Elaka fiskar!!

#1 - 29 oktober 2007 17:16
Har startat upp ett tanganyika akvarium och de första dagarna gick bra. invånare: 4st hästnos, två hannar, två honor
3st svartvita jullar dom var 4 en ihjäl jagad..
2st ocutellus golden (+ 2 som jagades ihjäl..)
En hästnosciklid var blev jagad och var lite tufsig efter transporten men annars allt ok. tills igår då den största hannen började jaga den tuffsiga, och nu har han bitit jätte mycket på den och jagar honorna hela tiden.. Har jag fått en elak fisk? Ska den inte kunna vara i samma akvarium som någon av sin egen art? Vad gör man?
#2 - 29 oktober 2007 17:54
En klassisk fråga först: Hur stort kar?

Hästnosar är rätt knepiga och nyckfulla. Ett par kan vara best friends en längre tid för att sedan helt plötsligt få för sig att ha ihjäl varann.
Jag har ett par som slogs som svin ett tag (honan var helt galen), men nu har dom kommit överens om fred. (verkar det som iaf...)
#3 - 29 oktober 2007 18:04
180l och massa grottor, men när någon gömmer sig letar han upp den och jagar ut den igen.
#4 - 29 oktober 2007 19:01
Så funkar tanganyikor. Grottor hjälper bara ganska litet, när de bestämt sig för att döda någon så följer de efter och letar upp honom. Eller oftare henne.

Du kan prova att byta ut honom, det är mycket tänkbart han är sjukligt aggressiv - eller hyperdominant som det nog egentligen heter - det är inte alls ovanligt med såna hanar. Det är dock ingen garanti att allt kommer att funka, ett 180 är i minsta laget för aggressiva fiskar som jullar och hästnosar.
#5 - 29 oktober 2007 19:58
Tempen i karet kan ibland påverka humöret
Kallare vatten mindre aggro ciklider. Har du doppvärmare så prova att dra ur den.
Har lyckas att minska aggro bland troffar o sandlekare genom att helt enkelt göra att kallvattenbyte. Har just nu 6 hästnosar i ett 130 liters o det funkar kanon om tempen är under 25 grader
#6 - 29 oktober 2007 20:24
Tack för tipsen, ska testa att sänka temperturen..
#7 - 29 oktober 2007 20:27
Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.

MVH/Freddan
#8 - 30 oktober 2007 00:57
Jag har provat att skicka en bråkig fisk i ett kar med ett lekande princesspar. Killen var rätt så ödmjuk efter en dags behandling... :)
#9 - 30 oktober 2007 12:10
[quote=127bubbel;1040052]Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.

Vart har du fiskarna när du möblerar om? i akvariet? Blir de inte stressade då?
#10 - 30 oktober 2007 12:12
[COLOR=Blue][COLOR=Black]Citat:[/COLOR]Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.[/COLOR]

Vart har du fiskarna undertiden? blir de inte stressade om man har kvar dem i och möblerar om?
#11 - 30 oktober 2007 14:08
[COLOR=Blue][COLOR=Black]Citat:[/COLOR]Du kan även testa med att möblera om helt i karet, så att det blir nya revir. Gör själv detta när dom bestämmer sig för ta död på varandra och detta hjälper, till en viss del. Det lugnar iallafall ner sig.[/COLOR]

Vart har du fiskarna undertiden? blir de inte stressade om man har kvar dem i och möblerar om?

Ha ha.. Meningen är ju att de ska bli stressade eller iaf osäkra... Om du tar upp dem (jagar dem med håv) så blir de verkligen stressade... :D

Jag kan inte tanganyika men med malawis ska man ha så pass mycket fisk så ingen kan hålla stora revir och att den som är dominant har så många att hålla undan att han inte hinner jaga ihjäl någon... Är det inte samma med tanganyikor????

Häftigt tips med tempen... Visste jag inte... Men det stämmer ju bra på oss också... Kyla ner fiskarna lite... :D
#12 - 30 oktober 2007 14:35
Som sagt! Det är meningen att dom skall bli lite stressade och även då helt komma av sig. Då brukar dom lugna ner sig.

MVH/Freddan
#13 - 30 oktober 2007 23:29
Herne skrev:
Jag har provat att skicka en bråkig fisk i ett kar med ett lekande princesspar. Killen var rätt så ödmjuk efter en dags behandling... :)

Haha, ett sån't sällskap hade inte jag heller velat ha om jag var firre..[B)][:-39][:-48]

:D
#14 - 31 oktober 2007 11:56
Jag har 3 Malawis med guldfirrar, funkar bra :) DEN DU :D
#15 - 31 oktober 2007 11:58
Aircut64 skrev:
Jag har 3 Malawis med guldfirrar, funkar bra :) DEN DU :D

Ha ha.. Jagar du runt malawisarna med håven 5 ggr om dagen då eller?! :D

Vilken grej, har du ett 1000 L kar och malawisarna äger 3/4, guldfirrarna simmar uppe i en hörnet av karet?! :D

Nej, jag skojar.. De mest konstiga kombinationer kan gå om förutsättningarna är de bästa.. Berätta hur du gjorde.. Var guldfiskarna där först, är de många??
#16 - 31 oktober 2007 17:50
Katharina skrev:
Ha ha.. Jagar du runt malawisarna med håven 5 ggr om dagen då eller?! :D

Vilken grej, har du ett 1000 L kar och malawisarna äger 3/4, guldfirrarna simmar uppe i en hörnet av karet?! :D

Nej, jag skojar.. De mest konstiga kombinationer kan gå om förutsättningarna är de bästa.. Berätta hur du gjorde.. Var guldfiskarna där först, är de många??

Jag fick Malawisarna gratis av en fiskbutik, de ville inte ha kvar dom :P dom var yngel då jag fick dom, dom hade växt upp med alla möjligare fiskar t.ex mollys,guppys m.m.

När dom var mindre så hade jag dom med kampfisk,neontetror,guppys, och det funkade jättebra, när dom vart större så fick dom flytta till 540L där mina guldfiskar bor, funkar jättebra faktist..Malawisarna kommer fram när man kommer fram och kollar på akvariet och när jag håller i matburken så simmar dom upp till ytan som galningar. Dom och guldfiskarna bryr sig inte ett dugg om varandra, malawisarna håller sig till bland växterna och stenarna hela dagarna och leker där :) . Dom gillar inte ciklidfoder så mycket mera har jag märkt, men dom verkar ÄLSKA pellets för dammfiskar ^^ och flingfoder..förstår forfarande inte varför men mina malawis är roliga :)
#17 - 31 oktober 2007 17:53
Och ja guldfiskarna var där först, har cirka 6 guldfiskar där i ^^ . Alltså jag har haft cikliderna med snälla fiskar hela tiden enda sedan de var små så nu funkar dom med alla möjliga fiskar :)
#18 - 31 oktober 2007 17:57
Aircut64 skrev:
Och ja guldfiskarna var där först, har cirka 6 guldfiskar där i ^^ . Alltså jag har haft cikliderna med snälla fiskar hela tiden enda sedan de var små så nu funkar dom med alla möjliga fiskar :)

Ha ha.. Vilken solskenshistoria... Men jag tror att det stämmer bra.. Jag märkte att mina Kakaduaciklider var jätteettriga på Fjärilscikliderna och jagade runt dem i karet medan de knappt brydde sig om guppyn och de andra... De var mer ilskna på sin egen art än andra.. Rolig grej iaf... :D
#19 - 1 november 2007 10:23
Katharina skrev:
Ha ha.. Vilken solskenshistoria... Men jag tror att det stämmer bra.. Jag märkte att mina Kakaduaciklider var jätteettriga på Fjärilscikliderna och jagade runt dem i karet medan de knappt brydde sig om guppyn och de andra... De var mer ilskna på sin egen art än andra.. Rolig grej iaf... :D

hehe jo ^^ Fiskar är mystiska man vet aldrig vad dom kan hitta på :P !

Annons