Electric Blue Jack Dempsey

#1 - 21 april 2007 17:00
Har köpt hem en sådan nu idag. Otroligt snygg är den. Den lyser upp hela akvariet:) Det är en hane på ca 6-7 cm.
Vill veta om det finns någon här som kan något om dem.
Typ hur stor den blir och hur den leker m.m.
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig lite:)
Emma
#2 - 21 april 2007 17:24
Halloj!
JD blir ju uppåt 20 cm eller mer. Leker som många andra centralmerikanska ciklider ganska öppet på någon sten eller i ett litet stenröse som den gräver fram. Den är mycket aggressiv och bör hållas med lika stora ciklider eller större. En hårdför och (i mitt tycke) mycket vacker ciklid.

Det finns några trådar om JD här nedanför, du skulle ju kunna läsa dessa också för mer info:)

Har du flera JD i karet? Jag frågar därför att jag ser att du bara köpt en!
#3 - 21 april 2007 17:36
Jag har 4 vanliga JD, men är det precis samma med EBJD som med den vanliga JD.
Typ storlek, lek och sånt. Har läst nånstans att den måste korsas med en vanlig JD för att det ska funka och även läst att det inte behövs.
#4 - 21 april 2007 18:41
EBJD är en s.k. "framodlad" variant av JD. Detta råder det dock en hel del diskussioner om, då många menar att den intensivt blå varianten av JD faktiskt är en naturvariant och uppstår naturligt t.ex, i vanliga JD-lekar. Under lång tid har dock dessa blåare individer sållats bort till förmån av den naturliga varianten, men på senare tid avlats vid sidan om.
Jag har själv inte haft denna EBJD, men lite sökning på nätet gav de uppgifter jag nämnde ovan, och det faktum att EBJD bli aningen mindre än ursprungsvarianten. Beteende och lek är likadan som hos den "vanliga" JD.
Dom korsar sig med varandra utan uppenbarliga problem.
Hoppas det går bra med dina JD:s!:)
admin
Christian Alfredsson
#5 - 2 juni 2007 06:47
Här kommer en bild. Själv har jag 5 BJD och 6 vanliga.
#6 - 2 juni 2007 11:49
admin skrev:
Här kommer en bild. Själv har jag 5 BJD och 6 vanliga.

Wow! De där blå är verkligen vackra!
Jag måste ju säga att det kliar rätt bra i BJD-fingrarna nu, det är nog läge att starta upp ett kar med dessa "beautys"!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 juni 2007 11:56
Den finns också med på foto i artikeln från Aquarama 2005 http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=206
#8 - 2 juni 2007 11:58
Den finns också med på foto i artikeln från Aquarama 2005 http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=348&Itemid=206

Jag går direkt dit och läser! Tack!:)

Annons