elefantnos i 200 liters?

#1 - 1 augusti 2005 17:07
jag ska starta upp ett 200liters och har funderat lite på vilka fiskar jag skulle vilja ha. det började men tanganyika, men det sedan kändes bättre med fisksoppa. Men nu har kommit i kontakt med elefantnosen och är sugen på denna fisk.
Någon som vet om det går bra med elefantosar kanske 2-3 stycken + lite malar i ett 200 liters samt om man kan ha någon mindre fisk i också , typ neontetror?
Jag frågade i affären och då sa hon att ja , bara dom får rätt mat så är det inga problem. Av det jag läst om denna fisk så finns det mer komplikationer än rätt mat. lite tips och råd vore bra så det inte går på tok.

mvh
andreas
#2 - 1 augusti 2005 17:24
Hallå!
Du kan nog bara ha en rackare i 200L. Vill du ha fler än en, så ska du ha minst 6st(!), och då är din burk för liten..

http://www.fishinthe.net/html/fishguide/fishguide_fish.php?FC=90&nl=&nt=1
#3 - 1 augusti 2005 18:02
jag hade ett tag en elefantnos i mitt 300 L kar. Det var klart och tydligt att det var alldeles för litet för den. Skulle aldrig ha dem i mindre än 500 L och gärna större. Tveksamt om jag skulle skaffa igen dock, de är känsliga fiskar och rät kräsna. Om det någongång blir aktuellt med fller blir det nog med ett rejält kar, minst 700 l och knappt någon fisk som konkurerar med elefantnosarna om maten. Möjligtvis någon levandefödare eftersom elefanterna verkar knipa ett och annat yngel?
Tycker att det är synd att zoohandeln så ofta saluför dessa fiskar som lockar till impulsköp men som är svåra att ge en vettig tillvaro som akvariefisk.
#4 - 1 augusti 2005 20:46
tack för svaren ,, då får jag ta och välja andra fiskar. vill inte ha för stor fisk i för litet kar.

Annons