Eldbuksägg

#1 - 25 juli 2004 19:56
Idag lade de ägg... *glad*
Undrar hur lång tid det tar innan de kläcks?
#2 - 26 juli 2004 02:48
Hej

Grattis [:)] Ca 3 dagar, se´n ytterligare ca 5-7 dagar innan de är frisimmande. Kollade precis på dina bilder på din hemsida, och tycker inte det ser ut som vanliga eldbukar! Du har nog nå´t mycket mer ovanligt! Thorichthys helleri, eller nå´t så´nt! Om det är bilder på dina fiskar?

MVH Micke
#3 - 26 juli 2004 08:00
Jo, alla bilderna på hemsidan är mina fiskar. Jasså, vad skiljer dessa sig från "vanliga" då?
#4 - 26 juli 2004 12:08
Hej

Färgerna framför allt. Dina ser ut att vara mer rosa än röda på buken, och ser rätt gula ut. Har aldrig sett en eldbuk med gult på. Och så verkar de ha mycket mera blått på huvudet än vad eldbukar har.

Här har du en bild på en T. aureus:
http://perso.club-internet.fr/burnel/Amc/Taureus.JPG

Och här T. helleri:
http://www.cichlidae.com/gallery/Thorichthys/helleri.php

T. elliotti:
http://www.nettakvariet.no/galleri/showphoto.php?photo=151&sort=1&size=medium&cat=500

Och T. meeki, för jämförelsens skull:
http://www.kolumbus.fi/frogtime/nieppi/kalat/tulisuu.jpg

MVH Micke
#5 - 26 juli 2004 12:27
Av de bilderna så är de mer lika T. elliotti.
#6 - 26 juli 2004 13:12
Hej

Ja, kanske. Men är i alla fall rätt säker på att det inte är meeki. Var har du köpt dem?

MVH Micke
#7 - 26 juli 2004 13:32
Köpte dom som ett par i en zoobutik i stan. 100kr för båda, vet inte om det var dyrt eller billigt. Sen vart han fått dom ifrån vet jag inte.
#8 - 26 juli 2004 14:25
Hej

Skulle nog säga att det var billigt, med tanke på att det nog inte är vanliga eldbukar.

MVH Micke
#9 - 26 juli 2004 19:43
Kan nog fixa en till bild så man kan se.
Men de är ju inte så röda som de visas på bild här på zoopet. Men när de fäller ut det där under hjällocken undertill så är det rött.
#10 - 26 juli 2004 22:22
Hej

Oki. Det gula, och alla de blå prickarna på huvudet säger mig att det inte är meeki, samt att buken är rosa, och att det röda inte går fram till munnen.

MVH Micke
#11 - 27 juli 2004 08:25
På bilden ser det definitivt inte ut som meeki eller pasionis. Thorichthys ellioti (maculipinnis) är det inte speciellt likt heller men det kan vara blixten. Försök ta fler bilder. Jag tror på auerus eftersom att den varit relativt vanlig i handeln det senaste året. Alla finns på bild på http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Thorichthys
#12 - 27 juli 2004 09:22
Jag kan fixa bild när akvariet tänds i eftermiddag.
http://www.cichlidae.com/gallery/Thorichthys/affinis.php
Men som denna bilden. Den svarta punkten är väldigt tydlig när de inte visar de svarta strecken tydligt.
#13 - 27 juli 2004 10:22
Hej

Den såg lite ut som en vanlig eldbuk i färgerna, men lägre i kroppen. Dina är ju ungefär lika höga som vanliga, men fel färger, det vill säga gula och rosa, och mer blått. Som det ser ut på bilderna i alla fall.

MVH Micke
#14 - 27 juli 2004 10:36
Den svarta fläcken har alla Thorichthys. Sedan måste man fundera på vad som är tänkbart. Auerus, eliotti och meeki är de enda jag sett i affärer i norden. Någon som sett någon av de andra?
#15 - 27 juli 2004 12:07
Nu har jag nya bilder. hem.passagen.se/ninak84/eldbuk.jpg
Den översta är med blixt och den andra utan. Det är lite alger precis framför fisken. Men man ser ungefär hur hanen ser ut.
Han är väl 10-13 cm lång
#16 - 27 juli 2004 12:58
Jag håller fortfarande på auerus. Fast han har inte speciellt utdragna fenstrålar i stjärtfenan (översta och understa). Det brukar auerus ha. Den nedre påminner om elitti. Hur mycket lysande prickar har de i "verkligheten"? Det är ett typiskt auerusdrag tillsammans med förlängsa fenstrålar i rygg, anal och stjärtfenan.
#17 - 27 juli 2004 15:44
Hej

Ja, kan vara auerus. En fisk jag velat ha länge. Fusk [:)] Och så säljs de som vanliga eldbukar, hehe.

MVH Micke
#18 - 27 juli 2004 16:37
De har rätt många turkosa prickar. Nästan så mycket som lyser på blixtbilden.
#19 - 28 juli 2004 12:51
De har rätt många turkosa prickar. Nästan så mycket som lyser på blixtbilden.
Vilket gör att jag fortsätter att hålla på auerus.
#20 - 29 juli 2004 19:45
Ahh, okej då är det kanske sånna, får tro på er :)

Men tyvärr var äggen borta igårkväll, men har de börjat så kommer det nog hända fler gånger =)
#21 - 29 juli 2004 22:58
Hej

Säker på att de inte har kläckts? Eldbukar brukar vara bra yngelvårdare, så länge du inte har stora Synodontisar brukar det gå bra. Mitt förra eldbukspar fick erfara att en Synodontis eupterus inte flyttar sig för nå´n, den dammsög stenen med äggen.

MVH Micke
#22 - 30 juli 2004 08:16
Hade eldbuksparet och 2 små platy och inget mer. Platyna var där (uppätna nu :( ) för att hålla henne sällskap när hon var skadad.

Men ser inte några yngel :(
#23 - 30 juli 2004 09:43
De har kläckts om de inte är uppätna. Om de finns kvar så tar det några dagar innan de blir frisimmande. Är paret sams? Simmar de till något särskilt stääe hela tiden och jagar hanen dit honan när hon inte är där?
#24 - 30 juli 2004 10:27
De är bara i ett 54 liters akvarium så hon kan inte simma så långt =) Nä, de vekar inte vara på något speciellt ställe. De är nog sams, de bråkar iaf inte.
#25 - 30 juli 2004 11:45
En annan sak man inte skall ha med romvaktande Eldbukar är halvstora Guldsömmar...bara ett tips...

För övrigt, hur svårt brukar det vara att få ut ett lekpar Eldbukar, och brukar ett par oftast hålla ihop, eller har dom inga starka parband?
#26 - 30 juli 2004 19:49
De va par när jag köpte dom, och de höll ihop i de akvariety de var i, men när hon blev så skadad så var hon ifrån han länge så hon kunde läka alla fenor som var avbitna. Så det var först nu de träffades igen sen jag tog bort henne.
#27 - 1 augusti 2004 13:25
Det fanns ju visst ungar =) Wee... kollade för pumpen fungerade inte och så se jag något röra sig Under pumpen!
Kul!!! =)
#28 - 6 augusti 2004 10:48
Hej hej!

Var ett tag sen tråden var aktuell men ser helt klart ut som att det är Aureus, de ser ut som mina aureusar gör och på övriga ställen där jag sett dem i affärer.

/Tobias

Annons