Elförbrukning

#1 - 14 januari 2010 15:00
Vill få ner min elförbrukning då jag alltid varje år åker på att betala för "merförbrukning" av el. Misstänker att det kan vara akvarierna?

Båda akvarierna lyser från 12:00 - 21:00. dvs 9 timmar

Har 2 st akvarier.

Malawi
103 Liters
JÄGER doppvärmare 100 W
Eheim Ecco 2236 8W
lysrör 2*18W

kamphane
54 Liters
Resun Cirkulationspump 10 W
lysrör 1*15W

Har ni något tips på hur jag kan spara?
#2 - 14 januari 2010 15:13
Akvarierna finns inte så mycket att spara på om inte lite mindre belysnigstimmar.
Hemma därimot finns det mycket att spara. Byt till lågenergi lampor/eller led, allt som har standby stänger du av på kontakten istället. Damsug bakom kyl o frys (10% energi besparing om det är damigt o du dammar av) se till att det är vettiga temperaturer. Släcka lampor :)
#3 - 14 januari 2010 15:51
Kontrollera att inte en massa batterieliminatorer sitter inkopplade dygnet runt.
En sån kan kosta hundra spänn om året.
#4 - 14 januari 2010 15:58
Sådär, då har jag dragit fram Kyl/frys och damsugit rent. Var inte så dammigt då jag redan gjort det för ca 1 år sedan.
Lampor har jag redan bytt till Lågenergi.
Det enda som jag har på standby är TV:en då den inte går att stänga av.
#5 - 14 januari 2010 16:09
Vad har du för temperatur på akvarievattnet? Om temperaturen sjunker mycket av att inte ha doppvärmaren inkopplad så kan det vara en idé att isolera akvariet bättre. Detta gör att doppvärmaren inte behöver jobba lika mycket... Du kan göra detta genom att ha frigolit eller liggunderlag på de sidor du inte tittar på akvariet, (i varje fall baksida och undersida).
#6 - 14 januari 2010 16:13
Har Frigolit På botten, samt en Slimline bakgrund på baksidan. Testade att stänga av doppvärmaren för 1 timme sen. Vattnet ligger fortfarande på 25 grader(lite för kort tid att mäta)
#7 - 14 januari 2010 17:53
brainstorm skrev:
Det enda som jag har på standby är TV:en då den inte går att stänga av.

Kan vara idé att skaffa skarvsladd med strömbrytare eller trådlös brytare för att slippa standby. Min LCD drar ca 25W i standby.

Lycka till!
#8 - 14 januari 2010 17:55
Har redan börjat leta efter trådlöst strömbrytare :-D
#9 - 14 januari 2010 21:09
Datorn står inte på dag eller natte tid va? Den drar nog ett par hundra watt.
#10 - 14 januari 2010 22:05
danne0301 skrev:
Datorn står inte på dag eller natte tid va? Den drar nog ett par hundra watt.

Ne, den har jag faktiskt börjat stänga av när jag går och lägger mig.
#11 - 14 januari 2010 23:05
Kan berätta hur vi gjort hemma.
Maskinerna som finns i köket, dvs Kaffebryggare, te kokaren, mixern de går på strömbrytare. samt att vi drar ut kontakten från väggen när vi inte använder maskinerna.
I vardagsrummet slår vi på strömmen m hjälp av en strömbrytare, då är allt kopplad till just en strömbrytare :) Super enkelt och tv.n står inte på standby :)

Jag har gjort så för att mitt på ljusa dagen (dvs på sommaren) behöver inte lysarmaturen vara igång. Nu på vintern har jag bara blivit så lat att jag inte ställt timern på "vinter".
Akvarierna går igång kl 07.30 och stängs av kl 11.00 går på igen kl 16.00 och stängs av igen kl 21.30.

Jag har inte märkt att fiskarna mått dåligt av det, tvärtom har jag fått mer lek på fiskarna genom att ha timern på det sättet. Det funkar för oss.
#12 - 16 januari 2010 17:35
Jag har slutat att bry mig om att försöka att spara på elen, vattnet i dammarna är slut, för mycket vatten i dammarna, kärnkraftverken måste servas, kall vinter, kall sommar, för varm sommar o.s.v o.s.v, man blir r*vk*****d hur man än gör av dom där elbolagen.
Satsar man sedan på miljövänliga alternativ så tar regeringen över r*vk*****det och lägger skatt på allt.
Jag har gått igenom flera års förbrukning eller rättare sagt kostnaden och det jag kan konstatera trots att jag sänker förbrukningen så ligger kostnaden konstant eller högre.
#13 - 17 januari 2010 01:56
Jag har slutat att bry mig om att försöka att spara på elen, vattnet i dammarna är slut, för mycket vatten i dammarna, kärnkraftverken måste servas, kall vinter, kall sommar, för varm sommar o.s.v o.s.v, man blir r*vk*****d hur man än gör av dom där elbolagen.

Satsar man sedan på miljövänliga alternativ så tar regeringen över r*vk*****det och lägger skatt på allt.

Jag har gått igenom flera års förbrukning eller rättare sagt kostnaden och det jag kan konstatera trots att jag sänker förbrukningen så ligger kostnaden konstant eller högre.

Sen fick man ju en sån där ny fin digital mätare för elen förra året ... inte lite mer el det gått åt sen dess eller snarare den räknat. Dom skyller ju bara på att den gamla var segare och visa för lite ... jo jo det tror man ju så myckat man vill på. Och ska dom komma och mäta upp dom koster det skjortan om det visar sig att det inte är nått fel på den, (igen, inget fel enligt dom allså)

ja.. suck säger jag bara.. förra månadens elräkning var på 2700 samma period innan dom bytte mätare ca 1400 ... [:(!]
#14 - 17 januari 2010 09:53
Angående digitala elmätare så fanns det information någonstans i dagspressen för att kunna ta reda på om man var drabbad av defekta mätare.
Kan tyvärr inte minnas mer men någon annan kanske gör det ?

( angående den gamla mätaren så var vi som vinthundar på elbolagen och krävde justeringar varje månad för att inte åka på en jättesmäll när elbolagens justeringar gjordes, efter ca: 1 års ständigt ringande så fick vi tillslut en digital mätare. ( 1:st i kvarteret )
Fördelen är att den läses av i realtid så att man inte åker på någon smäll en gång per år men jag tycker att det blivit svårare att kontrollera förbrukningen, den gamla hederliga "sågklingan" kunde man ju åtminstone se hur den snurrade. )
Kommer nog köpa ett instrument som kan mäta den riktiga förbrukningen på varje artikel för att se om den angivna förbrukningen/effekten överensstämmer med den angivna på artikeln.
Enda sättet att klämma åt bolagen tycker jag är att bråka med dom och visa att dom har fel.
Att sänka förbrukningen resulterar bara i höjda fasta kostnader från elbolagens sida så vinna gör man nog aldrig, men jag ska kosta dom i arbete och administration ;)
Vattenfalls vinst över en vinterdag, 1,2 miljarder, behöver man säga mer.
#15 - 20 januari 2010 20:33
vi har lågenergilampor i hela huset o duschar inte mer än 5-10 min per gång o använder diskmaskin istället för o diska för hand samt spar på tvättandet till en gång per vecka. har även timer till cirkulationsfläkten i huset så den är bara igång ca 4h per dygn. samt en täljstensugn i vargadsrummet som vi eldar i på kvällarna. så fort det blir lite varmare ute ca 10+ så stänger vi cirkulationspumpen på elpannan o värmer upp huset med enbart vedkaminen det spar vi massa pengar på.
#16 - 21 januari 2010 17:51
Jag bor i lägenhet där elen ingår :) (på hyresspecen är kostnaden 450:-/mån på el ..typ)

Annons