Jag var på det lokala zoot och såg då att en Eldbuk och en Zebra ciklid verkade vara ett par. Runt Eldbuken och Zebran var den massa yngel och dom körde bort alla andra zebror och och en liten annan eldbuk som försökte äta upp yngelna. Kan dessa 2 arter korsa sig? För dom 2 var verkligen in love
Japp, de kan korsa sig, har sett en bild på en korsning mellan zebraciklid och eldbuk, och en bild på en korsning mellan Jack Dempsey och festae. Och jag har även sett en korsning mellan Jack Dempsey och zebraciklid.
Hur stor är denna risk när man håller olika centralamerikaner tillsammans?
Just nu har jag bara eldbukar men jag skulle gärna skaffa ex. Jack Dempsey någon gång i framtiden. Måste man kanske se till så att man enbart introducerar befintliga par till kar där de ska gå med andra CA-ciklider eller är risken för korsningar ganska liten?
Har ett kar med Jack Dempsey, Eldbuk och Zebra. Just nu så har Zebrorna yngel och Jack Dempsey har rom och Eldbukarna håller som bäst på att putsa sin sten som dom brukar lägga på. Händer alltid ngt i mitt kar... :-)
Jag införskaffade mina JD och Zebra som par så dom har aldrig brytt sig om några andra fiskar. Eldbukarna köpte jag 4 för att få ett par och det har lyckats. Verkar dock som jag hade tur och fick 2 par av Eldbukarna.
Men det låter logisk att dom kan korsa sig med varandra...