Electric Blue Jack Dempsey i 600-liter

#1 - 16 december 2009 18:54
Ja, det har ju varit en hel del Electric Blue Fjärilsciklider på senare tid här på Zoopet, så en tråd med några EB Jack Dempsey kunde kanske vara kul.
Jag har haft JD förr och det är en underbar ciklid - robust och fin. Däremot har jag inte haft denna blå variant. Det är fortfarande lite knepigt med information om detta är en framodlad variant eller om de förekommer naturligt. Jag är osäker på detta, men var ändå sugen på att testa några och se ifall det kan bli något skoj.
Det här är fyra ungdomar och dom är inte mer än ungefär 3-4 cm - och det skall bli spännande om det kanske kan bli något par.
Jag gör som jag brukar - kör in bilder och filmer löpande, så kan vi följa dom medans de växer upp och utvecklas.
:)
#2 - 16 december 2009 19:01
Vad fina dom är. :)
Kan man ha JD med Salvini?
#3 - 16 december 2009 19:01
Vilka läckra färgklickar!
Jag tror aldrig att jag har sett dem alls förut. Är de vanliga i handeln, eller mer som en beställningsvara?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 december 2009 19:07
Har ju funnits rätt länge bland artbeskrivningarna i alla fall http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1261&SOK=1
Har inte haft den, men har för mig att någon sa att man skall odla den med vanliga honor
#5 - 16 december 2009 19:07
Dessa är snygga. Det finns en del trådar om dem på ciklid.org.

Ska du bara ha dem i karet eller blir det någon annan?

De har mig veterligen liknande beteende som vanlig JD, något fredligare. Äter växter men dina anubis och javaormbunkar bör vara ok. De tycker om att gräva och då kanske du egentligen har för stort grus för att de ska trivas fullt ut. On jag inte har fel så kan man inte få electric blue av två dylika föräldrar utan man behöver ha någon mysko kombination för att få denna variant. Jag kan dock blanda ihop detta med någon annan fisk.
#6 - 16 december 2009 19:08
Har ju funnits rätt länge bland artbeskrivningarna i alla fall http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1261&SOK=1

Har inte haft den, men har för mig att någon sa att man skall odla den med vanliga honor

Aha, kjell hade samma info som jag ang odling. Då finns en tråd med mer detaljer om dett apå ciklid.org.
#7 - 16 december 2009 19:11
#8 - 16 december 2009 20:22
Ja, jag har läst att de yngel som två blå får inte alltid är av bästa "kvalitet" - men, jag skall inte odla eller dra upp några yngel (såvida det inte blir några som klarar sig förstås), utan helt enkelt bara låta dom vara för sig själva.
De skall få gå utan några andra fiskar i detta karet tillsvidare.

Jättekul att många delar med sig av information och kunskap om denna blå variant. Dom sägs ju också inte bli lika aggressiva som dom vanliga.
Det skall hur som helst bli spännande att se hur dessa utvecklar sig!
Bilagor:
#9 - 16 december 2009 22:37
Tyvärr har jag inte mycket att delge om dessa mer än att det är ett grymt kilopris:p.
Men snygga är de och än så länge hyffsat ovanliga, och kanske det beror en del på priset och att de då ofta blir en beställningsfisk.
Ska bli väldigt kul att se dem när de växt till sig:).
#10 - 17 december 2009 02:45
Kollade precis fisklistan på Akvarielagret:

36kr för en vanlig JD stl 4-4,5cm
747kr för en EBJD på 5-7cm...

Men ack vad de är snygga!
#11 - 17 december 2009 07:52
ansjo skrev:
Tyvärr har jag inte mycket att delge om dessa mer än att det är ett grymt kilopris:p.

Men snygga är de och än så länge hyffsat ovanliga, och kanske det beror en del på priset och att de då ofta blir en beställningsfisk.

Ska bli väldigt kul att se dem när de växt till sig:).

zteN skrev:
Kollade precis fisklistan på Akvarielagret:

36kr för en vanlig JD stl 4-4,5cm

747kr för en EBJD på 5-7cm...

Men ack vad de är snygga!

Ja, jag har varit sugen på EBJD ett bra tag. Vanliga JD har jag haft förr en hel del - men dessa är verkligen läckra. Det skall, som sagt, bli kul att följa dessa youngsters.
Priset är högt och är väl en av anledningarna till att de inte är så vanliga i handeln.
Skönt att se så matglada grisar - dom blir helt vansinniga när jag river lite fryst torsk som jag strösslar i karet till dom. Jag brukar köpa ett torskblock och så river jag bara av små tunna flarn med ett jädra käckt litet vitlöksrivjärn, som även gör små lövtunna skivor.
#12 - 17 december 2009 11:20
Så fort växer de kanske inte, men jag sätter ändå en prenumeration på tråden så jag direkt får reda på om de har växt något i framtiden! ;)
#13 - 17 december 2009 11:25
zteN skrev:
Så fort växer de kanske inte, men jag sätter ändå en prenumeration på tråden så jag direkt får reda på om de har växt något i framtiden! ;)

Gôtt!
Som du kommer att märka, så uppdaterar jag med en dåres envishet. Det blir bilder och filmer med jämna mellanrum!:)
#14 - 17 december 2009 14:06
MaxB skrev:
Jag brukar köpa ett torskblock och så river jag bara av små tunna flarn med ett jädra käckt litet vitlöksrivjärn, som även gör små lövtunna skivor.

Bra idé, det ska jag prova.
#15 - 17 december 2009 14:18
Varför ska du alltid vara ett strå vassare än alla andra karr!? ;):)
Knappt man vågar klicka in på dina trådar av rädsla för mindervärdeskomplex ju....hehe :)
Snygga fiskar, men ska jag vara ärlig så föredrar jag faktiskt mina vanliga JD's, tyckte dessa var lite för fläckiga..
#16 - 17 december 2009 14:25
Kul projekt- tycker alla typer av JD är jättefina :) Tyvärr lite för stora för min smak för att jag ska vilja skaffa de själv.
#17 - 17 december 2009 14:32
NIC skrev:
Varför ska du alltid vara ett strå vassare än alla andra karr!? ;):)

Knappt man vågar klicka in på dina trådar av rädsla för mindervärdeskomplex ju....hehe :)

Snygga fiskar, men ska jag vara ärlig så föredrar jag faktiskt mina vanliga JD's, tyckte dessa var lite för fläckiga..

Jenny_E skrev:
Kul projekt- tycker alla typer av JD är jättefina :) Tyvärr lite för stora för min smak för att jag ska vilja skaffa de själv.

Jodo, visst skall du klicka in, NIC!:)

Jag tycker också att de vanliga är väldigt fina - men gillar även de blå.
Man får ha rätt rejäl storlek på karet för att de skall komma till sin rätt - man ser tyvärr alltför många trånga kar med JD...
#18 - 17 december 2009 16:08
Ska dom gå ensamma?
#19 - 17 december 2009 17:39
satan.. nu fick ja lust att uppgradera ju.. grr.he he
Bilagor:
#20 - 17 december 2009 23:17
Saturnus80 skrev:
Ska dom gå ensamma?

Njääää... Dom är ju fyra stycken...
Blandar jag in en massa andra ciklider i det här karet blir det den enormt trista fisksoppa man ser på de flesta YT-videofilmer, där det trängs en massa fisk som inte vet vart dom skall ta vägen. Nej, dessa skall få gå i lugn och ro - kanske kan det bli ett par - och har man lite flyt är det 2+2.
De JD:s jag har haft förr har alltid fått gå ensamma. Det är då de verkligen kan lägga sina ägg i fred och valla runt rent pajas-crazy-stora yngelsvärmar, och småmysa med sina yngel. Less is more!
#21 - 17 december 2009 23:18
nesseman skrev:
satan.. nu fick ja lust att uppgradera ju.. grr.he he

Jamenvisst! Ös på nu!:)
#22 - 18 december 2009 05:08
Riktigt fina firrar :) baljan var inte fy skam heller :)
#23 - 18 december 2009 15:10
Mer bilder och filmer. :)
#24 - 18 december 2009 15:18
Saturnus80 skrev:
Mer bilder och filmer. :)

Japp, det skall bli!:)
#25 - 18 december 2009 15:42
Jag blir så sugen på lite CA-ciklider när jag tittar på dina JD, med sin färgprakt o så. :)
#26 - 18 december 2009 16:45
Saturnus80 skrev:
Jag blir så sugen på lite CA-ciklider när jag tittar på dina JD, med sin färgprakt o så. :)

Visst, de här lite större, robusta cikliderna är helt fantastiska att ha, bara man ger dom lite skönt utrymme och goda förutsättningar.
Om vi tar Jack Dempsey som exempel, så är ju den blå varianten spektakulärt vacker - men fasen vad snygga vanliga JD:ar är också - och dom kostar ju bara en bråkdel.
Tyvärr har jag inga bilder på de JD jag hade förr i tiden... men här är en rätt fin bild från nätet;
http://www.schillmania.com/photos/35mm/image/collection/fish/IMGP3923.jpg
#27 - 18 december 2009 16:56
Ja dom är snygga. :)
Smutsar dom ner lika mycket som påfåglar när dom äter?
#28 - 18 december 2009 17:09
Tittade på första filmen innan du skapade tråden:p

Men tyvärr så är dessa firrar inte min påse[:o]

Hade föredragit "äkta DJ", men smaken är tudelad som vissa kroppsdelar:d
#29 - 19 december 2009 12:32
Saturnus80 skrev:
Ja dom är snygga. :)

Smutsar dom ner lika mycket som påfåglar när dom äter?

Hmmm... det man kan säga är väl att JD:arna åtminstone äter upp det dom tar i munnen - mestadels. Påfåglarna har ju en tendens att liksom sprida ut käket i vattnet med sina stora munnar... Men jag har aldrig egentligen ens funderat på det här problemet, så jag kan inte ge ett exakt och bra svar.
#30 - 19 december 2009 12:35
Jag såg dessa idag på Zoogiganten. Satan vad snygga de är!!!
#31 - 19 december 2009 12:39
c90368 skrev:
Tittade på första filmen innan du skapade tråden:p

Men tyvärr så är dessa firrar inte min påse[:o]

Hade föredragit "äkta DJ", men smaken är tudelad som vissa kroppsdelar:d

Jaaa... det gör inget... eller hur jag nu skall säga... Jag tycker de blå är riktigt snygga och de kommer nog att bete sig som vanliga JD:s och se ut som dom, fast med en mer blå ton...
Smaken är delad och tur är väl det - det finns ciklider och annan akvariefisk som jag tycker är pisstrista, men var och en får bestämma själv.
#32 - 19 december 2009 12:40
MissB skrev:
Jag såg dessa idag på Zoogiganten. Satan vad snygga de är!!!

Ja, jag tycker det också!:)
#33 - 19 december 2009 12:48
Apropå det att det sägs att de ska paras med vanliga JD, det tyder på att det är en odlingsform, och en rätt hårt odlad så´n också. Förmodligen har de inavlat en hel del för att få färgen att "fastna" och det är nog det som gör att avkomman blir "dålig" om man parar hårt odlad med hårt odlad. Så nytt blod behövs förmodligen i linjen, i form av normalfärgade, obesläktade JD. I alla fall min teori.
#34 - 19 december 2009 13:29
Om man nu skall odla...

Vi får väl helt enkelt se hur de här fyra (i mina ögon väldigt vackra) figurerna tar sig fram i livet, om de bildar par och leker någon gång och vad det blir av detta. De ser friska och fina ut i nuläget iallafall - och beter sig på ungefär samma sätt som de vanliga JD-yngel jag haft tidigare...

Edit; vill bara tillägga att jag också känner till de olika teorier och diskussioner som finns angående Blå JD:s. För min egen del är det absolut inga problem att lite längre fram introducera några vanlihga JD till den här blå gruppen.
#35 - 19 december 2009 16:16
Alla vill ju inte odla! Fiskarna är otroligt vackra och det behöver inte innebära farligt med inavel om honan ska vara vanlig JD och hanen med gen som ger stark blå färg.

Jag har dock fått för mig efter att ha läst att dessa är något mindre i storlek och aggressivitet. Samt gräver mindre och äter mindre växter.

Bara bättre. :p

Hur som haver så tycker jag att det är kul att de får ett eget kar. Önskar själv att jag hade tillgång till många kar så jag kunde känna mig nöjd med en art. Jag skulle i mitt nuvarande läge i akvariehobbyn aldrig kunna nöja mig med en enda fiskart i hela hushållet och med ett enda kar är denna lösning svår men inte dess mindre eftertraktad!

Kul att höra om dessa krubbar dina växter eller om de klarar sig.
#36 - 19 december 2009 16:42
Jag spånade lite, apropå frågeställningen om de är naturliga eller framodlade, jag tror alltså att de är framodlade :)
#37 - 20 december 2009 17:20
Här är några bilder. Jag måste helt klart skaffa en något kraftigare ramp - nu är det bara ett litet lysrör som går... svårt som fasen att få vettiga bilder om man vill skippa blixten.
#38 - 20 december 2009 17:31
Fantastiskt vackra fiskar! Det ska bli kul att följa dem när de blir större :)

Hälsningar
Jennifer
#39 - 20 december 2009 18:19
jenmad skrev:
Fantastiskt vackra fiskar! Det ska bli kul att följa dem när de blir större :)

Hälsningar

Jennifer

Jo, jag är svårt såld på dessa själv. Jag brukar föredra de "naturliga" varianterna, av all akvariefisk. Det är möjligt att den här blå varianten har varit föremål för enriktad avel och bla, bla, bla... men om det är en färgvariant som inte finns i det naturliga (diskussionerna går heta på nätet) så må det vara hänt i det här fallet. Jag tycker dessa är lika facinerande som t.ex. blå fjärilsciklid och discus.
Jag är också spänd på att se hur de här utvecklas, det är vad denna tråden går ut på - att kolla in dom från ungdomstadiet och dokumentera dom via bilder och filmer!:)
#40 - 20 december 2009 19:09
Blir särsklit intressant i och med att du haft JD tidigare. Skillnader i beteende vore intressant att höra om. Dock kan det ju alltid vara individuella skillnader också, men men...
#41 - 20 december 2009 20:59
Dre skrev:
Blir särsklit intressant i och med att du haft JD tidigare. Skillnader i beteende vore intressant att höra om. Dock kan det ju alltid vara individuella skillnader också, men men...

Japp, de "vanliga" JD:arna sägs ju vara så intensivt aggressiva - och det är de också, speciellt om de får fajtas ideligen med tankmates som trängs med dom - men de jag har haft har oftast fått gå i lugna art-kar där de fått pyssla med sitt, och så blir det med dessa blå också, även om jag är beredd att möjligtvis introducera ett par vanliga om det inte riktigt vill sig.
Trots att de jag har är ungdjur och inte på långa vägar är mogna för parbildning - så tror jag att jag har sett tendenser på de två största, som tycks vara av olika kön. De går gärna lite ihop och de har vid ett par tillfällen blåst upp sig inför varandra. Detta betyder inte att det är något på gång, det är nog snarare så att de mäter sig lite med varandra.
Trots sitt rykte är JD mycket ömsinta och fina mot varandra när de har parat ut och leker - hoppas vi kan få se det senare!
#42 - 20 december 2009 21:15
De är riktigt läckra Mats, och som sagt är smaken som baken.
Kan undra om inte fler skulle acceptera dem helt plötsligt, om det kom fram att de är VF;)?
#43 - 20 december 2009 21:18
ansjo skrev:
De är riktigt läckra Mats, och som sagt är smaken som baken.

Kan undra om inte fler skulle acceptera dem helt plötsligt, om det kom fram att de är VF;)?

Ouuhf - du vet verkligen hur man styr in en puck på volley!:D
#44 - 20 december 2009 21:40
MaxB skrev:
Ouuhf - du vet verkligen hur man styr in en puck på volley!:D

Heter det inte tennis när man snackar puckar ;)

/Jocke
#45 - 20 december 2009 21:50
Banderad skrev:
Heter det inte tennis när man snackar puckar ;)

/Jocke

Bra spelläsning där! När Ansjo lägger en hårt skruvad tackling - får man likt Honken rädda en riktig nätrullare, och borsta undan käglan, som Stenmark gjorde i Gocart-VM!
:d
#46 - 20 december 2009 22:16
:DDu vet precis hur det funkar Mats, lika sportintresserad som mig tror jag:p....
#47 - 21 december 2009 07:31
MaxB skrev:
Bra spelläsning där! När Ansjo lägger en hårt skruvad tackling - får man likt Honken rädda en riktig nätrullare, och borsta undan käglan, som Stenmark gjorde i Gocart-VM!

:d

Hehe, kunde inte låta bli... Snygga fiskar förresten, håller på att bli neddragen i CA-träsket själv för tillfället... Står en 540-balja och bubblar här som ska befiskas i vår. Kan även bli något/ett par kar till med CA senare i vår. För tillfället går det dock bara ett gäng eliotti i ett 222-liters (samt en kull ungfiskar från dem som också har börjat leka nu).

/Jocke
#48 - 21 december 2009 12:50
Dom där fiskarna var ju riktigt riktigt fina! Har vanliga JD och dom är inte i närheten så vackra. Vart fick du tag på dom där? vad är priset? Skulle gärna vilja ha ett gäng sånadära.
#49 - 21 december 2009 17:18
primox88 skrev:
Dom där fiskarna var ju riktigt riktigt fina! Har vanliga JD och dom är inte i närheten så vackra. Vart fick du tag på dom där? vad är priset? Skulle gärna vilja ha ett gäng sånadära.

Det verkar som om priset varierar ganska mycket. De verkar dock vara rejält dyra överallt. Var nere i den lokala zoohandeln (typ någon Djurmagazinet-arken-whatever variant). De hade några exemplar och om jag nu inte minns fel gick de på runt 550:-/st eller 1000 för två. Till saken hör du att de inte kan ha varit större än 4 cm. Kilopriset är inte att leka med där....

/Jocke
#50 - 21 december 2009 21:31
primox88 skrev:

Banderad skrev:
Det verkar som om priset varierar ganska mycket. De verkar dock vara rejält dyra överallt. Var nere i den lokala zoohandeln (typ någon Djurmagazinet-arken-whatever variant). De hade några exemplar och om jag nu inte minns fel gick de på runt 550:-/st eller 1000 för två. Till saken hör du att de inte kan ha varit större än 4 cm. Kilopriset är inte att leka med där....

/Jocke

Jag beställde hem till zoo-shopen och betalade väl ungefär en 600:- styck för dom.
#51 - 21 december 2009 21:46
och vilken gitarr har du sålt för att få ihop till dom??:P

Snygga är dom!
#52 - 22 december 2009 05:43
Banderad skrev:

/Jocke

oooh, det var ju inte allt för billigt.Och jag som tycker att tropheus mooriin kostar en förmögenhet. Men är ju klart att man ska köpa den fisken man tycker om, om man har utrymmet för dom.

Men Max, får du nå yngel av dom på senare tid så äre bara å skicka ett pm om du vill bli av med dom! :)
#53 - 22 december 2009 06:29
primox88 skrev:
oooh, det var ju inte allt för billigt.Och jag som tycker att tropheus mooriin kostar en förmögenhet. Men är ju klart att man ska köpa den fisken man tycker om, om man har utrymmet för dom.

Men Max, får du nå yngel av dom på senare tid så äre bara å skicka ett pm om du vill bli av med dom! :)

Sure thing!

Här är en liten snutt på de matglada grisarna!
#54 - 22 december 2009 07:56
Man kan inte klaga på att de är magra iaf:p!
Var det blå Kulfisk de hette eller...:D?
#55 - 22 december 2009 08:29
ansjo skrev:
Man kan inte klaga på att de är magra iaf:p!

Var det blå Kulfisk de hette eller...:D?

Haha:d Ja, man skulle kunna tro det! De äter ju oavbrutet... här är dom så tjocka för att de ätit algtabletter och råriven torsk.
Det var två stycken som korvade sig för varandra på ett fint sätt - och jag tänkte filma detta, men som vanligt när man riggat kameran så lägger de av... men de är söta ändå!
#56 - 22 december 2009 09:07
primox88 skrev:

Fast slutsumman blir betydligt billigare för JD i alla fall med tanke på antalet troffar man normalt har i en burk, i förhållandet till antalet JD på samma yta....

/Jocke
#57 - 22 december 2009 10:17
Kostar dom verkligen så förbenat mycket som 600:- st ??
Var det dessutom inpris hos butiken ?
Minns ett besök på leasing i stockholm för 2 år sen och jag såg såna där och dom tog 195:- st vet ja då.
Bilagor:
#58 - 22 december 2009 10:31
drd skrev:
Kostar dom verkligen så förbenat mycket som 600:- st ??

Var det dessutom inpris hos butiken ?

Minns ett besök på leasing i stockholm för 2 år sen och jag såg såna där och dom tog 195:- st vet ja då.

Nä, det är ju inte inpriset såklart - men man får väl förmoda att de är jädrans poppis just nu och då blir kanske priset lite högt.:)

Edit; Om man vill ha EBJD är det ju bara att gå till handlarn och be dom beställa hem och samtidigt fråga om man kan få ett skönt pris.
#59 - 22 december 2009 23:55
Världsklass detta. . . Riktigt fina fiskar dehär! :)

Mvh/ Ola
#60 - 23 december 2009 16:13
Har just varit nere och matat fiskarna, tog två timmar med en "liten" sittstund framför oxå:d

Kom då att tänka på ditt torskblock och vilöksnågonting som du skrev om tidigare i tråden.

Kan du inte knäppa en bild på denna vitlöksnågonting och lägga upp bilden här?

Jag lagar mycket mat och är intresserad av det, men jag får inte fram någon bild i huvet på denna tingest[:o]

Tycker att det verkar intressant...
#61 - 23 december 2009 18:26
c90368 skrev:
Har just varit nere och matat fiskarna, tog två timmar med en "liten" sittstund framför oxå:d

Kom då att tänka på ditt torskblock och vilöksnågonting som du skrev om tidigare i tråden.

Kan du inte knäppa en bild på denna vitlöksnågonting och lägga upp bilden här?

Jag lagar mycket mat och är intresserad av det, men jag får inte fram någon bild i huvet på denna tingest[:o]

Tycker att det verkar intressant...

Aha! Det är vanliga små rivjärn (jag har flera stycken) och i änden brukar det sitta en liten hyvel som hyvlar ytterst tunna skivor. Det finns Sushi-järn som river ingefära i såna här små tunna skivor också - brukar finnas i de flesta affärer som har såna här varor! :)
#62 - 23 december 2009 20:34
MaxB skrev:
Aha! Det är vanliga små rivjärn (jag har flera stycken) och i änden brukar det sitta en liten hyvel som hyvlar ytterst tunna skivor. Det finns Sushi-järn som river ingefära i såna här små tunna skivor också - brukar finnas i de flesta affärer som har såna här varor! :)

Hmm, tror jag fattar.

Föresten, har du gitarrer överallt i huset?
#63 - 23 december 2009 22:01
c90368 skrev:
Hmm, tror jag fattar.

Föresten, har du gitarrer överallt i huset?

Nja... Hahha - jag tror att du tror att jag skarvar, eller hur?
På många av de miniatyr-rivjärn man kan köpa i present-affärer så sitter små bockade "rivjärnskanter" i ändarna (värdelösa för all annan "matlagningsrivjärnskonst) och dessa är ypperliga att riva "småskit" på!:)

...och, Ja, gitarrer finns i alla rum!:)
#64 - 23 december 2009 22:04
Fyra små matglada julgrisar önskar;
A Merry Blue X-Mas!
#65 - 24 december 2009 08:03
MaxB skrev:
Nja... Hahha - jag tror att du tror att jag skarvar, eller hur?

På många av de miniatyr-rivjärn man kan köpa i present-affärer så sitter små bockade "rivjärnskanter" i ändarna (värdelösa för all annan "matlagningsrivjärnskonst) och dessa är ypperliga att riva "småskit" på!:)

...och, Ja, gitarrer finns i alla rum!:)

Tror inte alls att du skojar!

Själv hoppas jag på att tomten kommer med en Mandolin i kväll, den borde funka att riva torsk med också:p

God Jul till dig och alla andra[:-121]
#66 - 24 december 2009 08:14
c90368 skrev:
Tror inte alls att du skojar!

Själv hoppas jag på att tomten kommer med en Mandolin i kväll, den borde funka att riva torsk med också:p

God Jul till dig och alla andra[:-121]

Ah, God Jul på dig Maths!:)
#67 - 24 december 2009 13:12
Fasen, jag tänkte att det var en jädra kass bild på de här små rivjärnen som Maths ville kolla in. Jag rotade lite i lådan och hittade det här lilla järnet - med tydliga hyvlar - Nu är du med mig va, Maths?

Nu blir det fiskbilder och filmer fortsättningsvis!:)

God Jul - ALLA!
Bilagor:
#68 - 24 december 2009 23:10
MaxB skrev:
Fasen, jag tänkte att det var en jädra kass bild på de här små rivjärnen som Maths ville kolla in. Jag rotade lite i lådan och hittade det här lilla järnet - med tydliga hyvlar - Nu är du med mig va, Maths?

Nu blir det fiskbilder och filmer fortsättningsvis!:)

God Jul - ALLA!

Jag är med dig:p

Jag fick min Mandolin av tomten, inte en sådan man spelar på utan använder i köket, goggla ni som inte fattar:D

Dessutom en pepparkvarn av märket peugeot, det ni, det är ferrari standard i köket:)

Ja, vad min andra hobby är vid sidan om fiskarna är väl ganska tydligt.
#69 - 24 december 2009 23:48
c90368 skrev:
Jag är med dig:p

Jag fick min Mandolin av tomten, inte en sådan man spelar på utan använder i köket, goggla ni som inte fattar:D

Googlade och googlade, enda jag kan säga är att det lär bli ljuva toner i köket framöver. ;)

OnT: Detta är helt klart min nya favorittråd här på forumet!
#70 - 25 december 2009 00:10
zteN skrev:
Googlade och googlade, enda jag kan säga är att det lär bli ljuva toner i köket framöver. ;)

OnT: Detta är helt klart min nya favorittråd här på forumet!

Mandolin (köksredskap) - Wikipedia

Alltid kul att vi roar någon;)
#71 - 25 december 2009 00:20
Men har man sett här.. Nu är ni ju inne på mina domäner också.. :d Inte bara fiskar, utan även mat.. Kan ju inte bli mycket bättre..:p
#72 - 25 december 2009 09:14
Kanske tråden slutar med ett kalas på Electric Blue Jack Dempsey:p:D?
#73 - 25 december 2009 10:16
ansjo skrev:
Kanske tråden slutar med ett kalas på Electric Blue Jack Dempsey:p:D?

Mmmm - med ett fluffigt mos på Blå Kongo, och vi får inte glömma den krämiga Hallandsåsen som garnering, eller hur, Ansjomannen, va?:)
#74 - 25 december 2009 10:38
Det beror på om det är Kongo tetra eller;)? Men Hallands-åsen kan vi hoppa över med stora kliv, smakar lite för mycket Stenbit:p!
#75 - 25 december 2009 11:12
ansjo skrev:
Det beror på om det är Kongo tetra eller;)? Men Hallands-åsen kan vi hoppa över med stora kliv, smakar lite för mycket Stenbit:p!

Ja, du har rätt, man får ju tunnelseende av för mycket Hallandsås!

Faktum är att det var inte så länge sedan jag åt Blå Kongo (potatis), mycket fin smak och har ungefär samma färg som den här:(.
#76 - 25 december 2009 11:24
Sur? Gammal potatis:p!
Jaja, tillbaka till Topic kanske, nog inte fler än oss som har så tråkig humor och vill läsa om blå potatisciklid eller tunnelsåsmolly...;)
Bilagor:
#77 - 25 december 2009 11:43
Vá roliga ni är.:)
Bilagor:
#78 - 25 december 2009 12:31
Blixt och beskuret är inget hit... men jag drar in bilderna ändå...
#79 - 25 december 2009 15:12
Det är gammal go göteborgshumor. :D
#80 - 25 december 2009 15:13
Vilken härligt slö dag det är idag - som gjord för att slänga in lite bilder och filmer här!
#81 - 25 december 2009 15:17
Aaaah - jag får väl toppa upp de sensate bilderna med en liten filmsnutt också!
#82 - 26 december 2009 00:27
Tappar nästan hakan varje gång jag ser inredningen på det där karet, otroligt snyggt!
#83 - 26 december 2009 10:10
zteN skrev:
Tappar nästan hakan varje gång jag ser inredningen på det där karet, otroligt snyggt!

Det värmer i hjärtat!:)
Men, jag skulle bara vilja berätta för dig att inredningen som den ser ut nu är ett verk på ungefär två minuter...
Jag och Ansjo var ute på ett Zoo-rejs och vi fick ju med oss några påsar fisk hem. Anders brukar köra vägen förbi mej och släppa av mig med mina prylar och jag hade blixt-köpt de blå JD:arna, så det var bara att knô ner lite rötter och ställa ett par krukor och slänga i några flata stenar i det tomma 600-litaret.
Jag tänker inte röja någonting i det här karet på ett tag, det får bli som det blir - under förutsättning, såklart, att de små blåbären trivs, växer upp och håller sig friska - då brukar de möblera som de behagar iallafall!:)

Kul i vilket fall som helst att du gillar grejerna!
#84 - 26 december 2009 10:10
MaxB skrev:
Aaaah - jag får väl toppa upp de sensate bilderna med en liten filmsnutt också!

Riktigt fina och pigga!

/Jocke
#85 - 26 december 2009 10:19
Banderad skrev:
Riktigt fina och pigga!

/Jocke

Japp, dom är riktigt skojiga att kolla på!:)
#86 - 26 december 2009 11:19
najs film
#87 - 26 december 2009 14:22
MaxB skrev:
Det värmer i hjärtat!:)

Men, jag skulle bara vilja berätta för dig att inredningen som den ser ut nu är ett verk på ungefär två minuter...

Det värmer ju inte precis i mitt hjärta att höra. Att du lyckas så otroligt väl på bara 2 minuter medan en annan kan klia sig i huvudet i tid och otid för att få det se någorlunda vettigt ut..:confused: :d

Keep up the good work!
#88 - 26 december 2009 14:57
zteN skrev:
Det värmer ju inte precis i mitt hjärta att höra. Att du lyckas så otroligt väl på bara 2 minuter medan en annan kan klia sig i huvudet i tid och otid för att få det se någorlunda vettigt ut..:confused: :d

Keep up the good work!

Jädrar också... Sorry![:o] Men faktum var att det var bråttom att få i fisken - så det var bara att släppa ner lite grejer i baljan...
Däremot tar jag mycket längre tid på mig när jag liksom inreder medvetet.:)
#89 - 26 december 2009 15:27
Edit: Dubbelpost pga otroligt trögt internet, ligger väl snö på ledningarna antar jag..

Men då får jag ta och leta rätt på något kar där du har inrett medvetet ifall du har postat några bilder här på forumet! :)
#90 - 26 december 2009 15:40
zteN skrev:
Edit: Dubbelpost pga otroligt trögt internet, ligger väl snö på ledningarna antar jag..

Men då får jag ta och leta rätt på något kar där du har inrett medvetet ifall du har postat några bilder här på forumet! :)

Hmmm... ja, jag har några trådar med en hel del bilder och filmer upplagda - minst sagt!
Gå in på min profil - avataren eller namnet - och klicka dig in på statestik, och kolla på trådar som är startade av mig - där kommer du att hitta en hel del!:)
#91 - 26 december 2009 15:46
Nu har jag spenderat en hel del tid på ett forum (engelskspråkigt) som heter "All Things Dempsey" - och det verkar vara en hel del problem med just dessa blå Dempseys. Dels är dom känsliga och får lätt parasiter o.dyl. sedan är det faktiskt så att det inte blir bra om man låter två av den blå varianten leka med varandra - avkomman blir dålig och defekt. Så, vad jag kommer att göra är att låta dessa fyra växa till sig (och hoppas på att de inte blir kassa), sedan låta någon hane och/eller hona para ut med vanliga JD:s. Det kan bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig - och som vanligt kommer jag att uppdatera ofta och mycket!:)
#92 - 26 december 2009 16:15
Med risk för att ni spyr av leda nu, lite fler bilder;
#93 - 26 december 2009 16:23
Det märks att de har blivit dina nya favvosar Mats, med all ära;)!
#94 - 26 december 2009 16:39
ansjo skrev:
Det märks att de har blivit dina nya favvosar Mats, med all ära;)!

Jojo... Det fanns ju en tid långt, långt före Zoopet då den lille MaxB satt klistrad framför burkarna med JD:s och andra robusta ciklider - så det här är verkligen en liten nytändning för min min del - speciellt nu när det verkar som att jag får skaffa några "vanliga" JD:s också!:)
#95 - 27 december 2009 23:06
Satan alltså! Jag har ju köpt ett 540L kar som jag ska starta upp till våren efter jag kommer hem från en resa, tanken var att jag skulle ha ett par Oscars och sen kanske en ensam JD i den baljan, men efter denna tråd så vet jag inte om jag kanske skulle fixa fram ett ensamt lekpar vanliga JD's..

Hmm, ja ja, jag har ju trots allt 15 veckor på mig i Thailand att tänka efter hur jag ska ha det sen. :d
#96 - 28 december 2009 01:38
zteN skrev:
Satan alltså! Jag har ju köpt ett 540L kar som jag ska starta upp till våren efter jag kommer hem från en resa, tanken var att jag skulle ha ett par Oscars och sen kanske en ensam JD i den baljan, men efter denna tråd så vet jag inte om jag kanske skulle fixa fram ett ensamt lekpar vanliga JD's..

Hmm, ja ja, jag har ju trots allt 15 veckor på mig i Thailand att tänka efter hur jag ska ha det sen. :d

En ensam JD...? Nja, hellre välja ett kar (om det nu är runt 5-600 liter) med möjlighet att kolla in en art som verkligen blommar ut och kan utvecklas på ett skönt sätt, som du säger Zten. EBJD:s verkar ha en massa problem och skall man få lite skön yngelvård att studera så verkar det som att åtminstone en part (kön) bör vara av den vanliga varianten.
Jag kommer garanterat att mixa mina blå med vanliga JD:s i ett framtida skede - det är ju lekarna och yngelvården som är så jävla vackert att se när det gäller dessa ciklider! Mina 50 cent...[:o]
#97 - 28 december 2009 01:50
MaxB skrev:

Med risk för att vi inte har dessa fiskar i vår ägo?
Med risk för att vi inte har den utormodentligt skarpa syn för akvarie inredning?
Med risk för att vi inte tar så vackra bilder som du gör?

Du är en av få som håller detta med bilder högt på forumspostningen och all cred till dej för att du gör det!!
bilder kan man aldrig få för mkt av!

Med andra ord: LÄCKERT!!
#98 - 28 december 2009 02:39
karrokaja skrev:
Med risk för att vi inte har dessa fiskar i vår ägo?

Med risk för att vi inte har den utormodentligt skarpa syn för akvarie inredning?

Med risk för att vi inte tar så vackra bilder som du gör?

Du är en av få som håller detta med bilder högt på forumspostningen och all cred till dej för att du gör det!!

bilder kan man aldrig få för mkt av!

Med andra ord: LÄCKERT!!

Oj... och jag som hade tänkt sätta in en serie spy-bilder till...
Jaja.. här kommer dom...!
Men, Karro - du är ju för go' alltså!:)
#99 - 28 december 2009 14:16
MaxB skrev:
Oj... och jag som hade tänkt sätta in en serie spy-bilder till...

Jaja.. här kommer dom...!

Men, Karro - du är ju för go' alltså!:)

go´ och go´ det vet jag inte... men jag säger sanningen och för att folk ska förstå att jag INTE fjäskar för dej så får jag upptäcka nån defekt i dina bilder.

Och det skulle vara att några är liiiite gryniga men det är nog denna datorn som suger get.

Bra bilder som vanligt!!
#100 - 28 december 2009 14:18
hur mår modellerna för övrigt?? växer dom till sej?
#101 - 28 december 2009 14:22
karrokaja skrev:
go´ och go´ det vet jag inte... men jag säger sanningen och för att folk ska förstå att jag INTE fjäskar för dej så får jag upptäcka nån defekt i dina bilder.

Och det skulle vara att några är liiiite gryniga men det är nog denna datorn som suger get.

Bra bilder som vanligt!!

Bilderna är rejält gryniga. Det beror på att det är så lite ljus i baljan och så har jag skärpt till bilderna lite, och då blir dom ännu värre!
#102 - 28 december 2009 14:30
ok liiite rejält gryninga... jag viste inte vad jag ska tro då jag inte sitter vid min ordinarie dadorapparat.

Men hur mår fiskarna?? håller dom samma tempo? inte nån sorglig jävel som saktar ner?
#103 - 28 december 2009 14:48
karrokaja skrev:
ok liiite rejält gryninga... jag viste inte vad jag ska tro då jag inte sitter vid min ordinarie dadorapparat.

Men hur mår fiskarna?? håller dom samma tempo? inte nån sorglig jävel som saktar ner?

Nej, inga sorger än så länge... Jag har läst att när man får upp dom i ungefär 5 - 6 cm så brukar de klara sig riktigt bra. Det är när de är små som de är lite känsliga. De jag har verkar det vara gott gry i!:)
#104 - 29 december 2009 12:51
Nä, nu tycker jag att det är dags för en liten snutt igen!:)
#105 - 29 december 2009 13:06
MaxB skrev:

Kommer inte att hända med sånna bilder och fiskar..:p;):D
#106 - 30 december 2009 15:15
MaxB skrev:
Jag kommer garanterat att mixa mina blå med vanliga JD:s i ett framtida skede - det är ju lekarna och yngelvården som är så jävla vackert att se när det gäller dessa ciklider! Mina 50 cent...[:o]

Precis det jag är sugen på, en riktig yngelvård utan dess like! :D
#107 - 30 december 2009 16:37
zteN skrev:
Precis det jag är sugen på, en riktig yngelvård utan dess like! :D

Javisst, det är vansinnigt vackert att se JD:valla sina yngel. Jag kommer ihåg ett kar jag hade som ung - kan ha varit runt 500-liter - och jag fick av en kompis en 5-6 ciklidyngel (visste inte då att det var JD:s) som gick där och myste helt själva. Inredningen var en ganska stor avlång sten som var lutad mot en rätt rejäl rot. Det var alltså bara sand och de här två inredningsdetaljerna i hela karet. Stenen och roten bildade en perfekt "grotta" och när ynglen växt till sig parades en hona och en hane ut. De två hade ihjäl de andra ganska omgående och tillslut var de ensamma i karet. Men, jävlar när de lekte alltså - vilka enorma kullar, och så blev de nästan kolsvarta med de vackra blågröna prickarna på fjällen... ja, jisses!
På ett sätt föredrar jag den vanliga Jack Dempseyn - men jag har varit sugen på att försöka mig på de här blå en längre tid. Det finns ju en gul variant också - och den har inte EB:s känslighet utan är lika tålig som den vanliga.
Vi får helt enkelt se om mina blå tar sig och kan utvecklas till dugliga och friska individer - och då skall de få blanda sig med vanliga!
#108 - 30 december 2009 16:49
Varför inte prova med enbart de blå från början? Är det inte bara ännu en hörsägen att man måste blanda sorterna för att få avkomma? Eller är det bara jag som inte tror på allt jag läser och hör. Anklagar absolut inte någon för något men ibland tror jag man ska ta det man hör med en nypa salt och prova själv istället. Eller är jag ute och cyklar?..
#109 - 30 december 2009 17:08
zenon skrev:
Varför inte prova med enbart de blå från början? Är det inte bara ännu en hörsägen att man måste blanda sorterna för att få avkomma? Eller är det bara jag som inte tror på allt jag läser och hör. Anklagar absolut inte någon för något men ibland tror jag man ska ta det man hör med en nypa salt och prova själv istället. Eller är jag ute och cyklar?..

Nejdå, du är inte ute och åker cykel. Jag är också lite sådär "kan själv" och vill gärna testa om det går. De blå kommer, om dom kan växa upp och behålla hälsan, säkert att para ut och leka - men troligtvis kommer avkomman inte att bli helt kurrant. Det mesta man kan läsa på nätet är några år gammalt - men på forumet; All Things Dempsey, där jag hänger ganska mycket - är det färska nyheter. Det är så att de här blå har en mycket komplicerad genetisk uppbyggnad - och faktum är att, åtminstone de duktiga odlare som frekventerar det forumet inte har lyckats få bra avkomma när båda föräldrarna är blå...
Så, visst går det nog att få två blå att både leka och kanske få levande yngel, men som sagt avkomman blir inte bra. Skall man se sköna yngelsvärmar och härlig yngelvård är nog två vanliga eller ett mixat par att föredra.
#110 - 30 december 2009 17:17
Ok! Jag är med, roligt om du gör ett försök i alla fall. Var det här som länken till detta YT-klipp var postat? Det är ca 3:20 in i filmen som den blå dyker upp...

&feature=channel" target="_blank">
&feature=channel
#111 - 30 december 2009 17:18
Vet du om den blå genen är dominant, så ifall du har en vanlig JD som leker med en EBJD får de då blå yngel?
#112 - 30 december 2009 17:22
Såg denna tråd först nu och såg då filmen på dina blå Jack Dempsey's!!! De är förbannat snyga. Gör sig riktigt snyggt i det karet :D
#113 - 30 december 2009 17:48
Saturnus80 skrev:
Vet du om den blå genen är dominant, så ifall du har en vanlig JD som leker med en EBJD får de då blå yngel?

Jag skall kolla på det där andra forumet - det finns hur mycket information som helst där. Innan jag säger för mycket nu så tror jag att en blå och en vanlig får yngel med blå gener, dessa kallas för blue gene JD:s och ser vanliga ut. Sedan är det lite korsande och trixande med blå och de som har den blå genen i sig för att få helt blå... jag tror det funkar ungefär så, men är väldigt osäker. Som sagt, jag skall kolla på All Things Dempsey och se om jag kan sammanfatta det enkelt.:)
#114 - 30 december 2009 21:29
Krafsa ur det hemska gruset och ge dom lite sand att gräva i. Man ser ju i ögonen på dom att dom vill gräva! :)
Bilagor:
#115 - 31 december 2009 00:45
Peter1904 skrev:
Krafsa ur det hemska gruset och ge dom lite sand att gräva i. Man ser ju i ögonen på dom att dom vill gräva! :)

Mmmm... dom är typ 4 cm stora, eller små... och när de blir i grävaråldern är nog det här lilla engelska sjöstensgruset inga problem för dom att flytta undan, så krafsa ur hemskt grus får dom göra själva i sinom tid!:)
#116 - 31 december 2009 08:57
Var tog tanganyika vägen? För det är väl samma kar?
#117 - 31 december 2009 10:02
Faltaren skrev:
Var tog tanganyika vägen? För det är väl samma kar?

Japp, det är samma kar!
Kolla in den gamla 960-tanganyikatråden - som hickade till och levde upp ett litet tag!:)
#118 - 13 januari 2010 17:46
Här är några bilder på blåbären!:)
#119 - 13 januari 2010 17:48
dom är sååå fina:)
Vilken härlig blå färg de har, eller duttar du med färgpennan? ;):)
#120 - 13 januari 2010 17:51
underbara firrar det där max :) Något att vara stolt över. och sen är du ju tveklöst kung på akvarieinredning enligt mina mått mätta iaf :) Du gör dem precis så som jag velat få mitt till :P
#121 - 13 januari 2010 17:52
PiaJo skrev:
dom är sååå fina:)

Vilken härlig blå färg de har, eller duttar du med färgpennan? ;):)

Nä, det duttas inte!:) Dom är faktiskt ännu mer spektakulära i verkligheten.
Jag hoppas det skall kunna bli en riktigt bra hona och hane - sedan skall de få para ut med vanliga JD:s i något annat kar!:)
#122 - 13 januari 2010 17:52
fina bilder
#123 - 13 januari 2010 17:53
Marnat skrev:
underbara firrar det där max :) Något att vara stolt över. och sen är du ju tveklöst kung på akvarieinredning enligt mina mått mätta iaf :) Du gör dem precis så som jag velat få mitt till :P

Hans inredning har varit inspiration för mig när jag inrett mitt nya kar.
#124 - 13 januari 2010 17:55
Marnat skrev:

Oj, jädrar - Tack! Men, det finns en uppsjö riktigt håriga kar bland zoopets akvarister kan kag lova!
Ang. inredningen i det här karet så är den gjord på styvt en kvart, då jag inte visste att jag skulle få hem de här fyra rackarna - så jag bara slängde ner lite brôte...[:o]

Edit; Jösses Pia... ja, jag är glad om mina burkar kan inspirera!
#125 - 13 januari 2010 17:57
MaxB skrev:
Ang. inredningen i det här karet så är den gjord på styvt en kvart, då jag inte visste att jag skulle få hem de här fyra rackarna - så jag bara slängde ner lite brôte...[:o]

jaja, var nu inte så kaxig;);) ..det är riktigt snygg bråte du fick till iallafall.
#126 - 13 januari 2010 17:59
PiaJo skrev:
jaja, var nu inte så kaxig;);) ..det är riktigt snygg bråte du fick till iallafall.

Njaooo, det får duga sålänge - tills de här små gynnarna har vuxit till sig lite.
Krukorna med varsin platt sten en bit framför... nja, inte så speciellt snyggt, men funktionellt hoppas jag!:)
Bilagor:
#127 - 13 januari 2010 18:59
Hur stora är dom nu??

Man skiter nästan ner så vackert är det:P
#128 - 13 januari 2010 19:23
karrokaja skrev:
Hur stora är dom nu??

Man skiter nästan ner så vackert är det:P

Dom växer faktiskt riktigt fort och är väl i runda tal 5 cm nu!
Dax för Tena Lady...?:d
#129 - 13 januari 2010 19:51
Hahaha!!

Har suttit och drukit kaffe me nubi hela eftermiddagen så lite löst kanske kan fångas upp[xx(][:-9][:-27]

Nä urk...

Riktigt fina är dom! du kanske har sagt det men jag undrar.. bara ren nyfikenhet. vad matar du med?

Bara ett extremt sidåspår, men EXTREMT kul!!!
" target="_blank">
#130 - 13 januari 2010 21:50
karrokaja skrev:
Hahaha!!

Har suttit och drukit kaffe me nubi hela eftermiddagen så lite löst kanske kan fångas upp[xx(][:-9][:-27]

Nä urk...

Riktigt fina är dom! du kanske har sagt det men jag undrar.. bara ren nyfikenhet. vad matar du med?

Bara ett extremt sidåspår, men EXTREMT kul!!!
" target="_blank">

Det blir frusen artemia, Torsk och så får dom någon slags ciklidpellets med spirulina som jag blöter upp innan dom får käka det - och det åker nog i lite annan skit (på tal om det:D) också...
Jag kan tänka mig att ni hade en helhärlig och skoj fika!:)
#131 - 13 januari 2010 21:52
Här är en nytagen filmsnutt på dom;
#132 - 14 januari 2010 14:05
Jag är lite hemligt förälskad i både ditt akvarium och fiskarna ;)

Kan ingen trolla lite så att de stannar ungefär i den där storleken?
#133 - 14 januari 2010 14:31
Jenny_E skrev:
Jag är lite hemligt förälskad i både ditt akvarium och fiskarna ;)

Kan ingen trolla lite så att de stannar ungefär i den där storleken?

Ja, det är precis som med kattungar och hundvalpar som är så jädra extra söta när de är små. De här små blåbären är nästan olovligt söta precis i nuläget och skulle passa perfekt som "dvärgciklider" i denna storleken!:)
#134 - 14 januari 2010 20:57
Vad kostar såna där pärlor?
#135 - 14 januari 2010 21:28
rick skrev:
Vad kostar såna där pärlor?

Runt 600:- styck, vansinnigt nog...!
#136 - 24 januari 2010 17:42
Mer bilder o filmer och info tell me :)
#137 - 12 februari 2010 22:59
bump
#138 - 13 februari 2010 00:15
Vansinigt snygga firrar ! Mycket vackrare än mina vanliga JD.
#139 - 3 mars 2010 13:45
MaxB skrev:
Här är några bilder på blåbären!:)

WOW!! Underbara fiskar dom där :D hel läckra bilder!
#140 - 3 mars 2010 13:50
Enola skrev:
WOW!! Underbara fiskar dom där :D hel läckra bilder!

Ja, dom är infernaliskt vackra. De går i 960-baljan just nu, bara dessa fyra - och de har vuxit väldigt fort sedan senaste uppdateringen här. Dom är ungefär 8-9 cm nu.
Dessa kommer bli en enorm sorg att lämna bort. Skall rensa 960-karet nästa vecka, sedan kommer Ansjo, som skall ha karet, och hämtar hem det till Varberg.
Kan lägga in några "slutbilder" på blåbären ikväll!:)
#141 - 3 mars 2010 14:11
Ur Läckert!
#142 - 3 mars 2010 14:13
Tog en liten bild på en av dom, i solljuset!
#143 - 3 mars 2010 14:15
Toni skrev:
Ur Läckert!

Halloj Toni! Ja, de är verkligen läckra - får se lite längre fram om jag kör en repris på dessa juveler!
#144 - 3 mars 2010 14:16
De ser ut att ha vuxit till sig ganska duktigt, Mats...hur stora är de nu?
#145 - 3 mars 2010 14:27
ansjo skrev:
De ser ut att ha vuxit till sig ganska duktigt, Mats...hur stora är de nu?

Runt 8-9 cm. Dom äter ju hur mycket som helst, konstant - så det kanske inte är så konstigt. Du skall se dom när de får rå torsk...!
#146 - 3 mars 2010 14:29
Så fina de är, har du hittat ett hem till dem?
#147 - 3 mars 2010 14:31
MaxB skrev:
Ja, dom är infernaliskt vackra. De går i 960-baljan just nu, bara dessa fyra - och de har vuxit väldigt fort sedan senaste uppdateringen här. Dom är ungefär 8-9 cm nu.

Dessa kommer bli en enorm sorg att lämna bort. Skall rensa 960-karet nästa vecka, sedan kommer Ansjo, som skall ha karet, och hämtar hem det till Varberg.

Tragiskt! JA, vill deffinetivt ser fler bilder :D
#148 - 3 mars 2010 14:35
MaxB skrev:
Runt 8-9 cm. Dom äter ju hur mycket som helst, konstant - så det kanske inte är så konstigt. Du skall se dom när de får rå torsk...!

Jag kan ta med en 20-kg:s från Norge till sommaren som du kan mata med, så ska vi se om de är så kaxiga efteråt:p...
#149 - 3 mars 2010 14:37
PiaJo skrev:
Så fina de är, har du hittat ett hem till dem?

Enola skrev:
Tragiskt! JA, vill deffinetivt ser fler bilder :D

Jag tror det... men funderar på att sätta en annons på dom för att verkligen vara på den säkra sidan.

Nja, det är bara så det är - skall man flytta och man vet att det kommer att ta en ganska lång period innan man har ett nytt kar, så får man se till att de hamnar rätt - sedan är det klart att det känns gôtt att just Ansjo får hem 960-baljan - då kan man ju få se det live - många gånger!
Skall ta lite sköna bilder och sätta in - kanske till och med en liten film, det var ju ett tag sedan.
#150 - 3 mars 2010 14:38
ansjo skrev:
Jag kan ta med en 20-kg:s från Norge till sommaren som du kan mata med, så ska vi se om de är så kaxiga efteråt:p...

Då simmar de hemma hos någon annan...
#151 - 3 mars 2010 14:39
Då får väl du ta torsken istället;)...
#152 - 3 mars 2010 14:39
ansjo skrev:
Då får väl du ta torsken istället;)...

Mums!:)
#153 - 3 mars 2010 14:40
Den torsken du drog hit förra gången var ju så satikens fin!
#154 - 3 mars 2010 14:44
Jepp, det är mumma det. Då förstår du varför min räkmix är så eftertraktad:D!
#155 - 3 mars 2010 14:45
ansjo skrev:
Jepp, det är mumma det. Då förstår du varför min räkmix är så eftertraktad:D!

jag gav den till fiskarna..det kanske var dumt gjort..;):D
#156 - 3 mars 2010 14:59
MaxB skrev:
Jag tror det... men funderar på att sätta en annons på dom för att verkligen vara på den säkra sidan.

Nja, det är bara så det är - skall man flytta och man vet att det kommer att ta en ganska lång period innan man har ett nytt kar, så får man se till att de hamnar rätt - sedan är det klart att det känns gôtt att just Ansjo får hem 960-baljan - då kan man ju få se det live - många gånger!

Skall ta lite sköna bilder och sätta in - kanske till och med en liten film, det var ju ett tag sedan.

Det är sant. Hade varit kul att se Anjos akvarium live. Min brors bor i Tvååker utanför varberg, jag kanske skall höra av mig när jag åker ner och hälsar på nästa gång :p
#157 - 3 mars 2010 15:07
MaxB skrev:

Sorgligt!! lyssnade på detektivbyrån - e18 och blev lite rörd av ditt inlägg och den fina musiken...

Men du kommer sen igen va?? lägg bilder på huset fan!!
Bilagor:
#158 - 3 mars 2010 15:30
karrokaja skrev:
Sorgligt!! lyssnade på detektivbyrån - e18 och blev lite rörd av ditt inlägg och den fina musiken...

Men du kommer sen igen va?? lägg bilder på huset fan!!

Har Dolly Parton en lustig hatt? Skiter Påven i skogen? Sover björnen på rygg?
Det är klart att det blir bilder på kåken - och jag drar igång så fort jag bara kan sedan efter flytten!:)
#159 - 3 mars 2010 15:41
maxb skrev:
har dolly parton en lustig hatt? Skiter påven i skogen? Sover björnen på rygg?

Det är klart att det blir bilder på kåken - och jag drar igång så fort jag bara kan sedan efter flytten!:)

tjohooooooo!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#160 - 3 mars 2010 15:48
MaxB skrev:
Det är klart att det blir bilder på kåken

Får man ha akvarier på kåken:p
#161 - 3 mars 2010 15:56
Får man ha akvarier på kåken:p

I dagrummet, om jag inte minns fel. Och med fördel Convict-cichlids.
#162 - 3 mars 2010 18:38
Håller på att ladda upp en film på youtube - men här är ett par blixtbilder sålänge;
#163 - 3 mars 2010 18:43
Fina fiskar, har själv några "vanliga" JD, är det bara färgerna som skiljer?
#164 - 3 mars 2010 18:50
MaxB skrev:
Håller på att ladda upp en film på youtube - men här är ett par blixtbilder sålänge;

Wow!! de är så piiiiiiiip snygga!!! är lite avis :p
#165 - 3 mars 2010 18:52
Jojja_ skrev:
Fina fiskar, har själv några "vanliga" JD, är det bara färgerna som skiljer?

Ja, dessa blå är samma art - men framavlade på nån vänster...
Två blå får väldigt dålig avkomma - eller rättare sagt ingen livsduglig. Däremot går det hur bra som helst att korsa en blå och en vanlig. För att få den distinkt blå avkomman måste man korsa en blå med en vanlig som har den blå genen, en s.k. Blue Gene JD. Med andra ord lite trixande där.
Initialt (innan husköpet blev av - och jag var tvungen att börja avveckla dessa) funderade jag på att spara en riktigt snygg hane och hona av dessa fyra och sätta ihop dom med en grupp vanliga JD - för att på så sätt få bra par som kan få yngel.
#166 - 3 mars 2010 18:53
Enola skrev:
Wow!! de är så piiiiiiiip snygga!!! är lite avis :p

Japp, håller med - jag är avis på den som får ta hem dom!
#167 - 3 mars 2010 19:10
MaxB skrev:
Japp, håller med - jag är avis på den som får ta hem dom!

Fan max!! så jävla snyggt! synd att dom försvinner! ville ju se dom live nångång!!

Vem ska få dom?

Helvetikum va vackra dom är!! har ju själv 2 bjässar i badkaret:p
Fast inte EB-dempsey.
#168 - 3 mars 2010 19:14
Hade jag haft större akvarium så hade jag gladeligen köpt dem, de är så vackra :D
#169 - 3 mars 2010 20:15
karrokaja skrev:
Fan max!! så jävla snyggt! synd att dom försvinner! ville ju se dom live nångång!!

Vem ska få dom?

Helvetikum va vackra dom är!! har ju själv 2 bjässar i badkaret:p

Fast inte EB-dempsey.

PiaJo skrev:
Hade jag haft större akvarium så hade jag gladeligen köpt dem, de är så vackra :D

Edit;
tog bort lite text här pga det blev lite "annonsigt" - sorry!
#170 - 3 mars 2010 20:20
Jisses de var ju ännu snyggare än vad jag hade föreställt mig! Mkt snyggare än de jag har sett i butik! Ja det svider som sagt alltid en del när man behöver göra sig av med fisk man haft länge och/eller som är väldigt fina.
#171 - 3 mars 2010 20:36
Rooster skrev:
Jisses de var ju ännu snyggare än vad jag hade föreställt mig! Mkt snyggare än de jag har sett i butik! Ja det svider som sagt alltid en del när man behöver göra sig av med fisk man haft länge och/eller som är väldigt fina.

Jag håller med dig!
#172 - 3 mars 2010 20:44
Du måste ju fått tag på riktiga prakt exemplar! Denna filmen hamnar på favoriter!!
#173 - 3 mars 2010 20:53
Enola skrev:
Du måste ju fått tag på riktiga prakt exemplar! Denna filmen hamnar på favoriter!!

Jo, jag tycker faktiskt att dessa ser bättre ut än många man ser på nätet!
Kul att du gillar dom!:)
#174 - 3 mars 2010 21:29
den där filmen ser nästan trickfilmad ut, måttligt avis på den nya ägaren av dessa.

samtidigt måste jag tacka dig Max :) Bilderna på dina JD har övertygat frugan om att vi behöver större kar så att vi också kan ha EB JD ;)

btw, angående stenformationer som vi snackade om i en tråd, har rescapat nu lite och fixat en smula större röse samt flyttat om en del, du får kila in och säga vad du tycker där, kommer komma mer sten, men resterande av min skånesten åkte ner i dannes kar haha så nu väntar jag på töväder
#175 - 3 mars 2010 21:32
Marnat skrev:
den där filmen ser nästan trickfilmad ut, måttligt avis på den nya ägaren av dessa.

samtidigt måste jag tacka dig Max :) Bilderna på dina JD har övertygat frugan om att vi behöver större kar så att vi också kan ha EB JD ;)

btw, angående stenformationer som vi snackade om i en tråd, har rescapat nu lite och fixat en smula större röse samt flyttat om en del, du får kila in och säga vad du tycker där, kommer komma mer sten, men resterande av min skånesten åkte ner i dannes kar haha så nu väntar jag på töväder

Jag har lagt en annons på annonsavdelningen här...
Jag hoppar över till din tråd.
#176 - 6 mars 2010 10:48
Ja riktigt fina fiskar som sagt, alltid kul med lite filmsnuttar oxå!
#177 - 19 januari 2014 00:40
Ett tag sen senast och jag är nyfiken vad som hände med de små blåbären? De var ju så söta [8)]
#178 - 19 januari 2014 09:27
Rise, riiiise sade trådnekromantikern!
#179 - 19 januari 2014 10:19
Ja, död tråd eller inte... bilderna och filmerna är rätt sköna att kolla på - så det kan folk gott göra tycker jag!

Gobi, jag har inte koll på hur det gick med dessa. Förhoppningsvis trivdes dom fint där dom hamnade. Men, visst tänker jag tillbaka på dom ibland och undrar hur dom hade blivit om jag hade kunnat behålla dom.
#180 - 19 januari 2014 10:26
Mm.. ballt kar.. hade nog varit fläskigt vid det här laget..
#181 - 19 januari 2014 10:36
Mm.. ballt kar.. hade nog varit fläskigt vid det här laget..

Ja, de flyttade från det ursprungla 600-litaret, till det 960 som man kan se på de sista bilderna och filmerna.
Det som är så typiskt var att baljorna - speciellt 960-karet med EBJD - hade pontential att bli riktigt fläskigt precis när det var dags att monterna ner alla kar och hela skiten inför flytten till kåken...

Så, ja - det hade varit förjävla fränt att få se hur det hade kunnat utveckla sig. Tanken var att addera ett par vanliga JD, eller BGJD (Blue Gene) till denna grupp, och sedan låta det puttra på...

Men planer på nya, större kar håller sakta men säkert på att realiseras - så man vet aldrig...
#182 - 19 januari 2014 11:17
Va?? Är du inte klar än.. väntade mig bilder nu i helgen? Hur stort blir det och vilka material?

Nä allvarligt talat är flytt det värsta man kan göra.. har en polare som tappade en gravid leo-hona i flytt (innan leos blev vanliga) och jag har själv tappat både kar och fisk i flytt så det är nog vettigt att avveckla innan man flyttar.. tråkigt hur som..

Du får sälja nån gura och bygga 5000L helglas..
#183 - 19 januari 2014 11:23
Va?? Är du inte klar än.. väntade mig bilder nu i helgen? Hur stort blir det och vilka material?

Nä allvarligt talat är flytt det värsta man kan göra.. har en polare som tappade en gravid leo-hona i flytt (innan leos blev vanliga) och jag har själv tappat både kar och fisk i flytt så det är nog vettigt att avveckla innan man flyttar.. tråkigt hur som..

Du får sälja nån gura och bygga 5000L helglas..

Haha!:) Jag hade gärna varit i position att slänga upp några nya bilder, men det får vänta ett tag till.

Ja, jag sket i att ta med burkarna till kåken - hade ju inte en aning om var jag skulle placera dom... så det var enklast att bara stänga ner skiten och börja om.

Jag får inte riktigt plats med 5 000-liter, men det blir 3 000-liter istället - ganska malligt det med. Det blir en träburk.
#184 - 19 januari 2014 11:29
Ja.. inte helt fel det heller.. :)

3x1x1 eller?
#185 - 19 januari 2014 11:29
Haha!:) Jag hade gärna varit i position att slänga upp några nya bilder, men det får vänta ett tag till.

Ja, jag sket i att ta med burkarna till kåken - hade ju inte en aning om var jag skulle placera dom... så det var enklast att bara stänga ner skiten och börja om.

Jag får inte riktigt plats med 5 000-liter, men det blir 3 000-liter istället - ganska malligt det med. Det blir en träburk.

Hmm. En träburk? Där ser man. Lite som att bygga en båt inomhus med andra ord. :) Har inte sett så många träkar på länge nu. Intressant.
#186 - 19 januari 2014 11:34
Ja.. inte helt fel det heller.. :)

3x1x1 eller?

Måtten, som jag skissar lite på fortfarande, är i nuläget: 230 x 135 x 100 cm.
#187 - 19 januari 2014 11:38
Bluewing skrev:
Hmm. En träburk? Där ser man. Lite som att bygga en båt inomhus med andra ord. :) Har inte sett så många träkar på länge nu. Intressant.

Ja, det blir som att bygga en båt, med träskal... Det finns en lirare på NCS-forumet som byggt en burk på 5 kubik på detta sätt, alldeles nyligen. Fantastiskt resultat. Nu har jag ju tummen mitt i rôva, så jag får givetvis experthjälp med detta bygge.
#188 - 19 januari 2014 11:42
Bra mått! :)

Mm.. såg den burken.. ingen lekstuga där iaf..

Jag byggde ju en träburk för några år sedan, blev jävligt fett till slut.. missen jag gjorde var att jag byggde för litet.. 1600.. skulle gått större när jag hade chansen..

Hojta om du har några funderingar..
#189 - 19 januari 2014 11:49
Bluewing skrev:

Hur ser man då in:confused:
#190 - 19 januari 2014 11:50
HWH skrev:
Hur ser man då in:confused:

Kom på svaret själv, man behöver ju inte se in. Man snorklar ju i det såklart. [:o]
#191 - 19 januari 2014 11:52
Bra mått! :)

Mm.. såg den burken.. ingen lekstuga där iaf..

Jag byggde ju en träburk för några år sedan, blev jävligt fett till slut.. missen jag gjorde var att jag byggde för litet.. 1600.. skulle gått större när jag hade chansen..

Hojta om du har några funderingar..

Absolut! Jag vet att du är kunnig inom detta, och läser ofta i din tråd där ni diskuterar byggen liknande detta!
#192 - 19 januari 2014 11:52
Helena: Det brukar ju vara frontruta i karet.....
#193 - 19 januari 2014 11:54
HWH skrev:
Kom på svaret själv, man behöver ju inte se in. Man snorklar ju i det såklart. [:o]

Ja, man lär ju få bada vid olika tillfällen... men en fördel är att man sätter en präktig glasskiva länst fram, så kan man titta in... ;):)

Edit; Johnny hann före!
#194 - 19 januari 2014 11:58
Fördelen med ett träkar i den storleken är ju att karet på sätt och vis flexar lite. Eller tänker jag tokfel här? tänker att det är aningen mindre känsligt för sättningar.
#195 - 19 januari 2014 12:01
Mm.. nackdelen med stora burkar.. själv fick jag snorkla i mitt vardagsrumskar klockan 5 på morgonen pga bla pumphaveri.. jättelistigt att sätta pumpen längst in i ett 150 djupt kar med 4 rockor i.. nu hänger pumpen mitt i karet istället..

Blir mycket ljus i ett så högt kar dock..
#196 - 19 januari 2014 12:12
Bluewing skrev:
Fördelen med ett träkar i den storleken är ju att karet på sätt och vis flexar lite. Eller tänker jag tokfel här? tänker att det är aningen mindre känsligt för sättningar.

Mm.. nackdelen med stora burkar.. själv fick jag snorkla i mitt vardagsrumskar klockan 5 på morgonen pga bla pumphaveri.. jättelistigt att sätta pumpen längst in i ett 150 djupt kar med 4 rockor i.. nu hänger pumpen mitt i karet istället..

Blir mycket ljus i ett så högt kar dock..

Jag har inte riktigt koll på hur mycket ett träkar i den här storleken flexar, men vet att dukarna och coatingen man använder invändigt är mycket tåliga - man bygger ju båtar med dessa material.

Jag hade först tänkt sätta ett stort bakgrundsfilter i karet, men kör troligtvis på några stöddiga Eheim 2260 ytterfilter, så kan man kolla filtermediat någon gång vartannat år utan att traska i själva karet. Skall kika på ett droppfilter som kan gå ovanpå också.

MH-ljusramperna är redan inköpta, men jag planerar inte så mycket växter, om ens några, i karet då det blir strikt SA med stockar, pinnar och rötter och några stenbumlingar.
#197 - 19 januari 2014 12:28
Boys and Girls!
Jag flyttar över konversationen till "Stugtråden" istället. Så vill ni gagga lite mer så kolla där.

Annons