Electrahonan spottade rommen i håven

#1 - 20 maj 2006 20:06
Vad ska jag göra? Mitt Electrapar har lekt för första gången vad jag vet och när jag skulle flytta henne till mitt yngelkar så spottade hon ut allt i håven. Jag trodde att hon hade yngel men de var inte kläckta. Kommer hon att plocka upp dem igen eller kommer de att kunna kläckas ändå?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 maj 2006 20:34
De brukar inte plockas upp igen och det kläcks sällan om de inte placeras i någon slags behållare där de sakta rör sig av luftströmmen och man dessutom tillsätter antimögelmedel i vattnet.

Men har de lekt en gång leker de oftast igen
#3 - 20 maj 2006 21:54
Jag har sett att de flesta äggen är borta nu. Antagligen har de väl slutat som mat men hon får då kvar där tills i morgon så får jag se vad som händer.

Tack för svaret i alla fall.
#4 - 21 maj 2006 13:44
Idag släppte jag tillbaka electrahonan i mitt stora kar igen men då upptäckte jag att en av mina Fryerihonor uppträdde lite underligt och efter en hel del undersökning så var jag ganska övertygad om att hon hade yngel. Precis när jag tar henne i håven så sprätter hon till och rymmer och samtidigt spottade hon ut sina yngel. Jag lyckades i alla fall fånga in 15-20 st som jag har flyttat till yngelkaret nu. Ska bli kul att se om de överlever där. Finns en hel del stenar med alger mm att tugga på så jag hoppas att jag inte ska behöva ge foder den första tiden.
#5 - 25 maj 2006 04:01
Min Electrahona låg död i karet bakom en sten. Var på Zoogignten i Lomma och killen därtrodde att det var hanen som hade jagat ihjäl henne eftersom han ville leka igen men inte hon. Nu får jag försöka hitta en ny lekmogen hona till honom för han är som galen nu. Någon som vet var jag kan hitta en hona till honom?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 maj 2006 06:54
Risken är uppenbar att även nästa hona då blir ihjälslagen.
#7 - 25 maj 2006 07:50
Vad ska jag göra då? Jag vill inte slå ihjäl honom...
#8 - 25 maj 2006 10:07
Fler exemplar av samma art, helst fler honor, ibland kan det funka med flera hanar av samma art, men det är inte alls lika bara som att ha många honor. Tyvärr är det sällan lätt att hitta en knippe honor av rätt storlek, udda malawi-hanar är i princip värdelösa, bortsett kanske från vildfångade exemplar.
Smörstekt ciklidfile kan ju va gott, men så länge han inte stör på något sätt skulle jag låta honom gå kvar och va snygg i hopp om att hitta ett gäng i samma storleksklass.

Annons