Elefantnosfisk

#1 - 30 oktober 2006 07:09
Efter en hel massa otur och förtigande av skötsel av denna underbara fisk, så dog båda mina sötingar......

Nu har jag bestämt mig för att det ska bli ett inköp av den igen, men den här gången ska jag läsa på ordentligt! Tänkte höra vad ni har att ge mig för tips för att det ska fungera bra för den när det är dags?

Jag har ett 110literskar som ska igång, och det jag vill veta är om det är för trångt för elefanten?

Så alla mina andra frågor då:

*Vad är bäst att ha på botten?

*Växter, vad passar bra att ha?

*Sällskap, vilka fiskar passar ihop med den, både i temperament och utseende?

*Lyse, vad för rör ska jag ha, nu sitter det ett 20watts SunGlo, samt ett 20watts AquaGlo i rampen?

*Mat? Mina åt mygglarver, men jag har förstått att de kan vara svåra att få igång ätandet på, hur gör man bäst och vad ska jag ge dem för att de ska må bra?

*Hörde av min lokala "fiskhandlare" att de vill bo ensamma, kan man verkligen inte ha flera, eller måste man ha ett monsterstort akvarium för att kunna hålla fler?

Har läst en del om den, men vill ha tips på bra böcker/sidor som jag kan plugga mer på?

Ge mig kött på benen, jag är verkligen ge fisken det absolut bästa när den kommer hem!
#2 - 30 oktober 2006 08:17
Jag har ett 110literskar som ska igång, och det jag vill veta är om det är för trångt för elefanten?

Ja det är aldeles för litet

Fin sand

Anubias, Grön tigerlotus. Det är viktigt att de får mycket rötter och andra gömställen.

Inga andra fiskar
*Lyse, vad för rör ska jag ha, nu sitter det ett 20watts SunGlo, samt ett 20watts AquaGlo i rampen?

De vill ha ett mörkare akvarium

*Mat? Mina åt mygglarver, men jag har förstått att de kan vara svåra att få igång ätandet på, hur gör man bäst och vad ska jag ge dem för att de ska må bra?

Helst levande foder
*Hörde av min lokala "fiskhandlare" att de vill bo ensamma, kan man verkligen inte ha flera, eller måste man ha ett monsterstort akvarium för att kunna hålla fler?

Nej de är stimfiskar med ett mycket komplicerat förhållande till varandra.
Elefantnosar tillhör en av de arter som fångas i stora mängder för att sedan säljas till akvarister som inte klarar av att hålla dessa intresanta fiskar. Det bästa för dem vore ett importförbud eftersom utan riktig skötsel så blir de inte gamla i ett akvarium.
#3 - 30 oktober 2006 08:44
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
MVH
Magnus
#4 - 30 oktober 2006 09:22
Okej, det låter som jag ska ha något annat i det karet då..... Har ni några bra tips på vad jag kan stoppa i där?

Jag har idag ett 250literskar med guppy, Riotetror, Sorgmanteltetror, fjärilsciklider (ett par), neon- och kardinaltetror, sebrafisk, en ensam mal, svärdbärare, kuhliål och en eldstjärt. Man kanske kan dela lite på det jag har, och i så fall, vilket är den lämpigaste uppdelningen?

Jag är jättesugen på Praktbotia, hade två förut, men vi fick in nåt virus som tog död på massor av fisk, bland annat dem..... Om jag möblerar om i stimmen lite så kan jag väl ha ett stim botior i stora karet?
#5 - 14 januari 2007 00:35

jag har ett kar som är 375 L det står att den kräver ett akvarium på minst 200 L och 150 Långt..

Så alla mina andra frågor då:

jag har vanlig sand fast inte så tjock max 1cm hög i ett visst hörne eftersom den sticker ner hela snabeln för att leta efter föda.

jag har vanliga väster "levande" ganska så många eller låga växter precis framför hans lilla kryp in eftersom den vill ligga gömt under dagen.

jag har honom ihop med mina ålar glasmalar samt malar...
fast just nu går han ihop med mina guppy ska skifta kar så han får gå med dom å han trivs bra..
han är snäll mot andra fiskar så länge dom är snälla mot honom så det får juh helst inte finnas mer revirhävande fiskar i akvariumet.

jag har en vanlig ramp med 2 lysrör har doppvärmaren på Ca 26 grader som han och dem andra trivs bra i ..

jag matar min på natten när jag släkt lampan. dem börjar att äta när dom vant sig vid karet
p.s röda mygglarver samt Lite räker då och då.

jag har läst mycket om dem och antingen ska man ha 1 eller flera men inte 2 i samma kar.

Har läst en del om den, men vill ha tips på bra böcker/sidor som jag kan plugga mer på?

gå in på www.djurportalen.se

Mvh mikaela...

Har i samma kar just nu..

2 öronålar
4 pansar malar
2 st kinesiska algätare.
3 fantomglasmalr..

just nu innan karbytet.

elefantnosfisken "dumbo" samt guppy.

alla fungerar bra ihop..
Men en fisk man inte ska ha ihop är ciklider. Blev varnad för det...

P.s Han är snäll så länge dom andra är det.
#6 - 14 januari 2007 16:41
Jag har haft min elefantnosfisk i snart ett år. Mitt kar är bara 160L och har gått om rötter som gömställe och flytväxter som dämpar ljuset. Halva boten materialet är fin sand och andra hälften större grus/sten. För att elefanten säkert skall få tag i mat i konkurensen matar jag delvis genom ett rör som mynnar ut vid botten. Till en början var det bara röda mygglarver som dög men nu äter han friskt av artemina. Som du säker läst blir de rätt stora och behöver ett stort akvaruim men min min växer mycket långsamt och är nu ca 10 cm lång. Blir väl en bra anledning att att skaffa större så småningom.
#7 - 14 januari 2007 17:49
Guy Palm skrev:

Elefantnosar tillhör en av de arter som fångas i stora mängder för att sedan säljas till akvarister som inte klarar av att hålla dessa intresanta fiskar. Det bästa för dem vore ett importförbud eftersom utan riktig skötsel så blir de inte gamla i ett akvarium.

Håller med.

Det är inte en fisk som är omöjlig att hålla i akvarium men den kräver en engagerad akvarist och ett specialakvarium (vilket både frågeställarens misslyckande och Papis rörmatning bekräftar). 99,9% av alla elefantnosfiskar dör inom ett år skulle jag tro. Sorgligt, inte minst eftersom de verkar vara fiskar med ett särdeles högt utvecklat intellekt.

I ett tillräckligt stort och specialinrett akvarium hade det antagligen gått bra att kombinera någon utpräglat ytlevande fisk; tex Epiplatys eller fjärilsfisk för hyffsad biotopriktighet. Har för mig att det stod att läsa en serie intressanta artiklar om ett lyckat elefantnosakvarium i Tidskriften Akvariet i mitten av åttiotalet. Dessutom fanns det i ett nummer en ritning på hur man byggde en förstärkare så att man kunde lyssna på deras elektriska kommunikation.

Har drömt om ett sådant akvarium enda sedan dess... då var jag elva-tolv år gammal.
#8 - 14 januari 2007 19:04
Tack för era svar här!

Jag har gett upp tankarna på att skaffa flera av den där underbara fisken, det var oerhört tungt att behöva hjälpa den sista kraken med övergången, om man uttrycker sig lite fint..... Just nu iallafall...

Om några år kommer jag få en källarlokal att göra vad jag vill med, ca 25 kvm stort, och då är planerna att jag ska ha ett akvarierum. Då ska jag förhoppningsvis kommit en bit på väg på min akvaristiska bana och kanske, kanske kan jag börja fundera på ett elefantkar igen. Den här gången med MASSOR av påläsning och förhoppningsvis studiebesök hos någon/några som har just såna fiskar med framgång.

I dagsläget nöjer jag mig med fiskar som jag vet att jag klarar, sådana som jag läst mig till vad de vill ha för omgivning och skötsel. Jag har slutat förlita mig enbart på den som säljer till mig, och jag frågar om det är något jag undar över. Läser en hel massa och söker information överallt, för att förhoppningsvis komma fram till någon slags kunskap jag kan införliva i huvudet! Jag har hunnit lära mig MASSOR här på Zoopet tex, fast sambon tror nog att jag blivit knäpp....... det kanske inte är så konstigt, med tanke på hur många timmar jag spenderar på knapptryckande framför datorn......

Annons