eldbukar

#1 - 3 juni 2004 12:23
Hej!

Jag undrar varför man ska ha finkornig sand till eldbukar!? Är det för att de ska kunna böka runt endel eller något annat? Mitt akvarium har ganska grova runda grus. Vad händer om kornstorleken blir för stor?

Något annat som är bra att veta om eldbukar?!
Jag fick 5 st mer eller mindre kastade på mig och vet inte riktigt om mitt kar är optimalt för dem. 180 l med 10 kardinaltetra, 4 guramis, och några malar (ancistrus och corydoras) och diverse växter. De verkar dock trivas så det verkar ok.

/Katarina
#2 - 6 juni 2004 15:25
Anledningen till varför de skall ha fint grus/sand (vilket jag iofs aldrig hört) är nog att dom "suger i sig" massa sand för att sedan blåsa ut den. Antar att dom "filtrerar" sanden för att hitta matrester eller nått iden stilen. Mina gör iallafall det rätt ofta. Kör med 0.2-1.0mm Blästersand i mitt kar.
Tjaa...Eldbukar SÄGS kunna vara jäkligt aggresiva och rovlystna, men det är inget jag märkt av på mina 5 iallafall, även om dom ibland, i grupp, kaxar sig mot mina Guldsömmar. Dock spänner dom aldrig upp sig en och en utan alltid minst 2 åt gången.
De är ju centralamerikaner, så de trivs nog allra bäst i ett något hårdare vatten kanske runt pH7.5 eller lite mer. Mina verkar dock trivas i mitt kar med pH runt 7-7.5.

Annons