Eldbukar med vad?

#1 - 30 december 2005 10:45
JAg har 3 kinesiska eldbukssalamandrar på ca 5cm som nu bor i ett 64L akvarium. Nu ska dom kanske få flytta till ett 105L och ufnderar då på att skaffa något mer. Men kan man blanda olika arter av salamandrar? Jag funderade på t ex japanska eldbukar för jag skulle vilja ha någon sort som är lite större än mina nuvarande.
#2 - 2 januari 2006 00:09
Hei,
jeg hopper inn i denne tråden for jeg lurer på noe lignende.
Har sett noen nydelige krabber her i Norge, ferskvann. De er ca 5-6 cm i diameter og har røde klør.
Vet dessverre ikke latinsk navn.
Kan man ha krabber ilag med feks ildbukssalamander, eller vil det bli katastorfe?
#3 - 8 januari 2006 21:36
Man bör bara ha en sorts salamandrar/kar. Man ska heller inte blanda med andra amfibier, fiskar eller krabbor... Man ska också tänka på att inte köpa salamandrar som är väldigt olika stora...
#4 - 9 januari 2006 19:24
[QUOTE=Maeztro]Man bör bara ha en sorts salamandrar/kar. Man ska heller inte blanda med andra amfibier, fiskar eller krabbor... Man ska också tänka på att inte köpa salamandrar som är väldigt olika stora...[/QUOTE]

Okej. Jag tänkte bara för jag har ju haft en Japansk eldbuk med en kinsesiskeldbuk och det gick bra, tills den japanska dog (det var troligen för trångt,10L). Men det är ju ändå inte så stor storleksskilnad mellan dom.
#5 - 14 januari 2006 14:31
hej! min salamandrar är det STOR skillnad på. Den ena är 15cm och den andra är bara ca 8 cm, men de trivs ju! Vad kan gå snett?
#6 - 30 juli 2006 19:24
[quote=Sköldpaddisen]hej! min salamandrar är det STOR skillnad på. Den ena är 15cm och den andra är bara ca 8 cm, men de trivs ju! Vad kan gå snett?[/quote]

Oj det var ju skaplig skillnad. :O
Det som kan hända är att den stora blir sugen på att äta upp den lilla... De kan vara väldigt glupska!
#7 - 7 augusti 2006 21:17
Ja tycker inte det e någon fara att blanda olika salamandrar. Har kinesiska eldbuks salamandrar och 1 spansk revbenssalamander. I samma kar har ja även 2 klogrodor " albino" och 2 dvärg klogrodor samt 2 malar och 1 afrikansk slamsugare. och ingen har blivit upp äten av den andra dom lever i harmoni i karet. måste bara köpa ett större kar så dom får mer plats

Annons