Eldbuksalamander

#1 - 24 februari 2007 14:10
Jag har ett 100l kar med lite blandade fiskar skaffade tva eldbuksalamandrar för en vecka sen. I butiken sa dom att det funkade bra med flytbark som landdel och att 30cm ljup vattendel funkar bra. Nu har jag läst lite och blir fundersam om det stämmer. Snälla hjälp mej innan dom drunknar.......

Jag har läst att dom svulnar upp och dör om det är djupare än 10-15cm stämmer det ???? :( :( :( :(

Snälla någon hjälp mej jag är så orolig för mina små raringar (dom ser ut att må rätt bra)
#2 - 25 februari 2007 00:05
hejsan,jag hade mina i mitt akvarium och det gick jättebra! Bara man har en liten landdel,typ korkbark som flyter, så de kan gå upp ur vattnet så ska det nog gå bra:p
#3 - 1 mars 2007 19:05
Ja, risken finns att de drunknar.

Eldbukssalamander fungerar inte så bra i ett "fisk"akvarium fullt med vatten.

Vuxna Cynops pyrrhogaster fungerar bra i en helakvatisk miljö. Ungdjur under ca 5 cm, kan behöva en mindre landdel, för de vill ofta gå upp ur vattnet mellan varven.

Lagom vattendjup är 10 - 12 cm, men kan vara något djupare om där finns inredning som de kan stå på. Det är viktigt att de kan nå ytan utan att behöva simma hela tiden.

Det bästa är om de kan nå ytan stående på bakbenen eller med svansen stöttad mot bottnen. Eftersom de gärna står så och andas och spanar i långa stunder.

Ett bra trick är att köpa några flytormbunkar (Ceratopteris) i akvariebutiken och låta dessa flyta i ytan. Salamandrarna flyter gärna långa stunder med någon fot/fötter stöttad i ormbunken. Ormbunkarna förbrukar också mycket näring och hjälper till att hålla vattenkvaliteten på topp.

Vattnet får heller inte vara för varmt, så ingen doppvärmare till salamandrarna. Ställ dem heller inte där solen kan värma upp akvariet på sommaren. 18-22 grader brukar fungera bra.

Regelbundna vattenbyten på minst 30 % och slamsugning av bottnen varje vecka. Man kan skippa bottenlagret för att underlätta renhållningen. Med en lysrörsramp över akvariet, så blir där snart en fin ljusgrön algmatta på bottnen, som faktiskt är riktigt dekorativ till just salamandrar.

Salamandrar grisar rätt mycket vid måltiderna, om de inte får levande mygglarver eller annat levandefoder. Så utfodring med frysta mygglarver kan gärna göras i någon form av kopp som försiktigt sänks ner i akvariet. Salamandrarna hittar dit på doften och fattar snabbt att de måste över kanten på koppen för att komma åt godsakerna.

Svullna upp brukar de göra om man har dålig vattenkvalitet, så att de drabbas av bakterieangrepp. Brukar inte vara något problem i ett välskött akvarium.

MVH/Anita
#4 - 8 mars 2007 21:28
Tack för era fina svar. Har haft dom i mitt akvarium ca 1 månad och dom verkar trivas bra. dom har flyt bark och grenar som går över vattenytan och dom klättrar upp ibland. Jag matar bara med frysta röda mygglarver och dom äter och mumsar.:)
#5 - 9 mars 2007 11:33
Tänk på att om du har för små fiskar så blir det oxå MUMS när salamandrarna blir större ;)
#6 - 11 april 2007 07:53
min funkar bra ihop med fiskar

jag har 4 stor guld fiskar ca 15cm långa och han älskar att vara med dessa har "salle" som jag kallar honom i ett 100L tror jag, han tris med fiskarna . ibland så ser man att han "rider" på de. har även guldbarber, molly och malar. han tris som bara den. han har 2 korkar vid ytan, och sten och grenar att vara på.

har 2 till som inte har namn än, de bor tillsammans med 4 fantom tetra och 2 guldfiskar, 1 L-mal. de trivs bra.

se bara till att ha mycket växter, och att tätta till så att de inte kan ryma de gillar fukten som blir på rutan, de har oxå kork att ligga på
#7 - 10 maj 2007 20:34
är det inte farligt med tanke på nitrit hlten om det blir en algmatta på botten?
[INDENT]
Limia1 skrev:
Ja, risken finns att de drunknar.

Eldbukssalamander fungerar inte så bra i ett "fisk"akvarium fullt med vatten.

Vuxna Cynops pyrrhogaster fungerar bra i en helakvatisk miljö. Ungdjur under ca 5 cm, kan behöva en mindre landdel, för de vill ofta gå upp ur vattnet mellan varven.

Lagom vattendjup är 10 - 12 cm, men kan vara något djupare om där finns inredning som de kan stå på. Det är viktigt att de kan nå ytan utan att behöva simma hela tiden.

Det bästa är om de kan nå ytan stående på bakbenen eller med svansen stöttad mot bottnen. Eftersom de gärna står så och andas och spanar i långa stunder.

Ett bra trick är att köpa några flytormbunkar (Ceratopteris) i akvariebutiken och låta dessa flyta i ytan. Salamandrarna flyter gärna långa stunder med någon fot/fötter stöttad i ormbunken. Ormbunkarna förbrukar också mycket näring och hjälper till att hålla vattenkvaliteten på topp.

Vattnet får heller inte vara för varmt, så ingen doppvärmare till salamandrarna. Ställ dem heller inte där solen kan värma upp akvariet på sommaren. 18-22 grader brukar fungera bra.

Regelbundna vattenbyten på minst 30 % och slamsugning av bottnen varje vecka. Man kan skippa bottenlagret för att underlätta renhållningen. Med en lysrörsramp över akvariet, så blir där snart en fin ljusgrön algmatta på bottnen, som faktiskt är riktigt dekorativ till just salamandrar.

Salamandrar grisar rätt mycket vid måltiderna, om de inte får levande mygglarver eller annat levandefoder. Så utfodring med frysta mygglarver kan gärna göras i någon form av kopp som försiktigt sänks ner i akvariet. Salamandrarna hittar dit på doften och fattar snabbt att de måste över kanten på koppen för att komma åt godsakerna.

Svullna upp brukar de göra om man har dålig vattenkvalitet, så att de drabbas av bakterieangrepp. Brukar inte vara något problem i ett välskött akvarium.

MVH/Anita

[/INDENT]

Annons