Eldbukarna börjat bråka istället för att vakta ägg

#1 - 18 augusti 2004 19:00
Eldbukarna har lagt ägg för andra gången för fem dgr sedan, förra ggn försvann äggen nästan omgående. De har vaktat och fläktat (mest hanen)över äggen, tills nu, då hanen jagar omkring honan. Det ser ut som om han försöker få henne att stanna hos äggen. Jag gjorde ett delvattenbyte idag men var inte nära äggen, bytte mindre än vanligt för att inte störa för mkt. De är kvar i det vanliga karet,500L, med ett hantelpar,ett chokladpar, en grupp på fem prinsessor samt en gibbiceps och en pleco till. Har ingenstans att ha eldbuksparet och äggen, är red top yngel i reservkaret. Men hittills har de med lätthet hållt övriga fiskar på avstånd. Borde man flytta över äggen enbart? De är på en mangroverot(ngra ägg är helt vita, fel på dem?, eller de behöver kanske fläktandet?
Hur gör man med städning och vattenbyte i sdna lägen, ska man skippa det för att inte störa?
Tacksam för svar!
Tanya
#2 - 18 augusti 2004 19:24
Vad jag har upplevt hos mina zebraciklider är att hanen vid lek kan vara rejält elak mot honan, och som du säger, försöker få henne att stanna i grottan där äggen är. När sedan ynglen kläcks är han den snällaste.

(Lite annorlunda fiskblandning du har där. Hur funkar den?)
#3 - 18 augusti 2004 20:44
Precis, han gör allt för att hon ska stanna vid äggen. Nu har de faktiskt lugnat ner sig lite och vaktar båda två...hoppas att det håller i sig. När han jagade henne runt hela karet var äggen helt oskyddade men inte ens prinsessorna (som "bor" närmast) vågade sig dit.

Ja, blandningen har väl inte jag själv valt...hantelparet och plecon ärvde vi, resten kom min sambo hem med en dag, de skulle passa ihop enligt fiskhandlaren. Jag hade en del invändningar, tyckte att han valt alla "värstingar" som fanns. Men, det fungerar. det är inga direkta stidigheter förutom chokladhanen som tills nyligen gav sig på hantelhonan, den enda han jagar bort nu är chokladhonan. De köåptes som ett par men jag börjar tro att de är hanar båda två. Chokladhonan var mindre än hanen då vi fick hem dem, men nu är de lika stora, men de är ju svåra att se skillnad på? hanen har en större pannpuckel, men den vi trodde var hona har nu längre fenor än hanen, det brukar väl hanarna ha?

Tanya
#4 - 18 augusti 2004 21:01
Hej

Att de inte vaktar som de ska kan helt enkelt vara för att de har ett stormigt "äktenskap". Det bästa är att skaffa ca 6 ungdjur och låta dem välja partner själva, då "tvångsgifte" precis som hos människor kan leda till slagsmål. Jag hade ett scalarepar som vaktade ynglen bra, men så dog honan, och jag köpte en ny, som var vildfångad. De lekte efter ett tag, men när ynglen skulle bli frisimmande gav sig honan på hanen och gav honom rejält med stryk. De kom uppenbarligen inte överens, medan det aldrig var några problem när han var ihop med den andra honan. De är individer, och alla trivs inte med alla.

MVH Micke
#5 - 18 augusti 2004 21:18
Hej Micke A!

Får väl vänta och se hur det artar sej, men nu tycks de lugnare. vi köpte dem som ett par och de skulle ha lekt förut med gtt resultat.
Men, om det är vattenbytet som stressat dem, hur gör ni - veckovisa vattenbyten måste väl göras även om man har ägg el yngel?

Tanya

Annons