Elende! Vad har hänt? Hjälp!

#1 - 27 december 2005 15:47
Lämnade sonens dagis i Torsdags och allt såg bra ut i akvariumet. Ett vattenbyte med 20 % och byte av innerfilter, tillsatte nitrivec. 5 guldbarber av neontetrastorlek koppades in. Dagispersonalen tillsatte nitrivec (med tanke på bytet av innerfiltret) på Fredagen. Idag kikade jag in där och de hade plockat upp 6 döda neontetror och 4 döda famtomtetror igår och alla vallisnerior och cryptocoryner var "ruttna" och sönderfallna, guldbarberna var märkbart irriterade över något, de gapade hela tiden, men de, liksom ancistrusarna levde. Jag bytte nu 70% vatten och tillsatte nitrivec. Vad sjutton kan ha hänt? De fick ju ingen mat över helgen heller. Vad ska jag göra?

(Vet inte om detta ska postas på sjukdomar, akvarievatten eller nybörjar-forumet.)
#2 - 27 december 2005 16:46
[font=Comic Sans MS]Det är inte så värst smart att ta bort nästan alla nyttobakterier med så stort vattenbyte och på samma gång byte av filtermaterial.:p [/font]

[font=Comic Sans MS]Även om man tillsätter nitrivec så kan det bli problem om man har osis vilket ni tydligen har haft i helgen.:rolleyes: [/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Nånting har ju uppenbarligen hänt med växterna i och med att dom ruttnar.[/font]
[font=Comic Sans MS]När dom dör så förbrukar dom stora mängder syre i vattnet och gör så att det syret som fiskarna ska andas av försvinner så att fiskarna kan mycket väl ha kvävts till döds.[xx(] [/font]
#3 - 27 december 2005 16:52
Men finns inte nyttobakterier kvar i gruset mm? Jag tänkte köra båda filtren parallellt under helgen, men det fanns inga fler eluttag och jag hade inte tid att åka och handla en förlängningssladd - skäms...
Hur kom det sig att praktiskt taget alla växter ruttnade sönder? (de var fina innan) ?Hur gör jag för att rädda de kvarstående fiskarna? Ska jag göra vattenbyten varje dag?
#4 - 27 december 2005 18:16
hur mycket fisk var där innan? jag tror på nitrit, men konstigt att växterna dog på så kort tid.
#5 - 27 december 2005 18:33
Innan fanns 10 neontetror, 4 fantomtetror som skulle få flytta efter helgen och 3 små (3-4 cm) ancistrusar. Javaormbunkarna som satt fast på roten har klarat sig men i stort sett alla andra växter är vissna. Nitrit kan jag tro på om ni säger det, fastän fiskarna inte fick någon mat och vi använde nitrivec, men vad sjutton hände med växterna? Hur ska jag göra för att rädda resten? Kan man göra vattenbyten varje dag? Hur stora törs man göra då?
#6 - 28 december 2005 08:42
Att växterna ser vissna ut hänger nog samman med att du bytte så mycket vatten så all näring försvann. Möjligen kan det också bero lite på att massor med bakterier försvann så att nitriten inte kunde omvandlas till nitrat, dvs. ingen påfyllning av näring heller. Men det låter skumt att det skulle gå så fort.
#7 - 28 december 2005 09:44
Men vi brukar byta 40 % i veckan eller ibland varannan vecka där. Varför skulle växterna plötsligt dö av det? De är inte lite vissna utan helvissna, bara genomskinligt skal kvar.
#8 - 28 december 2005 10:35
Gör ett vattentest på samtliga faktorer. De kanske har dåligt vatten?
#9 - 28 december 2005 11:13
Jag ringde affären där jag hade köpt innerfiltret och guldbarberna. De har även leasing över hela stan och han hade aldrig hört talas om något liknande på 17 år. Visst, om man byter filter kan det bli nitrit och någon fisk kan stryka med men inte så många och inte växterna. Det är ju i samma område som jag bor i så vi har väl samma vatten här antar jag.
#10 - 28 december 2005 11:52
tyvärr får du nog aldrig svar på vad som hänt under helgen.... kanske strömavbrott...det enda som är säkert är att om växterna ruttnat så dör även fisken!!! rensa bort allt och börja om
#11 - 28 december 2005 11:52
Att byta vatten, byta filter OCH tillsätta nya fiskar PÅ SAMMA GÅNG är nog bland det sämsta man kan göra. Att köra filtren paralellt över helgen hade inte heller hjälp någonting, räkna med åtminstone 3-4 veckor för en bakterieflora att etablera sig. Bakterierna som finns i gruset är inte tillnärmelsevis lika många som de i filtret, de har inte en chans. Att tetrorna dog och barberna gapar tyder också på just nitrit.

Det som hände med växterna är däremot väldigt konstigt. Torsdag till onsdag, var det den tiden du var borta från akvariet? På sex dagar borde inte så mycket hinna hända med växterna, om det inte är som dinajel skriver, att mycket näringsämnen försvann plus filtrets förmåga att omvandla nitrit till nitrat samtidigt.

Det är bara att ta nya tag. Alla har vi våra motgångar inom akvaristiken :) Och nästa gång tycker jag att du ska se till att skaffa en skarvsladd, det är ju faktiskt andra varelsers liv det handlar om :(
#12 - 28 december 2005 12:52
Jag skäms jättemycket över detta, men är helt ärlig och frågar er ändå så att jag lär mig någonting. Jag är väldigt mån om mina fiskar, men detta hände på sonens dagis där jag inte är varje dag och inte kontrollerar allt som händer. Men på stället jag köpte filtret, ett akvarieleasingföretag med stor erfarenhet men inga namn nämnda, sade de att det skulle gå bra att byta filter och de tror inte att filterbytet var orsaken, de har massor av akvarier över hela stan och tyckte inte att filterbytet lät som en trolig orsak. De brukar inte heller försöka "pracka på och sälja" som man kan uppleva på andra affärer.
Jag var där på torsdagen och tillbaka på tisdagen. personen som bytte vatten på torsdagen bytte bara 20% och inte 40% som jag trodde, hon tog bara halva hinkarna. Möjligen kan någon ha velat ge fiskarna mat inför julhelgen på fredagen och då är ju nitriten möjlig, men att växterna ruttnade så snabbt har jag fortfarande ingen förklaring till.

Skulle det hjälpa om jag tog dit ett av mina innerfilter som är igång? (Jag har 2 st Fluval 3 för framtida behov i ett kar som är lite för mycket fisk i) Efter att jag dragit ur sladden så tar det 10 min innan jag är där och kan stoppa ner det - är det för lång tid för nyttobakterierna? Eller tar detta lilla akvarium skada av att få helt nya bakterier att tampas med? Jag skulle kunna byta ett tag annars, stoppa ner det nya filtret i mitt akvarium och ta ett därifrån till dagis. Är det en bra eller dålig idé?
#13 - 28 december 2005 13:06
Om det är en bra idé, ska jag isåfall ta det filter som har gått i ett år eller det som bara har varit i akvariet i två veckor? Ska jag byta filter med ett av mina eller bara sätta i ett extra?
#14 - 28 december 2005 14:04
Det skulle vara väldigt bra för akvariet på dagiset om du tog med ett av dina filter hemmifrån. 10 minuter är inga problem för bakterierna - men klarar sig dina kar där hemma utan det filtret isådanafall? Gör du så tycker jag att du ska köra båda filtren paralellt i akvariet på dagiset. Kör så i några veckor, samtidigt som ni matar lugnt och väntar med att fylla på fiskbeståndet.

Hur det är med det här företagets trovärdighet har jag ingen aning om, men om de inte trodde att det var innerfiltret, vad trodde de då att det var?

Som sagt, misstag gör vi alla. Det är ju så man lär sig, eller hur? Bara att ta nya tag :)
#15 - 4 januari 2006 21:44
Ett försök till, jag undrar varför nästan alla växter dog: Kan de dö av att lampan står på (eller av) 24 timmar i 4 dygn? (Jag upptäckte idag att en av "fiskskötarna" inte alls förstår sig på timern till lysröret och det var hon som hade gjort vattenbytet innan "massdöden")

För övrigt mår alla fiskar bra nu, guldbarberna visar upp sig och verkar trivas, de får sparsamt med mat och jag håller koll på vattnet.

En mal hittades dock död idag, men det tror jag kan vara sviter från "nitrrittoppen-syreförlusten", inte att det var något fel just nu, men för säkerhetsskull bytte jag 1/3 vatten och tillsatte nitrivec och vattenberedningsmedel.
#16 - 4 januari 2006 21:45
känsliga växter tar stor skada med 3 dagars mörker medans kraftiga växter klarar sej fint genom några dagars mörker.
#17 - 4 januari 2006 21:49
Det var vallisneria och cryptocoryner som dog. Samt 10 fiskar. Javaormbunkarna klarade sig bra.
#18 - 5 januari 2006 15:10
om karet ska fungera så måste alla som ska sköta det vara insatta om hur det går till... o ju fler kockar desto sämre soppa!

Annons