Hej
Allx: Det är Jack Dempsey på bilden. Mycket snygga!
Stora ciklider är individualister, alla inom samma art behöver inte vara aggressiva. Eldbuken är generellt sett en lugnare ciklid än t.ex guldsöm och salvini, men kan nog försvara sig om den blir attackerad. Eldbuken använder ju mest sina ögonfläckar och stora gälmembran för att lura en rival att den är större än den är. Så eldbukar skäller nog oftast värre än de bits. Sajica är nog som sagt bra sällskap till eldbukar. Även nyckelhål kan gå, om akvariet är tillräckligt stort. Mitt nyckelhålspar höll stånd mot en brasiliensishane, tills han växte om dem. Nu håller de stånd mot ett sajicapar, som är rätt små men framåt. Min förra sajicahane fastnade mellan glaset och en lavasten och dog, och jag misstänker att det var nyckelhålen som jagade dit honom, eftersom de var de enda som fick jaga honom utan att han gav igen.
Eldbuken verkar vara en bra mittemellanfisk, den verkar tuff nog att försvara sig mot t.ex Jack Dempsey, och lugn nog att ha med lite lugnare arter, t.ex sajica. Jag hade en scalarehona en gång som satte skräck i ett eldbukspar. En vacker ciklid som skulle kunna gå med eldbuk, är Hypsophrys nicaraguense.
MVH Micke