elfenbenciklider fråga??

#1 - 6 april 2007 21:36
Hej. Har nyligen köpt ett akvarium på 200 liter som jag har några elfenbenare i och prinsessor av burundi. Samt några scalarer å pansarmalar m.m. Jag har 3 st elfenbenare. 2 honor å en hane. båda honorna la rom samtidigt och hanen befruktade bägges rom. sedan tog hanen den mindre honans parti och började fightas med den större. Jag tog den större honan och hennes grotta med rom å flyttade de till ett ensamt mindre akvarium. för 2 dagars sen såg jag yngel i båda akvariumen. Paret som är i de större har stora problem att försvara sina yngel då det är många fiskar i. Nu till min fråga; Skulle man kunna suga upp ynglen i det stora och ha de i det mindre . Accepterar honan det och tar hand om ynglen???? det är ju samma far. :) Är det nån som vet?? Tacksam för svar.
#2 - 6 april 2007 22:26
Halloj Danielloof!
Jag ser att det är ditt första inlägg här på forumet - så jag vill börja med att hälsa dig varmt välkommen!:)
Zebra- och Elfenbensciklider (som ju är två varianter av samma typ av ciklid) är enormt lekvilliga och väldigt intressanta att studera. Man kan ofta förledas att tro att dessa är lätta att ha med en massa andra fiskar, men när de växer till sig och mutar in ett större revir kan det bli lite problem med jagande och en hel del "röj" speciellt vid lek. Därmed inte sagt att de inte går att ha tillsammans med andra, men det kan så småningom bli dina Elfenbenare som tar över karet. Denna typ av ciklid gör i akvarium lite som den vill och många typer av olika lekbeteende har dokumenterats. Jag har själv i någon tråd här berättat om de Zebraciklider jag hade, två par, som gick ensamma i ett kar i den storlek som du har. De två paren "delade" sina ungar när de vuxit till sig. Inte för att det var god stämning paren emellan utan helt enkelt därför att ynglen var omöjliga att hålla reda på för föräldrarna - så det fick liksom bara funka...
Om det går att flytta över yngel och släppa ner dom till en ensam hona kan jag inte svara på - har aldrig testat den grejen. Du får väl kanske göra ett försök - går det så går det.
Det låter lite konstigt att de två du har i karet har svårt att försvara sina yngel... Elfenbenare är ju ytterst säkra och aggressiva när det gäller yngelvård - det borde egentligen vara så att de andra fiskarna skulle ha "a hard time". Är Elfenbenarna unga och inte fullt vuxna?

Jag hoppas att du inte tycker jag är Bror Duktig nu, och en Messerschmidt, när jag säger att du bör plocka ur Prinsessorna. Prinsessorna kommer från Afrika - närmare bestämt Tanganyikasjön och vill ha helt andra betingelser än dina Elfenbensciklider som är amerikanska. Det är två diametralt olika typer av vatten- och biologisla värden som skiljer dessa ciklider åt.

Prinsessorna är också vrålintressanta att studera men behöver komma till ett annat akvarium. Kolla upp deras krav och villkor och fixa ett tanganyika-kar till Sessorna - det är det värt!

Ställ gärna fler frågor! Kan jag - och givetvis andra här - vara till hjälp så blir vi bara glada:)

Mvh
#3 - 7 april 2007 10:47
tack

Tack för ett långt å givande svar så här i påsk. Mina elfenbenare är ca 5-6 cm. Anledningen till att jag köpte prinsessorna var att damerna på butiken rekommenderade dom till mina elfenbens. Tanken var att alla fiskar ska få yngel... kanske lite för positivt tänkande :) . Börjar tvivla på deras kunskaper... (damerna i butiken alltså). Fler frågor: Vilka frysta mygglarver är bäst? vit, svart eller röd? Är färgerna på dom olika stadier i mognad..... det sa dom i butiken.. Läste själv någonstans att det är olika typer av myggor. Svart är till ex. stickmygga. Har åxå läst att man kan mata yngel med arteminauplier. Var införskaffas sådana?
Hur stort ska akvariumet vara som jag föder upp de små när de är dags att flytta dom. Spelar det egentligen nån roll? har ett litet rosa på 30-40 liter.

Finns det nån odlare i gävleborg som vill ha besök av en intresserad å ta en kaffe?
GLAD PÅSK!
#4 - 7 april 2007 10:57
Hej!
Här är en länk till zoopets foderavdelning - forum; http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=108

Jag tror nog att du kan få svar dina frågor ang. mygglarver och foder där.

De där "damerna" i affären tycks inte ha så stor koll på just de fiskar du har. I nuläget tycker jag att du kan låta ynglen vara hos sina föräldrar en tid - och fundera på vad du skall göra med Prinsessorna - dessa behöver komma till en annan miljö i ett annat kar.
Ett yngelkar till Zebra- Elfenbensciklider behöver väl inte vara sådär jättestort - jag brukade köra med burkar från 60- till runt 200 liter, typ.

Mvh
#5 - 7 april 2007 12:04
Rent vattenvärdesmässigt sett kan nog prinsessorna funka ok med zebraciklider, som är centralamerikaner, då båda vill ha rätt högt pH. Däremot ska man helst inte blanda Tanganyika och Sydamerika, då sydamerikaner ofta vill ha lite lägre pH. Däremot så vet jag inte om de funkar så bra ihop rent beteendemässigt.

Det bästa är nog att ha Tanganyika, och nog även centralamerikaner, för sig, i biotopakvarier.
#6 - 7 april 2007 13:49
Det är just med tyngdpunkt på beteendet dessa ciklider mellan som jag reagerar på att blanda två så skilda typer av ciklider. Tanganyikaciklider, "prinsessor" i detta fallet, har ju ett så annorlunda rörelsesätt, beteende och förhållanden i övrigt att jag instinktivt avråder från att hålla dessa i samma kar som t.ex. Zebra- Elfenbensciklider. Det är nog så att vattenförhållandena kan justeras så att båda typerna kan vara i samma kar, men jag begriper inte riktigt varför man ens skall försöka. Biotoperna hör helt enkelt inte ihop - och här finns ju ett golden opportunity för danielloof att starta ett T-kar och utforska dessa intressanta ciklider (Tanganyika) eller lämna tillbaka dom till affären.
Det har ju helt klart uppstått ett misstag i affären när fiskarna inhandlades - då "damerna" rekommenderade dessa ciklider att gå ihop - pga. liknande yngelvård(?) vilket faktiskt är felaktigt...

Jag har dock största förståelse för att det kan bli tokigt och att man faktiskt måste göra några goofar för att införskaffa erfarenhet och rutin:)

Mvh
#7 - 10 april 2007 22:08
I detta nu.. lägger mina fiskar rom igen!!! jättecoolt å se...
#8 - 11 april 2007 07:04
Häftigt!
Är det Elfenbenarna igen?
#9 - 12 april 2007 00:08
japp. :). trodde egentligen att jag matat firrarna för mycket för honan var verkligen rund...å tokorange. idag smal å blek som en hane.
#10 - 19 februari 2013 22:22
Hejsan. Jag har oxå ägg i en grotta nu och föräldrarna vaktar rejält

Annons