Elefantsnäckor

#1 - 10 mars 2012 16:52
Heijsan sveisan!

Ett par frågor,enormt frestad på att skaffa elefantsnäckor...men tittade i artbeskrivningen men hittade inget om de andas luft eller håller sig under vatten hela tiden?

Kan man ha dessa med botior?Det stod ju att man inte kan ha dem med botior i artbeskrivningen men men...
Jag köpte botior för att få bukt med mina sandsnäckor(som jag en gång i tiden tyckte var ohyra!!!)men mina botior fick ju inte livet av en av dom!!!!!Har någon erfarenhet?

Mvh Tommy
#2 - 10 mars 2012 16:55
Dom andas undervatten, trivs i sand precis som sandsnäckor, bra sand vändare, behöver mycket kalk i vattnet, jag körde mina i mitt malawi kar med mycket fin kornig sand och mycket kalk stenar, dom föröka sig rätt friskt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 10 mars 2012 17:15
Absolut :) så länge dom får kalk så är det inga problem, jag är dock tveksam efter som du har botier, är dom hungriga så är det större chans att dom tar lite större snäckor än små physor och sand snäckor,

Ja dom går att skicka vid rätt väder, mina jag hade blev skickade till mig från Tyskland

#4 - 10 mars 2012 17:53
Hej!!

Ahaa..vilken affär i Tyskland? Är de hårda på att äta upp akvarieväxterna? Jag har ett 120liters kar utan botior....

Mvh Tommy
#5 - 10 mars 2012 17:58
Dom rör inte växter , dom håller sig alltid i botten, ibland kan dom gå upp längst rutor men annars är dom botten levande , affären har jag inte namnet på i huvudet får kolla det vid datorn sen

#6 - 10 mars 2012 18:37
Elefantsnäckor och växter går inte ihop, om du vill behålla din växter. Sedan bör du hålla dem i ca 30 grader, och det är inte många av dina fiskar som vill ha:).
#7 - 10 mars 2012 18:38
Westerö skrev:
Hej!!

Ahaa..vilken affär i Tyskland?
Fraku har jag handlat från med gott resultat:).
#8 - 10 mars 2012 19:04
ansjo skrev:
Fraku har jag handlat från med gott resultat:).

Där har du butiken :) jag har alltid haft en massa växter med mina aldrig några problem :) odlade dom i 25 grader, fick till och med en massa trillingar på dessa :) många gånger, bilder finns i någon tråd på redbee

#9 - 10 mars 2012 19:08
Hej!

26grader har jag i akvariet.Och en massa växter.Hmmmmm...i det mindre har jag 2 ancistrus och sebrafisk +växter...Skulle gärna vilja ha dem i stora karet,men tänk om botiorna inte kan hålla sig?! Jag vill ju inte de ska bli mat...
Tåls att fundera på...har ett 40 liters kar också men det är ju så litet...

Mvh Tommy
#10 - 10 mars 2012 19:08
Bara att gratulera, du är den första jag hört som klara att ha elefanter och växter i samma kar utan att växterna far illa.
#11 - 10 mars 2012 19:11
ansjo skrev:
Bara att gratulera, du är den första jag hört som klara att ha elefanter och växter i samma kar utan att växterna far illa.

Jag hade för mig du va medlem på redbee ;) där är multum med folk som håller dom så mina har varit i allt till ner till 20 grader inga problem, dom blir lite slöa sen vid 25 grader är dom helt på topp igen :)

#12 - 10 mars 2012 19:17
Den här diskussionen har vi haft förr, och jag säger som jag sa då. De flesta elefanterna kommer från samma vattenvärden som kardinalräkorna, och det är runt 30 grader. Har du lägre temp under 27-28 blir de inaktiva och runt 20 grader ser jag som rent djurplågeri.
Sedan är det inte multum med folk som håller dem med växter och lyckas, isf kan du hänvisa till alla dessa.
#13 - 10 mars 2012 19:28
Hej,
Vi har våra också i ca: 26 grader. Inga problem med växterna (men har iofs många snabbväxande växter). Många ek/boklöv som går åt dock.
#14 - 10 mars 2012 20:14
ansjo skrev:
Den här diskussionen har vi haft förr, och jag säger som jag sa då. De flesta elefanterna kommer från samma vattenvärden som kardinalräkorna, och det är runt 30 grader. Har du lägre temp under 27-28 blir de inaktiva och runt 20 grader ser jag som rent djurplågeri.

Sedan är det inte multum med folk som håller dem med växter och lyckas, isf kan du hänvisa till alla dessa.

Infon man läser på internet stämmer med vad du skriver, men majoritet av folks erfarenheter på forum man läser är inte så, jag tänker inte sitta och leta igenom trådar på redbee det får du äran att göra själv :), min tylomelania förökade sig mer i 25 grader kar än i mitt kar med kardinaler :)

#15 - 10 mars 2012 20:20
Vad menar ni med elefantsnäckor? Om ni menar Tylomelania så har jag inte märkt att de äter växter över huvud taget, och jag har ganska många.
#16 - 10 mars 2012 20:31
Azur skrev:
Vad menar ni med elefantsnäckor? Om ni menar Tylomelania så har jag inte märkt att de äter växter över huvud taget, och jag har ganska många.

Jepp, det är de jag menar iaf.
#17 - 11 mars 2012 10:39
Hejsan!

Ja,intressant diskussion detta...flera olika erfarenheter. Men summa sumarum så bör de gå i 30grader men det går med någon grad under.Äter växter men behöver inte göra det...Vi får se.Måste kolla upp affären,men tyska är inte mitt starkaste språk...svenska,finska,engelska men inte tyska.

Mvh Tommy
#18 - 11 mars 2012 10:59
Westerö skrev:
Hejsan!

Ja,intressant diskussion detta...flera olika erfarenheter. Men summa sumarum så bör de gå i 30grader men det går med någon grad under.Äter växter men behöver inte göra det...Vi får se.Måste kolla upp affären,men tyska är inte mitt starkaste språk...svenska,finska,engelska men inte tyska.

Mvh Tommy
Tryck på den engelska flaggan så blir det på Engelska:). Ägaren Frank är även bra på att både skriva och tala Engelska, så det går fint att kontakta honom direkt via hemsidan.
#19 - 11 mars 2012 11:08
har precis kollat på sidan då även jag skulle vilja ha tag på elefanter. jag kan dock inte hitta var man kan se hur lång tid och hur mycket frakten till sveriga kostar :confused:
#20 - 11 mars 2012 11:11
Frakten får du maila honom om, frakten tar ca 2-3 arbetsdagar. Jag fick räkor från honom i onsdags, och han hade skickat dessa på måndagen så det är helt ok tider:)!
#21 - 11 mars 2012 11:22
det låter ju bra :) blir en beställning därifrån senare.
#22 - 12 mars 2012 10:18
Vid ett tillfälle för ett tag sedan såg jag en av våra elefantsnäckor med en relativt stor vit klump. Pansarmalarna mumsade snabbt i sig det hela. Jag kan förstås inte vara säker på att det kom från elefantsnäckan men det verkade så. Är det någon som sett liknande eller har en ide om vad det kan vara?
#23 - 13 mars 2012 12:56
Är en äggsäck som en ny elefant har levererats i så att säga. Du har nog nya små elefanter någonstans nu.

Har också bara erfarenhet av att mina elefanter äter växter. Speciellt i brist på alger. Matar dom med broccoli och algtabletter mm så att dom är hungriga är det inte, dom går helt enkelt på växter ändå.

Mina är gula och oranga som jag har mest problem med.
#24 - 13 mars 2012 13:08
Finns en massa massa olika tylomelania jag körde tylomelania "perfecta" eller vad dom hete, såg ut som rörliga kalk stenar,

Det vita du skådat är som ovan en äggsäck, då har du antagligen en mycket mycket mycket liten snäcka någonstans, det vanligaste är att dom får en åt gången men ibland , som jag själv fick några gånger är trillingar

#25 - 18 mars 2012 00:04
Har ett nystartat Evolution kar. Har 2 st elefanter och de gillar en växt med lite grövre blad. Rör inte de andra växterna.
Förmodligen var jag dum som köpte dessa för tidigt...
Nån som vet om ex zebra snäckan är bättre algätare samt fredligare mot växter?

Annons