Eldbukssalamander + ärta = sant?

#1 - 2 januari 2004 16:01
Hej!

Idag köpte jag en ny mal till mitt akvarium, där jag även har 2 eldbukar (och andra firrar).
Jag läste att malen ville ha frysta ärtor, så jag mosade en ärta och släppa ned den i vattnet. Det blev som två små bitar.

Det roliga var att min ena eldbuk gick och åt upp BÅDA bitarna, alltså en hel ärta.....
Är det någon som vet hur ärtor är för edlisarnas magar?
De brukar ju få rödamygglarver och torrfoder annars?!?

Är så förvånad att eldbukssalamandrar skulle gilla det?! Är det vanligt?

Är det någon som vet om det är bra eller dåligt för dem?

Tack på förhand

//Lina
#2 - 2 januari 2004 16:07
har aldrig gett mina eldbukar sådan mat utan bara mygglarver o torrfoder, dock så tror jag inte det är någon fara om de käkar ärtor...

en fråga bara... har du dem i ett vattenfyllt akvarium?
#3 - 2 januari 2004 16:14
Hej

Jag har ca 20 cm med vatten. Sedan en sten över vattenytan som landdel. Men under alla de år med eldbukar har inga någonsin lagt sig och solat?!? Så jag har ökat mängden vatten successivt under årens gång. Lite trist faktiskt...

Mina gillar mest att simma, extra mycket mot pumpens drag :) jättekul att titta på!

Det med ärtan som jag tänkte på är om magen kommer kunna bryta ned så stora bitar. haha, du skulle se när den åt bitarna....såg ut som en orm med en mus i munnen. Var t.om. tvungen att blunda när den svalde?!?
#4 - 2 januari 2004 16:24
hehe.. festligt..=)

oki, de är nog olika personligheter de små liven, mina spenderar sin tid solandes på land tills de får mat. då slänger dem i sig i vattnet..=)

jorå, de kommer nog att bryta ner den med, om inte annat så kommer det ut den naturliga vägen ;)

har du lyckats få eldbuksbarn? skulle vara kul att ha ett gäng med eldbukar..=)
#5 - 2 januari 2004 17:15
Hej!

Mina små liv är ascoola faktstiskt. Köpte en ny för ca 1 månad sedan, den är nu runt 5 månader. Den är så kul, sitter inte still en sekund. Den är som en hund, vevar typ på svansen hela tiden och är på upptåg.

Det där med barn, jag har alltid bara haft honor. Men nu är jag lite sugen på eldbebbar. Men var jag förstått måste de typ ligga i dvala i kylskåpet för att seda kunna paras? Vilket är en stor risk med gifter som kan bildas i tarmarna.

Vet du om de måste ligga i dvala? eller om man kan göra på annant sätt, mindre riskfyllt?

//Lina

#6 - 2 januari 2004 22:15
men du kör alltså helt utan land eller? de boprde ha en landdel...

ja, jag har hört att man ska dvala dem, inte så kul, de kanske dör..=/ har hört, vet ej om det stämmer, men man kan sänka tempen i terrariet...
#7 - 2 januari 2004 23:20
jag har en landdel, fast bara hm 10 x 10 cm max

#8 - 2 januari 2004 23:44
Det finns bra böcker om att dvala terrariedjur, vet inte hur pass mycket det finns på nätet om det, har inte kollat. Gör man det på rätt sätt så är det ingen större fara för djuren
#9 - 3 januari 2004 09:17
Det är lite trist, det finns så dålig information om dem på internet. Känns som att folk inte lägger ned så mycket tid att forska om sådana här små djur?! (ett antagande dock).

Har du låtit någon eldbuk i dvala? vet du annars någon bra specifik bok man kan kolla i annars?

#10 - 3 januari 2004 11:15
Mina revbenssalamandrar vill också ytterst sällan ligga på land,de sticker upp huvudet ovanför ytan bara.
#11 - 3 januari 2004 11:29
En bra sida är www.repti.net där det finns en hel del kunnigt folk som kan salamandrar. Kolla i forumet för där har vi fått svar på en hel del frågor om de små liven.
#12 - 3 januari 2004 14:24
Tack så jättemycket "grodanboll", en superbra länk! jag har varit där innan, men inte uppfattat att den var så bra!!

Jag har inte varit säker på om jag haft japanska eller kinesiska. Nu vet jag :) jag har kinesiska! Kul att äntligen få lära sig mer, extra mycket att lära av andra och inte bara genom egna erfarenheter.

Annons