Eldbuk

#1 - 19 mars 2007 17:59
Jag funderar på att slå till på eldbukar till mitt kar på 375 liter.
Är det någon som har denna fisk eller har erfarenhet av den?
Hur många bör man skaffa? Jag hade nog tänkt mig fyra stycken, går det?
Gräver de mycket?
Kommer de försöka äta kardinaltetra? Det handlar om stora kardinaler.
Jag har en del andra ciklider; Cupidociklid, Fjärilsciklid och Kakaduaciklid. Hur kommer de reagera på eldbuk?
#2 - 19 mars 2007 18:19
jag tror nog att eldbukarna kommer att terra dina andra ciklider+äta upp dina kardinaltetror....eldbukar blir ju stora och vad jag har hört om dem är att de blir agressiva vid större längd

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=229

kolla på länken så kanske du hittat nått som verkar vara intressant
#3 - 19 mars 2007 21:43
Du ska nog inte ha Kardinaltetror med eldbuk:P Jag köpte 2 st eldbuk fast då kollade jag noga i affären för oftast så går dom i par.... brukar kolla efter dom 2 piggaste fiskarna i akvariumet helst en som e större än den andra för honan e mindre än hanen ;) Fjärilscikliderna ska nog gå bra ioch med att du har ett 375 liters om du har mycke gömställen eller stenar och rötter som gör så att de delar av akvariumet... svårt o förklara men så att fiskarna inte kan se från ena änden till andra sidan i akvariumet... dom kommer troligen att ta över ena sidan av akvariumet eller om du har otur mitten av akvariumet beroende på hur de ser ut med stenar o sånt.

Jag köpte 2 st o fick ett par direkt ;P och du ska veta att deras lekfärger i Niiice (= eller när du har dom med andra fiskar och och dom ska skydda sitt revir eller yngel då ska du får se en fin eldbuk ;) Mycket fin fisk som får Många!! yngel.. adda gärna min msn om ni har några frågor;) har haft många olika ciklider(= [email]Kenny_nordlund@hotmail.com[/email]
#4 - 19 mars 2007 21:57
Funderar nog ändå på att skaffa dem om någon vecka eller så, när jag börjar jobba kväll, så jag har tid att gå till akvariebutiken. Om de äter kardinaler får de väl helt enkelt smaska i sig =)
Kan hända det är lugnt då kardinalerna varit i karet länge så de har pondus. Kanske de till och med stimmar bättre om det dyker upp något som hotar dem lite =)
Är jag för elak nu?
#5 - 19 mars 2007 22:06
Haha! de e ett gräns fall xD Fast de går ju alltid o testa går de så går de :P annars vet du ju vad som händer haha
#6 - 19 mars 2007 23:28
Risken är att att de sätter i sig både kardinalerna och Apistogrammahonorna. Men om eldbukarna kommer i akvariet när de är rätt små kanske det funkar.

En annan sak är att eldbukar inte vill ha lågt pH, vilket dina andra fiskar vill ha, tror särskilt kardinalerna och fjärilarna är rätt känsliga på den punkten. Men eldbukar är nog rätt anpassningsbara, de har ju ändå odlats under lång tid. Men bäst trivs de nog i lite högre pH.
#7 - 20 mars 2007 00:11
Jo de trivs väl lite bättre i högre pH, men mitt kar brukar ligga på strax under7.5 och i detta vatten har fjärilarna lekt så det verkar funka bra. Min lokala affär säljer ganska små eldbukar, men frågan är hur många jag bör skaffa...
#8 - 20 mars 2007 05:21
Det beror nog lite på hur du ser det på lite längre sikt.

Om du tänker dig ett kar med eldbuk som huvudinvånare och komplettera med någon ma så skulle jag ta kanske 6-8 st nu från början, det brukar alltid vara någon blir sjuk och dör på vägen. Detta förutsätter att de är ganska små, max 4-5 cm. Tar du 6-8 st kan du låta de växa upp en bit och sen om alla fortfarande lever när de blivit lite större så kan du alltid sälja tillbaka de minst snygga till akvarieaffären. Om du inte har några andra större ciklider så fungerar det nog att ha 2 hanar och 3-4 honor även när de blir lite större om du har mycket gömställen. Beroende på hur aggressiva de visar sig vara kan det hända att du måste begränsa dig till en hane så det bara kan finnas ett lekpar åt gången. Min erfarenhet är att det kan vara en fördel att ha fler honor än hanar när de börjar leka för då kommer hanen att turas om att leka med de olika honorna och de får då vila lite längre mellan lektillfällena.

Om du däremot tänker dig ett kar med eldbuk och något annat större ciklidpar på sikt så skulle jag nog välja lite färre, kanske 4-6 st eller något liknande. Då kan du i slutändan ha kvar en hane och kanske 2 honor.

Jag har själv en eldbukshane och två honor tillsammans med ett guldsömsciklidpar i ett 300 liters akvarium och det fungerar oftast ganska bra. Min guldsömshane är dock ganska mesig av sig, så jag är inte säker att detta är någon säker kombination som fungerar för alla. Har man flera ciklidpar är det dock viktigt att tänka på att göra tydliga avgränsningar med inredningen annars är risken att ett par tar över hela akvariet. När man har flera ciklidpar i ett akvarium brukar de största problemen uppstå vid lek. Tyvärr har de också en tendens att trigga igång varandras lek vilket gör att man ofta kan få lek med flera par exakt samtidigt, resultatet blir att akvariet börjar kännas väldigt trångt såvida det inte är väldigt stort.

Dvärgcikliderna kommer du förmodligen att behöva göra dig av med på sikt, det kan hända att de kan hålla sig undan även när eldbukarna blir större men jag har svårt att tro att de kommer att må bra. Kardinaltetrorna kan du nog räkna med att de kommer att bli uppätna eller dödade, det är bara frågan om tid. Är eldbukarna väldigt små kan det kanske fungera ett tag, men när eldbukarna väl förstår att de egentligen är mat så kommer det att ta slut fort.

Eldbukarna gräver en del just där de leker, men min erfarenhet är att det ändå är ganska begränsat. Mina har i alla fall inte rivit upp hela akvariet utan de har grävt en grop som är lite större än de själva just där de valt att leka.
#9 - 20 mars 2007 21:40
oh, tack för ett härligt utförligt svar. Nu vet jag lite mer hur jag ska gå till väga. Min fjärilsciklidhona avled för någon vecka sedan så nu går en ensam hane kvar i karet samt ett kakaduapar. Kakaduorna är ganska gamla för att vara kakaduor så de lär inte leva så länge till trots allt. Däremot vill jag att mina Biotodoma Cupido ska överleva. De är ganska mesiga men dock stora. En är 12-13cm och en är 15-16cm. Jag har ju tänkt mig att köpa små eldbukar, så de bör väl lämna dessa i fred i början åtminstone.

Annons