Elefantnosfisk - hur står det till?

#1 - 16 februari 2008 21:39
Hej,

Hade en elefantnosfisk i ca 5 år som för ett halvår sedan dog. En riktig karaktär och det var nog den första fisken som jag riktigt sörjde. Den var lite av en familjemedlem.

Jag har funderat på att köpa nya men har dock avstått. Bedömer grovt att 80 % inte klarar en längre tid i akvarier (har jag fel?).

Jag har funderat på hur det står till med den naturliga populationen. Elefantnosen går väl inte att odla fram. Det måste vara en ordentlig mängd som går till akvarister runt om i världen och eftersom dödligheten är så stor så måste väl omsättningen vara rätt rejäl.

Är det någon som vet? Eller är det så att den är så frekvent förekommande i naturen att mängden som går till akvarister är försumbar?
#2 - 16 februari 2008 22:12
Fem år var inte illa - jag har hört att de flesta elefantfiskar blir betydligt mer kortlivade, och därför har jag aldrig skaffat några. Att FishBase skriver "not recommended for home aquariums" bör säga något om hur svåra de är att hålla.
Däremot hittar jag inga tecken på att den ska vara hotad i naturen - på IUCN:s röda lista sägs bara tre arter i familjen Mormyridae vara i farozonen.
Rent allmänt verkar fångst av akvariefiskar vara rena välgärningen - kolla denna tråd.
#3 - 16 februari 2008 23:21
En mycket bra och tankeväckande tråd och ett mycket intressant ämne!
#4 - 15 mars 2008 19:49
Försökte mig på denna charmerande fisk och läste på och insåg att även om jag gav allt så skulle den med största sannolighet dö i vilket fall, men jag gav det ett försök. Han dog idag och var med i min akvarie familj i 2månader. Låter inte mycket när man skriver det men jag har läst om elefantnosar som levt mycket kortare. Nu lär det ta några år innan jag vågar försöka igen :(

Annons