Elektriska prylar & Underhåll

#1 - 9 februari 2005 13:32
Handen på hjärtat.... Stänger ni av alla elektriska prylar (pump, doppvärmare etc) när ni ska pilla i era kar?

Frågar eftersom jag oftast glömmer att göra det och när jag väl stängt av dem har jag lika svårt att komma ihåg att sätta igång dem igen =)
#2 - 9 februari 2005 13:36
Jo, jag är faktiskt väldigt noga med det. Elektricitet och vatten är ingen vidare kombination och det är ju snabbt gjort att rycka ur ett par sladdar bara.

C uvasjenijem
Gud bevare Tsaren och Hans familj i all evighet, amen.
#3 - 9 februari 2005 14:09
Om jag bara ska pilla i akvariet så stänger jag aldrig av sakerna. De får snurra på i vanlig ordning. Men, när jag ska göra delvattenbyte så stänger jag av dem.

Tycker det är lite onödigt annars att stänga av.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 februari 2005 14:10
[QUOTE=join4t]Handen på hjärtat.... Stänger ni av alla elektriska prylar (pump, doppvärmare etc) när ni ska pilla i era kar?

Frågar eftersom jag oftast glömmer att göra det och när jag väl stängt av dem har jag lika svårt att komma ihåg att sätta igång dem igen =)[/QUOTE]
Det gör jag nästan aldrig - men självklart bör man göra detta. Har också åkt på en del rejäla kyssar genom åren men om man inte håller i metall samtidigt så vill det mycket till för att det skall gå rejält åt pipan (förutsatt att man har en egen pump som är i bra kondition).
Har för övrigt av ren nyfikenhet testat en 80-90 cm lång elål också en gång och det överlevde jag också fast man hoppar till rejält om man säger så.
#5 - 9 februari 2005 14:13
Onödigt ? Jag har en kompis som brukar säga samma sak om bilbältet...

Det är inte onödigt. Det är dumt.

С уважением
Gud bevare Tsaren
#6 - 9 februari 2005 14:20
Helt sant Tsaren! Ibland funderar jag på att sätta upp kom-ihåg lappar på mina akvarium men jag avstår både pga att jag skulle glömma att läsa på dem och för att det inte är kul att bli påmind om hur tankspridd man är =)
#7 - 9 februari 2005 14:22
[QUOTE=join4t]Handen på hjärtat.... Stänger ni av alla elektriska prylar (pump, doppvärmare etc) när ni ska pilla i era kar?[/QUOTE]

Nej, inte om jag bara skall rensa bland växterna. Vid delvattenbyte i mitt stora kar stänger jag av pumparna (eftersom insugen sitter rätt högt upp). I mitt lilla kar får pumpen gå medans jag byter vatten. Jag har ännu aldrig fått någon stöt eller tappat något elektriskt i mina akvarier...
#8 - 9 februari 2005 14:32
Beror lite... ytterfilterna stänger jag aldrig av... Inner filterna beror helt enkelt på hur mycket vatten jag byter... går det snabbt att byta vatten och inte så stor mängd, ja då låter jag det vara igång. Doppvärmarna försöker jag komma ihåg att koppla ur men det e inte alltid jag kommer ihåg det.
även mitt minne sviker som oftast...*suck*
#9 - 9 februari 2005 14:53
stänger aldrig av dom. har aldrig fått ström i mig från akvariet, men ett par gånger från andra tingestar. de flesta pumpar drivs av magnetfält som gör att det inte finns några strömsatta rörliga delar, dvs man får vara ganska våldsam för att få ut ström fel väg ur dom.
lite värre är det ju med värmare då dom kan överhettas i luft och då spricka. om dom gör det finns det risk för kortslutning och eventuellt fr strömsatt vatten.

för att vattnet ska bli strömsatt krävs också att bara fasen och inte nollan kommer i kontakt med vattnet.

enkla sätt att slippa risken är (förutom att bryta strömmen) att skaffa jordfelsbrytare (bör alla ha oavsett om man bryter strömmen eller inte) eller att jorda vattnet (krångligt).
#10 - 9 februari 2005 14:55
[QUOTE=join4t]Handen på hjärtat.... Stänger ni av alla elektriska prylar (pump, doppvärmare etc) när ni ska pilla i era kar? [/QUOTE]
Bara när det är vattenbyte, sällan annars. Jättedumt förstås, ska ändra på det elektriska efter jag flyttat så jag bara har en brytare att knäppa av allt som ska vara avknäppt när jag arbetar i vattnet.
#11 - 9 februari 2005 15:02
[QUOTE=join4t]Handen på hjärtat.... Stänger ni av alla elektriska prylar (pump, doppvärmare etc) när ni ska pilla i era kar?

Frågar eftersom jag oftast glömmer att göra det och när jag väl stängt av dem har jag lika svårt att komma ihåg att sätta igång dem igen =)[/QUOTE]

Nope allt rullar på som vanligt, med allt så menas en fluval tvåa,, man kanske ska byta den till ett luftdrivet filter så finns inte problemet kvar,,hmm
#12 - 9 februari 2005 15:33
sprucken doppvärmare i saltvattenkar

Har nog inte stängt av elen just ngn gång, med undantag för pumpen som man inte vill ska gå torr.

Många "kyssar" har också jag åkt på. Ofta vill man ju ha lyset på när man grejjar i karet(annars ser man ju inget!) och är då installationen lite risky och armarna våta blir det ofta otrevligt. Har dock blivit lite mer nogrann med ljusinstalltionerna på sisitone...

Värsta stöten som jag råkat ut för var nog när en jättedoppvärmare sprack i ett saltvattenkar och jag stack ner handen.... Jag tror det något dygn för mig att bli människa igen.
#13 - 9 februari 2005 15:44
Har nog alldrig ens tänkt tanken[:-116] på att stänga av all el,fastän det rekomenderas.Nog har jag fått många stötar:eek: men alldrig när det gäller akvarier:)
#14 - 9 februari 2005 18:31
Stänger bara av pump och värmare vi vattenbyte, vid småfix så går allt men jag har fått en och annan kyss så nu är en jordfelsbrytare insallerad.

En anna sak som berör elprylar är detta kaos med kablar timrar kopplingsdosor mm. Jag har två pumpar,m dubbla lysramper, värmare och magnetventil co2 och ett begränsat utrymme så jag är intreserad av hur ni löst denna problematik med kabel och timer kaos.

MVH
Lasse
#15 - 9 februari 2005 19:53
så här har jag gjort har en för värmare +annat som måste stängas för störra vattenbyte samt en för allt .försökte att lägga bild men dett gik inte http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleri.asp?oid=219145&gid=324952 fick gå gennom zoonen får lära mig senare när jag har lärt att förminska billdar:confused:
#16 - 9 februari 2005 21:16
Tja. Fick mig en tankeställare själv när jag läste ditt inlägg.
Det är bra som många säger att dom använder jordfelsbrytare.
Men den hjälper ju bara om du kommer in mellan ström och jorden.
Kommer du inte mellan ström och nollan så går inte jordfelsbrytaren. Utan då får man vänta att proppen går vid 10A. Eller att ens egen pump går.... runt 30 mA.
Så jag ska nog försöka ta och stänga av strömmen när jag är i mina akvarium och plockar framöver. Kanske ta och installera lite extra-ljus ovanför akvariumet som kan vara tänt när man jobbar i det.
#17 - 9 februari 2005 21:21
Det är ganska enkelt om man kopplat allt via ett grenuttag med en brytare på. En knapptryckning så är hela karet avstängt. Nu tillhör väl inte elolyckor i akvariet det som allra flest människor i Sverige dör utav, men varför chansa.
#18 - 9 februari 2005 21:51
Det här med vatten och el är lite överdrivet. vatten är inte en särskillt bra ledare sålänge salthalten är låg. I ett saltvattensakvarium är riskerna större men jag kan lätt tänka mig att dom är kraftigt överdrivna även där.

Brödrost i badkaret kan vara ruskigt obehagligt men jag är skeptisk till att det är särskilt farligt.

Det finns en ytterst liten risk att hjärtat för sig en geting om man är i direkt kontakt med elektrisk apparatur i vatten och samtidigt jordar sig mot ett element eller dylikt och det ska väl inte bagatelliseras men jag kommer alltid att "glömma" koppla ur elen vid arbeten i karen.
#19 - 10 februari 2005 00:20
tror inte jag skulle komma på iden att klappa en el-ål bara för att testa :) och nej jag är för lat för att rycka ut sladdar å sånt
#20 - 10 februari 2005 00:43
Jag rycker ut sladdarna på innerfiltrena när jag ska byta vatten på endel kar men jag glömmer aldrig att sätta i dom efteråt. Men däremot så har jag satt in dom i fel grenkontakt några gånger så de har gått på timern och det är inte bra! Nitrit direkt. Skäms på mig!
#21 - 10 februari 2005 06:28
[QUOTE=plizken]Det här med vatten och el är lite överdrivet.
....
Brödrost i badkaret kan vara ruskigt obehagligt men jag är skeptisk till att det är särskilt farligt.
[/QUOTE]
Ofarligt är det inte, folk har dött av kombinationen (söt)vatten och el förr och kommer fortsätta göra det i framtiden. Även om det inte är den vanligaste dödsorsaken.

Jag kommer skärpa upp mina rutiner iaf.
#22 - 10 februari 2005 06:42
Man kan ju alltid avjonisera vattnet så det inte blir en ledare längre :) Kanske inte det bästa för fiskarna... :)

Jo. det är klart att det inte är ofarligt med stötar i akvariet. Beror ju också på volymen vatten man har och i vilken kondition din egna kropp har.

Har funderat lite. En liten strömbrytare kanske inte är så dumt endå.
#23 - 10 februari 2005 13:06
[QUOTE=Hasse H][QUOTE=plizken]Det här med vatten och el är lite överdrivet.
....
[/QUOTE]
Ofarligt är det inte, folk har dött av kombinationen (söt)vatten och el förr och kommer fortsätta göra det i framtiden. Även om det inte är den vanligaste dödsorsaken.

Jag kommer skärpa upp mina rutiner iaf.[/QUOTE]

Jag skrev även.

Det finns en ytterst liten risk att hjärtat för sig en geting om man är i direkt kontakt med elektrisk apparatur i vatten och samtidigt jordar sig mot ett element eller dylikt och det ska väl inte bagatelliseras

Men det krävs en hel del otur innan förutsättningarna blir så oturliga att man skadar sig. Man ska alltid vara försiktig men själv slarvar jag.
#24 - 10 februari 2005 14:57
Jag stänger bara av ytterfiltret & CO2 vid vattenbyte. Har ingen doppvärmare i något av karen. Ljusrampen är takmonterad med vajrar, så den höjer jag för att lättare komma till. Stänger dock inte av den för då ser man inte vad man gör.

Doppvärmaren hade jag stäng av om jag hade haft någon sådan...
HazelCR
#25 - 28 juli 2005 12:51
[QUOTE=Norpis]Tja. Fick mig en tankeställare själv när jag läste ditt inlägg.
Det är bra som många säger att dom använder jordfelsbrytare.
Men den hjälper ju bara om du kommer in mellan ström och jorden.
Kommer du inte mellan ström och nollan så går inte jordfelsbrytaren. Utan då får man vänta att proppen går vid 10A. Eller att ens egen pump går.... runt 30 mA.
[/QUOTE]

Jag har precis flyttat två akvarium till ett nytt rum..ungarnas pingisrum.
Jag har aldrig varit noga med att stänga av elprylarna förr. Det är kanske dags nu, eftersom jag fick en rejäl kyss, då jag skulle fylla de sista 15 cm i 430 liters akvariet. Jag höll i slangen och doppade handen i vattnet. Ingen liten krypström denna gång. Jag är inte säker på vad som är fel.
Hursomhelst jag hämtade jordfelsbrytaren. Den blev inte inkopplad från start???
Det spelade ingen roll. Jordfelsbrytaren bröt ej strömmen.
Jag hämtade en FLUKE 75 och mätte växelströmmen mellan vattnet och jord. Kan man mäta så? Resultat mindre än 1 mA. Det är klart att inte jordfelsbrytaren slår ifrån då. 30 mA krävs för det.
Ett innerfilter och en doppvärmare fanns i akvariet.
Nya växelspänningsmätningar.
Spänning mellan vattnet och jord 75 Volt, båda inkopplade. Det kan inte vara bra.
Spänning mellan vatten och jord med doppvärmare. 15 V
Spänning mellan vatten och jord med innerfilter. 75 V
Spänning mellan vatten och jord, då ingen el är inkopplas. 15 V.

Finns det någon elektriker eller elkunig bland alla zoopetar som kan tolka detta? Om ja, så skriv

Själv, så tror jag att innerfiltret är läck.
15 V är det OK, eller är det fel på vägguttaget?
Jordfelsbrytare löser inte alla problem, precis som Norpis beskriver.
Finns det andra relevanta mätningar som borde göras för att leta felet?
#26 - 28 juli 2005 14:29
Stänger bara av ngt när jag märker att ngt av mina ytterfilter suger luft.
Men jag brukar fylla på vatten samtidigt som jag tömmer så det ska aldrig
bli så lågt.

Sen kanske man stänger av ngt lysrör så man slipper bränna armarna av sig
(T5or blir övrjävligt varma.)
#27 - 28 juli 2005 15:36
Det som är farligt för en frisk person är ström genom hjärttrakten. Håller man inte i eller står på nåt jordat är 230 volt otrevligt men ofarligt.
HazelCR
#28 - 28 juli 2005 18:35
[QUOTE=Ponchu]Det som är farligt för en frisk person är ström genom hjärttrakten. Håller man inte i eller står på nåt jordat är 230 volt otrevligt men ofarligt.[/QUOTE]

40mA genom hjärtat anses som godnatt!

Därför tycker jag att det är lite märkligt att jordfelsbrytare slår av vid 30 mA.
Lite taskig marginal, eller?
#29 - 28 juli 2005 22:36
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=Ponchu]Det som är farligt för en frisk person är ström genom hjärttrakten. Håller man inte i eller står på nåt jordat är 230 volt otrevligt men ofarligt.[/QUOTE]

40mA genom hjärtat anses som godnatt!

Därför tycker jag att det är lite märkligt att jordfelsbrytare slår av vid 30 mA.
Lite taskig marginal, eller?[/QUOTE]

frågan är går det att bygga en jordfelsbrytare som bryter lägre men samtidigt inte bryter i tid å otid.

själv stänger jag inte av nåt har bara cirkulationspump i karet och använder inte vattenslang så jag är inte jordad nånstans.

HazelCR hur är sladdarna `?
dom hårdnar ju och är bara en tidsfråga innan dom spricker och vattnet kommer in.
men mätvärdena tyckte jag va lite småkonstiga.
mäter voltmetern rätt ? råkat ut för att mätfel många gånger.
HazelCR
#30 - 29 juli 2005 03:25
Jodå, multimetern är Okey. Jag tror att det är innerfiltret som läcker lite vatten, så att det blir kontakt där. Jag tror också att det är ett litet läckage, eftersom värdena varierar lite, då jag mäter igen. De där 75 Volten. Kyssen som jag fick var kändes mer än så, men det är ju strömmen som känns.
En annan orsak till skumma värden kan vara att jag har två akvarium inkopplade på samma eluttag. Karet jag mätt på sitter som nummer två. Kanske kan det förklara de 15V? Eller också är det en helt orelevant mätning att göra, den mellan vatten och jord?
Iaf jag har plockat bort det gamla innerfiltret.
#31 - 29 juli 2005 13:27
man får nog kappasitiv överföring från elektrisk utrustning i vattnet. Kabeln innehåller 0 volt och 230 volt och vattnet lägger sig nog nånstans emellan.
#32 - 29 juli 2005 16:35
tror inte det Ponchu.

när ström går genom en kabel skapas ett magnetfält och det magnetfältet kan generera ström i sej, det är det jordfelsbrytare känner av.

men om strömen går tillbaka i "samma" kabel så slår magnetfälten sönder varann så att inget magnetfält finns och då kan ju inte det bli ström i nånting utanför kabeln.

men det är ju till viss del spekulation så du kan ha rätt Ponchu
HazelCR
#33 - 30 juli 2005 11:17
Tur som en tokig?
Eftersom jag har fler akvarium nu än tidigare, så köpte jag två jordfelsbrytare till härom dagen. De kopplades in igår. Idag när jag skulle böka lite i akvariet, så gled täckglaset och lysrörsarmaturen ned i vattnet. Jag hade båda händerna i karet...skulle tynga ned en ny rot med lite sten. Jordfelsbrytaren stänge strömtillförseln och jag kände ingenting. Tur va?
Nu väntar jag bara på att nästa talesätt skall infinna sig i mitt liv....Rik som ett troll.

Annons