Elfenben

#1 - 13 maj 2008 17:01
Hur pass vanliga är Elfenbenciklider?
Är yngelen lättsålda?
Jag är helt nybörjare när det gäller ciklider
men när jag såg dessa ciklider tyckte jag dom var fina
hanens vita färg och honans rosa färg där bak.

MVH goraxs
#2 - 13 maj 2008 17:10
"Elfenbenscikliden" är en vit odlingsform av zebracikliden (Cryptoheros nigrofasciatus), och är därmed mycket lättlekt, och aggressiv när den leker, vilket är nästan jämt. Ynglen är inte särskilt lättsålda, eftersom de är zebraciklider, men är det snygga exemplar så kan vissa affärer nog ta in dem, jag vet i alla fall en affär som gärna tar in snygga zebraungar, som inte bär på uppenbart sönderodlade och inavlade gener, men man får inte mycket för dem. Den vita zebracikliden är inte väldigt vanlig, vildformen är vanligare, men man ser den då och då.

Som nybörjarciklider är zebraciklider bra, om man vill se hur det funkar att få lek, och föda upp yngel, eftersom de är mycket lätta. Men de är svåra att blanda med andra fiskar, dels på grund av sin aggressivitet vid lek, och att de (fick jag erfara nyligen) tydligen kan smygbefrukta andra centralamerikanska cikliders ägg, så att det blir korsningar.

Men de är intressanta att studera, även om jag själv tenderar till att tröttna på dem efter ett tag, på grund av deras eviga grävande, lekande, och aggressivitet vid leken.

Det finns även en fläckig odlingsform, som väl är ett mellanting mellan den randiga vildformen, och den vita odlingsformen, men nå´n så´n har jag aldrig sett i nå´n affär, vet inte om den finns i Sverige.
#3 - 13 maj 2008 17:46
Vita Elfenben är precis som ovannämnda skribent berätta men det finns även den prickiga och en mera orangevit variant.
elfenben får man med lite tur runt 10kr/st för vid försäljning till djuraffär medans den naturliga alltså zebra får man ge dem till skänks.
Den prickiga och orangevita är lite nyare varianter dvs inget nytt namn eller tilltals namn men de är varianter av elfenben.
Både orangevita och prickzebran är väldigt ovanliga och de är ofta hårt odlade.
Dock ger de mera betalt i affärerna.

Sen leker ju zebracikliden jämnt.
Lite vatten, en hona o hane...sen leker de.

Liten stridig ciklid som faktiskt går att ha med stora ciklider.
För ändamålet se hur ciklider leker så är blåcikliden bättre då den inte är lika stridig men leker nästan lika ofta.
#4 - 13 maj 2008 21:03
- Har massor av Zebra! Inte för att jag nödvändigtvis vill! Det handlar mer om att de leker jämt - överallt! Ger mig den på att de kan leka i en skokartong endast inredd med lite lätt fuktad mossa!

Har självklart både randiga och elfenben. De blandade sig hela tiden vid lek. Randig hona och elfenbenshane och vice versa. Och ut kommer det - ja just det - randiga och elfenben!

Som sagt! Vansinnigt lättlekt ciklid. Det gäller bara att vet vad man skall göra av alla yngel :)

Annons