Kjell Fohrman skrev:Sedan bidrar ju också akvarierna till att hålla nere värmekostnaderna lite. Pumparna alstrar ju värme, lysrörsdrosslarna alstrar ju värme, en luftavfuktare producerar värme etc.
Så man kan ju inte riktigt säga att all elförbrukning till akvarierna enbart förbrukas i akvarierna utan de gör också att värmekostnaderna hålls nere jämfört med om man inte haft några akvarier alls.
petnym skrev:Var glad att du inte är växtakvarist. Då hade kostnaden för belysningen varit ännu högre... Men man kanske kan köra belysningen endast 8 timmar per dag?
petnym skrev:Tittar man på admins sammanställning så är det främst pumpar och belysning som kostar i hans fall...
admin skrev:Jag har en total kostnad för hus + akvarierum på ca 20.000 / år. Jag har inte räknat med ballasten.
Alla akvarium står i samma rum. De blir 27-28 grader varma. Jag byter vatten varje dag så de blir ca 24-25 grader.
amazonfarmen skrev:
Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W:p ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.
//Calle
amazonfarmen skrev:Christian.
Med en lite ärligare (verklig förbrukning bara på lysrörern) så kommer jag upp i 13,500kWh/år, vilket ger en kostnad på ca 20.000/år!!!
//Calle
amazonfarmen skrev:Har börjat testa lite nya cirkulationspumparsom tar LITE effekt (1500l/h på 4,5W:p ) så pumphuvuden kommer att bytas ut.
//Calle
Långås skrev:Vilka pumpar är det?
PS. Var det tvunget att starta denna tråden just nu när jag håller på med mitt odlingsrum :D.
Jodahl skrev:Mer än 1 kr/kWh kostar väl inte elen?
Tur att jag bara har ett akvarium...
Kjell Fohrman skrev:Jag har den erfarenheten att de pumpar som har hög angiven cirkulation samt en lågt angiven wattförbrukning väldigt snabbt tappar i effekt. Dvs det minsta motstånd i filtermaterialet eller i slangarna så orkar den inte längre driva runt vattnet. Det innebär betydligt tätare rengöring.
Sedan så måste ju pumpen ha en kylning (innerfilter- vattnet, ytterfilter - luften) och det innebär att vattentemperaturen i akvariet (innerfilter) alt. lufttemperaturen i rummet (ytterfilter) höjs och på så sätt sparar man på värmekostnaderna. Dvs det man förlorar på gungorna (högre wattförbrukning) tar man igen på karusellerna (lägre uppvärmningskostnad)
amazonfarmen skrev:Vet inte om en cirkulartionspump tappar effekt med tiden, kanske några % beroende på beläggningar på själva pumpen.
//Calle
Kjell Fohrman skrev:Nja dom tappar tämligen direkt bara det blir ett motstånd. Har två pumpar en angiven styrka på 1500 l/t så är det uppmätt under optimala förhållanden helt utan motstånd - dvs inget filtermaterail alls, ingen lyfthöjd etc.
En pump som drar mycket watt tappar mindre när man kopplar in filtermaterial och det blir lite lyfthöjd etc. än vad en pump som har en lägre wattantal gör.
Gjorde en test på detta för en himla massa år sedan - säkert 15 år sedan - och skillnaden var markant. Därför är jag alltid skeptisk till att köpa pumpar som förbrukar väldigt lite watt.
amazonfarmen skrev:Är inte Pumphuvuden eller motsvarande impellerpumpar jag menar när jag säger skriver "Cirkulationspumpar", så självklart kommer inte faktorer såsom filter och lyfthöjd spela in.:p
//Calle
amazonfarmen skrev:Kolla på dina elräkningar och räkna ihop TOTALA kostnaden (el + nätavgift) / antal kWh.
Detta överstiger mycket över 1kr/kWh.
//Calle
Långås skrev:Tunze nanostream är min svar i gissa pumpen tävlingen:D
amazonfarmen skrev:Tyvärr så är det svaret FEL[B)]
Var intresserad av dessa, men efter att ha läst om vilka stora problem Tunze har med NanoStream så skulle jag inte köpa någon sådan på lång tid, först är man vet att de verkligen är 100% OK, är dock lite skeptisk till dessa då de verkar ha en klen infästning.
//Calle
Långås skrev:Hmm, då vet jag nog inte, får jag använda en livlina?