Elektrisk CO2

#1 - 12 februari 2009 23:04
Hej! undrar om någon har erfarenhet om CO2 genom elektrolys (?) kolplatta med anod/katod (?)
fått relativt bra pris på en ny sådan, men ville läsa på lite innan ja lättade på lädret, men fann till min förvåning inte ett j@*vla dugg om dom på internet, leter kanske på fel ställe.. så ja provar här.

tacksam för nån form av info, typ - hur länge räcker en platta, funkar dom i överhuvud taget?

ciao
#2 - 12 februari 2009 23:21
Har en sån själv och visst funkar det, vet ej hur länge än men det bubblar bra.
Man justerar styrkan i den på en ratt.
Har inte kört slut på första kolplattan än men när det blir dags så hoppas jag det går att hitta nya nånstans.
#3 - 12 februari 2009 23:27
drd skrev:

Har inte kört slut på första kolplattan än men när det blir dags så hoppas jag det går att hitta nya nånstans.

Måste man ha en sån där magnetisk ventil(med nån form av ström) till den anordningen?
#4 - 12 februari 2009 23:33
Ooo.. en CO2 fråga till,
satt och klurade på någon form av "reaktor" och kom fram till den geniala iden att ta ca.6-7meter pvc rör, bocka det så att det ringlar sig som en orm längs med botten, under sanden.

Sätta en pump i början, koppla på slang från Co2 nån decimeter in på röret med utblåset riktat måt slutet av pvc röret så koldioxiden åker med pga lite ejektorverkan från vattenströmmen, sen har det 7meter att absorberas med vattnet och de betyder ca 1.2 liter vatten kommer lilla bubblan pasera. det är ganska mycket.

Vad tror man om de här då?

förslag*?
#5 - 12 februari 2009 23:35
drd skrev:

oh, okey, grejen ja tänkte handla är de 20% rabbat på så ja skulle hinka upp med 1600kr. ny kolplatta kosta 300-350kr..

hur länge har du kört din? antal liter på akvariet?
#6 - 12 februari 2009 23:36
Markus1984 skrev:
Måste man ha en sån där magnetisk ventil(med nån form av ström) till den anordningen?

sätter ju bara timer på själva dosan, ingen strömming till kolplattan, inga bullor, as easy as that^^
#7 - 13 februari 2009 12:16
och om du jämför me CO2 på tub så é det inte värt det....
påfyllning ca 200:- för 6kg och den håller ½-1år i mitt 540....
och sedan inköp av tub och annat... kanske 1-2k:-
#8 - 13 februari 2009 12:52
och om du jämför me CO2 på tub så é det inte värt det....

påfyllning ca 200:- för 6kg och den håller ½-1år i mitt 540....

och sedan inköp av tub och annat... kanske 1-2k:-

Jo precis.. va lite av tanken innan ja sprang på detta, de ja saknar till det är magnetventil 900kr och tub, 800-1200kr plus lite montagejobb,

fick höra att en riktmärke för kolplatta är ca 2-3månader för 300liters akvarium (så länge räcker plattan)

en platta kostart mellan 250-350kr av dom ja hittat på nätet
#9 - 13 februari 2009 13:10
Jag har hört en del missnöjda och negativa kommentarer om den här typen av produkter så jag tycker helt klart att det är värt att läsa på rätt bra om dem innan du köper den. Kommer inte riktigt ihåg allt men som sagt var, försök söka runt lite, inte bara här på forumet utan utnyttja google till max nu;)

Kan väl vara värt att nämna att när jag såg Carbon Plus hos min akvariehandlare blev jag lite sugen på en så enkel lösning men när jag började prata med honom om den rådde man mig att sticka till den lokala brandservice firman och köpa en tub och sen beställa övriga Co2 tillbehören ifrån Tyskland:p Känns som om det måste finnas någonting som inte gör alla tillfreds med dehär utrustningarna?
#10 - 14 februari 2009 21:15
oh well

tanken var ju tub och grejjer, men tänkte "what the fcuk" jag får la bli nån form av testpilot. har sakerna ligger i köket nu i väntan på nästa långledighet, får se hur det går~
ska ha det i ett 102liters till att börja med, labba lite och känna på rattarna lite.
#11 - 3 september 2009 19:01
oink, har inte varit aktiv här på länge, tittade mina gamla inlägg,
förra veckan tog min kolplatta slut, har kört på halvfart sen 2009-02-14..
så 5 månader tog det, bytte platta och det är lite dålig kontakt då det bildas tonvis med beläggningar på metallen... bara att skrapa och hoppas på de bästa.. men funkar det gör den, växer så de knakar!
#12 - 3 september 2009 20:17
liljeros84 skrev:
oink, har inte varit aktiv här på länge, tittade mina gamla inlägg,

förra veckan tog min kolplatta slut, har kört på halvfart sen 2009-02-14..

så 5 månader tog det, bytte platta och det är lite dålig kontakt då det bildas tonvis med beläggningar på metallen... bara att skrapa och hoppas på de bästa.. men funkar det gör den, växer så de knakar!

Bara nyfiken, har du jämfört med CO2 ?
Kul att det finns frivilliga testpiloter:d
#13 - 3 september 2009 21:32
najje

flygrc skrev:
Bara nyfiken, har du jämfört med CO2 ?

Kul att det finns frivilliga testpiloter:d

Näe, har aldrig kört CO2 på tub, men ja har kört utan och med min elektriska, och det gör skillnad, helt klart.

Nutrafin CO2 tror ja den heter. är borta på jobb nu men när ja kommer hem kan ja leta på lite fakta och bild på grejorna om nån är sugen att se.
#14 - 4 september 2009 07:30
liljeros84 skrev:
Näe, har aldrig kört CO2 på tub, men ja har kört utan och med min elektriska, och det gör skillnad, helt klart.

Nutrafin CO2 tror ja den heter. är borta på jobb nu men när ja kommer hem kan ja leta på lite fakta och bild på grejorna om nån är sugen att se.

Jag är nyfiken så du får gärna visa mer.
#15 - 4 september 2009 09:02
Hur funkar den? Bildar den gas som löses upp i vattnet så de finns nått att mäta eller?
Bilagor:
#16 - 4 september 2009 18:41
Det bildas fantastiskt små bubblor av koldioxid.. när man kopplar ström till en kolplatta tänger gasen lixom ut... efter närmare eftertankte bör det ju gå att bygga en själv riktigt smidigt, *ström, 2 sladdar, en "dimmer" , en kolplatta...* klart
#17 - 4 september 2009 18:58
liljeros84 skrev:
Det bildas fantastiskt små bubblor av koldioxid.. när man kopplar ström till en kolplatta tänger gasen lixom ut... efter närmare eftertankte bör det ju gå att bygga en själv riktigt smidigt, *ström, 2 sladdar, en "dimmer" , en kolplatta...* klart

Så det är inte väte respektive syrgas?
#19 - 4 september 2009 20:44
Men HUR MYCKET koldioxid kan du tillsätta i vattnet med den? Har du mätt kH och pH? Att den funkar är de väl inget tvivel om, men funkar den så bra så att man har nytta av den?

Måste tillägga en grejj efter att ha läst PNYs kommentarer om den. Har du kollat med dropchecker hur mycket CO2 du har i vattnet. Den ändrade ju tydligen kH så de blir värdelöst att mäta.
#20 - 6 september 2009 20:19
hehe ålrite^^ är ingen kemist, är strålskyddare >_< mätte och trixa på labb här på jobbet när jag handla den. mins inte men värdena stämde överns med en sån ph-kh-co2 tabell, ja va nöjd, den har brummat på det växer och knakar. så tyvärr kan ja inte ge någe vidare svar på det...
la upp lite bilder på den igår, (osorterat både objektmessigt och tidsmessigt..) klicka här
http://liljeros.net/akvariet.html
#21 - 6 september 2009 20:26
ålrite, läste pny's lilla sida där, och som sagt åsikterna går i sär kanske, ja har ju aldrig kört med gas, och en ny kol-platta kostar 299pengar.. den rostfria anoden kapade ja till en ny själv, kosta 0kr och en platta räckte 5-6månader innan den larma att den va slut. att tilll'gga är att karet ja har den i är ett 450l och om ja inte missminner mig har ja 393liter vatten i det (resten sant/rötter)

Annons