Eleocharis acicularis och alger.

#1 - 1 april 2003 14:20
Är det någon som har erfarenhet av denna växt?

Jag planterade, för två veckor sedan, 15 krukor av den, vilket täcker c:a 5 dm2. Nu är de övertäckta av alger, flest grönalger, trots att jag nu bara har akvariet tänt c:a 9 timmar per dygn. Första veckan förvisso hade jag det tänt 11 timmar per dygn.

Räkorna städar rent överallt, växter, stenar, grus och rutor men denna växt ratar de. Varför?

Förbryllad

//Kalle

Bilagor:
#2 - 1 april 2003 17:25
Om dom hinner bli algbeväxta så gissar jag att gräset inte riktigt växer som det ska. Förmodligen är det begränsat av något (ljus, CO2 eller någon näring).

Berätta mer om akvariet. Temperatur, vattenbytesregim, gödningsregim, antal fiskar, pH etc.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#3 - 1 april 2003 18:47

Asch vad slarvigt av mig att ge så lite information.

Nyinrett sedan tre veckor.

Volym: c:a 160 liter (enbart vattenvolym), därtill tillkommer substrat och grus mm.

Temp: 24-25°C

Lysrör: 4st 36w =154W med reflektorer. 2 st aquastar framtill och 2 st Triton där bak.

Gödning: Co2 med controller, c:a 3dr/sek.

Bottengödning: torvgranulat och någon lerblandning. Massor av rådagrus i olika grovlekar (två-tre lager)

Bottenvärmekabel sätts på c:a en timme varannan dag.

Kh c:a 4

Ph: 6,8 inställt med controller (fast det flukturerar mellan 6.6-6.8, trots controllern).

Nitrit : 0

Flytande näring : ingen.

Växter: endast snabbväxande, fyller 50% av akvariet nu. Den enda långsamväxande är Eleocharis acicularisen.

Invånare: 5 räkor sedan fem dagar. Käkar rent överallt utom på acicularisen:-)...Spionerade på dem i natt med ficklampaoch såg i alla fall fyra st.:-)

Vattenbyte : Inget än så länge men blir om ett par dagar.

Kraftig pump riktad mot vattenytan.

Belysningstid: 2 första veckorna 11H/dygn, sista veckan 9h/dygn.

Det är fullt med vattenbubblor även på acicularisen.

//Kalle

#4 - 1 april 2003 19:36
Spännande setup med så mycket ljus och vattengödning via bottenvärme. Eftersom snabbväxarna växer på bra och snart fyller 50% av akvarievolymen och bottnen verkar go så låter det högst osannolikt att det är någon form av näringsbrist. Om acicularisen dessutom bubblar syre (låter coolt - det har jag aldrig sett) så lär den även få tillräckligt med ljus.

Eftersom allt är så nytt så tror jag den kanske inte riktigt fått fart och acklimatiserat sig och rotat sig riktigt ännu + att få vattenbyten brukar vara ett säkert sätt att få växter att oförklarligt stanna i växten.

Jag, som kör med PMDD, skulle testa att pulsa PO4 och NO3 dagen innan vattenbytet (typ dubbla rekommenderade dosen). Detta brukar få växterna extremt glada (har för mig att dom på Aquatic Plant Digest brukar använda tricket för att förhindra att växter oförklarligt stannar i växten) och algerna blir så glada att dom slösar all sin energi på att slänga ut sporer. Dessa tar du som elak akvarist bort med vattenbytet vilket lämnar kvarvarande alger extremt ansträngda och sårbara.

#5 - 1 april 2003 20:43
Vilket strålande förslag!

PO4 och NO3, förmodar jag att jag kan köpa på Hjortgatans zoo. Låter ju lite vågat att göra det så snart efter nystart. Fast jag förstår falskspelet, man ger och tar igen mitt framför näsan på dem, algerna:-).

Håll med om att det är konstigt att räkorna inte städar rent.....

//Kalle A
#6 - 2 april 2003 06:02
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
PO4 och NO3, förmodar jag att jag kan köpa på Hjortgatans zoo. Låter ju lite vågat att göra det så snart efter nystart.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Med så extremt mycket snabbväxare (50% av akvarievolymen) så tror jag inget kan gå fel, förutom undernäring. Jag slår vad om att du har 0 ppm nitrat och 0 ppm fosfat om du skulle mäta just nu, och det är ett effektivt sätt att få växter att stanna i växten.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Håll med om att det är konstigt att räkorna inte städar rent.....
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja faktiskt lite konstigt. Räkorna är dom enda kritter jag haft i ett akvarium där man faktiskt ser markant skillnad i algmängdsminskning när man köpt dom.
Jag köpte 10 Otocinclus till mitt 310-liters för ett par veckor sedan. Det blev ingen skillnad alls.

#7 - 2 april 2003 06:18
Jag borde sannerligen inte klaga på mina räkor, de ör superduktiga på att hålla efter. De sopade rent på Valisnerian och käkar för fullt överallt.

Det är bara acicularisen de vägrar att befatta sig med.:-)Men jag är van, mina katter är lika kräsna.

Det underliga är att även Acicularisen växer. Den är mer än dubbelt så hög och utbredd nu jämfört med när jag planterade den.:-)

//KarlAxel

Annons