Eldbukssalamander

#1 - 10 oktober 2007 09:36
Hej

Jag tänkte använda mitt gamla akvarium till att inreda för salamandrar. Akvariet är på 54l. Hur många kan/bör jag ha. En landdel har jag förstått. Hur är det med växter, tempraturer, filter osv.

MVH
Fredrik
#2 - 11 oktober 2007 14:20
Hejhej
Själv är jag ju inte värsta experten på salamandrar men jag köpte 2 stycken i förra veckan och innan dess läste jag ju ganska mkt om dom på nätet, i böcker, etc. Jag kan nog svara på några av dina frågor iallafal.

Jag har mina 2 salamandrar i ett akvarium som e lika stort som ditt, men det går att ha ca 3-4 stycken i ett 54liters. Minimum för en salamander är ju 10 liter, men det är ju klart att ju större desto bättre. Samtidigt vill ju alla ha en vän, även salamandrar. Någon / några växter bör du väl ha, vilken sort vet jag inte och jag vet inte vad jag ahr för sort själv...
Temperaturen bör ligga på ca 19-24C på sommaren och typ 14-18 på vintern. Något filter tror jag inte behövs... Jag har inget iaf, någon som vet? Jag har en syrepump som dom brukar leka med, hehe:) men det är ju inget måste oo jag vet inte ens om det är bra?

MVH
Ellen
#3 - 11 oktober 2007 14:44
Jag har 2 i en burk på 105L, med landdel, gott om växter samt filter.
Enligt Repti bör man inte ha fler än 2 st i 60L...
#4 - 23 oktober 2007 09:26
tydligen kräver salamandrar sällskap. mina tre mår inte alls bra och i akvarieaffären sa de mins 5 st. men hallå mitt är bara på 60 liter =S svårt när alla säger olika. jag ska iväg nu och prata med dem. återkommer med lite fakta imon kort he he =P

Annons