Hej! Jag har också två elefantsnäckor, riktigt roliga rackare. :) Angående att de äter växter, ja, jag har märkt att de äter loss växterna vid roten (så att de flyter till ytan). Dock så verkar de enbart ge sig på de växter som inte tagit sig så bra i mitt kar och de lite mjukare varianterna, de andra har de låtit bli (ludwigian, anubias och mossa som jag har förblir orörda). En annan grej är att de behöver matas ibland då de inte lever på alger så som andra snäckor. Ger du för lite mat så kommer de ge sig på växterna mer. Jag matar med gurka och en bit kokt broccoli nån gång ibland (mer som snacks, de älskar det, tänk på att plocka ut den efter MAX ett dygn bara så att det inte ligger och ruttnar) + algee wafers från tropical (de ska du helst lägga i på kvällen när lampan släckts). I övrigt så har de ett rätt kul beteende, rör sig runt hela karet och gillar att hänga på rötter har jag märkt. Du kan se till att ha lite snäckkross på botten någonstans, det hjälper till att bevara deras skal (som lätt blir slitet då det är så tungt och slår i det mesta), jag har ca. 1 dl snäckkross i mitt 125 liters kar. fyller på någon gång i månaden när det minskat något. Kolla gärna PH-värdet också, de trivs i högre PH-värde som 7,5-8 och är tydligen rätt känsliga för lågt ph. Apropå hur de föder, de föder levande snäckor (inte ägg som de lämnar i karet alltså), för att föröka sig behövs en hane och en hona (det går dock inte att se skillnaden på könen). Det måste också vara åtminstone 26 grader i vattnet för att de ska trivas.