Eldstjärtar

#1 - 13 februari 2008 18:35
Vet inte om jag e inne på rätt fisk grupp men undrar om man kan ha en hona och en hane av ovannämnda. På infon om Eldstjärten står det inget om det, står bara att inte kan hållas två i samma akvarium.
Mvh Danne
#2 - 14 februari 2008 08:43
Jag tror det blir svårt, som jag förstått det är de agressiva (vuxna exemplar) mot alla fiskar som överhuvudtaget liknar dem i formen.
I infon här står det ju att de är svåra att odla på grund av agressiviteten.
Kanske om du har ett riktigt stort akvarium, men risken finns nog att den ena jagar ihjäl den andra. :(
#3 - 14 februari 2008 09:30
Audion skrev:
Vet inte om jag e inne på rätt fisk grupp men undrar om man kan ha en hona och en hane av ovannämnda. På infon om Eldstjärten står det inget om det, står bara att inte kan hållas två i samma akvarium.

Mvh Danne

Inlägget borde nog ligga under 'Karpliknande fiskar'. Och såvitt jag vet är 1st hona + 1st hane = 2 st eldstjärtar :p

Vet nu inte vad där står, men ofta gäller regeln 'en eller många'. Därför inte två stycken.

Mvh: Eddy
#4 - 14 februari 2008 10:39
Ja, inlägget bör ligga under "Karpliknande fiskar", de är alltså inga malar.

Jag har hört om en (svensk har jag för mig) som har fått lek av eldstjärtar, tror han hade över 10 stycken. Har man två lär de bråka hela tiden, men har man fler så fördelas aggressiviteten mer. Dessutom är det nog inte särskilt lätt att se skillnad på könen, går nog bara att gissa sig till på vuxna exemplar, då honorna förmodligen är lite rundare än hanarna. Förmodligen krävs ett ganska stort akvarium, och många gömställen.
#5 - 14 februari 2008 11:38
Ska väl gå att se på ryggfenan. Hanen har en mer 'spetsig' bakkant och mer rät hos honan. Googla olika bilder så förstår du nog hur jag menar.
#6 - 14 februari 2008 15:23
jag har en på ca 14cm och en på 8cm som går i ett 450liters. De låter varandra vara och simmar tillsammans då och då, ibland jagar den större den mindre osv men de skadar iaf inte varandra.

man måste dock ha tur för o lyckas, har hört om många som försökt med 2, har inte gått bra för dem jag kollat med iaf.

Annons