Eldbukar, nån med erfarenhet??

#1 - 19 september 2004 19:45
Tänkte höra om nån hara några tips om vilka fiskar och växter man kan ha med 4-5 eldbukar i ett 240 liters. Har funderat på ca 15 tigerbarber och 4-5 siamesiska algätare.
#2 - 20 september 2004 06:59
Är det ingen som har erfarenhet av denna vackra fisk
#3 - 20 september 2004 07:06
Varför inte byta ut tigerbarberna mot blind grottetra, Astyanax fasciatus mexicanus. Kommer från samma område och trivs i samma vatten. Inred med mycket sten och inga växter.

Guy
#4 - 20 september 2004 09:09
Balthazar: låter som en rätt bra kombination. Möjligen kan det bli synd om siameserna, och möjligen skulle ett gäng ancistrus klara sig bättre.
Mitt minne av eldbukar - fast det är många år sen jag hade några så ta det med en nypa salt - är att de är samtidigt ganska aggressiva och ganska veka fiskar, åt inte växter (men jag hade dem bara med typ anubias, javamossa och javaormbunke), men gräver en del.
#5 - 20 september 2004 10:10
Man kanske kan låta lite växter växa fast på en rot så man får lite grönt i alla fall... vilka lämpar sig för detta ändamål? Ancistrus... ja kanske det. men jag är väldigt förtjust i siamesen som man kanske kan förstå. Jag tycker eldbuken är så grymmt vacker. Nån som vet vilket pris man kan komma behöva betala för den och om den är svår att få tag på.
#6 - 20 september 2004 10:30
Eldbukar i borås kostar 45kr st (borås zoologiska), 4-5cm.
#7 - 20 september 2004 10:38
Javaormbunke eller Anubias lämpar sig att fästa på rötter. Du kan även plantera andra växter om du täcker rötterna med småsten.

Guy
#8 - 20 september 2004 11:21
tack för alla svar... kom att tänka på en annan sak. Tigerbarben är ju en ganska känd fenbitare. Finns det nån risk att den ger sig på eldbuken som ju har ganska rejäla fenor. Eller har den lite respekt för den större cikliden?
#9 - 20 september 2004 11:38
Tigerbarber är inte aggressiva, de är mobbare: de trakasserar fiskar som av någon anledning inte kan försvara sig. Så länge eldbuken är frisk tror jag inte det är nån fara.
#10 - 20 september 2004 16:52
Jag har haft eldbukar med siamesiska algätare. Det var inga problem överhuvudtaget. Eldbukarna ignorerar siameserna om de inte har rom eller yngel.

Annons