Vist kan zebror vara aggressiva, men det jag har personligen upplevt av både zebra och elfenben så har de sitt ställe men det är ok att andra fiskar rör sig runt området utan att börja hets jaga dem som eldbukar har en tendens att göra. Kan vara så att dina 3 andra eldbukar inte hunnit bli könsmogna heller och då står i lägre rang. Skaffa fler som har lite mer storlek om du hittar så brukar det ordna sig. Jag skulle köra minst 10 eldbukar som fick gå och tjafsa med varandra. Ju fler den dominante har att bråka med desto mer less blir han och släpper efter. När de sedan börjar bilda par så kan man sålla bort de svagare individerna och bara ha kvar paren.
Vad det gäller zebror så har jag endast behövt tillsätta ett stort lekpar och eldbukarna höll sig i schack. Dock, som jag nämnt, fick jag plocka ur den dominante eldbukshanen med hona till en egen burk när jag nyss köpt zebraparet (båda hanarna var i samma storlek). Hade även tänkt att de skulle leka där i men fungerade tyvärr inte. När de åter fick komma i stora burken vart det inte längre problem med hetsjagning utan zebran i stort sett bara visade upp sig så höll eldbuken sig på sin plats. Just nu har eldbukarna lekt och äggen precis kläckts men ändå så äger de inte ens halva akvariet tack vara zebran. Kan räcka med att du placerar eldbuken i en hink i någon timme om han fortsätter bråka med andra efter ommöbleringen.
/C.
Okej, nu har vi varit och köpt ett nytt ytterfilter (Am-Top 3338) och isntallerat det. Jag provade att möblera om lite, bytte plats på min rot och stenen som han bodde under. Det som hände då var att han efter ca 10 min tog över roten som sitt revir. Mao så har han fortfarande sitt revir kvar på i stort sett samma ställe.
Vet inte om jag behöver möblera om ännu mer eller om han kommer att fortsätta hålla revir vad jag än gör.
Köpa mer fisk är uteslutet i dagsläget, det var nåt han sa i akvarieaffären också att jag kunde göra. Men dagens shopping blev för mycket som det var ändå :(.
Om jag nu ska göra så att jag försöker fånga upp honom och stoppa i en hink ett tag, hur fasen ska jag göra då? Det lär ju inte bli helt lätt att få tag på honom, om ens möjligt. Har inte direkt lust att plocka ur all inredning, men om jag nu måste det så...
Jag pratade med säljaren om att stoppa i Zebra, men han insisterade på att det skulle kunna bli mer problem om jag gör det. Han rekommenderade att antingen köpa fler eldbukar eller ev ett par av någon annan sort han hade inne för tillfället, kommer inte ihåg vilken sort det var...