere jämfört med om man inte haft några akvarier alls.

Jo, det stämmer nog.Men i mitt fall så skulle jag inte ha någon värme i överhuvudtaget i mitt akvarierum.Jag använder ett ute föråd till akvarierum.Det skulle inte behövas värme där om inte jag hade akvarium där.
[/INDENT]
#10 - 7 januari 2007 11:59
Var glad att du inte är växtakvarist. Då hade kostnaden för belysningen varit ännu högre... Men man kanske kan köra belysningen endast 8 timmar per dag?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 januari 2007 12:03
petnym skrev:
Var glad att du inte är växtakvarist. Då hade kostnaden för belysningen varit ännu högre... Men man kanske kan köra belysningen endast 8 timmar per dag?

Har man inte växter i akvariet så räcker det ju med en stark takbelysning och sedan ser man bara till att ha tänt över akvarierna när man själv är i "fiskrummet"
admin
Christian Alfredsson
#12 - 7 januari 2007 12:05
Jag har räknat med 1 timme om dagen för elementet utslaget på hela året. Det går nog bara när det är riktigt kallt.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 januari 2007 12:07
Vad som kostar är ju främst uppvärmningen av rummet och inte akvarierna i sig. Man skulle kunna spara en hel del genom att även isolera akvarierna med rejält med frigolit på alla sidor utom framrutan.
#14 - 7 januari 2007 12:11
Tittar man på admins sammanställning så är det främst pumpar och belysning som kostar i hans fall...
#15 - 7 januari 2007 17:41
Lite trist med de höga elpriser som råder... Det är (åtminståne för mig) den största enskilda utgiften för min hobby. -Och det känns inte som man får så mycket för pengarna (om man jämför med glädjen när man köper nya fiskar eller en ny lysramp eller pump)...

Har själv i allt större utsträckning börjat jämföra strömförbrukning på akvarieprylarna och fundera över hur kort belysningstid man kan ha, osv... för att eventuellt kunna skaffa ett till akvarie utan att ruinera sig.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 januari 2007 17:59
petnym skrev:
Tittar man på admins sammanställning så är det främst pumpar och belysning som kostar i hans fall...

Jo det är ju givet, men det beror ju delvis på att de också värmer luften runtomkringen. Hade han kunnat plocka bort pumparna och belysningen så hade ju uppvärmningskostnaden av rummet blivit betydligt lägre.
#17 - 7 januari 2007 19:17
jag slipper iaf doppvärmaren ;)
27grader i vattnet pga hög temp i rummet (bor ju i lägenhet) och sen 4X58W lysrör till 400L.
#18 - 8 januari 2007 20:04
admin skrev:
Jag har räknat på vad mitt akvarierum kostar per år. Det är totalt 15 st akvarium. Detta måste vara den enskilt största utgiftspost jag har.

Har du tagit lysrörens effekt rakt av? för ballasten drar väl en del med?
#19 - 8 januari 2007 21:04
Christian.

Har du inga doppvärmare?

Med en lite ärligare (verklig förbrukning bara på lysrörern) så kommer jag upp i 13,500kWh/år, vilket ger en kostnad på ca 20.000/år!!!

Suck, man ska nog inte räkna på detta, kör själv 30 doppvärmare 50-150W, 3x36W lysrör tända 12tim, har nog 6st Pumphuvud som ar 10-25W/st, Luftpump ca 130W och avfuktare.

Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W:p ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.

//Calle
admin
Christian Alfredsson
#20 - 8 januari 2007 22:14
Jag har en total kostnad för hus + akvarierum på ca 20.000 / år. Jag har inte räknat med ballasten.

Alla akvarium står i samma rum. De blir 27-28 grader varma. Jag byter vatten varje dag så de blir ca 24-25 grader.
#21 - 8 januari 2007 22:30
admin skrev:
Jag har en total kostnad för hus + akvarierum på ca 20.000 / år. Jag har inte räknat med ballasten.

Alla akvarium står i samma rum. De blir 27-28 grader varma. Jag byter vatten varje dag så de blir ca 24-25 grader.

Hur länge har du kört med denna uppsättningen och har du under tiden läst av elmätaren?

//Calle
#22 - 9 januari 2007 09:32

Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W:p ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.

//Calle

Vilka pumpar är det?

PS. Var det tvunget att starta denna tråden just nu när jag håller på med mitt odlingsrum :D.
#23 - 9 januari 2007 10:57
Christian.

Med en lite ärligare (verklig förbrukning bara på lysrörern) så kommer jag upp i 13,500kWh/år, vilket ger en kostnad på ca 20.000/år!!!

//Calle

Mer än 1 kr/kWh kostar väl inte elen?
Tur att jag bara har ett akvarium...
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 9 januari 2007 11:17

//Calle

Jag har den erfarenheten att de pumpar som har hög angiven cirkulation samt en lågt angiven wattförbrukning väldigt snabbt tappar i effekt. Dvs det minsta motstånd i filtermaterialet eller i slangarna så orkar den inte längre driva runt vattnet. Det innebär betydligt tätare rengöring.
Sedan så måste ju pumpen ha en kylning (innerfilter- vattnet, ytterfilter - luften) och det innebär att vattentemperaturen i akvariet (innerfilter) alt. lufttemperaturen i rummet (ytterfilter) höjs och på så sätt sparar man på värmekostnaderna. Dvs det man förlorar på gungorna (högre wattförbrukning) tar man igen på karusellerna (lägre uppvärmningskostnad)
#25 - 9 januari 2007 14:22
Nu har jag bara två akvarier...
men uppvärmingskostnaden är ju inte så enkel att dra av W effekten på pumpar osv... dels får du säkert värmen på fel ställen dvs. temperaturer på 30* på några ställen medans det är kallt på andra. detta skapar ju stor ineffektivitet, t.ex. är det ju totalt värdelöst att brassa på värme i takhöjd... sen beror det ju på vad man har för "normal" uppvärming har man itne direktverkande el så har man säkert en effektfördelning på åtminstånde 2:1
dvs. 2000W värme drar bara 1000W el...
förstår att du gärna vill räkna så men jag har svårt att tro att du kan göra det :)
#26 - 9 januari 2007 14:27
Långås skrev:
Vilka pumpar är det?

PS. Var det tvunget att starta denna tråden just nu när jag håller på med mitt odlingsrum :D.

Återkommer när jag vet mer *Visslar*

//Calle
#27 - 9 januari 2007 14:47
Jodahl skrev:
Mer än 1 kr/kWh kostar väl inte elen?

Tur att jag bara har ett akvarium...

Kolla på dina elräkningar och räkna ihop TOTALA kostnaden (el + nätavgift) / antal kWh.
Detta överstiger mycket över 1kr/kWh.

//Calle
#28 - 9 januari 2007 15:01
Jag har den erfarenheten att de pumpar som har hög angiven cirkulation samt en lågt angiven wattförbrukning väldigt snabbt tappar i effekt. Dvs det minsta motstånd i filtermaterialet eller i slangarna så orkar den inte längre driva runt vattnet. Det innebär betydligt tätare rengöring.

Sedan så måste ju pumpen ha en kylning (innerfilter- vattnet, ytterfilter - luften) och det innebär att vattentemperaturen i akvariet (innerfilter) alt. lufttemperaturen i rummet (ytterfilter) höjs och på så sätt sparar man på värmekostnaderna. Dvs det man förlorar på gungorna (högre wattförbrukning) tar man igen på karusellerna (lägre uppvärmningskostnad)

Vet inte om en cirkulartionspump tappar effekt med tiden, kanske några % beroende på beläggningar på själva pumpen.

Dock så håller jag med om att andra pumpar ofta tappar flöde.

Har man direktverkande el och behöver värme i karet, ja då kanske det spelar mindre roll om man har en massa Watt i karet, annars så kan det bli kostsamt.

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 9 januari 2007 15:09
Vet inte om en cirkulartionspump tappar effekt med tiden, kanske några % beroende på beläggningar på själva pumpen.

//Calle

Nja dom tappar tämligen direkt bara det blir ett motstånd. Har två pumpar en angiven styrka på 1500 l/t så är det uppmätt under optimala förhållanden helt utan motstånd - dvs inget filtermaterail alls, ingen lyfthöjd etc.
En pump som drar mycket watt tappar mindre när man kopplar in filtermaterial och det blir lite lyfthöjd etc. än vad en pump som har en lägre wattantal gör.

Gjorde en test på detta för en himla massa år sedan - säkert 15 år sedan - och skillnaden var markant. Därför är jag alltid skeptisk till att köpa pumpar som förbrukar väldigt lite watt.
#30 - 9 januari 2007 15:22
Nja dom tappar tämligen direkt bara det blir ett motstånd. Har två pumpar en angiven styrka på 1500 l/t så är det uppmätt under optimala förhållanden helt utan motstånd - dvs inget filtermaterail alls, ingen lyfthöjd etc.

En pump som drar mycket watt tappar mindre när man kopplar in filtermaterial och det blir lite lyfthöjd etc. än vad en pump som har en lägre wattantal gör.

Gjorde en test på detta för en himla massa år sedan - säkert 15 år sedan - och skillnaden var markant. Därför är jag alltid skeptisk till att köpa pumpar som förbrukar väldigt lite watt.

Är inte Pumphuvuden eller motsvarande impellerpumpar jag menar när jag säger skriver "Cirkulationspumpar", så självklart kommer inte faktorer såsom filter och lyfthöjd spela in.:p

//Calle
#31 - 9 januari 2007 16:40
Är inte Pumphuvuden eller motsvarande impellerpumpar jag menar när jag säger skriver "Cirkulationspumpar", så självklart kommer inte faktorer såsom filter och lyfthöjd spela in.:p

//Calle

Tunze nanostream är min svar i gissa pumpen tävlingen:D
#32 - 9 januari 2007 19:56
Kolla på dina elräkningar och räkna ihop TOTALA kostnaden (el + nätavgift) / antal kWh.

Detta överstiger mycket över 1kr/kWh.

//Calle

Bor i lägenhet, så jag kollar aldrig på elräkningarna :) Men jag har köpt hus som jag snart ska flytta in i, så snart sliter jag också mitt hår över hur dyr elen är.
#33 - 9 januari 2007 20:33
Långås skrev:
Tunze nanostream är min svar i gissa pumpen tävlingen:D

Tyvärr så är det svaret FEL[B)]
Var intresserad av dessa, men efter att ha läst om vilka stora problem Tunze har med NanoStream så skulle jag inte köpa någon sådan på lång tid, först är man vet att de verkligen är 100% OK, är dock lite skeptisk till dessa då de verkar ha en klen infästning.

//Calle
#34 - 9 januari 2007 20:38
Tyvärr så är det svaret FEL[B)]

Var intresserad av dessa, men efter att ha läst om vilka stora problem Tunze har med NanoStream så skulle jag inte köpa någon sådan på lång tid, först är man vet att de verkligen är 100% OK, är dock lite skeptisk till dessa då de verkar ha en klen infästning.

//Calle

Hmm, då vet jag nog inte, får jag använda en livlina?
#35 - 9 januari 2007 21:07
Långås skrev:
Hmm, då vet jag nog inte, får jag använda en livlina?

Här är insatserna höga, så då finns inga livlinor osv :p

//Calle

Annons