Eldbukssalamander ihop med fisk?

#1 - 31 oktober 2006 21:26
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag överväger att skaffa några eldbuksalamandar, men jag har funderat på om det finns någon fiskart man skulle kunna hålla ihop med dom för lite extra variation i akvariet? :)[/SIZE][/FONT]
[FONT='Times New Roman']Det som bekymrar mej mest är att vattennivån bara kommer vara runt 15cm. Finns det några små akvariefiskar som skulle trivas bra med en så pass låg vattennivå? Jag har funderat om små ytfiskar som marmorerad bilbuksfisk eller zebrafiskar kanske kan fungera... [/FONT]
#2 - 5 november 2006 13:55
det går med fjärils fiks och jättedanio
#3 - 13 november 2006 13:54
salamandern är väl rovdjur??? så den skulle väl äta upp fiskar som skulle kunna ha så lite vatten.
#4 - 13 november 2006 15:11
Vi har neontetra tillsammans med eldbuks salamandrar och det har aldrig varit något problem. Jag tror du kommer att få problem men en så låg vatten nivå så du får skaffa ett större akvarium, typ 100l, då kan du hälla i 60l vatten, eller kanske lite mer och ändå få till land del till salamandern. Jag satte en mopani rot upp och ner, typ en sån här: http://www.aquashop.com.pl/catalog/images/hagen/mopanis.jpg, perfekt till land del.
#5 - 13 november 2006 18:07
Kan inte temperaturen vara ett problem? Neontetrorna vill ha 22 - 26 grader men salamandrar ska väl helst ha under 20? har läst att man absolut inte ska ha doppvärmare till salamandrar.

(Jag har aldrig haft salamandrar men funderade allvarligt på att skaffa en så jag läste på en hel del om dem).
#6 - 15 november 2006 13:02
Jag har inte hört att just de salamandrar som jag har, eldbuk, ska ha under 20 grader, har bara frågat en "expert" iofs, som sa att 20 - 25 grader var lagom. Mina tjockisar ser ut att trivas iaf och jag har ca 24 grader vilket jag får utan doppvärmare. :)
#7 - 15 november 2006 14:52
Salamandrar gillar inte att hållas med fisk; dessutom har de flesta fiskar dille på att hålla på och noppa på salamandrarna. Plus då att salamandern är en kallvattenart, medan de flesta akvariefiskar är tropiska.

Annons