eldbuks ägg

#1 - 14 juli 2003 12:43
Är det någon som vet hur lång tid det tar innan eldbuksrom kläcks? Min eldbukshona har vaktat sina ägg i tre dygn nu väldigt duktigt men det känns som om dom borde kläckas. Hur ser man om dom är obefruktade äggen?

#2 - 14 juli 2003 16:26
Hej!
Om dom är obefruktade så blir dom vita. Och på befrukade ägg brukar man (jag) se små svarta prickar (ögon). Äggen borde väl kläckas snart.
#3 - 14 juli 2003 20:27
Tack för svaret!

Jo det var svarta prickar på äggen. Nu när jag kom hem från jobbet så var alla äggen borta men honan vaktar lika intensivt som tidigare. Äggen har kanske kläckts och honan har gömt dom någonstans som jag inte ser. Jag hoppas på det bästa. Såg att mina ancistrus har fått yngel. Det är massor av små, ca 1 cm långa yngel innuti havstulpanen som dom bevisligen har lekt i.
#4 - 15 juli 2003 17:04
Hej!
Kul med ancistrusyngel :)
Jo, det är säkert som du säger att äggen har kläckts och honan gömt ynglen. Fast jag undrar jag om ynglen kommer överleva om du har ancistrus och scalarer i samma kar.
#5 - 15 juli 2003 22:18
Vi får hoppas på det bästa:-) Eldbukshonan är enormt duktig på att hålla dom andra fiskarna borta från ynglen. Alla dom andra fiskarna har för närvarande ingen chans att nå den andra halvan av akvariet. Rätt så trångt med alla fiskar på att halvt akvarium. Ser kul ut.

Tack för svaren

/Mats
#6 - 17 juli 2003 10:58
Hej igen!
Idag har mina sebraciklider lagt ägg. [:)]
#7 - 17 juli 2003 21:39
Man får gratulera!

Mina elbuksägg är kläckta och jag har sett små glimtar av pytte små yngel. Hoppas att några klarar sig. Tyvärr verkar det värre med ancistus ynglen för jag ser inga. Det är i och för sig första gången dom lekte.

/Mats

Annons