Eleocharis acicularis

#1 - 6 november 2003 19:24
Min Eleocharis acicularis börjar bli brun. Vad kan det bero på och hur kan jag rätta till det?
#2 - 6 november 2003 20:57
Är hela stråt homogent ljusbrunt och stelt är det dött.

Är det fortfarande lättböjligt och smidigt kan det vara lite brunalger som satt sig på det - isåfall är stråt fortfarande grönt vid basen.

Processen verkar gå ganska snabbt från friskt till dött strå så det är lurigt att fastställa exakt orsak, om det är en näringsbrist eller helt enkelt bara gjort sitt.

När jag slarvar med CO2-matningen så blir det ganska snabbt grönalger på mina strån.
#3 - 7 november 2003 11:36
Det är dött, lätt att konstatera efter din beskrivning. Ska jag försöka att plocka bort alla döda blad, ett slavgöra?

Kanske det kan bero på att Co2-controlern har slutat fungera, och jag har kört co2- gödning på ett måfå utan att mäta. Men inga andra växter har reagerat negativt.

Jag har heller inte uppfattat att nålgräset skulle vara en känslig växt. En gång hade jag några plantor liggandes mörkt i en övertäckt hink i två månader, glömde bort dem. När jag tog upp dem var de lite bleka bara med tog sig hur fint som helst när jag satte ned dem i akvariet igen.

#4 - 7 november 2003 12:18

Det är dött, lätt att konstatera efter din beskrivning. Ska jag försöka att plocka bort alla döda blad, ett slavgöra?

Mjo det är ju ett slavgöra om alltför många börjar dö. Då skulle jag nog tagit saxen och trimmat ganska grovt för att på så sätt förnya hela mattan så nya friska blad kan få chans och mycket ljus.

Kanske det kan bero på att Co2-controlern har slutat fungera, och jag har kört co2- gödning på ett måfå utan att mäta. Men inga andra växter har reagerat negativt.

CO2 är det som är viktigast, fast även jag slarvar pga att min nålventil verkar bete sig konstigt. Ställer jag in antal bubblor per sekund på morgonen är det mycket färre antal bubblor per sekund på kvällen, och det är ofta under perioder av sämre CO2-tillgång som saker och ting snabbt ser sämre ut - mer alger, sämre tillväxt etc.

Jag har heller inte uppfattat att nålgräset skulle vara en känslig växt.

Nej det verkar ganska robust, förutsatt bra med CO2.
#5 - 7 november 2003 18:35
Tack för bra råd.

Jag får försöka hålla bättre kontroll på Co2 tills jag får contolern lagad (om det nu går att laga den). Inte kul att klippa ned gräset, men det är nog bästa lösningen. Det växer ju upp igen på några veckor om förutsättningarna är optimala.

Annons