Eldbuk och skalar?

#1 - 24 april 2004 14:54
Går de att ha tillsammans? skalarerna (5st) är i ett 405 liters.
Såg ett par som jag ville köpa men tänkte fråga först så skalarerna inte blir skadade eller dödade av eldbuken. Har 4 platy oxå, men de blir kanske mat men de går ju att flytta. Oroar mig oxå för min minsta skalar som är 6-7 cm hög ifall den är i riskzonen.
#2 - 24 april 2004 15:46
Hej

Det ska gå. Enda gången jag har haft problem med den kombinationen var när honan i ett scalarepar mer eller mindre terroriserade ett eldbukspar. Men hon var nog extremt aggressiv.

MVH Micke
#3 - 24 april 2004 16:12
Jag kör med den kombinationen idag och dom trivs alla som fisken i vattnet... [;)]

#4 - 24 april 2004 16:36
okej, för jag såg ett par som jag gärna skulle vilja ha, runt 100kr för båda och de hade lekt i det akvariet de var i så jag vet att de är ett par.

Men kommer de käka upp mina platy eller de kanske kan bli "kompisar" o vet att de inte är mat?
#5 - 24 april 2004 18:07
Jag rekommenderar inte att ha några firrar som är mindre än eldbukarna i karet, då kan dom eventuellt bli mat eller bli terroriserade...
Anledningen att scalarerna klarar sig tror jag är deras storlek som gör att dom kan hävda sig...

#6 - 26 april 2004 09:21
Hade 10 neontetror och en gurami kvar sen mitt gamla kar, har precis köpt ett på 450L. Köpte 4 eldbukar för ngn vecka sedan. Det var inte populärt hos guramin, hon jagade dom runt, runt, runt och in i grottor och rötter..osv. var tvungen att ta ett snabbt beslut och köra iväg den till djuraffären. Frågan är vad som händer om jag skaffar scalarer??

PS. som väntat så försvinner det en tetra lite då och då...
#7 - 26 april 2004 12:30
Aha, det var en tuff gurami :)
Jag köpte precis ett eldbukspar och de kommer nog leka för de hade gjort det i fiskaffären. Hoppas dom trivs och att varken de eller skalarerna är dumma mot varandra :)
#8 - 26 april 2004 13:01
Niina -> Såg att du hade krabbor. Det liknar 'Rödkrabba' Sesama birdens*stavning*, stämmer det? Hur länge har du haft dom? Hade en i mitt gamla kar nämligen men den blev sjuk och dog av ngn anledning. har inte riktigt klurat ut varför.
#9 - 26 april 2004 13:08
Vi har nog haft dom i några månader, men i fredags var en död. Vet inte varför den dog, gammal? syrebrist? De har en stock med växter på ovanför vattenytan, de ska ju ha land annars dör de av att de inte kan gå upp till ytan (varför vet jag inte). Men jag tycker de va lite tråkiga, var ju aldrig framme.
#10 - 30 april 2004 13:13
Jag vet inte om detta stammer men nagon sa till mig att Eldbukar ar ganska snalla tills dom borjar leka och funkar da som regelratta bodlar i akvariet. Jag vet dock inte om detta ar korrekt utan har bara hort det av en annan akvarist.

Annons