Eldbukssalamandlar Hane Eller Hona?

#1 - 2 september 2007 14:51
Hejsan :]
jag har två Eldbukssalamndrar och jag undrar vad dom har för kön , har haft dom sen hmm.. Maj kanske? och en person sa till mig att hanen är väldigt röd på sin buk/mage och en av mina är väldigt röd på buken/magen medans den andra är ljusare... Så jag undrar om dena [Se bilden] är en hane?
http://HanduvetMarcus.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTg5NDQ1MDU2JnQ9MTE4ODQyNDgwMSZjdXJyaW1nPTA

[Jag har inte vart inne på zoopet på länge men det ska jag ändra på :D]
#2 - 2 september 2007 22:19
Hanarna brukar vara mer "svullna" vid kloaken (rumpan) än honorna.
#3 - 3 september 2007 14:07
Okej det är min ena som jag tror är hane... Tror jag länka rätt bild där ovanför där ser man att han är platt vid bröstkorgen sen ju längre ner blir han tjockare...
Hur beter sig salamandrar om man har en hona och en hane? , Ska hanen alltid vara en hjälte och ta hand om honan? för så håller mina på den jag tror är hona brukar gömma sig under flyttväxter medans hanen hämtar maten och flyttar den till honan... jag tycker det är väldigt underligt men underhållande :D
#4 - 3 september 2007 17:16
Hämtar den maten till den andra? Låter konstigt. Dom kan stå framför och visa upp sig sen kan svansen bli lite högre som på svenska när han är riktigt på bettet för parning
#5 - 4 september 2007 09:28
Lånar tråden lite.

Finns det ngt sätt att avgöra åldern också, på en höft iaf?
Köpte mina i butik, och ja... där hade de inte ens rätt namn, så jag räknar inte med att ngn ska veta en ungefär ålder.

Mina två är från samma uppfödare och kom med samma transport.
Dock är den ena mindre och ngt smäckrare än den andra.
Den större har fö större kloaksvullnad än den mindre, men det bör ju vara rätt logiskt, OM de nu inte är i samma ålder.
#6 - 4 september 2007 11:21
Dom blir runt 10cm och kan bli 15-20år om man har tur
#7 - 5 september 2007 13:55
eriahl skrev:
Dom blir runt 10cm och kan bli 15-20år om man har tur

Har även märkt att färgen bleknar. Har en röd som nästan har blivit orange nu. Är över 10år gammal.
#8 - 5 september 2007 19:34
Okej då är mina mao fullvuxna. Iaf den större av dom.

Annons