"Elfenbenscikliden" är en vit odlingsform av zebracikliden (Cryptoheros nigrofasciatus), och är därmed mycket lättlekt, och aggressiv när den leker, vilket är nästan jämt. Ynglen är inte särskilt lättsålda, eftersom de är zebraciklider, men är det snygga exemplar så kan vissa affärer nog ta in dem, jag vet i alla fall en affär som gärna tar in snygga zebraungar, som inte bär på uppenbart sönderodlade och inavlade gener, men man får inte mycket för dem. Den vita zebracikliden är inte väldigt vanlig, vildformen är vanligare, men man ser den då och då.
Som nybörjarciklider är zebraciklider bra, om man vill se hur det funkar att få lek, och föda upp yngel, eftersom de är mycket lätta. Men de är svåra att blanda med andra fiskar, dels på grund av sin aggressivitet vid lek, och att de (fick jag erfara nyligen) tydligen kan smygbefrukta andra centralamerikanska cikliders ägg, så att det blir korsningar.
Men de är intressanta att studera, även om jag själv tenderar till att tröttna på dem efter ett tag, på grund av deras eviga grävande, lekande, och aggressivitet vid leken.
Det finns även en fläckig odlingsform, som väl är ett mellanting mellan den randiga vildformen, och den vita odlingsformen, men nå´n så´n har jag aldrig sett i nå´n affär, vet inte om den finns i Sverige.