eldbukssalamander vägrar äta

#1 - 26 september 2011 07:15
Efter att ha läst på rejält mycket på en mängd olika ställen på nätet, och planerat djurbostaden i ett halvår (...) så köpte vi för ungefär en månad sedan en eldbukssalamander (Orientalis, åtminstone enligt butiken), cirka 7 cm från nos till svansspets. Han stack snabbt och gömde sig under en rot, och har gömt sig sedan dess, på olika ställen, men alltid på land och under något. Vad vi har sett har han inte varit i vattnet alls.

Men värst är att han inte äter. Vi har testat med räkor, torsk, daggmask, till och med tubifex. I går var han för första gången ute i ljuset, men låg alldeles stilla och såg rätt ämlig ut. Han rörde inte maten (fick, räkor, daggmask) som jag la framför nosen på honom. I morse hade han gömt sig igen.

Han kan ha ätit av de små insekter som kryper omkring på mossan, men inte vad vi har sett.

60 liter akvarium, ca 15 cm högt vatten, ca 1/2 av ytan är landdel bestående av kalkfri torv, olika växter, rötter. Växter i vattnet, sandbotten. Lätt cirkulation på vattnet. Cirka 21 grader lufttemperatur (någon grad högt, jag vet, men det är svårt att göra något åt). Täckt med gallernät för ventilation, 1 st 18 W lysrör på 10 tim/dag för växterna.

Vad ska vi göra?
#2 - 26 september 2011 08:41
Jag är ingen expert på eldbukar, men det låter nästan som om han vill sova vinter. Salamandrar går upp på land och slutar äta under vintern, och det är rätt tid på året; dessutom hade han säkert mycket varmare än 21 grader i zooaffären. Eftersom er salamander inte har ätit upp sig ordentligt och inte har kallt får han nog svårt att överleva ett övervintringsförsök.

Jag tror inte han kommer äta innan han gått tillbaka till vattnet.

Vad menar du med att han ser ämlig ut? Ser han väldigt mager ut?
#3 - 26 september 2011 09:14
Tack för svaret! Du menar att den plötsliga tempsänkningen + årstiden gör att han tror att det är vinter? (Han köptes alltså i mitten av augusti, det är väl lite tidigt att dvala?) Ämlig - ja, inte är han fet, inte. Inte mager, direkt (inte så man ser revbenen), men glanslös och slö.

Om det här skulle vara problemet, kan jag höja tempen för att få honom på andra tankar så han kan käka på sig lite innan vi sänker tempen igen? Låter inte helt optimalt ... Eller hellre sänka tempen på något sätt och få honom att dvala på en gång?
#4 - 26 september 2011 09:48
Augusti låter onekligen tidigt, kan nog tänkas han är sjuk, det är tyvärr ganska vanligt att salamandrar har magproblem. Vet inte om det går att göra nåt åt - man kan knappast tvångsmata en salamander med flubenol.

Nej, jag tror inte att sänka temperaturen löser något: 21 grader är inte för varmt, och han är inte redo att övervintra i alla fall. Men jag är inte expert, och har aldrig försökt få fart på en salamander som ville sova vinter.

Personligen, och jag vill verkligen understryka att det här är vad jag som inte är expert på salamandrar skulle göra, skulle jag prova att förlänga belysningen en timme och höja tempen till 25 - 27; det är förmodligen vad han hade i zoobutiken, hans immunförsvar går för fullt då, och vad som än händer händer snabbare. Dör han så dör han, kommer han igång skulle jag hålla honom varmt hela vintern.

Men: det vore bättre om nån expert kunde säga hur du borde göra. Jag känner inte till något svenskt forum för salamandrar, men du skulle kunna prova att fråga här.
#5 - 26 september 2011 09:54
Tack och tack! Jag söker vidare efter fler råd, och om inte annat så låter ditt förslag i alla fall relativt vettigt ... bättre än att bara gå och vänta.
#6 - 27 september 2011 13:30

Annons