Elfenbensciklider (lekpar)

#1 - 11 maj 2006 09:24
[SIZE=4]Jag köpte ett lekpar av elfenbensciklider, honan var ilsket röd och nästan "mullig", men när jag vaknade i morse var hon aldeles vit, inga romkorn syns till och de vaktar inget revir.[/SIZE]

[SIZE=4]visserligen såg jag att hanen grävde en egnen liten grotta några dagar innnan. Han simmade in o ut hela tiden med sten efter sten i munnen, där simmade även honan in och hanen efter så höll de på, kan det vara så att romkornen ligger där inne i grottan, men borde de inte vaktat där utanför hela tiden isåfall??[/SIZE]

[SIZE=4]tacksam för svar :) [/SIZE]

[SIZE=4]MVH Patrik[/SIZE]
#2 - 11 maj 2006 09:33
vad är vitsen med o lägga upp 3 lika trådar på olika ställen?
sen ligger alla trådarna på fel ställen
#3 - 11 maj 2006 10:07
[quote=andreassofus]vad är vitsen med o lägga upp 3 lika trådar på olika ställen?
sen ligger alla trådarna på fel ställen[/quote]

skrev ju att jag råkat lägga dom fel.. går ju inte att ta bort
#4 - 11 maj 2006 18:21
Om du har problem Nesturtsettuns med att bestämma i vilken kategori som du skall lägga dina inlägg i så kan du lägga dem i kategorin "Vilken kategori" så flyttar Kjell dem till rätt ställe sedan. (Om du inte redan har koll på detta vill säga?!)

Honan brukar vakta grottan då de lagt rom så även hanen. Det kan också vara så att de bara "leker" av sig utan att det blivit något, mina sajicaciklider som är släktingar till elfenbensciklid (albinoform av zebraciklid) brukar hålla på mest hela tiden. Det samma gällde min brors zebraciklider och elfenbensciklider.
Paret du köpt kanske inte har lyckats få igenom någon lek ännu, det kan också vara så att de ätit upp rommen och det är därför som de inte uppehåller sig vid grottan. Honan brukar som du säger alltid uppvisa starka orange färger som sedan försvinner då hon lekt. Du kan även kontrollera om honans äggläggningsrör sticker ut från kroppen vilket tyder på att hon lagt rom, men om det hände för några dagar sedan är det nog ej längre synligt.
Men om du inte fått rom nu så kommer du säkert få det med tiden eftersom de ynglar av sig som attan!
Lycka till!
#5 - 11 maj 2006 21:44
Hej ok ska komma ihåg det tills nästa inlägg..

man kan se en vit liten sträng som hänger ut från honan =)

hon simmar visserligen in i grottan ibland men stannar ingen längre tid..

men hon är visserligen väldigt liten,och grottans öppning likaså, kanske är det så att de andra fiskarna inte kommer in där, därför de inte vaktar, fast de borde väl gå på mera instinkt och inte tänka p ådet viset =)

grottans botten blir ju vanlig sten,lägger de även rom så, hört att man ska ha "flata" stenar till ciklider??

MVh Patrik
#6 - 11 maj 2006 22:11
Då kanske hon lagt ägg.
De brukar lägga äggen på en flat yta, t.ex. i grottans tak eller så gräver de ur grottan och lägger emot glaset. Ett tips på en billig och bra grotta till ciklider är att göra den av en kokosnöt. Du delar kokosnöten på mitten och gröper ur all kokos, om du vill kan du koka skalet från nöten och karva bort så mycket "bös" på skalet som möjligt, men om du har t.ex. ancistrusmalar gillar de att tugga på överflödet till skalet så det är mest en fråga om tycke och smak.
#7 - 14 maj 2006 17:13
Ska prova det vill ju ha yngel, de försvarar fortfarande sitt revir men jag kan inte se någonting, honan har fått lite rödare täckning igen, tappade den efter leken..
#8 - 21 maj 2006 17:36
nu är det fullt med yngel i akvariet, de beskyddar dom frågan är bara hur länge, rädd att de ska bli mat..

Annons