elchock

#1 - 18 januari 2007 15:00
Jag har en doppvärmare på 100W som min bror tryckte ner för långt under vattnet (längre ner än man egentligen får)

det som har hänt är att doppvärmaren har blivit fuktig innanför glaset där värmeslingorna sitter. fukten har nu torkat mot glaset och är helt torrt nu. inga sprickor i glaset har jag eller liknande. det kom in fukt genom den där gummitoppen där man ställer in temperaturen, den som ska vara över vattenytan. man kan ju endå tycka att det ska vara tätat där men men.

frågan är nu : om jag inte trycker ner doppvärmaren längre ner än angivet, kan det då endå bli fel? det är som sagt inget fel på den förutom att det kom in lite fukt tidigare. inte ens en repa finns på den.

så vad säger ni..finns det någon risk eller ska jag bara fortsätta använda den?

helst seriösa svar tack eftersom fiskarna betyder mycket för mig och har kostat mig ganska mycket !!
MVH // Amaro
#2 - 18 januari 2007 15:06
Om doppvärmaren är torr invändigt kan jag inte se några risker. Min doppvärmare är fö helt dränkbar men det gäller kanske inte alla?

Ett bra etxraskydd får du om du sätter sladden till akvariet på en 30 mA jordfelsbrytare (finns av typ man sätter i vägguttaget) för nån hundring.
#3 - 18 januari 2007 15:11
papi jordfelsbrytarn är en skit bra ide, det ska jag fixa, thx

några fler tankar lr åsikter någon??
#4 - 18 januari 2007 15:13
Alla doppvärmare är helt dränkbara. De skulle inte få säljas annars. Att det står att de skall sitta med "toppen" ovanför vattnet beror på att de har en vanlig elkabel som inte är gjord för att förvaras i vatten...
#5 - 18 januari 2007 15:17
petnym ok =) men hur förklarar du att alla doppvärmare är helt dränkbara då jag fått fukt i min ?? jag har som sagt inga sprickor eller liknande. så hur är det möjligt?

jag undrar också vart det står att de är helt dränkbara. på de jag har sätt så finns det en linje som betyder att allt över strecket måste vara över vattnet.
#6 - 18 januari 2007 15:21
Amaro skrev:
petnym ok =) men hur förklarar du att alla doppvärmare är helt dränkbara då jag fått fukt i min ?? jag har som sagt inga sprickor eller liknande. så hur är det möjligt?

jag undrar också vart det står att de är helt dränkbara. på de jag har sätt så finns det en linje som betyder att allt över strecket måste vara över vattnet.

Halloj :)

Jag håller med petnym till fullo. Alla doppvärmare som gjorts de senaste deceniumena är dränkbara... Försök att ha doppvärmaren så nära ytan som möjligt (men ändå under vatten). Men sänker du ner den så ska det gå bra också.
Att du fått vatten i din beror troligen på kondens från någon liten liten spricka(springa).
#7 - 18 januari 2007 15:23
Amaro skrev:
på de jag har sätt så finns det en linje som betyder att allt över strecket måste vara över vattnet.

Jag har fattat det som att allt UNDER strecket måste vara UNDER vatten....Rätt eller fel?
#8 - 18 januari 2007 15:26
Nitra98 skrev:
Jag har fattat det som att allt UNDER strecket måste vara UNDER vatten....Rätt eller fel?

Ser det också så... Om man flyttar värmaren högre upp över vattenytan så kommer sensorn för värme snart ligga över. Då mäts lufttempen hela tiden. Varav värmaren kommer gå på full effekt och värma upp karet till max-temp med otrevliga följder :(
#9 - 18 januari 2007 15:29
nitra98 hahaha jaaaa..ja skrev fel =) allt under strecket måste vara under vatten =)

det som är förvirrande är att det inte var något problem tills brorsan säkte värmaren så den var helt under vatten..

så stew du har nog rätt, det kan vara en springa. men spricka tror jag nog inte att det är, är det ens möjligt att få en liten liiiiten spricka :D det vore väll ytterst ovanligt att ha en spricka och inte märka det genom att se eller känna det. eller?
#10 - 18 januari 2007 15:30
springan finns antagligen i plasten där på översidan, där man ändrar tempen o grejjer kanske
#11 - 18 januari 2007 15:52
Om doppvärmaren borde varit tät och anvisningen om dränkbarhet bara är till för att ledningen tex långvarigt skulle kunna skadas så skulle jag istället föreslå att du kaserar den! Jordfelsbrytare kan ändå vara en billig livförsäkring om något går snett.
#12 - 18 januari 2007 15:56
kaserar den? innebär det att jag ska kasta den eller? haha lite för avancerat ord för mig =) jordfelsbrytarn ska jag endå fixa, det är som du säger billig livsförsäkring
#13 - 18 januari 2007 16:07
Värför inte köpa en ny helt enkelt? Kostar ju inte så värst många hundrigar.
Jag skulle aldrig riskera mina fiskar för en trasig värmare...
#14 - 18 januari 2007 16:13
joo ja vet, kollade i affären kostar bara 250kr. ska nog köpa en ny. men tänkte bara kolla om det verkligen var nödvändigt =)
#15 - 18 januari 2007 17:53
Jag har fått lära mig att fukten finns i värmaren från början pga det inte är helt torr luft när de monterar värmarna på fabriken. :)
#16 - 18 januari 2007 20:50
Ett modest tips hur man lagar den

OK, tipset är på egen risk!

Så gjorde jag vi samma problem.
Värmare:jäger eller sacem tror jag, ca 50 w.
Problem: kondens som tidigare beskrivits.
Min Lösning: Lossa mycket försiktigt på "gummihatten" som kapslar in allt.
Lossa den endast så att luft kommer in, det är omöjligt att få ur allting ur glastuben och ledningarna sitter fast både i glasröret och i "toppen".

Lägg den öppna värmaren på ett torrt ställe, en varm lysramp eller ett element.

När den riktigt torkat ur rengör då glastuben och "toppen". Smeta in ytorna med liquasole (kanske funkar det med akvariesilikon?) och sätt tebax toppen.

För mig har det varit tätt i nästan tio år sedan lagningen gjordes.
#17 - 20 januari 2007 12:59
hehe okej. tack för era svar. jag kasta den gamla. köpte en ny igår =) en som går att doppa helt, har 3 års garanti också =)

Annons