Eldbuk med stort revir...

#1 - 16 augusti 2011 11:17
Hejsan Zoopet.

För några veckor sedan startade vi om vårt 375l akvarium. Slängde ut allt gammalt grus, i med sand och var nere och köpte nya växter och fisk.
Fiskarna vi har nu är 5st scalare, 4st Eldbuk, 4st Texas och 3st Krobia sp. Xingu plus 2st ancistrus.

Problemet jag har är att den ena Eldbuken, hane antar jag pga storleken, jagar iväg ALLT som kommer ens i närheten av hans revir. Han har i stort sett halva akvariet för sig själv och alla de andra trängs i den bortre delen. Jag gillar inte att han ska ha halva för sig själv, men jag vet inte om det finns något jag kan göra eller om det försvinner så småningom.
Jag kan förstå om det skulle vara nåt slags lekbeteende, men han jagar bort alla, inkl ev honor som kommer nära.

Om någon har några råd så vore jag jätte tacksam.
#2 - 16 augusti 2011 11:20
byta ut han?
#3 - 16 augusti 2011 11:44
Skulle man ju kunna göra om inget annat hjälper. Skulle vara bra om jag slipper dock. Enligt säljaren så ska det inte vara några problem, men jag ska fråga igen på torsdag (ska köpa nytt ytterfilter).

Edit: lägger upp en bild så kan man se lite hur det ser ut när han vaktar. http://s1217.photobucket.com/albums/dd392/netbuddy/Akvariet/?action=view&current=P1010318.jpg
#4 - 17 augusti 2011 09:01
Eldbukar kan vara riktigt elaka och kraftigt revirhävdande så länge den inte har någon annan hanne av samma kaliber. Har själv eldbukar där jag har en kraftigt dominant hane och tillsammans med sin hona terroriserade och ägde de hela akvariet.
Du har flera alternativ:
1) Möblera om i akvariet, gärna flera gånger i veckan. Kan räcka så.
2) Skaffa fler eldbukar som konkurrerar med varandra. Tillslut så blir det oftast lugnt i akvariet.
3) Placera den dominanta eldbuken i ett eget akvarium ett par dagar/vecka så de andra hinner tuffa till sig.
4) Skaffa tex en annan lika aggressiv art. Jag skaffade ett zebraciklidpar, plockade ur eldbuksparet och lät dem gå i eget akvarium ett par veckor och sedan släppte tillbaka dem. Då hade zebra hanen etablerat ett revir, dock inte till de andra fiskarnas förtret utan till en mer harmonisk balans. Eldbuken fick nöja sig med det hörn han fick.
//Camilla
#5 - 17 augusti 2011 16:49
Jo tack, jag har märkt att de kan vara väldigt revirhävdande :P
Jag har 4st totalt, 2 hanar och 2 honor tror jag då det är 2 som är något mindre. Den andra hannen hävdar sig lite, men ger nästan alltid vika. Texas cikliderna är alldeles för lugna för att hävda sig.
Vad gäller Zebra så sa han i fiskaffären att de kan vara för aggresiva och inte passar så bra med de andra fiskarna jag har. Han har haft fiskar i många år så jag litar på hans kunskap eftersom jag inte har mycket kunskap om ciklider.
Kan man skaffa ett zebra par och släppa i utan att ta ut eldbuken? Eller blir det problem då?
Jag har nämligen inga andra akvarium jag kan använda, och har tyvärr inte råd att skaffa några just nu. Måste köpa ett nytt ytterfilter eftersom jag inte litar på mitt gamla Fluval längre.
Alternativet för mig blir väl att möblera om antar jag. Lite trist då jag har en stor sten som bas under sanden där han har sitt territorium :P. Men det verkar vara det enda alternativet om inte den andra hannen tuffar till sig.

Det jag har sett de senaste dagarna är att en av honorna har börjat gå med den hannen och låter sig inte skrämmas bort likt de andra fiskarna. Betyder detta något särskilt, eller är det bara så att hon tycker han är tuff? ;)

Tack för dina tips Camilla, jag ska prova lite vad jag kan och se om det hjälper.
#6 - 17 augusti 2011 17:06
Personligen tycker jag att zebran är mer harmonisk än eldbuken. Likadant med elfenbenscikliden (vit zebraciklid) som jag åxå haft med eldbukarna och det jag märker av att ha dessa tillsammans med eldbukarna är att både zebran och elfenbenen håller allt i ett mer fredfullt schack. Vist förekommer gruff men det är ju ändå rätt aggressiva ciklider vi pratar om. Framförallt när det har lekts. Men även om zebran eller elfenbensparet har lekt är det inte samma gruff i karet som när eldbukarna hade lekt. Tyvärr så dog min elfenbenciklid och det var då eldbuken tog åt sig hela akvariet innan zebrorna skaffades. Jag har även nyckelhålsciklider, väldigt fredliga, i detta akvarium med zebran och eldbukarna och det är inga problem. Även ett gäng tigerbarber huserar här. Har du bara ordentligt med gömställen med hjälp av rötter och grottor så är det inga problem. Alternativt köper du in fler eldbukar. Tillslut orkar hanen inte hålla på och styra och ställa med alla.
//C.
#7 - 17 augusti 2011 17:15
Konstigt det du säger om Zebran. Säljaren sa i stort sett tvärtom [:o]
Nåja, ska ner imorgon och köpa pumpen. Tar och möblerar om lite samtidigt också så får jag se om det hjälper. Funderade på att flytta den stora stenen han håller till under och byta plats med roten i mitten på akvariet. Det borde hjälpa ett tag iaf.

Annars får jag väl skaffa ett par eldbukar till eller kanske Zebror. Om jag ska köpa zebra, hur många bör jag köpa tror du? Och om han fortfarande håller revir, är det safe att släppa i dom utan att ta ut eldbuken?
#8 - 18 augusti 2011 10:28
gummianka skrev:
Konstigt det du säger om Zebran. Säljaren sa i stort sett tvärtom [:o]

Nåja, ska ner imorgon och köpa pumpen. Tar och möblerar om lite samtidigt också så får jag se om det hjälper. Funderade på att flytta den stora stenen han håller till under och byta plats med roten i mitten på akvariet. Det borde hjälpa ett tag iaf.

Annars får jag väl skaffa ett par eldbukar till eller kanske Zebror. Om jag ska köpa zebra, hur många bör jag köpa tror du? Och om han fortfarande håller revir, är det safe att släppa i dom utan att ta ut eldbuken?

Vist kan zebror vara aggressiva, men det jag har personligen upplevt av både zebra och elfenben så har de sitt ställe men det är ok att andra fiskar rör sig runt området utan att börja hets jaga dem som eldbukar har en tendens att göra. Kan vara så att dina 3 andra eldbukar inte hunnit bli könsmogna heller och då står i lägre rang. Skaffa fler som har lite mer storlek om du hittar så brukar det ordna sig. Jag skulle köra minst 10 eldbukar som fick gå och tjafsa med varandra. Ju fler den dominante har att bråka med desto mer less blir han och släpper efter. När de sedan börjar bilda par så kan man sålla bort de svagare individerna och bara ha kvar paren.

Vad det gäller zebror så har jag endast behövt tillsätta ett stort lekpar och eldbukarna höll sig i schack. Dock, som jag nämnt, fick jag plocka ur den dominante eldbukshanen med hona till en egen burk när jag nyss köpt zebraparet (båda hanarna var i samma storlek). Hade även tänkt att de skulle leka där i men fungerade tyvärr inte. När de åter fick komma i stora burken vart det inte längre problem med hetsjagning utan zebran i stort sett bara visade upp sig så höll eldbuken sig på sin plats. Just nu har eldbukarna lekt och äggen precis kläckts men ändå så äger de inte ens halva akvariet tack vara zebran. Kan räcka med att du placerar eldbuken i en hink i någon timme om han fortsätter bråka med andra efter ommöbleringen.
/C.
#9 - 18 augusti 2011 13:55
C.Ciklid skrev:
Vist kan zebror vara aggressiva, men det jag har personligen upplevt av både zebra och elfenben så har de sitt ställe men det är ok att andra fiskar rör sig runt området utan att börja hets jaga dem som eldbukar har en tendens att göra. Kan vara så att dina 3 andra eldbukar inte hunnit bli könsmogna heller och då står i lägre rang. Skaffa fler som har lite mer storlek om du hittar så brukar det ordna sig. Jag skulle köra minst 10 eldbukar som fick gå och tjafsa med varandra. Ju fler den dominante har att bråka med desto mer less blir han och släpper efter. När de sedan börjar bilda par så kan man sålla bort de svagare individerna och bara ha kvar paren.

Vad det gäller zebror så har jag endast behövt tillsätta ett stort lekpar och eldbukarna höll sig i schack. Dock, som jag nämnt, fick jag plocka ur den dominante eldbukshanen med hona till en egen burk när jag nyss köpt zebraparet (båda hanarna var i samma storlek). Hade även tänkt att de skulle leka där i men fungerade tyvärr inte. När de åter fick komma i stora burken vart det inte längre problem med hetsjagning utan zebran i stort sett bara visade upp sig så höll eldbuken sig på sin plats. Just nu har eldbukarna lekt och äggen precis kläckts men ändå så äger de inte ens halva akvariet tack vara zebran. Kan räcka med att du placerar eldbuken i en hink i någon timme om han fortsätter bråka med andra efter ommöbleringen.

/C.

Okej, nu har vi varit och köpt ett nytt ytterfilter (Am-Top 3338) och isntallerat det. Jag provade att möblera om lite, bytte plats på min rot och stenen som han bodde under. Det som hände då var att han efter ca 10 min tog över roten som sitt revir. Mao så har han fortfarande sitt revir kvar på i stort sett samma ställe.
Vet inte om jag behöver möblera om ännu mer eller om han kommer att fortsätta hålla revir vad jag än gör.
Köpa mer fisk är uteslutet i dagsläget, det var nåt han sa i akvarieaffären också att jag kunde göra. Men dagens shopping blev för mycket som det var ändå :(.

Om jag nu ska göra så att jag försöker fånga upp honom och stoppa i en hink ett tag, hur fasen ska jag göra då? Det lär ju inte bli helt lätt att få tag på honom, om ens möjligt. Har inte direkt lust att plocka ur all inredning, men om jag nu måste det så...

Jag pratade med säljaren om att stoppa i Zebra, men han insisterade på att det skulle kunna bli mer problem om jag gör det. Han rekommenderade att antingen köpa fler eldbukar eller ev ett par av någon annan sort han hade inne för tillfället, kommer inte ihåg vilken sort det var...
#10 - 18 augusti 2011 16:14
Antingen möblerar du bara om varje dag ett tag och ser hur det artar sig. Om nu roten är det han tycker mest om lägg den då i ett hörn tills vidare. Jag skulle försöka få till lite fler grottor så de andra har tillgång till "sitt egna kryp in". När du sedan har möjlighet är det bara att utöka med eldbukar eller annan ciklid av samma kaliber. Att skaffa fler "menlösa" ciklider är inget alternativ. Annat alternativ är att du tar med Xingu och byter till eldbukar eller vise versa. Texascikliden är ett bättre val tillsammans med eldbukarna i så fall eftersom de har sitt humör och storlek till godo. Men du är medveten om att dina växter antagligen inte kommer bli så långlivade och att dessa ciklider gräver en hel del? :D
#11 - 18 augusti 2011 16:28
C.Ciklid skrev:
Antingen möblerar du bara om varje dag ett tag och ser hur det artar sig. Om nu roten är det han tycker mest om lägg den då i ett hörn tills vidare. Jag skulle försöka få till lite fler grottor så de andra har tillgång till "sitt egna kryp in". När du sedan har möjlighet är det bara att utöka med eldbukar eller annan ciklid av samma kaliber. Att skaffa fler "menlösa" ciklider är inget alternativ. Annat alternativ är att du tar med Xingu och byter till eldbukar eller vise versa. Texascikliden är ett bättre val tillsammans med eldbukarna i så fall eftersom de har sitt humör och storlek till godo. Men du är medveten om att dina växter antagligen inte kommer bli så långlivade och att dessa ciklider gräver en hel del? :D

Jag får prova att möblera lit och se vad som händer. Som det är nu så är det två uppenbara par, en hona går med 'Aggro', som vi kallar honom, och en går med den andra eldbuken.

Lite kul är att alla fiskarna är väldigt sociala, när jag kom in i vardagsrummet nu för att försöka ta kort på ett hål som jag tror den andra eldbukshonan grävt, så kom alla fiskarna till det hörnet och ville hälsa :D

Hålet som är grävt under roten på vänstersidan är rätt stort, återstår bara att se om det händer nåt där eller inte. Problemet blir bara om det blir yngel att typ inga kommer överleva, eftersom vi inte har något odlingskar.

När det gäller grottor så bör det finnas tillräckligt, har stenar och rötter som bildar 5-6 grottor och en kruka. Funderar på om jag kanske ska slänga i den andra krukan jag hade innan. Än så länge är växterna orörda, men jag förstår vad du menar. Om de fortsätter gräva så kan de vara i farozonen :p.
#12 - 25 augusti 2011 19:39
När Texasgänget växer till sig lär dom nog ta över dominansen från Eldbukarna. Har haft Eldbukar men dom åkte på rejält med stryk från Texaskillarna. Vad är Xingu för fisk???
#13 - 26 augusti 2011 08:36
Knud Lavard: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1507&SOK=1

Om nu säljaren inte rekommenderade dig att köpa zebra kan jag inte få ihop det hur han faktiskt rekommenderade dig att köpa dessa små Xingus som i det närmsta är harmlösa! Dessutom kommer de antagligen bli sönderhackade av både texas och eldbukar när dessa växt till sig. Texas cikliden blir runt 20-25cm, elbuken 17cm och så den lilla xingun med sina 10-13cm.

Hur har det gått i övrigt?
/C.
#14 - 26 augusti 2011 10:15
Jag tror du har aningen mycket fisk i det akvariet. Detta med aggression och revir ingår när man har ciklider och är som det ska helt enkelt. Man kan hålla ned storleken på reviren med lite olika metoder, jag själv skulle dock inte föreslå att skifta inredning det skapa mer oro än stabilitet. Du kan säkert få ned aggressionerna men till priset av "olyckliga" firrar.

Ett sätt jag med framgång har lyckats hålla ned revirstorlekarna är att avgränsa akvariet i olika ytor och då krävs rötter eller stenat som bildar ordentliga och höga barriärer mellan ytorna. Det behöver inte vara kompakt men om det finns naturliga linjer de kan orientera sig efter brukar man kunna hålla reviret inom dessa gränser.

Annars lycka till med dessa extremt snygga fiskar.

Fråga, du säger texas? Är det cyanoguttatus du menar? Eller carpintis? Även den senare brukar alltsomoftast glida in i benämningen texasciklid.
#15 - 26 augusti 2011 21:47
DaRe skrev:
Jag tror du har aningen mycket fisk i det akvariet. Detta med aggression och revir ingår när man har ciklider och är som det ska helt enkelt. Man kan hålla ned storleken på reviren med lite olika metoder, jag själv skulle dock inte föreslå att skifta inredning det skapa mer oro än stabilitet. Du kan säkert få ned aggressionerna men till priset av "olyckliga" firrar.

Ett sätt jag med framgång har lyckats hålla ned revirstorlekarna är att avgränsa akvariet i olika ytor och då krävs rötter eller stenat som bildar ordentliga och höga barriärer mellan ytorna. Det behöver inte vara kompakt men om det finns naturliga linjer de kan orientera sig efter brukar man kunna hålla reviret inom dessa gränser.

Annars lycka till med dessa extremt snygga fiskar.

Fråga, du säger texas? Är det cyanoguttatus du menar? Eller carpintis? Även den senare brukar alltsomoftast glida in i benämningen texasciklid.

Det är cyanogattus jag har.
Tycker du att jag har mycket fisk? Hur mycket bör jag ha? Ska fixa mer rötter och ev sten, men har inte råd för tillfället... Rötter är ju svindyra tyvärr.

I övrigt har det inte skett någon större förändring, Större delen av beståndet samsas på ungefär en tredjedel av akvariet som det ser ut nu, medans Aggro och hans hona har resten. Scalarerna simmar runt lite som de vill, och Texas cikliderna provocerar hela tiden men blir bortmotade ganska omgående. De kommer hela tiden tillbaka och försöker testa, men han är för ettrig verkar det som.

Xingu cikliderna köpte jag dels för att de var väldigt ovanliga, dels för att han tyckte att det var helt okej att ha tillsammans med de andra. De verkar inte lida än så länge, men de är inte välkommna i Aggro's del. Lite synd eftersom de verkade vilja hålla till just i det hörnet från start.
#16 - 26 augusti 2011 22:18
Jag skulle nog säga att 4 texas är max eller 4 eldbukar eller 2 eldbukar och 2 zebraciklider. De tar ju en del revir. Men men i vissa fall går det med rätt tätt bestånd också, dock tror jag firrarna trivs bättre och visar upp intressantare beteenden då de är färre.

Men själv har jag rätt trångt i ett 720.
2synspila spotted chiapas
4 carpintis
2 robertsoni (nu 1 tyvärr9
2 salvini

Men det funkar, dock ska jag dra ned till 2 carpintis. Men letar efter en hona!
#17 - 29 augusti 2011 09:26
DaRe skrev:
Jag skulle nog säga att 4 texas är max eller 4 eldbukar eller 2 eldbukar och 2 zebraciklider. De tar ju en del revir. Men men i vissa fall går det med rätt tätt bestånd också, dock tror jag firrarna trivs bättre och visar upp intressantare beteenden då de är färre.

Men själv har jag rätt trångt i ett 720.

2synspila spotted chiapas

4 carpintis

2 robertsoni (nu 1 tyvärr9

2 salvini

Men det funkar, dock ska jag dra ned till 2 carpintis. Men letar efter en hona!

Har också tight i mitt akvarium men håller på att göra iordning ett akvarium till mina nyckelhål samt att en eldbukshona skall bytas ut. Unga individer går att ha fler av tills de parat ut. Själv fick jag ut två par av 10 st eldbukar. Visade sig vara 2 honor och 8 hanar. Så kan man inte urskilja könen så är det bättre att ha flera individer och sedan plocka bort de klena och icke par. Men vist är det som du nämner att vuxna individer är bättre att hålla enstaka par av för att få dem bete sig normalt. Flera individer brukar göra att normala aggressiviteten och beteende plockas ner en aning då de inte har tillgång till större ytor att bråka om.

Vad det gäller rötter så är det bra att titta runt bland butiker. Ibland bortvräkes rötter på vissa akvarieaffärer. Alternativa grottor är åxå de konstgjorda. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvariedekorationer-grottor-c-49_41_459?osCsid=ad9748f2258b154fb336f5e3a3fd581a
Min zebra hane älskar sin konstgjorda grotta. Fördelen med dessa är att de inte rasar ihop om de gräver runt om som uppbyggda stengrottor kan göra. En sten som faller ner mot bottenglas eller mot rutan kan orsaka spänningar i glas eller tom spricka. Tips om du vill skapa dina egna grottor och att de inte faller ihop är att silicona ihop stenarna.

Småningom om kanske du kan skaffa ett lite mindre akvarium åt Xingusarna. Ju fler akvarium desto roligare. ;)
/C.
#18 - 29 augusti 2011 10:15
C.Ciklid skrev:
Har också tight i mitt akvarium men håller på att göra iordning ett akvarium till mina nyckelhål samt att en eldbukshona skall bytas ut. Unga individer går att ha fler av tills de parat ut. Själv fick jag ut två par av 10 st eldbukar. Visade sig vara 2 honor och 8 hanar. Så kan man inte urskilja könen så är det bättre att ha flera individer och sedan plocka bort de klena och icke par. Men vist är det som du nämner att vuxna individer är bättre att hålla enstaka par av för att få dem bete sig normalt. Flera individer brukar göra att normala aggressiviteten och beteende plockas ner en aning då de inte har tillgång till större ytor att bråka om.

Vad det gäller rötter så är det bra att titta runt bland butiker. Ibland bortvräkes rötter på vissa akvarieaffärer. Alternativa grottor är åxå de konstgjorda. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvariedekorationer-grottor-c-49_41_459?osCsid=ad9748f2258b154fb336f5e3a3fd581a

Min zebra hane älskar sin konstgjorda grotta. Fördelen med dessa är att de inte rasar ihop om de gräver runt om som uppbyggda stengrottor kan göra. En sten som faller ner mot bottenglas eller mot rutan kan orsaka spänningar i glas eller tom spricka. Tips om du vill skapa dina egna grottor och att de inte faller ihop är att silicona ihop stenarna.

Småningom om kanske du kan skaffa ett lite mindre akvarium åt Xingusarna. Ju fler akvarium desto roligare. ;)

/C.

Jo, som sagt så skulle jag vilja ha mycket mer inredning, men ekonomin sätter stopp... Det är inte billigt att ha en bäbis :P
De grottorna va ju väldigt fina måste jag säga, kanske ska köpa en sån. Det är ju bra om de gräver som du säger, och det gör dom. I och med att jag har sand så blir det gropar lite här och var :)

Han hade ett paket med ett komplett 54l akvarium i butiken för 495:-, funderar på att kanske köpa ett sånt. Det är alltid bra att ha ett extra, om inte annat för att kunna lyfta över sjuka fiskar eller så. Annars ska jag se om jag kan hitta ett bättre begagnat för ett bra pris, men folk vill tyvärr ha fantasipriser i många fall.

Skulle vara fint som du säger att ha Xingu i ett ensamt kar, med nån ancistrus och lite fin inredning. Får se om det blir verklighet någon dag.

Annons