Jag har just blivit varse att det är en ganska känslig och "svår" fisk att ha i ett vanligt akvarium. Vi köpte två för ett par månader sedan, de var väldigt pigga och intressanta fiskar. De åt bra och verkade acklimatisera sig i mitt 250literskar, men efter ett tag fick vi nån bakterieinvasion i karet som satte hälften av fiskarna ur spel, bland annat båda elefantfiskarna. Bakterierna bekämpades med Faunamorpåsar, vitapricksjukan som kom på samma gång försvann då med. Därefter fick elefanterna svamp, blev helt gråa, men det löste sig med medicinering, tyvärr blev det för mycket för den ena och den dog när den precis fått tillbaka sin fina, friska färg.
Den andra har jag just tagit ur akvariet och fått slå ihjäl. Vi fick lite vita prickar på några av tetrorna igen, satte i Faunamor i lördags och idag var elefanten jättedålig. Han hade vita prickar på ena fenan, och låg som ett U på botten. Han åt dåligt sist, men var ändå pigg och nyfiken, så jag blev aldrig orolig då. Imorse var han framme vid glaset, kollade in varför jag stod där och for ikring och kollade läget...... Några timmar senare var han riktigt sjuk! Och nu är den död, den mådde så dåligt att det inte fanns annat att göra än att välja sätt att ta bort honom på.....
Nu ska jag läsa på ordentligt om dem, vi fick ingen vettig information alls när vi köpte dem, utan killen sa bara att det är en ganska känslig fisk för sjukdomar - men i övrigt var det bara att mata med mygglarver och sköta akvariet som vanligt! Vi ska ha såna igen, men den här gången ska jag handla dem av killen jag köper hos nu och inte hos den som jag anser lurade oss, eller åtminstonde inte sa som det var. Dessutom ska jag plugga på rejält innan vi köper nya, jag vill inte låta nästa fisk genomgå den pina den här kraken genomgick.....